Tiedoksi vanhemmille: lapsettomuudesta on minulle paljon hyötyä, mutta se ei ole syy, miksi olen lapseton
Monet vanhemmat kritisoivat vapaaehtoisesti lapsettomia itsekkiksi ja pinnalliseksi, koska heidän mukaansa me jätämme lapset tekemättä, jotta meillä olisi olisi paremmin mahdollisuuksia kutoa sukkaa tai juosta baareissa. Tässä menevät kuitenkin sekaisin lapsettomuuden SYYT ja lapsettomuuden HYÖDYT.
Se, ettei tarvitse heräillä yöllä, on enemmän vapaa-aikaa, voi harrastaa vapaasti, käyttörahaa on enemmän jne. ovat mukavia bonuksia, mutta eivät ne voita lapsettomuuden kannalle ketään, joka palavasti haluaa lapsia. Todellinen syy olla hankkimatta lapsia on melkein aina se, ettei ole halua hankkia lapsia.
Minulla ei ole hevosta, ja vaikka on kivaa, ettei minun tarvitse juosta tallilla ja maksaa eläinlääkäripalkkioita, en minä niiden vuoksi ole hevoseton. Minua ei vain hevostelu kiinnosta yhtään, niin kuin ei lapsiperhe-elämäkään kiinnosta.
Kommentit (659)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrys, että mistä on jäänyt paitsi. Sori nyt vaan, mut se iskeytyy vasta paljon myöhemmin, sitten kun se ei ole enää mahdollista. Niinhän se aina menee. Olen keskustellut vanhempien ihmisten kanssa ja ne ovat olleet koskettavia keskusteluja. Lapset avaa ikkunan tuntemattomaan: maailmaan, josta et tiennyt mitään (en puhu nyt leluliikkeistä ja vaipanvaihdosta): vastuu, oma ego ja kasvu paremmaksi ihmiseksi, uusi sukupolvi, joka on taitavampi kuin itse oli ja oppii asioita aikaisemmin, sen seuraaminen, että mikä hänestä kasvaa ja millaiseksi kehittyy <3 sen lisäksi et tule koskaan tietämään sellaisia ihmiskunnan salaisuuksia, kuin lastenhankinnan myötä pääset tietämään. Että mistä ihminen on tullut, kehittynyt, näet koko evoluutiokaaren omin silmin(!!!) vedessäelijästä, hännällisestä, ihmiseksi ja synnytyksen jlk apunavaihe, neanderthalivaihe jne. Se oli minusta elämää suurempaa. En ole ikinä ollut niin lähellä elämää itseään ja tuntenut olevani niin lähellä muita naaraita, kuin vastasyntyneen kanssa. Ja valta! Äitiys antoi minulle valtaa. Äitiä ei voida sivuuttaa, työntää syrjään, pitää höpöhöpö hempukkana. Ja tästä olen myös kiitollinen.
Ai siis mikä oli peruste, että äitiä ei voida sivuuttaa, työntää syrjään yms.?
Koska äitiys on johtajuutta ja valtaa. Se antaa voimaa haastaa tuollaiset tilanteet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen ymmärrys, että mistä on jäänyt paitsi. Sori nyt vaan, mut se iskeytyy vasta paljon myöhemmin, sitten kun se ei ole enää mahdollista. Niinhän se aina menee. Olen keskustellut vanhempien ihmisten kanssa ja ne ovat olleet koskettavia keskusteluja. Lapset avaa ikkunan tuntemattomaan: maailmaan, josta et tiennyt mitään (en puhu nyt leluliikkeistä ja vaipanvaihdosta): vastuu, oma ego ja kasvu paremmaksi ihmiseksi, uusi sukupolvi, joka on taitavampi kuin itse oli ja oppii asioita aikaisemmin, sen seuraaminen, että mikä hänestä kasvaa ja millaiseksi kehittyy <3 sen lisäksi et tule koskaan tietämään sellaisia ihmiskunnan salaisuuksia, kuin lastenhankinnan myötä pääset tietämään. Että mistä ihminen on tullut, kehittynyt, näet koko evoluutiokaaren omin silmin(!!!) vedessäelijästä, hännällisestä, ihmiseksi ja synnytyksen jlk apunavaihe, neanderthalivaihe jne. Se oli minusta elämää suurempaa. En ole ikinä ollut niin lähellä elämää itseään ja tuntenut olevani niin lähellä muita naaraita, kuin vastasyntyneen kanssa. Ja valta! Äitiys antoi minulle valtaa. Äitiä ei voida sivuuttaa, työntää syrjään, pitää höpöhöpö hempukkana. Ja tästä olen myös kiitollinen.
Jopa kuulostaakin henkisesti kasvaneen ihmisen puheilta. En toisaalta enää yhtään ihmettele, miksi niin monet äidit ovat aggressiivisia minä ja mun lapset -jyrääjiä.
En ymmärrä, mitä yrität sanoa.
Ketä vttua kiinnostaa ja miksi???????????
Taas joku meuhkaa kuinka hänellä EI OLE EIKÄ TULE OLEMAAN lapsia. Kuinka asia, joka perustuu siihen, ettei jotain ole, voi olla joka päiväisen meuhkaamisen arvoinen? Anteeksi nyt vaan. Mutta ihan tyhjästä teette asiaa. Ei kukaan täällä kirjoittele siitäkään aiheesta, että hänellä EI OLE EIKÄ TULE OLEMAAN heppaa! Kun se nyt aloituksessa oli niin kätevä vertaus niin käyhän se tässäkin yhteydessä. Ihan oikeasti suurintaosaa ihmisistä EI KIINNOSTA YHTÄÄN se, ettei toisilla ole lapsia tai hevosia. He, jotka jaksavat koko ajan toitottaa sitä, ettei heillä ole lapsia eivätkä halua lapsia, ovat ilmeisesti ihan pikkaisen huomionkipeitä. Huomiota haetaan sellaisellakin asialla kuin, että "MULLA EI OLE LAPSIA! EI OO YHTÄÄN LASTA MULLA!" Ok...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta: oletko liberaali, punavihreä, homoliittojen yms. kannattaja?
Mainitsen vielä, miksi heitin tällaisen. Itselläni on paljon naispuolisia tuttuja, jotka ovat veloja. He ovat myös poliittisesti liberaaleja. Viime aikoina olen tutustunut myös useisiin konservatiivisiin kristittyihin. Heillä taas on ihanteena iso lapsiluku.
En ole mikään yhteiskuntatieteilijä enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun monet tutkijat väittävät nuoremmista sukupolvista tulevan vanhempia konservatiivisempia. Mutta ilmeisesti kyse ei ole siitä, että he olisivat konservatiivisempia kuin omat vanhempansa. Nykyään vain lapsia syntyy enemmän uskovaisille/konservatiiveille, kun taas liberaaleista suuri osa on veloja tai hankkii 1-2 lasta. Esim. eräs 9 lapsen äiti sanoi kerran, että ei se mitään vaikka Tahdon2013 meni läpi, koska lapsissa on tulevaisuus ja asiat muuttuvat... Eli saattaa se vihreiden nousukiito vielä loppua.
Tota.. mä olen uskovainen, olen ollut jo eian kerran 15-vuotiaana enkä halunnut nuorempana lapsia. En yhtään. Ja uskovienkin deittimaailmassa on tullut vastaan miehiä, jotka eivät halua lapsia, vaikka ovat olleet itse opettajia tai lasten parissa työskenteleviä. Itsekin kasvatusalalla.
En vain ole koskaan omia lapsia halunnut ennen. Nykyisin ehkä haluaisin, mut en voiinut vielä 10v sitten kuvitellakaan että voisin muuttaa mieltäni koskaan.
Olen samaa mieltä kuin aloittaja.. vaikuttaa siltä, etteivät ihmiset tajua sitä, että yhtä vaikeaa on lapsia haluamattoman kuvitella, miksi joku haluaa lapsia, kuin lapsia haluavien on kuvitella, miksi joku ei haluaisi lapsia..
Siis syy vapaaehtoiseen lapsettomuuteen ois ainakin mulla ollut ihan vain se ettei mulla ollut sellaista vetoa lastenhankintaa kohtaan. Ei se ollut mun unelma, en ajatellut sellaisia. En ymmärtänyt, mikä se juttu on, miksi niitä lapsia tehdään, että mitä niistä oikein saadaan.. siis oikeasti löi ihan tyhjää. Ei se ollut kiinnostavaa, kun en ymmärtänyt sen tarkoitusta. Mulle oli suuri mysteeri se, mistä joku tiesi haluavansa lapsia. Mietin, että mistä sen muka tietää, haluaako vai ei. Ei mulle tullut lastenhankinnasta mieleen muita asioita kuin raskaus ja synnytys (=pelottavia asioita). Vaikea siinä on motivoitua perheenperustamisesta.
Nykyisin ymmärrän paremmin kun olen täti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielenkiinnosta: oletko liberaali, punavihreä, homoliittojen yms. kannattaja?
Mainitsen vielä, miksi heitin tällaisen. Itselläni on paljon naispuolisia tuttuja, jotka ovat veloja. He ovat myös poliittisesti liberaaleja. Viime aikoina olen tutustunut myös useisiin konservatiivisiin kristittyihin. Heillä taas on ihanteena iso lapsiluku.
En ole mikään yhteiskuntatieteilijä enkä ole koskaan ymmärtänyt sitä, kun monet tutkijat väittävät nuoremmista sukupolvista tulevan vanhempia konservatiivisempia. Mutta ilmeisesti kyse ei ole siitä, että he olisivat konservatiivisempia kuin omat vanhempansa. Nykyään vain lapsia syntyy enemmän uskovaisille/konservatiiveille, kun taas liberaaleista suuri osa on veloja tai hankkii 1-2 lasta. Esim. eräs 9 lapsen äiti sanoi kerran, että ei se mitään vaikka Tahdon2013 meni läpi, koska lapsissa on tulevaisuus ja asiat muuttuvat... Eli saattaa se vihreiden nousukiito vielä loppua.
Tota.. mä olen uskovainen, olen ollut jo eian kerran 15-vuotiaana enkä halunnut nuorempana lapsia. En yhtään. Ja uskovienkin deittimaailmassa on tullut vastaan miehiä, jotka eivät halua lapsia, vaikka ovat olleet itse opettajia tai lasten parissa työskenteleviä. Itsekin kasvatusalalla.
En vain ole koskaan omia lapsia halunnut ennen. Nykyisin ehkä haluaisin, mut en voiinut vielä 10v sitten kuvitellakaan että voisin muuttaa mieltäni koskaan.
Olen samaa mieltä kuin aloittaja.. vaikuttaa siltä, etteivät ihmiset tajua sitä, että yhtä vaikeaa on lapsia haluamattoman kuvitella, miksi joku haluaa lapsia, kuin lapsia haluavien on kuvitella, miksi joku ei haluaisi lapsia..
Siis syy vapaaehtoiseen lapsettomuuteen ois ainakin mulla ollut ihan vain se ettei mulla ollut sellaista vetoa lastenhankintaa kohtaan. Ei se ollut mun unelma, en ajatellut sellaisia. En ymmärtänyt, mikä se juttu on, miksi niitä lapsia tehdään, että mitä niistä oikein saadaan.. siis oikeasti löi ihan tyhjää. Ei se ollut kiinnostavaa, kun en ymmärtänyt sen tarkoitusta. Mulle oli suuri mysteeri se, mistä joku tiesi haluavansa lapsia. Mietin, että mistä sen muka tietää, haluaako vai ei. Ei mulle tullut lastenhankinnasta mieleen muita asioita kuin raskaus ja synnytys (=pelottavia asioita). Vaikea siinä on motivoitua perheenperustamisesta.
Nykyisin ymmärrän paremmin kun olen täti.
*siis ekan kerran jo 15v
Uskokaa nyt velat kun meitä vanhempia ei kiinnosta teidän lapsettomuus eikä syyt siihen. Joka päivä tällä palstalla on uusi aloitus samasta aiheesta. Älä hanki lapsia, ketään ei kiinnosta. Kaikki elää omaa elämää. Kukaan perheellinen ei kadehdi teitä yhtään mistään. Arvaa miksi? Koska me tiedetään mitä on lapseton elämä. Me ollaan eletty sitä ihan samaa elämää ennen lapsia. Lapsettomana muuten arki on aika samanlaista puurtamista: töihin, markettiin ja kotiin tekemään ruokaa. Ei se lapseton elämä poista niitä arjen rutiineja. Miksi te velat vaahtoatte koko ajan tästä aiheesta. Menkää nyt nauttimaan siitä lapsettomasta elämästä kun saa tehdä ihan mitä haluaa. Jostain syystä vietätte aikaa tällä palstalla vaikka voisi olla tekemässä niitä ihania luxus-juttuja mistä me perheelliset ollaan niiiin kateellisia :D
Minusta on ihan mahtava asia, että ihmiset ei tee lapsia jos sellainen ei kiinnosta ollenkaan. Mutta miksi minua pitäisi kiinnostaa ne syyt? Mulle on ihan yks hailee ap, lisäännytkö sinä vai et ja miksi niin. Ja oikeasti en usko, että muitakaan kiinnostaa sen enempää. Ainoastaan poliitikkoja se mietityttää, koska haluavat tänne veronmaksajia, mutta ei velat ole missään selitysvelvollisuudessa perheellisille. Outo ajatus edes.
Vierailija kirjoitti:
Uskokaa nyt velat kun meitä vanhempia ei kiinnosta teidän lapsettomuus eikä syyt siihen. Joka päivä tällä palstalla on uusi aloitus samasta aiheesta. Älä hanki lapsia, ketään ei kiinnosta. Kaikki elää omaa elämää. Kukaan perheellinen ei kadehdi teitä yhtään mistään. Arvaa miksi? Koska me tiedetään mitä on lapseton elämä. Me ollaan eletty sitä ihan samaa elämää ennen lapsia. Lapsettomana muuten arki on aika samanlaista puurtamista: töihin, markettiin ja kotiin tekemään ruokaa. Ei se lapseton elämä poista niitä arjen rutiineja. Miksi te velat vaahtoatte koko ajan tästä aiheesta. Menkää nyt nauttimaan siitä lapsettomasta elämästä kun saa tehdä ihan mitä haluaa. Jostain syystä vietätte aikaa tällä palstalla vaikka voisi olla tekemässä niitä ihania luxus-juttuja mistä me perheelliset ollaan niiiin kateellisia :D
En lukenut viestistä kuin alun, koska en nyt pysty keskittymään, mutta tälleen ihan vain sivuhuomautuksena, että täällä ja monella muuallakin palstalla sekä tosielämässä lapsettomat saa kuunnella ihan jatkuvasti kommentteja siitä, kuinka vapaaeht. lapsettomat ovat itsekkäitä. Kyllä tästä pitää puhua niin kauan, kun oppi menee perille siitä, mitä se oikeasti vapaaeht. lapsettomuus tarkoittaa.
Jos sua tai muutamaa muuta ei kiinnostaa jauhaa tästä, mitä teette täällä ketjussa? Kuka pakotti klikkaamaan otsikkoa ja lukemaan?
Jos mua ei esim kiinnosta lukea urheilusta, en yleensö klikkaa urheilua koskevia otsikoita.
Ei tarvitse selitellä, ap. Sinun asiasi se on.
Miksi tästä pitää jankuttaa? Tehkööt lapsia ne, jotka tahtovat ja älkööt tehkö ne, jotka eivät tahdo.
Tapelkaa jostain muusta välillä, tämä on kyllästyttävä aihe.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua ei vakuuta kenenkään lausuma "ei kiinnosta" ilman perusteluja. Tämä koskee siis kaikkia asioita, niin hevosharrastusta, postimerkkeilyä kuin lapsien hankkimistakin. Kaiken takana on aina jokin syy, ja se syy on mielenkiintoisempi kuin lausahdus "ei kiinnosta".
Ja lastenhankinnan kyseessä ollessa ne syyt eivät ikinä ole riittäviä. Siksi on äärettömän rasittavaa selostaa niitä aina yhä uudelleen ja käydä vänkäyskeskustelua siitä, miten mikäkin yksittäinen syy on ihan turha ja perätön.
Esimerkiksi näin:
Ei kiinnosta lastenteko, koska...
... lapset haisevat mielestäni pahalta (kyllä kaikkeen tottuu! Pikkulapsiaika on nopeasti ohi)
... lapset ovat mielestäni rasittavia (kyllä omat lapset on aina ihania!)
... palkkani on niin pieni, että en pystyisi tarjoamaan lapselle kunnollista elämää (kyllä yhteiskunta auttaa!)
... en ole löytänyt kumppania, jonka kanssa lapsen tekisin (olet vaan liian nirso! aina löytyy joku!)
jne.
Hevosen hankinnassa taas perustelut riittävät. Ei kiinnosta hankkia hevosta, koska...
... hevoset haisevat mielestäni pahalta.
... hevosiin menee liikaa aikaa, rasittavaa siis.
... palkkani ei riitä hevosen kuluihin.
... en osaa ratsastaa.
... jne.
Yhtäkkiä nuo ovatkin ihan hyviä syitä.
Hevosvertaus on typerin ikinä. Hevonen on vain joku marginaalieläin, harvinaisempi kuin koira. Ihan sama kuin puhuisi jostain veneistä tai moottoripyöristä, ei ne kiinnosta kuin joitakin harvoja. Lapset on yleisempiä kuin hevoset ja lapsen hankinta kuuluu osana luonnollista ihmisen biologiaa. Enkä tarkoita tällä sitä, että niitä pitäisi hankkia, vaan sitä, että lasten hankinnan perusteet on täysin erilaisia kuin jonkun hevosen/veneen ym turhakkeen.
Miksi tästä jaksetaan kohkata. Senkun ette hanki lapsia, ihan se ja sama meille joilla on lapsia. Antakaa meidän rakastaa lapsiamme ja olla heistä onnellinen ilman tuota teidän jatkuvaa julistustanne siitä, miksi juuri TE olette mielummin vapaaehtoisesti lapsettomia. Minua ei ainakaan kiinnosta pätkän vertaa. Antaa kaikkien kukkien kukkia tavallaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En lukenut viestistä kuin alun, koska en nyt pysty keskittymään, mutta tälleen ihan vain sivuhuomautuksena, että täällä ja monella muuallakin palstalla sekä tosielämässä lapsettomat saa kuunnella ihan jatkuvasti kommentteja siitä, kuinka vapaaeht. lapsettomat ovat itsekkäitä. Kyllä tästä pitää puhua niin kauan, kun oppi menee perille siitä, mitä se oikeasti vapaaeht. lapsettomuus tarkoittaa.
Jos sua tai muutamaa muuta ei kiinnostaa jauhaa tästä, mitä teette täällä ketjussa? Kuka pakotti klikkaamaan otsikkoa ja lukemaan?
Jos mua ei esim kiinnosta lukea urheilusta, en yleensö klikkaa urheilua koskevia otsikoita.
Klikkasin, koska siinä luki, että olisi tiedote ja luulin, että siinä olisi jotain oikeaa asiaa ja järkeviä ajatuksia. Ei ollut, vaan ihan yhtä mitätöntä diipadsapaa kuin aiemminkin. Yritetty vääntää jotain ontuvaa hevosjuttua.
Se mitä itse huomaan lapsettomista on se, että he käyvät jatkuvaa taistelua oman riittämättömän olonsa kanssa ja hyökkäävät sen vuoksi perheellisten kimppuun. Hei, kun oikeasti perheelliset on syyttömiä teidän valintoihin. Perheelliset elää omaa elämää onnellisena, eikä tule velapalstoille tiedottamaan "miksi tein lapsia". Tämä on vauvapalsta ja itse näkisin, että jos lapsiasiat ei lapsettomia kiinnosta, niin siirtykää te jonnekkin muualle, vaikka suoli24 jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tosiaan haluaako niitä lapsia vai ei... paljosta joutuu luopumaan. Kokemuksesta tiedän...
Totta paljota luopuu, jos lapsenteosta luopuu, mutta toki jokaisen oma asia, ei sitä minulle tarvitse perustella ontuvilla hevosvertauksilla.
Hevosvertaus kuvaa asiaa täydellisesti vapaaehtoisesti lapsettoman näkökulmasta. Ajatus oman lapsen hankkimisestä on yhtä relevantti ja painokas kuin oman lämminverisen omistamisesta. Tämä on juuri se, mitä moni vanhempi tai lapsia haluava ei tajua: me emme ajattele samalla lailla ja arvosta samoja asioita. -ap
Tiiäkkö: ketään ei kiinnosta haluaako joku toinen lapsia tai ei...
Kyllä minun sukulaisianj ainakin näyttää kiinnostavan ja ihan hitosti kiinnostaakin.
T. Vela
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Klikkasin, koska siinä luki, että olisi tiedote ja luulin, että siinä olisi jotain oikeaa asiaa ja järkeviä ajatuksia. Ei ollut, vaan ihan yhtä mitätöntä diipadsapaa kuin aiemminkin. Yritetty vääntää jotain ontuvaa hevosjuttua.
Se mitä itse huomaan lapsettomista on se, että he käyvät jatkuvaa taistelua oman riittämättömän olonsa kanssa ja hyökkäävät sen vuoksi perheellisten kimppuun. Hei, kun oikeasti perheelliset on syyttömiä teidän valintoihin. Perheelliset elää omaa elämää onnellisena, eikä tule velapalstoille tiedottamaan "miksi tein lapsia". Tämä on vauvapalsta ja itse näkisin, että jos lapsiasiat ei lapsettomia kiinnosta, niin siirtykää te jonnekkin muualle, vaikka suoli24 jne.
Olemme tosiaan vauva.fi- sivustolla, mutta tämä palsta on nimeltään Aihe vapaa ja täällä puhutaan juurikin kaikesta MUUSTA KUIN lapsista. Vauvoille ja perhe-elämälle on omat palstat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin moni lienee klikannut tämän auki ja vastannut siksi, että ap aloituksessaan TIEDOTTAA VANHEMMILLE -> Tiedotetaan takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa miettiä tosiaan haluaako niitä lapsia vai ei... paljosta joutuu luopumaan. Kokemuksesta tiedän...
Totta paljota luopuu, jos lapsenteosta luopuu, mutta toki jokaisen oma asia, ei sitä minulle tarvitse perustella ontuvilla hevosvertauksilla.
Hevosvertaus kuvaa asiaa täydellisesti vapaaehtoisesti lapsettoman näkökulmasta. Ajatus oman lapsen hankkimisestä on yhtä relevantti ja painokas kuin oman lämminverisen omistamisesta. Tämä on juuri se, mitä moni vanhempi tai lapsia haluava ei tajua: me emme ajattele samalla lailla ja arvosta samoja asioita. -ap
Tiiäkkö: ketään ei kiinnosta haluaako joku toinen lapsia tai ei...
Kyllä minun sukulaisianj ainakin näyttää kiinnostavan ja ihan hitosti kiinnostaakin.
T. Vela
Luuletko, että sun sukulaiset parveilee täällä?
Vierailija kirjoitti:
Itse ainakin ajattelin käväistä tällä palstalla tässä matkasuunnittelun lomassa. Olen lähdössä tässä myöhemmin syksyllä kahdeksi viikoksi Japaniin (yksin) ja tulin vähän tuulettamaan päätäni tänne kun olen koko iltapäivän miettinyt ja vertaillut, mihin 5 tähden hotelliin majoittuisin tällä kertaa ja ottaisinko businessluokan lennot Finskiltä vai JALilta. Ehkä teen päätöksen tultuani saunasta (lämpiämässä tällä hetkellä) ja hemmoteltuani itseäni siellä kaikenlaisilla hoidoilla, mieli voi olla kirkkaampi silloin.
Miksi muuten oletat, että kaikilla on yhtä ankea elämä kuin sinulla, pelkkää työtä, markettia ja kokkaamista? Minä ainakin käyn usein töiden jälkeen syömässä hyvin, tapaamassa ystäviäni, leffassa, konsertissa, ratsastamassa ym. Sinulla on hyvin yksinkertainen maailma, jos luulet että kaikkien elämä kulkee samaa " työ-marketti-ruoanlaitto-nukkumaan"- rataa.
On se kyllä hauska, että monilla lapsettomilla on illuusio siitä, että me lapsia hankkineet pidämme teitä jotenkin pinnallisina tai itsekeskeisinä ja olemme katkeria teidän vapaammasta elämästänne. Itsellä on 4 omaa lasta ja kaksi miehen aiemmasta liitosta, jotka asuvat meillä noin puolet ajasta ja väittäisin tietäväni lapsiperheen miinuspuoletkin melko hyvin ja ymmärrän kyllä hyvinkin paljon syitä, miksi ette halua lapsia. Tähän hommaan ei missään nimessä kannata ryhtyä, jos ei tunnu, että tämä olisi oman elämän tärkein juttu ja on hienoa, ettei siihen ketään pakoteta. Kaikista hienointa on myös se, että minäkin pääsen sitten joskus matkustelemaan ja nukkumaan myöhään, jos nyt oletusarvoisesti pysyn hengissä sinne asti. Nykyään on paljon juttuja uutisissa, miksi ihmiset eivät halua lapsia, mutta kukaan lehti ei tee juttua, miksi ihmiset haluavat lapsia/suurperheen? Olen myös huolissani Suomen ontuvasta vanhustenhuollosta, kun suuri määrä näitä lapsettomia vanhenee, eikä kukaan ole suurimman osan etuja ja asioita hoitamassa. En voi olettaa, että minunkaan lapset välttämättä hoitavat minun asioitani, (tosin sitten otan kyllä hatun kouraan nöyränä ja katson peiliin), mutta vielä vähemmän voi olettaa, että sisarusten lapset/samanikäiset vanhenevat ystävät/puoliso ovat niitä asioita hoitamassa. Mut niinhän se menee, ei kaikkea voi etukäteen suunnitella..