Ärsyttää kun vaimo tekee AINA samoja ruokia!
Meidän perheessä ruokalistalla on aina samat ruuat. Jauhelihasta ja kanasta joku kastike, ehkä joskus lihapullat. Joskus vaimo työntää lohenpalan uuniin. Joskus on joku siskonmakkarakeitto, joskus possunpihvit. Lisukkeet aina keitetyt perunat (kuorineen!), riisi tai pasta. Olen niin kyllästynyt näihin ruokiin. Lapsille kyllä maistuu ja ovatkin varmaan jo nirsoiksi kasvaneita. Haluaisin uusia makuja, mausteista ruokaa, välillä kasvisruokaa, salaatteja, erilaista lihaa.
Mutta ei. Vaimo ei tee, kun aina vaan samaa. Mikä siinä on kun pitää jämähtää?
Kommentit (82)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä joku provo ("tarttukaa tähän, että vaadin naista palvelemaan minua"), mutta...
No mä tartun nyt kuitenkin siihen mitä varmaan odotitkin, eli olisiko mahdollista, että sinä kokeilisit itse jotain uutta jännää reseptiä? Oletan että vaimollesi olet asiaa jo ehdottanutkin. Jos asia sinua kerran on vaivannut, et varmaan ole miettinyt sitä vain omassa päässäsi toivoen vaimon saavan yhtäkkiä itse idean alkaa uusia kokkailujaan, vai? Mutta hän tykkää noista samoista eikä ole kovin kokeilunhaluinen?
Ei ole provo. Olen sanonut kyllä hänelle, että tekisit joskus vaikkapa kasvisruokaa. Mutta vaimo sanoo olevansa niin väsynyt ruuan miettimiseen että tekee vain samoja. Jo kaupassa erilaisten raaka-aineiden keräily olisi vaivalloista. Ja sitten pitäisi seurata jotakin uutta ruokaohjetta. Eli siis mukavuudenhalu vie voiton.
Ap
Kiinnittäisin huomiosi sanaan "väsynyt". -Vie se perheesi välillä ravintolaan syömään, etkä syyllistäisi vaimoasi siitä, että hän TEKEE AINA ruuan. Tuo selkäjuttu on vähän kulunut, hanki joku vammaisapuväline, jotta pärjäät keittiössäsi. Niitä kasvisaterioiden ainesosia on mukava silputa ihan pöydän ääressä istuenkin.
Ja kuoriperunat on paras tapa säilyttää perunoiden tärkeät ravintoaineet syöjälle asti. Loistavaa, että vaimosi on opettanut lapset syömään perunoita. - Meillä ne lisäksi syödään kuorineen.
Vaimosi ansaitsisi kyllä kahden viikon loman tuon vuodatuksesi jälkeen.
Sori, en jaksanut lukea koko ketjua enkä tiedä onko tätä jo ehdotettu, mutta entä jos itse etsisit ohjeita joihinkin helppoihin uusiin ruokiin ja ostaisit ainekset valmiiksi? Silloin vaimosi ei tarvitsisi muuta kuin opetella uusi ohje. Ennen aineksien ostamista kysy tosin vaimoltasi, onko ohje okei. Koska et itse osaa laittaa ruokaa, et välttämättä osaa arvioida, kuinka paljon ruoan valmistaminen vaatii työtä ja aikaa.
Tosin olen kyllä sitä mieltä, että sinun olisi korkea aika opetella tekemään itse ruokaa.
Siinä on semmoinen juttu, että jos tekee ruokaa koko perheelle, niin pitää ottaa kaikki huomioon. Lapset eivät yleensä pidä mausteisesta ruoasta. Yllättäpä perheesi ja tee vaihteeksi sinä ruoka ja voit tehdä aivan mitä haluat.
Jos odottaa että ruoka tulee valmiina eteen eikä ole valmis itse sen tekemiseen osallistumaan niin silloin on vähän paha valittaa. Jos ei osaa itse laittaa ruokaa niin voi opetella, ei se mitään kvanttifysiikkaa ole. Eikä kukaan pituutensa takia normaalista ruoanvalmistuksesta kipeydy, tuo nyt on aivan höperrystä. Ja näin lähes koko elämäni kasvissyöjänä olleena voin sanoa että nykyään löytyy kasvisruokia ihan valmisruokinakin, yllättävän hyviäkin. Niille ei tarvitse muuta tehdä kuin heittää uuniin, onnistuu takuulla sinultakin.
Olisikohan yksi syö tuohon herraa potuttavaan ruokavalikoimaa se, että työpäivän jälkeen ei enää ruveta tekemään mitään kovin erikoisia pöperöitä, ja toisaalta se, että parempi on tehdä sellaisia ruokia, joita lapset syövät mielellään kuin kuunnella jatkuvaa marinaa omituisista mauista. Nythän perheen herra mies on ottanut tuon marisijan osan. Helkkari vieköön, opettele itse tekemään niitä gurmeeruokia, mutta ota sitten myös vastaan lasten vastustus. Eivät uudet maut yleensä uppoa yhdellä maistamisella, ota sekin huomioon. Ja miksi et vie perhettäsi edes viikonloppuisin ulos syömään, jolloin voit valita millaisia toukkaruokia tahansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ja tähän on simppeli vastaus: minä en osaa kokata. Tykkään hyvästä ruuasta, mutta en osaa kokata. Olen myös sen verran pitkä, että keittiössä työskentely kipeyttää selkäni.
Ap
😂
Joko teet itse, opettele aikuinen mies. Niin me muutkin joudutaan opettelemaan uusia juttuja, jos niitä ei ennestään osata.
Jos et jaksa opetella, niin sitten olet hiljaa ja syöt sitä mitä nokan eteen kannetaan.
Jos ei ap osaa kokata niin voisiko vaikka opetella?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ja tähän on simppeli vastaus: minä en osaa kokata. Tykkään hyvästä ruuasta, mutta en osaa kokata. Olen myös sen verran pitkä, että keittiössä työskentely kipeyttää selkäni.
Ap
Nyt on aika opetella kokkaamaan. Joskushan se vaimosikin on opetellut ei kokkaustaito ole naisillekaan syntymälahja. Huvittaa tuo selän kipeytyminen keittiössä. Et taida arvatakaan kuinka monta pitkää kokkipoikaa olen kouluttanut. Kokkaustaito on tahdon asia. Joku nainen voi olla tosi lyhyt ja tasot ovat liian korkeita mutten tuollaista marinaa ole heiltä kuullut.
Kokkiluokilla valtaosa on edelleen naispuolisia, ehkä kolmasosa miespuolisia. Kaikenkokoisia mahtuu joukkoon.
Kokkaaminen ei ole vaikeaa joten rohkeasti nyt mukaan keittiöaskareisiin. Lupaan että parisuhteennekin paranee jos osallistut kotitöihin.
ps. kun innostut kokkaamisesta olet varmastikin halukas hankkimaan säädettävän työtason joka sopii kaikille
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ap
Miten on mahdollista, että oletettavasti aikuinen mies ei osaa laittaa ruokaa itselleen ja perheelleen? Miten olet elossa? Pyyhkiikö joku myös perseesi?
Vierailija kirjoitti:
Vaikeinta ruoan laittamisessa ei tosiaan ole se laittaminen sinänsä, vaan sen keksiminen että mitä laittaisi (ja mitä aineksia siihen tulee). Jos ainekset on edessäsi ja ruokalaji "annettuna" niin helppo se on kokata. Mutta jos pitäisi keksiä että "mitä tänään syötäisiin", niin joskus se on jopa ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Mieheni ei tykkää laittaa ruokaa, minä tykkään, niin ollaan sovittu että minä teen. Mutta haluaisin että hän sanoisi meille ruokalistan viikoksi tai edes joskus päättäisi että mitä syödään, mutta ei, en saa hänestä mitään irti, vain että "jotain hyvää", "jotain tavallista", "jotain kastiketta vaikka".
Teepä joskus varsin pelkkää kastiketta, jos sinulle sanotaan että tee "jotain kastiketta vaikka". Eli teet pelkän ruskean kastikkeen ruuaksi, et keittele mitään lisukkeita etkä tee salaattia. Syököön ukko kastikettaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ap
Opettele kokkaamaan ja keittiötyöergonomiaa. Lopeta valitus. Tai auta vaimoasi kokkaamaan.
Toi on kyllä paras, että selkä kipeytyy "keittiössä työskentelystä" 😂 Oletettavasti ap:n selkä kipeytyy sitten myös kävelemisestä, kotitöistä, taulujen ripustamisesta, seisomisesta jne. Siis normaalista elämästä. Vai koskeeko ainoastaan keittiötä? Ota tarvikkeet mukaan ja kuori ne potut olohuoneessa.
Ps. Mitenhän ne muut pitkät miehet ja naiset pystyy laittamaan ruokaa?
Poika pieni, ota mallia minun _miehestäni_ joka himoitessaan jotain ruokaa tekee sen koko perheelle ihan itse. Tekee kyllä muulloinkin, mutta eikö se nyt ole aika yksinkertainen juttu että jos haluaa syödä jotain tiettyä ruokaa niin sitä on omassa kodissa ihan vapaus tehdä. Ei tarvi odottaa että "äiti tekee" tai suuttua kun äiti ei koskaan tee mitä minä haluan. Huoh oot ällö.
Säälittää ihan naiset jotka joutuu noin keskenkasvuisten kanssa elämään. Ja se vielä että on lapsia ja olet itsekin ihan lapsi.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ruokalistalla on aina samat ruuat. Jauhelihasta ja kanasta joku kastike, ehkä joskus lihapullat. Joskus vaimo työntää lohenpalan uuniin. Joskus on joku siskonmakkarakeitto, joskus possunpihvit. Lisukkeet aina keitetyt perunat (kuorineen!), riisi tai pasta. Olen niin kyllästynyt näihin ruokiin. Lapsille kyllä maistuu ja ovatkin varmaan jo nirsoiksi kasvaneita. Haluaisin uusia makuja, mausteista ruokaa, välillä kasvisruokaa, salaatteja, erilaista lihaa.
Mutta ei. Vaimo ei tee, kun aina vaan samaa. Mikä siinä on kun pitää jämähtää?
Kehtaatkin! Aikaihminen..v....u TEE ITE!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ap
No ootpas raihnainen sitten.
Gordon Ramsay on 50v ja 187cm pitkä. Bernhard Mairinger on kaksimetrinen. Ei taida Henri Alenkaan kovin lyhyt olla. Vaikutti vierailullaan Ronn Mossin luona olevan yhtä pitkä kuin Moss itse, joka on 188cm. Ai niin, kukaan näistä ei ole liian pitkä keittiössä työskentelyyn.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ap
No ootpas raihnainen sitten.
Gordon Ramsay on 50v ja 187cm pitkä. Bernhard Mairinger on kaksimetrinen. Ei taida Henri Alenkaan kovin lyhyt olla. Vaikutti vierailullaan Ronn Mossin luona olevan yhtä pitkä kuin Moss itse, joka on 188cm. Ai niin, kukaan näistä ei ole liian pitkä keittiössä työskentelyyn.
Hei..unohtamatta Anthony Bourdain hujoppia 2m....
Tässä alkuun muutama neuvo, jotka voit omaksua jo huomisesta alkaen:
1) Et tykännyt kun perunat on keitetty kuorineen. Helppo ratkaisu: otat kaapista perunoita, laatikosta kuorimaveitsen, kulhon johon laitetaan kuoret ja leikkuulaudan, lautasen tms. Istut näine tykötarpeinesi keittiön pöydän ääreen ja kuorit perunat ennen kuin vaimosi keittää ne.
2) Halusit erilaisia salaatteja. Helppo ratkaisu: mieti mitä aineksia salaattiin haluaisit. Sinustahan se, ettei millään keksi mitään uutta, oli pelkkää mukavuudenhalua vaimosi puolelta, joten oletan että sinulta tämä salaatin suunnittelu sujuu kuin tanssi. Käy kaupassa ostamassa haluamasi ainekset. Kun pääset kotiin, huuhtele ne lävikössä, kaiva kaapista salaattikulho, veitsi (kuorimaveitsi, sakset yms jos tarvitset), leikkuulauta ja ala pilkkoa aineksia keittiön pöydän ääressä istuen.
3) Halusit erilaisia lihoja. Helppo ratkaisu: possukastike menee samalla vaivalla kuin kanakastikekin. Joten osta possunsuikaleita ja ehdota vaimolle, että käyttää niitä kanan asemesta. Toinen helppo ratkaisu: opettele paistamaan naudanlihapihvit pannulla. Netistä löytyy monenlaista ohjetta. Pihvit on helppo opetella paistamaan ja kypsyvät sen verran nopeasti, että selkä ei hellan ääressä ehdi kipeytymään. Valmista joku suunnittelemasi herkullinen salaatti valmiiksi ennen pihvejä niille lisukkeeksi.
4) Halusit uusia makuja. Helppo ratkaisu: käy noutamassa ravintolasta teille uudenlaista ruokaa kotiin tai menkää ulos syömään.
Seuraavalla viikolla voit sitten alkaa opettelemaan vaikka yhden uuden ruokalajin valmistamista ja kokata se ateria perheelle. Muista tehdä kaikki mahdollinen istuen, jotta selkä ei kipeydy. Sitä seuraavalla viikolla voit opetella toisen uuden ruokalajin. Ennen kuin huomaatkaan, olet oppinut kokkaamista sen verran, että osaat valmistaa yhtä monta ruokalajia kuin vaimokin tekee. Sitten teillä on jo huomattavasti monipuolisempi ruokavalio.
Tältä palstalta kannattaa muuten lukea ruoka-aiheisia ketjuja. Niistä saa hyviä ideoita.
Ja mammat neuvoo mielellään jos kysyy jotain.