Ärsyttää kun vaimo tekee AINA samoja ruokia!
Meidän perheessä ruokalistalla on aina samat ruuat. Jauhelihasta ja kanasta joku kastike, ehkä joskus lihapullat. Joskus vaimo työntää lohenpalan uuniin. Joskus on joku siskonmakkarakeitto, joskus possunpihvit. Lisukkeet aina keitetyt perunat (kuorineen!), riisi tai pasta. Olen niin kyllästynyt näihin ruokiin. Lapsille kyllä maistuu ja ovatkin varmaan jo nirsoiksi kasvaneita. Haluaisin uusia makuja, mausteista ruokaa, välillä kasvisruokaa, salaatteja, erilaista lihaa.
Mutta ei. Vaimo ei tee, kun aina vaan samaa. Mikä siinä on kun pitää jämähtää?
Kommentit (82)
Menkää yhdessä kokkauskurssille ja alkakaa tehdä yhdessä ruokaa. Vois parisuhdekin alkaa toimimaan paremmin.
Ole hyvä ja tee itse ellei kelpaa.
En tiedä onko tämä joku provo ("tarttukaa tähän, että vaadin naista palvelemaan minua"), mutta...
No mä tartun nyt kuitenkin siihen mitä varmaan odotitkin, eli olisiko mahdollista, että sinä kokeilisit itse jotain uutta jännää reseptiä? Oletan että vaimollesi olet asiaa jo ehdottanutkin. Jos asia sinua kerran on vaivannut, et varmaan ole miettinyt sitä vain omassa päässäsi toivoen vaimon saavan yhtäkkiä itse idean alkaa uusia kokkailujaan, vai? Mutta hän tykkää noista samoista eikä ole kovin kokeilunhaluinen?
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheessä ruokalistalla on aina samat ruuat. Jauhelihasta ja kanasta joku kastike, ehkä joskus lihapullat. Joskus vaimo työntää lohenpalan uuniin. Joskus on joku siskonmakkarakeitto, joskus possunpihvit. Lisukkeet aina keitetyt perunat (kuorineen!), riisi tai pasta. Olen niin kyllästynyt näihin ruokiin. Lapsille kyllä maistuu ja ovatkin varmaan jo nirsoiksi kasvaneita. Haluaisin uusia makuja, mausteista ruokaa, välillä kasvisruokaa, salaatteja, erilaista lihaa.
Mutta ei. Vaimo ei tee, kun aina vaan samaa. Mikä siinä on kun pitää jämähtää?
Erittäin klassinen vedätysyritys. Mutta eipä silti, vastaanpa jos vaikka jollain oikeasti olisikin vastaava ongelma. Ratkaisu on helppo: eroa ja hommaa uusi muija, joka tekee joka päivä erilaisia herkkuja. Tuon aloituksen kun laittaa treffipalstalle, niin voin taata, että naisia tulee sen jälkeen ovista ja ikkunoista niin runsaasti, että joko menehdyt ylensyöntiin tai liialliseen seksin harrastamiseen.
En usko aloituksen tilannetta. Palstamiesten mukaan miehet ovat paljon parempia kokkeja mitä naiset, joten aloituksen mies on se, joka kokkaa.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä onko tämä joku provo ("tarttukaa tähän, että vaadin naista palvelemaan minua"), mutta...
No mä tartun nyt kuitenkin siihen mitä varmaan odotitkin, eli olisiko mahdollista, että sinä kokeilisit itse jotain uutta jännää reseptiä? Oletan että vaimollesi olet asiaa jo ehdottanutkin. Jos asia sinua kerran on vaivannut, et varmaan ole miettinyt sitä vain omassa päässäsi toivoen vaimon saavan yhtäkkiä itse idean alkaa uusia kokkailujaan, vai? Mutta hän tykkää noista samoista eikä ole kovin kokeilunhaluinen?
Ei ole provo. Olen sanonut kyllä hänelle, että tekisit joskus vaikkapa kasvisruokaa. Mutta vaimo sanoo olevansa niin väsynyt ruuan miettimiseen että tekee vain samoja. Jo kaupassa erilaisten raaka-aineiden keräily olisi vaivalloista. Ja sitten pitäisi seurata jotakin uutta ruokaohjetta. Eli siis mukavuudenhalu vie voiton.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ja tähän on simppeli vastaus: minä en osaa kokata. Tykkään hyvästä ruuasta, mutta en osaa kokata. Olen myös sen verran pitkä, että keittiössä työskentely kipeyttää selkäni.
Ap
Vaikea uskoa, että ei olisi provo. Mutta jos ei ole, niin vaimon kannalta ongelma on varmaan se, että hän ei osaa tehdä mausteisia ruokia eikä edes keksi mikä voisi olla sellainen mausteinen ruoka. Ratkaisu on, että ap ehdottaa hänelle vaikka viittä eri mausteista ruokaa resepteineen, vaimo valitsee jonkun niistä, ap hakee siihen kaikki ainekset kaupasta, ja he opettelevat sitten sitä yhdessä kokaten tekemään.
Osa ihmisistä on sellaisia, että he urautuvat helposti tekemään ruokia kapealla vaihtelulla.
Oletko keskustellut syyttämättä eli asiallisesti, rauhallisesti ja hyvällä vuorovaikutuksella vaimon kanssa asiasta? Tehkää myös yhdessä.
On aika kova jobi tehdä perheelle ruoat. Sitovaa ja aika vievää myös.
Joskus reseptien ja ruokajuttujen lukeminen auttaa monipuolistuttamaan. Samoin eri paikkojen ruokalistojen tutkailu.
Vaihtelua ostoksiin auttaa myös saamaan vaihtelua ruokiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole provo. Olen sanonut kyllä hänelle, että tekisit joskus vaikkapa kasvisruokaa. Mutta vaimo sanoo olevansa niin väsynyt ruuan miettimiseen että tekee vain samoja. Jo kaupassa erilaisten raaka-aineiden keräily olisi vaivalloista. Ja sitten pitäisi seurata jotakin uutta ruokaohjetta. Eli siis mukavuudenhalu vie voiton.
Ap
No mikset sinä sitten tee käy kaupassa ja tee sitä kasvisruokaa? Miten usein on sinun kokkausvuoro? Ruokien miettiminen on välillä hirveän työlästä, kun mitään ei tule mieleen. Jos kysyn mieheltä apua, saan vastaukseksi "jotain kastiketta ja riisiä" tai "jotain kastiketta ja perunoita". Eihän tuosta ole mitään apua.
Jos et itse tee ruokaa: ole nyt ihan hiljaa.
Jos et osaa: kursseja on tarjolla, voit oppia.
No minä en osaa tehdä perinteisiä suomalaisia ruokia. En ole koskaan tehnyt ruskeakastiketta, silakkapihvejä, makaronilaatikkoa enkä vaikkapa siskonmakkarakeittoa. En pidä niistä erityisesti. Olen ihan hyvä kokki, mutta teen vain noita mausteisia ruokia, oli ne sitten marokolaisia, intialaisia tai thaimaalaisia jne. Miestäni ehkä harmittaa kun hän ei saa koskaan perinteistä lihapullaa ja perunamuussia? En tiedä. Kysyn häneltä aina, että mitä haluaisi syödä, ja ei koskaan ehdota mitään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Teepä itse vuorostasi.
Ja tähän on simppeli vastaus: minä en osaa kokata. Tykkään hyvästä ruuasta, mutta en osaa kokata. Olen myös sen verran pitkä, että keittiössä työskentely kipeyttää selkäni.
Ap
Uli uli uli...
Vaikeinta ruoan laittamisessa ei tosiaan ole se laittaminen sinänsä, vaan sen keksiminen että mitä laittaisi (ja mitä aineksia siihen tulee). Jos ainekset on edessäsi ja ruokalaji "annettuna" niin helppo se on kokata. Mutta jos pitäisi keksiä että "mitä tänään syötäisiin", niin joskus se on jopa ylitsepääsemättömän vaikeaa.
Mieheni ei tykkää laittaa ruokaa, minä tykkään, niin ollaan sovittu että minä teen. Mutta haluaisin että hän sanoisi meille ruokalistan viikoksi tai edes joskus päättäisi että mitä syödään, mutta ei, en saa hänestä mitään irti, vain että "jotain hyvää", "jotain tavallista", "jotain kastiketta vaikka".
Ärsyttää kun mies ei tee ikinä ruokaa.