Työsuhdepolkupyörä. Onko järkeä?
"Työsuhdepolkupyörä on sekä työnantajalle, että työntekijälle helppo ja kustannustehokas tapa edistää pyöräilyä ja liikkumista. Työsuhdepolkupyörä on tarkoitettu henkilökohtaiseen käyttöön ja minkä tahansa hintainen aikuisten polkupyörä voi kuulua edun piiriin. Verottajan tarjoama verovapaa hyöty on maksimissaan 1200 euroa vuodessa. Verohyöty riippuu veroprosenttisi suuruudesta. "
Mitä tämä käytännössä tarkoittaa? Sen ymmärrän että jos ostan vaikka 1000e sähköpyörän, lyhennän sitä joka palkasta x-summan rahaa kunnes pyörä on maksettu. Eli se on osamaksupyörä.
Mut mitä hyötyä siitä on että se on työsuhdepyörä eikä osamaksupyörä?
Kommentit (21)
Työnantaja voi tarjota edun osana palkkaa tai palkan päälle eli ei sinun palkasta mitään vähennetä.
Joku oli just meidän firmasta laskeskellut, että on hyödyllisempää hommata työsuhdepyöräksi sähköpyörä eikä tavallista pyörää, koska veroetu on lähes +-0 silloin.
Työnantaja maksaa sen pyörän ja sinä ajat. Onhan siinä järkeä. Joka ikinen tuntemani oy pohjainen yrittäjä on ostanut itselleen työsuhdepolkupyörän.
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi tarjota edun osana palkkaa tai palkan päälle eli ei sinun palkasta mitään vähennetä.
Olen isossa ketjussa töissä, meillä on ohjeistus ostaa oman firman liikkeestä pyörä ja siitä tehdään leasing sopimus. Itse maksetaan "ostarilla" pyörä ja sopimuskauden lopussa lunastetaan loppuosuus velasta.
Tämän takia kysyn onko tässä järkeä 🙈
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen isossa ketjussa töissä, meillä on ohjeistus ostaa oman firman liikkeestä pyörä ja siitä tehdään leasing sopimus. Itse maksetaan "ostarilla" pyörä ja sopimuskauden lopussa lunastetaan loppuosuus velasta.
Ap
Oletko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Yritys maksaa sen leasing-maksun, ei työntekijä.
Vierailija kirjoitti:
Joku oli just meidän firmasta laskeskellut, että on hyödyllisempää hommata työsuhdepyöräksi sähköpyörä eikä tavallista pyörää, koska veroetu on lähes +-0 silloin.
Sähköpyörää just siksi ajattelin kun peruspyörä mulla oli jo ja sähköpyörä voisi olla oikeasti realistinen 10km työmatkalle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko nyt ymmärtänyt jotain väärin? Yritys maksaa sen leasing-maksun, ei työntekijä.
'Sopimuksen teon yhteydessä maksetaan etukäteen pyörän huolto 55 euroa. Huolto suoritetaan kunkin pyörän suosituksen mukaan pyörähuolto -huoltoliikkeessä X.
Kaikissa sopimustilanteissa valitsemasi polkupyörän kuukausimaksu on maksimissaan 50 tai 100 euroa kuukaudessa ja se peritään sopimuskauden ajan bruttopalkastasi (kokonaispalkka). Sopimuskausi on pienimmillään 12 kuukautta ja maksimissaan 36 kuukautta (suositus). Sopimuskauden loputtua polkupyörä lunastetaan omaksi maksamalla lunastushinta, joka on 10% leasingsopimuksen hinnasta. YritysX on tehnyt laiteleasingsopimuksen 3stepit yrityksen kanssa, johon kyseiset pyörät rekisteröidään. Leasing sopimukseen sisältyy sopimuskauden ajaksi myös pyörävakuutus, jossa omavastuu on vahingon sattuessa 15% polkupyörän hinnasta (vähintään 150 euroa).
Muokkasin työpaikkaani koskevia kohtia piiloon mutta enkö itse maksa koko pyörän? Et missä se hyöty on? Ilmeisesti säästään osamaksun koroissa ja kuluissa?
Joku kun väitti ettei palkasta lähde mitään niin kyllä minulla lähtee 60e/kk ja näiden pyöränvälittäjäfirmojen sivuilla on laskureita esim gobybike, johon voi laittaa eri hintaisia pyöriä ja oman palkan ja se sitten laskee paljon on rahallinen hyötysi pyörästä ja paljon jää maksettavaa, lisäksi vuosiansiot on pienemmät kun on tuo pyörävähennys siitä niin veroprosentti voi olla pienempi, tuskin näkyvästi kuitenkaan.
Työsuhdekengät olisi myös kivat, jos kävelee työmatkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
'Sopimuksen teon yhteydessä maksetaan etukäteen pyörän huolto 55 euroa. Huolto suoritetaan kunkin pyörän suosituksen mukaan pyörähuolto -huoltoliikkeessä X.
Kaikissa sopimustilanteissa valitsemasi polkupyörän kuukausimaksu on maksimissaan 50 tai 100 euroa kuukaudessa ja se peritään sopimuskauden ajan bruttopalkastasi (kokonaispalkka). Sopimuskausi on pienimmillään 12 kuukautta ja maksimissaan 36 kuukautta (suositus). Sopimuskauden loputtua polkupyörä lunastetaan omaksi maksamalla lunastushinta, joka on 10% leasingsopimuksen hinnasta. YritysX on tehnyt laiteleasingsopimuksen 3stepit yrityksen kanssa, johon kyseiset pyörät rekisteröidään. Leasing sopimukseen sisältyy sopimuskauden ajaksi myös pyörävakuutus, jossa omavastuu on vahingon sattuessa 15% polkupyörän hinnasta (vähintään 150 euroa).Muokkasin työpaikkaani koskevia kohtia piiloon mutta enkö itse maksa koko pyörän? Et missä se hyöty on? Ilmeisesti säästään osamaksun koroissa ja kuluissa?
Työnantaja voi tarjota edun osana palkkaa tai palkan päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Kaikissa sopimustilanteissa valitsemasi polkupyörän kuukausimaksu on maksimissaan 50 tai 100 euroa kuukaudessa ja se peritään sopimuskauden ajan bruttopalkastasi (kokonaispalkka). Sopimuskausi on pienimmillään 12 kuukautta ja maksimissaan 36 kuukautta (suositus). Sopimuskauden loputtua polkupyörä lunastetaan omaksi maksamalla lunastushinta, joka on 10% leasingsopimuksen hinnasta. YritysX on tehnyt laiteleasingsopimuksen 3stepit yrityksen kanssa, johon kyseiset pyörät rekisteröidään. Leasing sopimukseen sisältyy sopimuskauden ajaksi myös pyörävakuutus, jossa omavastuu on vahingon sattuessa 15% polkupyörän hinnasta (vähintään 150 euroa).Muokkasin työpaikkaani koskevia kohtia piiloon mutta enkö itse maksa koko pyörän? Et missä se hyöty on? Ilmeisesti säästään osamaksun koroissa ja kuluissa?
Voi olla, että kokonaisuudessaan maksaisit vähemmän kuin mitä se pyörä maksais, jos kävelisit kauppaan ja ostaisit sen. Tuo pitäisi laskea tarkemmin, jos tietäisi tarkan kuukausisumman, mitä maksat tietystä pyörästä, sopimuskauden pituuden sekä sen leasingsopimuksen hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Joku kun väitti ettei palkasta lähde mitään niin kyllä minulla lähtee 60e/kk ja näiden pyöränvälittäjäfirmojen sivuilla on laskureita esim gobybike, johon voi laittaa eri hintaisia pyöriä ja oman palkan ja se sitten laskee paljon on rahallinen hyötysi pyörästä ja paljon jää maksettavaa, lisäksi vuosiansiot on pienemmät kun on tuo pyörävähennys siitä niin veroprosentti voi olla pienempi, tuskin näkyvästi kuitenkaan.
Tämän kaltainen olisi meidän systeemi töissä.
Meille tuli tuo ja käytännössä se hyödyttää sellaista, joka on joka tapauksessa ajatellut hankkia sähköpyörän. Meillä siis veloitetaan palkasta joku xx summa kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Meille tuli tuo ja käytännössä se hyödyttää sellaista, joka on joka tapauksessa ajatellut hankkia sähköpyörän. Meillä siis veloitetaan palkasta joku xx summa kuukausittain.
Tarkoitin siis pyörän ylipäätään, mutta sähköpyörät kun on kalliita, niin niihin tuota etua kai etupäässä käytetään, meidän talossa ainakin.
Minulla kun ei ole varaa ostaa sähköpyörää muutenkaan, nin ei ole varaa ostaa niinkään että summaa pienennetään palkasta. Veroetujahan tuosta saa Eli maksat pyörää bruttopalkastasi, jolloin se pienentää verotusta), mutta ei se korvaa sitä että per kk menee rahaa tietyn verran tililtä. Ostin siis ihan normipyörän käytettynä, 120€. Soiihen riitti rahat.
Minusta monella lähtenyt pyörä käsistä, hommataan järjetön hintainen pyörä, ja ollaan tiukilla sitten ihme hysteriaa ostaa monen tonnin pyöriä ei järjen häivää yrittäjät pärjää kun saavat kaupaksi ylihintaisia pyöriä. Pysyn erossa nuista aivopieruista.
Tuossa on yhden liisariyhtiön vapausbikesin laskuri millä voit itse laskea hyödyt sun omilla preferenseillä :
Leaising maksun maksaa työsuhdepyörän ostaja se otetaan siitä satasesta. Vapaudella esim. 4900€ velka lyhenee 100€ veroedulla 75€/kk ja 25€ menee kuluihin. Todellinen säästö on n.24€ /kk
Onhan se kiva lelu. Mutta maksat kuitenkin sen osin joka kk pois palkasta.
Jos ajoa vähän niin kannattaa miettiä mihin sen sen 4000 e laittais.
No juurikin tuo verovapaa osuus on se hyöty verrattuna osamaksuun. Eli maksat veroja hieman vähemmän, osamaksussa et maksa.