Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko yksinasuva työssäkäyvä ottaa koiran?

Vierailija
24.09.2017 |

Nyt siis olisi viimeinkin sellainen elämäntilanne, jossa pitkäaikainen haaveeni eli koiran ottaminen sinänsä olisi mahdollista. Ainoa vain, että työpäivät matkoineen ovat noin yhdeksän tuntia, mikä tuntuu kohtuuttomalta ajalta koiralle olla yksin. Lyhennetyn työajan tekeminen voisi teoriassa olla mahdollista, mutta sekään ei ole varmaa. Pennun tullessa taloon pystyisin ottamaan lomaa, mutten kuukautta enempää.

Miten te työssäkäyvät yksineläjät olette ongelman ratkaisseet, vai oletteko? Olen miettinyt aikuisenkin koiran ottamista, mutta eihän sekään takaa, että yksinolo onnistuisi paremmin tai olisi koiralle helpomaa. Enkä parisuhteeseenkaan haluaisi ruveta vain siksi, että toinen voisi tulla aikaisemmin töistä koiraa katsomaan :D

Kommentit (81)

Vierailija
61/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin saat lapsen hoitoon kuin koiran kun sinulle tulee menoa pitemmäksi aikaa. Kokemuksella.

Ottakaa kissa tai kaksi, eivät hauku eivätkä ulvo kerrostalossa.

Vierailija
62/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomessa lähes kaikkien koirien omistajat käyvät töissä ja koira on sen aikaa yksin kotona. Normaali työaika on kahdeksan tuntia, joten tuhannet koirat ovat kotona yksin yhdeksän tuntia.

Valitettavasti näin on.  Itsekkäitä paska ihmisiä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat koirani nukkuivat rauhassa sen yhdeksän tuntia, mikä meni töihin ja työmatkoihin. Koiria oli kaksi. Eivät olleet hereillä odottamassa kun tulin kotiin, vaan kumpikin piti ravistella hereille, että "lähdettäiskö lenkille". Koirien päivän viettoa videoitiin ja hyvin rauhallista oli.

Ai niin ja nämä aamun himolenkittäjät, omat koirani vihasivat aamuherätyksiä ihan yhtä paljon kuin minä. Sain kiskoa hihnoista perässä aamupissille. Sisään tulessa kömpivät välittömästi jatkamaan keskeytettyjä uniaan. Sitten töiden jälkeen puuhattiin yhdessä.

Ei siitä koiran omistamisesta tarvitse mitään hampaat irvessä stressiä vetää. Maalaisjärjellä pärjää oikein hyvin. Koirat ovat olleet ihmisten kavereita tuhansia vuosia ja väittäisin, että ihan hemmetin hyvin on pärjätty ilman koirien päiväkoteja, super hyper erikoisruokaa (sairauksien vaatima ruokavalio on eriasia), koirien vaatteita (älä ota pohjoisessa koiraa, joka paleltuu tönköksi elokuussa), koiraterapeutteja jne.

Vierailija
64/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen lukenut jonkun koirankasvattajan oppaasta, että koiraa ei voi jättää yksin yli neljäksi tunniksi. Joten parempi olla ottamatta. Jos olet kokopv töissä koira voi joutua olemaan yksin minimissään 9 tuntia. Entä jos haluat matkustaa tai sairastut? Haluaisitko itse olla lukittuna asuntoosi tuon 9 tunti joka päivä?

Vierailija
65/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko nämä kaikki tässä ketjussa kirjoittavat "koira on yksin 3 kolme tuntia" jne. pitkäaikaistyöttömiä?

Itse juuri olin yksi niistä joka sanoi 3h. Mutta ei, olen ihan normaali 8h työpäiviä tekevä nainen. Toki minulla on perhe joten sitä tulee se 3h. Nuorin lapseni pääsee koulusta yleensä klo 12.

MUTTA tarkoitukseni oli sanoa, että 9h on paljon koiralle yksin. Ei se riipu siitä oletko sinkku vai perheellinen.

Vierailija
66/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mikään ongelma sinkun ottaa koiraa. Meillä puoliso harrastaa koiria. Niitä on ollut parinkymmen vuoden aikana jo muutama. Molemmat olemme päivät työssä haastavissa ammateissa. Asumme kerrostalossa metsien vieressä ja ulkoilumaastot alkavat kotiovelta. Harrastamme monipuolisesti ulkolajeja ja retkeilyä. Saatan joskus viedä itsekin koiran ulos jos toinen ei pääse. Olen itse usein kuukausia ulkomaantöissä joten meilläkin on silloin käytännössä sinkkutalous. 4H tyttö käy ihan miten sovitaan. Ensimmäinen koira kannattaa ottaa pentuna ja kouluttaa koirakoulussa. Aikuinen koira on yleensä haasteellisempi. Ensimmäinen puoli vuotta menee sisäsiistiksi opettelussa. Laita muovit lattialle jos ne on lautaa tai parkettia. Alkuun koiran voi olla vaikea tottua yksinoloon. Huomioi naapureita ja hanki koiralle sitruunapanta. Varaudu myös siihen että koira sairastuu ja joudut sitä hoitamaan ja ehkä kuljettamaan ja kantamaankin sen lääkärille. Jos harrastat retkeilyä ja ulkoilua niin hanki ehdottomasti koira joka pärjää ja viihtyy ulkona myös talvella.

Vierailija
67/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ota ainakaan pentukoiraa. Mieluummin aikuinen koira, joka on jo tottunut yksinoloon työpäivän ajan. Tai jos otat pennun, yritä ajoittaa ottamisajankohta jonkun loman kohdalle. :)

Vierailija
68/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ota 2 koiraa niin niillä on seuraa toisistaan :)

Vierailija
69/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian pitkä aika koiralle olla yksin. Huom Ruotsissa on eläinrääkkäystä jättää koira yksin 6h, toi sun aika on vielä puoltoista kertaa enemmän. Ei koira ole mikään lelu vaan elävä olento!

Höpsis. Tuskin Ruotsissakaan tarvitsee yöllä herätä koiraa leikittämään ja lenkittämään keskellä yötä 6 tunnin välein. Koira sopeutuu talon tavoille ja kyllä jaksaa sen työpäivän odottaa.

27 vuotta koirien omistajana.

Vierailija
70/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ota ainakaan pentukoiraa. Mieluummin aikuinen koira, joka on jo tottunut yksinoloon työpäivän ajan. Tai jos otat pennun, yritä ajoittaa ottamisajankohta jonkun loman kohdalle. :)

Aikuinen koira on aina vaikeampi uudelleenkouluttaa uudelle omistajalle. En suosittele jos koira on iso ja ellei ole kokemusta.

Vierailija
71/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei koiraa voi verrata lapsiin. Kun lapsi kasvaa se osaa itse huolehtia itsestään. Lapset menevät kouluun ja ehkä sen jälkeen iltapäiväkerhoon eli eivät ole koko päivää kotona yksin. Koira taas pysyy samanlaisena kaikki ne vuodet ja tarvitsee jatkuvaa huolehtimista.

Helpompaa jos on kumppani tai tarpeeksi vanhoja lapsia jotka auttavat koiran huolehtimisesta.

Kannattaa myös miettiä että lemmikki voi olla este työnteolle. Et voi esimerkiksi ottaa matkatyötä mikä taas sinkkuna voi olla oikein mukavaa. Jos sekään ei ole ongelma niin olet lähempänä koiran hankkimista.

Onneksi sentään olet tarpeeksi vanha ja älykäs hoitamaan lemmikkiä. Olen aikoinaan nähnyt niin monta nuoren naisen (teinin) omistamaa koiraa. Eletään kuin pellossa kun ei jakseta siivota: lattiat tahmeita ja sohvat päällystetty karvoilla eikä koiraakaan ole koulutettu mitenkään. Ollessani sinkku kartoin naisia joilla oli lemmikki, edellämainittuihin kokemuksiini perustuen.

Vierailija
72/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos taas lisävastauksista. Alallani ei käytännössä matkatöitä ole, joten siitä ainakaan ei jää kiinni.

ap

Vierailija
73/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vieläkö aihe herättää ajatuksia?

Vierailija
74/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koirakin voi yllättäen sairastua ja siitä pitää jonkun silloin huolehtia tosi lyhyellä varoitusajalla.

Omien uroskoirieni vatsataudit ovat usein alkaneet aamuyöllä ja sitä ulkona juoksemisen riemua on sitten piisannut vartin välein lähelle puoltapäivää. Uroksillani oli vatsatauti usein kylämme narttujen juoksuaikojen loppuolella ja kahdesti vuodessa (siis syksyisin ja keväisin). Urokset kun onnessaan yrittää/haluaa nuolla narttujen pissoja ja lopulta menee vatsa sekaisin. :/ 

Anteeksi sekava sepustus.

Vierailija
75/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on koira. Asun kaksin sen kanssa. Käyn opiskelemassa ja tällä hetkellä pisimmät päiväni on n. 8h, jolloin koira joutuu siis sen 8h tai vähän yli olemaan yksin. On mulla yksi pitempikin päivä mutta silloin poljen hyppytunneilla kotiin pissattamaan koiran ja puuhailemaan sen kanssa.

Koira vaikuttaa ihan tyytyväiseltä elämäänsä. Aamulla käydään päivästä riippuen 15-45 min pissalenkillä, sitten yliopiston jälkeen vähintään tunnin-puolentoista lenkillä/koirapuistossa, illalla leikitään, harjoitellaan temppuja, torkutaan kylki kyljessä sohvalla, opiskellaan (koira todellakin osallistuu omalla tavallaan ihan kaikkeen vessassakäynnistä astioiden tiskaukseen :D) yms. Ja sitten ennen nukkumaanmenoa käydään vielä jaloittelemassa iltapissalla.

Mulla ei ole kavereita eikä kodin ulkopuolisia harrastuksia (joskus saatan käydä toki esim. uimahallissa, ja kaupassa on käytävä) joten koira on mun kanssa käytännössä koko sen ajan kun en ole yliopistolla. Viikonloppuisin olen vuorokauden ympäri koiran kanssa ja saatetaan tehdä kolmen tunnin metsälenkkejä jne. Koira on mun paras ystävä joten ei mua harmita viettää sen kanssa lähes kaikkea vapaa-aikaani :)

En tunne itseäni mitenkään huonoksi lemmikinomistajaksi sen takia kun olen päivät pois. Lisäksi mun koira tulee haukotellen, juuri unesta heränneenä mua vastaan kun tulen kotiin joten vaikea uskoa että se pahemmin stressaisi poissaoloani.

Mutta tosiaan, mieti tarkkaan. On se kuitenkin hitonmoinen vastuu elävästä olennosta!

Vierailija
76/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missäpäin asut? Täällä olisi yksi koululainen joka haluaisi hoitaa koiraa todella paljon iltapäivisin. Voisi sitoutua ihan pari kertaa viikossa hoitamaan eikä mitään tarvitsisi maksaa. Pikkukoira olisi toiveissa hoidokiksi ei liian isoa eikä aktiivista rotua.

Vierailija
77/81 |
24.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan liian pitkä aika koiralle olla yksin. Huom Ruotsissa on eläinrääkkäystä jättää koira yksin 6h, toi sun aika on vielä puoltoista kertaa enemmän. Ei koira ole mikään lelu vaan elävä olento!

Eipäs ole puoltoista vaan puolet enemmän. Puolet kuudesta tunnista on kolme tuntia, eli 6+3=9. Puolitoista kuudesta on yhdeksän, eli puolitoista enemmän olisi 6+9 eli 15 tuntia.

Puoltoista kertaa enemmän kuin kuusi = 1,5 x 6 = 9.

Ei. Opettele prosenttilaskut. Tuon logiikan mukaan puolet enemmän olisi sitten 0,5 x 6 = 3.

Puolitoista on kertoimena 2,5 ja puolet enemmän on kertoimella 1,5.

Vierailija
78/81 |
19.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Apua:lle ei varmaan enää ajankohtainen asia, mutta josko joku muu tätä ketjua lukee.

Koira vaatii todella paljon, se ei ole yksinasujan lemmikki: paitsi jos teet etätöitä kotoa käsin tai muuta vastaavaa, ettei koiran tarvi olla tunteja yksin. 9 tuntia on aivan liikaa! Ruotsissa tämä on onneksi tajuttu. Koiran pakottaminen sopeutumaan ihmisen työaikoihin on samaa itsekkyyttä, kuin kuin se, että jalostetaan ihmisen iloksi kaiken maailman muotopuolia.

Olen koirallinen sinkku, ja täytyy sanoa, että en valitsisi tätä enää toistamiseen.

Vierailija
79/81 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, 

toivottavasti aloittaja hankki koiran. Itse elän onnellista elämää vuoden ikäisen koirani kanssa. Ekat puoli vuotta oli raskaampaa ja tarvitsin enemmän hoitoapua. Koira myös sairasteli alussa jonkin verran, mikä vei rahaa ja toi huolta. Nyt meillä menee hyvin. Koira on yhdeksän tuntia päivässä yksin ja kerran viikossa käyn iltaisin liikuntaharrastuksessa. Muuten teemme paljon yhdessä ja ulkoilemme paljon. Täällä oli ihmeellisen kärjistäviä kommenteja siitä, ettei koira voisi olla onnellinen. Minun koirani vaikuttaa hyvinvoivalta ja saa paljon omistautunutta huomiota. Enemmän aikaa ja energiaa minulla on ulkoilutuksille ym. kuin monella lapsiperheellä. Sinulle sopiva rotu tai muuten osuva sekarotuinen on tietenkin tärkeää valinnassa. 

Vierailija
80/81 |
09.10.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on koira ja olen sinkku. Ma-pe koira on yksin 7.30-15.30.tukiverkkoja ei lähellä ole. Jos matkustan sukulaisiin koiranikin on tervetullut. Aamuisin teemme tunnin lenkin ja koira jää nukkumaan, kun lähden töihin, töiden jälkeen heti ulos. Viikonloput olemmekin sitten mökillä, jossa koira saa olla ulkona niin paljon kun haluaa. Harmi että nämä ajat loppuu piakkoin, kun koira on jo 16v

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kaksi