Voiko yksinasuva työssäkäyvä ottaa koiran?
Nyt siis olisi viimeinkin sellainen elämäntilanne, jossa pitkäaikainen haaveeni eli koiran ottaminen sinänsä olisi mahdollista. Ainoa vain, että työpäivät matkoineen ovat noin yhdeksän tuntia, mikä tuntuu kohtuuttomalta ajalta koiralle olla yksin. Lyhennetyn työajan tekeminen voisi teoriassa olla mahdollista, mutta sekään ei ole varmaa. Pennun tullessa taloon pystyisin ottamaan lomaa, mutten kuukautta enempää.
Miten te työssäkäyvät yksineläjät olette ongelman ratkaisseet, vai oletteko? Olen miettinyt aikuisenkin koiran ottamista, mutta eihän sekään takaa, että yksinolo onnistuisi paremmin tai olisi koiralle helpomaa. Enkä parisuhteeseenkaan haluaisi ruveta vain siksi, että toinen voisi tulla aikaisemmin töistä koiraa katsomaan :D
Kommentit (81)
Taas näitä. Aloittaja on jo päättänyt ottaa koiran ja halua palstalaisilta lopullisen siunauksen että ajatus on hyvä. Sitten kun moni onkin sitä mieltä, ettei ole hyvä idea, alkaa selittely kuinka muutenkin tykkää käydä aamulla pitkillä lenkeillä ja hoitajan palkkaamisesta. Tosiasiassa kyllästyminen tulee alle puolessa vuodessa ja hoitajakin alkaa äkkiä tuntua turhalta rahan tuhlaukselta. On näitä nähty.
Sinkkuna iso ongelma muodostuu siitä, että sitten ei enää koskaan voi jäädä kaupungille töiden jälkeen tapaamaan ystävää, mennä töistä suoraan jumppaan, mennä töistä ostamaan housut, tai jäädä ylitöihin vaikka työ niin joskus vaatisi (kokous venyy jne...). Elämä on sidottu kotiin (koiraan) ja työhön, muuta en voi enää elämässäsi tehdä. Mutta jos et muutenkaan halua muuta kuin käydä joka aamu lenkillä, sitten töissä, sitten palata suoraan kotiin ja lähteä lenkille, sitten hengailla kotona ja sitten lähteä vielä iltalenkille, niin kyllä se sitten voi onnistua, kunhan valitsee ns. laiskan rodun.
Kun olet aamuvirkku ja jos tosiaan nautit aamulenkeistä, niin mikä ettei. Mä näen varhaisaamuisella työmatkallani paljon koiranomistajia, jotka naama mutrulla ulkoiluttavat lemmikkiään ennen töihin lähtöä. Monella näkee vaatetuksesta, että pitkää lenkkiä ei ole edes tarkoitus tehdä...
Vierailija kirjoitti:
Kyllä muillakin on koiria ja käyvät töissä. Sulle tämä tosin olisi iso elämänmuutos ja en ole varma hahmotatko miten paljon koira sitoo? Aika monilla on sitten koiraharrastuksia jne., jolloin vapaa-aika pyörii koirien kanssa. Jos sä käyt vielä vaikka salilla/jumpassa pari kertaa viikko ma ja to sekä kylässä/shoppailemassa/kahvilla/juhlimassa/harrastamassa where ever ystävien tai perheen kanssa ilman elukoita ke, pe, la ja su, niin aika koiralle jää jo todella pieneksi, joten älä hanki koiraa. Toi 9 h arkena on maksimi yksinolo.
En käy kodin ulkopuolisissa harrastuksissa juuri muuten kuin lenkillä ja patikoimassa, uimassa uimahallissa käyn noin pari kertaa kuussa. Koiraharrastuksista agility kiinnostaisi. Muuten "harrastan" kotona (esim. lukemista) . Shoppailemassa käyn yleensä vain viikonloppuisin enkä sitäkään tee joka viikko. Ystäviäni ja kavereita näen noin kerran viikossa tai kahdessa sellaisessa paikassa, johon koiraa ei voisi ottaa (esim. kahvila tai ravintola). Sitten näen ystäviäni myös ulkoilun merkeissä, mutta tällöin koira voisi tulla mukaan. Tämä siis tilanne ennen koiraa.
Elä ota koiraa tuohon tilanteeseen. Alat nopeasti tuntemaan syyllisyyttä ja sääliä kun joudut jättämään taas kaverin yksin kotiin työpäivän ajaksi.
En suosittelisi itse koiraa tilanteeseesi. Mikäli voisit tehdä töitä osa-aikaisena esim 6 tuntia päivässä niin se olisi koiran kannalta parempi. Koiralla ei ole muuta elämää kuin omistajansa. Surullinen näky on yksinäinen koira joka nukkuu jopa 20 tuntia vuorokaudessa tylsyyttään.
Yhdeksän tuntia on aivan liikaa yksinoloa päivittäin oli koira sitten nuori, vanha, passiivinen, aktiivinen, pieni tai suuri.
Tämä on aivan yksiselitteistä.
Koira on laumaeläin ja viihtyy seurassa. Se, että tietysti se pärjää (eipä ole muita vaihtoehtoja koiralla), ei todellakaan tarkoita, että olisi asiallista pitää koiraa näin. Äärettömän itsekästä ottaa koira omien iltojen viihdykkeeksi ja ajankuluksi.
Eli koiralle kunnollinen päivähoito tai ei koiraa ollenkaan.
Ap koira elää kuitenkin jopa 15 tai 16 vuotta. Mieti, että haluatko elää elämäsi niin, että joka ainoa päivä menet aamulla lenkille, vaikka olet vatsataudissa, ja joka ainoa päivä menet töistä suoraan kotiin lenkittämään koiran vaikka töissä olisi pikkujoulut heti töiden jälkeen, ja tämä siis 15 vuoden ajan joka päivä. Matkustelusta sinun on turha haaveilla, koska koirahotellit ei monellekaan koiralle sovi.
Jos koiran jättää yksin pitkäksi aikaa, niin se alkaa herkästi tuhoamaan asuntoa. Syö sohvatyynyt puhki ja levittää täytteet pitkin poikin, pissaa ja kakkaa parketille tai sänkyysi, nakertaa jalkalistoja ja ovenkarmeja jne. Ihan vain siksi, että sinä olet hylännyt sen liian pitkäksi aikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ap koira elää kuitenkin jopa 15 tai 16 vuotta. Mieti, että haluatko elää elämäsi niin, että joka ainoa päivä menet aamulla lenkille, vaikka olet vatsataudissa, ja joka ainoa päivä menet töistä suoraan kotiin lenkittämään koiran vaikka töissä olisi pikkujoulut heti töiden jälkeen, ja tämä siis 15 vuoden ajan joka päivä. Matkustelusta sinun on turha haaveilla, koska koirahotellit ei monellekaan koiralle sovi.
No eikös tämä ole koiran ottamisessa se pointtikin? Ihan samalla tavalla yh:tkin joutuvat aina menemään suoraan hakemaan lapsensa tarhasta, eivät voi jättää lastaan koskaan yksin, ja lapsi on pakko hoitaa, vaikka olisi sairaanakin. Ja harva silti lastaan katuu...
Vierailija kirjoitti:
Taas näitä. Aloittaja on jo päättänyt ottaa koiran ja halua palstalaisilta lopullisen siunauksen että ajatus on hyvä. Sitten kun moni onkin sitä mieltä, ettei ole hyvä idea, alkaa selittely kuinka muutenkin tykkää käydä aamulla pitkillä lenkeillä ja hoitajan palkkaamisesta. Tosiasiassa kyllästyminen tulee alle puolessa vuodessa ja hoitajakin alkaa äkkiä tuntua turhalta rahan tuhlaukselta. On näitä nähty.
Niin, esimerkiksi tänä kesänä ja syksynä ehkä neljänä viikonloppuaamuna olen herännyt vasta kuuden jälkeen, vaikka viikonloput ovatkin minulla aina vapaita. Sinä et selkeästi ole aamuvirkku, jos asia on vaikea uskoa. Kyllästymiseen en tietenkään voi antaa 100 % vastausta, kaipa moni kyllästyy lapsiinsakin aina välillä, mutta hoitaa nekin silti pitää, vaikkei aina niin huvittaisikaan.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan liian pitkä aika koiralle olla yksin. Huom Ruotsissa on eläinrääkkäystä jättää koira yksin 6h, toi sun aika on vielä puoltoista kertaa enemmän. Ei koira ole mikään lelu vaan elävä olento!
Eipäs ole puoltoista vaan puolet enemmän. Puolet kuudesta tunnista on kolme tuntia, eli 6+3=9. Puolitoista kuudesta on yhdeksän, eli puolitoista enemmän olisi 6+9 eli 15 tuntia.
Puoltoista kertaa enemmän kuin kuusi = 1,5 x 6 = 9.
Itse en ottanut yksin asuessani enkä ottaisi nytkään ellen asuisi ok-talossa, jossa koira on tarhassa päivällä. Saa pissata ja nähdä naapureita. Ei hauku ja on arktinen rotu.
Täällä toinen yksin elävä ja asuva sinkku, ja koira on tulossa kotiin. Erona meidän elämäntilanteissa on se, että minä en ole tällä hetkellä työelämässä. Tulevaisuudessa kuitenkin olen toivottavasti töissä, olen miettinyt että palkkaan 4h:n kautta tai jostain muualta sitten koiralle ulkoiluttajan jos tarve niin vaatii. Pitkään olen tätä harkinnut ja uskon että pystyn tarjoamaan koiralle hyvän kodin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ottaa koira tai mikään muukaan eläin vaivoikseen? Eikö lenkillä voi käydä ilman eläintä?
No, onhan lapsistakin hirveästi vaivaa ja hirveästi rahanmenoa, mutta silti vaan niitäkin moni haluaa. Minä taas olen lapsesta asti tiennyt haluavani koiran, ei se sen monimutkaisempaa ole.
ap
Saahan sitä haluta vaikka kuun taivaalta. Kyllä olosuhteiden pitää olla kunnossa, jos koiran ottaa.
Mulla on 2 koiraa, ovat seuraksi toisilleen. Silloin kun otin en ollut yksinasuja. Nyt osa-aikatyössä tässä lähellä, pieni palkka, mutta aikaa kotiasioille ja -väelle.
Kiva kuulla 35, en siis ole ainoa sinkku! Onko kyseessä ensimmäinen koirasi? Itsekin olen jo useamman vuoden asiaa harkinnut, mutta en halunnut ottaa koiraa vielä jatko-opintojen aikana. Uskon muuten tarjoavani koiralle hyvän kodin, ainoastaan tämä työaika-asia vielä mietityttää.
Tarha on varmasti joillekin koirille, kuten arktisille roduille, toimiva ratkaisu työpäivän ajaksi, mutta itse harkitsen lähinnä sellaisia koirarotuja, joita en ainakaan yhtään viileämmällä säällä voisi edes harkita jättäväni ulos pitkäksi aikaa yksin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä on ottaa koira tai mikään muukaan eläin vaivoikseen? Eikö lenkillä voi käydä ilman eläintä?
No, onhan lapsistakin hirveästi vaivaa ja hirveästi rahanmenoa, mutta silti vaan niitäkin moni haluaa. Minä taas olen lapsesta asti tiennyt haluavani koiran, ei se sen monimutkaisempaa ole.
ap
Saahan sitä haluta vaikka kuun taivaalta. Kyllä olosuhteiden pitää olla kunnossa, jos koiran ottaa.
Olosuhteet ovat kunnossa = ei voi tehdä normaalin pituisia työpäiviä? Ovatko koirat vain pitkäaikaistyöttömiä, osa-aikatyötä tekeviä tai eläkeläisiä varten?
Ruotsissa et voisi ottaa, jos olet 9 t poissa kotoa. Pitäisi viedä koirahotelliin, johon menee paljon rahaa. Tuskinpa ne ruotsalaiset koirat kovin eroaa suomalaisista, siellä ajatellaan koiran parasta. Pitäisikö tässäkin ajatella enemmän koiran parasta eikä ihmisen omaa halua? Selvitä koirahotellin/hoitajan hinta ja selvitä onko sinulla varaa koiran ottamiseen.
Kyllä muillakin on koiria ja käyvät töissä. Sulle tämä tosin olisi iso elämänmuutos ja en ole varma hahmotatko miten paljon koira sitoo? Aika monilla on sitten koiraharrastuksia jne., jolloin vapaa-aika pyörii koirien kanssa. Jos sä käyt vielä vaikka salilla/jumpassa pari kertaa viikko ma ja to sekä kylässä/shoppailemassa/kahvilla/juhlimassa/harrastamassa where ever ystävien tai perheen kanssa ilman elukoita ke, pe, la ja su, niin aika koiralle jää jo todella pieneksi, joten älä hanki koiraa. Toi 9 h arkena on maksimi yksinolo.