Miten sait nykyisen työsi?
Tai edelliset työsi viimeisten parin vuoden sisällä?
Itse näin ilmoituksen palstalla paljon parjatussa mol.fi:ssä, ja laitoin hakemuksen. Toisenkin työn löysin samalla tavalla, tosin sillä kertaa en saanut nimenomaan hakemaani paikkaa vaan firmasta tarjottiin mulle toista tehtävää. Sen sijaan vuokrafirmojen kautta on saanut jättää turhia hakemuksia, tai korkeintaan on tarjottu jotain yhdentekeviä hanttihommia muutaman viikkotunnin verran hankalilla työajoilla. Suhteista ei ole ollut MITÄÄN hyötyä.
Kommentit (216)
Pahimman laman aikaan valmistumisen jälkeen olin muutaman kuukauden työttömänä. Sitten pääsin vetämään erään yrityksen uusien työntekijöiden vajaan vuoden koulutuksen. Heillä ei siinä vaiheessa ollut mahdollisuutta palkata minua, mutta tein heille ehdotuksen:
• minulle työhuone kun vapaata toimistotilaa kerran oli sekä mahdollisuus käyttää yrityksen labratiloja ja mittalaitteita omiin projekteihini (firman olin perustanut itselleni), vastineeksi teen heille 10 tuntia viikossa tuotekehitystyötä •
Kuitenkin yritys alkoi minulta ostaa työpanostani yhä enemmän, ja suunnilleen vuoden kuluttua minut palkattiin vakituiseksi suunnittelijaksi. Lopulta hommassa kävi niin, että neljän vuoden urakehityksen jälkeen olin tämän firman toimitusjohtaja:)
Mitä tällä yritän kertoa, ei aina kannata tyytyä tavanomaisiin työllistymisjuttuihin, pitää käyttää luovuuttaan työpaikan nappaamiseen! Tässä omassa työllistymisessäni ei ollut mitään tekemistä työvoimaviranomaisilla, enkä mitään korvauksia mistään saanut. Vähäisillä säästöilläni ja erittäin nuukasti elellen sekä alun pienillä keikkahommilla sain näin työurani aloitetuksi!
Vuonna 2012, näin ilmoituksen netissä ja hain paikkaa. Kävin haastattelussa ja sain paikan.
Työkkäri tarjosi kahta vaihtoehtoa, hain vaihtoehtoon nro.1. No en saanut sitä. Sitten kaupungilta soitettiin ja tarjottiin tuota paikkaa nro 2. Sen sain. Eli kai kaupungin kautta? En tiedä vaan miten ne mulle soitti :D
Näin ilmoituksen keikkatöistä duunitorilla. Jätin hakemuksen ja reilun kuukauden odottelun jälkeen tuli kutsu työhaastatteluun. En vastannut siihen mitään, koska silloin ei kiinnostanut.
Sen jälkeen hiljaisuutta kesti monta kuukautta. Sitten yhtenä päivänä puhelin soi ja kysyttiin, pääsisinkö heti töihin. Sehän sopi ja kun pääsin näyttämään osaamiseni ja asenteeni, keikkoja ruvettiin tarjoamaan aina enemmän ja enemmän. Parhaina kuukausina pääsen yli 2 000 e tienesteille, vaikka tuntipalkka on vain vähän yli kympin. Yleensä tienaan n. 1 200 - 1 600 e, mutta asun halvassa kämpässä joten pärjään silläkin hyvin.
Nykyiseen ja edelliseen työhöni minua on pyydetty. Olen sairaanhoitaja isossa organisaatiossa. Sitä edelliseen hain ja paikan sain, siis samassa organisaatiossa, mol:lin sivuilla oli ilmoitus.
mol.fi sivuilta, hain, parit haastattelut ja se oli siinä. Ketään en tuntenut, ja asuin vieläpä ulkomailla.
Tämä on pakko kertoa täällä. Tavallaan AV:n ansiosta! Näin pari vuotta sitten täällä keskustelun eräästä vähän erikoisemmasta työpaikasta, kun joku mietti että kehtaisiko hakea tuota. Tuo työpaikka vaati erityisosaamista, jota minulla on luonnotieteleliselta alalta, mutta ilmoitus oli kirjoitettu hauskasti niin, että kesakustelun ap mietti että voisiko ilman yliopistotutkintoa hakea silti. No minäpä alan koulutusta ja työkokemusta omaavana hain ja sain paikan! Ilmoitus oli siis mol.fi.ssä mutta en olisi tuota huomannut ilman AV:ta. Oli kyllä vähän kiusallinen tilanne, kun haastattelussa minulta kysyttiin mistä olin ilmoituksen bongannut! :D Kerroin sitten pokkana että mol.fi...
Mulle soitettiin, että haluatko tulla meille töihin. Olin ollut paikassa muutamaa vuotta aikaisemmin ja käytännön syistä ollut siinä välissä pari vuotta muualla. Olen edelleen seitsemän vuoden jälkeen tosi iloinen tuosta soitosta - se todellakin aloitti työurani suunnan kirkastumisen :)
Vierailija kirjoitti:
Mä taas olen pääsääntöisesti työllistynyt juuri suhteilla. Kyseessä media-ala.
Jaa, miten sen nyt ottaa... Mä olen myös media-alalla, ihan ensimmäiseen työpaikkaan hain täysin ilman mitään suhteita, sen jälkeen kaikki on tulleet edellisen työn perusteella, eli olen tullut ns. head huntatuksi.
Sen verran olen noita hommia nähnyt, että ne joille ei töitä vaan koskaan millään tällä alalla löydy... noh, kyllä se on tekijästä kiinni. Ja sitten taas hyville tekijöille löytyy oikeasti niitä hommia aina. Ja sitten on niitä, jotka tuurilla pysyy hommissa, vaikka oikeaa taitoa ei löydy ollenkaan.
Tätähän ei tietenkään saisi ääneen sanoa.
Alun perin laittamalla avoimen hakemuksen. Sattuivat tarvitsemaan pidempiaikaista sijaista ja pääsin töihin. Olin välillä muualla, mutta kun tarvittiin työntekijää, minut pyydettiin töihin. Sillä tiellä taas toistaiseksi olen. Määräaikaisena.
Olen yli 40 v. akateemisesti koulutettu nainen
Olen duunarina isossa yrityksessä. Laitoin hakemuksen yrityksen sivuilla, pari päivää myöhemmin kutsu haastatteluun joka oli lähinnä kierros toimipisteessä ja nimet soppariin.
Samalle osastolle palkattiin samalla kertaa useampi työntekijä ja esimies oli aloittanut asemassaan vain muutamaa viikkoa aikaisemmin. Oli varmaan kiire ja pomivat ensimmäiset nimet joita silmiin sattui.
Eli lyhyesti: tuurilla sain. Ilman mitään työkokemusta tai koulutusta. Lähemmäs puoli vuosikymmentä tullut taottua ilman valituksia, ainakin saivat uskollisen työntekijän kun sattuivat valitsemaan tällaisen ex-toivottoman tapauksen.
Ilmoitus oli mol.fi-sivuilla, hain paikkaa ja sain sen. Heti kun näin sen ilmoituksen tiesin että tossa se nyt on, minun unelmatyö. Panostin hakemukseen ja haastatteluihin ihan älyttömästi ja se onneksi kannatti.
Suhteilla.
Ensin sain kuukauden pätkissä kaverin firmasta assarin hommia noin puolen vuoden ajan. Sitten pätkä piteni kolmeen kuukauteen jonka jälkeen työsuhde vakinaistettiin.
Pari vuotta myöhemmin oli firma myyty isommalle ja uusi toimari ehdotti josko ryhtyisin projektipäälliköksi kun mulla oli potentiaalia selvästi siihen. Näin tein ja olin tuossa työsuhteessa lopulta 9,5 vuotta. Palkan maksajia (työnantajafirmoja) mahtuu tuohon työsuhteeseen 3 kpl.
Työt tuossa paikassa alkoivat maistua puulta joten päätin etsiä uuden työpaikan. Laitoin alalla työskenteleville tutuille viestiä että etsin uutta työpaikkaa. Viikon päästä yksi entinen työkaveri ilmoitti että heillä on hakusessa minunlaiseni henkilö. Kävin haastattelussa tällä entisellä työkaverilla ja siitä viikon päästä vielä toisessa haastattelussa, jossa oli paikalla esimiehen esimies vielä. Toisen haastattelun jälkeen sain seuraavana päivänä työtarjouksen, jonka sitten hyväksyin. Suhteilla siis tämäkin, paikka ei ollut koskaan julkisessa haussa.
Nyt on taas mielessä työpaikan vaihto (9 vuotta tulee täyteen tässä jälkimmäisessä tällä viikolla). Vielä en ole aktivoitunut asian kanssa.
140 vielä jatkaa että yhden työpaikan sain ihan Oikotiellä olleeseen ilmoitukseen vastaamalla. Siinä oli kolme kierrosta haastatteluja ja psykologiset testit. Valitsivat minut ja oli suullisesti sovittuna palkka jne. mutta homma tyssäsi sitten ko. firman huonoon tulokseen edelliseltä kvartterilta, samaan syssyyn ylemmän tason pomo meni vaihtoon ja uusi pomo pisti rekrytoinnit holdiin. Näin ollen siis jo siis suullisesti sovitutkin rekryt menivät puihin.
Koska kyseinen firma hoiti tämän häslingin sitten täysin ala-arvoisesti, en ole sen jälkeen sen firman rekryjä edes vilkaissut.
Minua pyydettiin nykyiseen työpaikkaan, vakituinen ja hyvä työyhteisö. Tein opiskeluaikana yhden harjoittelun tähän firmaan.