Miten sait nykyisen työsi?
Tai edelliset työsi viimeisten parin vuoden sisällä?
Itse näin ilmoituksen palstalla paljon parjatussa mol.fi:ssä, ja laitoin hakemuksen. Toisenkin työn löysin samalla tavalla, tosin sillä kertaa en saanut nimenomaan hakemaani paikkaa vaan firmasta tarjottiin mulle toista tehtävää. Sen sijaan vuokrafirmojen kautta on saanut jättää turhia hakemuksia, tai korkeintaan on tarjottu jotain yhdentekeviä hanttihommia muutaman viikkotunnin verran hankalilla työajoilla. Suhteista ei ole ollut MITÄÄN hyötyä.
Kommentit (216)
Vierailija kirjoitti:
Ja minkä ikäisiä olette? Olen 48v. Mitä mahdollisuuksia työllistyä, vaikka a) olen tosi hyvä tyyppi b) todella työorientoitunut c) valmis aloittamaan pohjalta?
Olen FM. Osaan kirjoittaa, laatia raportteja. Aineenopettaja....
Hain joskus opiskelemaan filosofiaa. Sen enempää miettimättä. En onneksi päässyt.
Laadin raportteja jatkuvasti mutta en ymmärrä mihin sit filosofiaa tarvisin?
Siskoni rekrytoi minut työpaikkansa alihankkijalle, en käynyt edes haastattelussa. Koen olevani juuri oikea ihminen kyseiseen työhön ja uskon, että työnantaja on myös hyvin tyytyväinen minuun, vaikka olinkin "sika säkissä".
Työpaikkaan haettiin vuorotteluvapaan sijaista. Pääsin haastatteluun ja sain 6 kuukauden sijaisuuden. Tämän jälkeen tehtiin vielä määräaikainen sopimus (3 kk) ja sitten sainkin vakipaikan. Tästä aikaa kolme vuotta.
Mä taas olen pääsääntöisesti työllistynyt juuri suhteilla. Kyseessä media-ala.
Löysin mol.fi:stä ilmoituksen. Lähetin hakemuksen ja konsultti soitti jo samana päivänä pyytäen haastatteluun. Viikon päästä pomoni ja hänen pomonsa haastatteli minua ja siitä viikon päästä soittivat, että tervetuloa.
Työnantaja oli pyytänyt te-keskukselta listan sopivista ehdokkaista kyseiseen työhön.
Soittivat minulle ja pyysivät haastatteluun. Kävin haastattelussa ja sain työn.
Laitoin työhakemuksen ja sain seuraavana päivänä kutsun työhaastatteluun. Viikko myöhemmin allekirjoitin työsopimuksen.
Edellisen työni löysin mollista. Soitin työnantajalle, sillä halusin kysyä lisätietoa ennenkuin pistäisin työhakemuksen tulemaan. Kävi niin, että pienen jutustelun jälkeen sain kutsun suoraan työhaastatteluun ja minut valittiin työtehtävään. Hakijoista olin ainoa, joka ei ollut tehnyt hakemusta.
Näin LinkedIn:ssä avoimen työpaikan, hain, kävin rekryfirman puhelinhaastattelussa, pääsin työnantajan tekemään haastatteluun, tein rekryfirmalle soveltuvuustestit ja sain paikan. Ikää kohta 42v. IT-alan paikka, vaikka työnantaja ei ole IT-alalla.
Hain avointa ollutta virkaa, olin kuudetta kuukautta raskaana. Minut valittiin, töitä on jatkunut nyt liki 40 vuotta. Reilu vuosi ja sitten eläkkeelle. Työtehtävät on matkan varrella vaihtuneet.
Entinen opiskelukaveri vinkkasi että heille tarvitaan keikkalaista, niinpä laitoin avoimen hakemuksen pomolle ja sille tielle jäin, vuoden päästä vakinaistettiin, haku oli näennäisesti julkinen (pakko kunta-alan työpaikoissa).
Hain töitä mol:in kautta. Reilu kk jäljeen soitettiin perään ja pyydettiin haastatteluun samaan firmaan eri tehtävään. Tai luulin että soitettiin haastatteluun, se tilaisuus olikin työsopparin kirjoittaminen.
Kaksi kertaa olen työllistynyt vain kysyessäni ohjeita miten ko yrityksestä haetaan töitä, voiko laittaa avoimen hakemuksen vai onko haettava tiettyä työtehtävää/mihin osoitteeseen tai kenelle hakemus laitetaan tms.
Kun työkkärin kautta ei tullut mitään järkevää kurssitusta edes vaan pelkkiä jonninjoutavuuksia, maksoin itse kalliihkon kaupallisen kurssin josta sai kansainvälisesti tunnustetun järjestelmäcertin.
Parasta oli kuitenkin viimeisen kurssipäivän jälkeen törmääminen entiseen pomooni joka ihmetteli miten "superinssi" voi olla edes vapailla markkinoilla. Kysyi mitä haluan tehdä, käski pistää mailiinsa CV:n, seuraavana maanantaina soitto hänen kollegaltaan, torstaina 1.5h työhaastattelu "johon ei hooärrän muijia päästetä sotkeutumaa" (kuten hän itse asian ilmaisi) jossa jouduin lennosta koodaamaan/konffaamaan ja selittämään englanniksi ja saksaksi miksi näin tehdään, seuraavana keskiviikkona "tervetuloa duuniin'. Noinko helppoa se olikin loppujen lopuksi?
Eli suhteilla jossain määrin mutta sattuman kautta kuitenkin työhaastatteluun. 7kk ollut nyt hommissa ja kun oli koeajan "retrospektiivinen review", 12% palkankorotus pyytämättä ja yllättäen. Joskin on nämä vähän tylsiä hommia, kun toi softailu on ollut vain harrastus kun ennen on tehnyt "hieman isompia" juttuja sähkön/automaation parissa.
Reilu 3v sitten olin valmistumassa ja yliopiston professori sanoi että minun pitäisi hakea paikkaan X. Pyysi vielä että laitan cv:n eka hänelle että voi tarkistaa että se on hyvä. En muista kumpi se sitten lähetti mutta sitä seurasi 3 haastattelua ja sain paikan niin että kun perjantaina valmistuin niin maanantaina alkoi työt. Sain paikan koska ilmeisesti muut ihmiset olivat puhuneet minusta kaikenlaista (hyvää) ja olin tarpeeksi vakuuttava haastatteluissa.
Olen samassa paikassa edelleen mutta nyt haluan vaihtaa yrittäjäksi. Työnteko toiselle ei enää nappaa enkä koe että ko. työpaikassa on enää tilaa kasvaa ja kehittyä. Vaihdos vaan on hankalampi kuin uuden työpaikan hakeminen koska yritys pitää aloittaa ihan nollasta.
Mol.fi oli ilmoitus vuonna 2012, vähän samantapaista vakuutusalan hommaa kuin toisessa firmassa silloin tein. Hain ja sain paikan. Sen jälkeen ei olekaan firmaan ketään vakituista palkattu, alan luonne muuttunut täysin.
Suhteilla. Olen kyllä pätevä työssäni, mutta kokemuksen puuttuessa en olisi tätä työtä muuten saanut.
Haluaisin vaihtaa työtä, mutta vaikeaa on. Paljon hyviä hakijoita liikkeellä.
Nykyisen työni sain headhunterin yhteydenoton kautta ja edelliseen työhöni puolestaan päädyin silloisen työnantajani yhteistyökumppanin työtarjouksen kautta. Ainoastaan työurani ensimmäisiin työpaikkoihin olen päätynyt normaalin hakuprosessin kautta.
Olen saanut kaikki paikkani yksinkertaisesti niin että olen nähnyt ilmoituksen, hakenut paikkaa, käynyt haastattelussa ja minut on valittu. Molemmat vakituiset paikkanikin (eli edellinen ja nykyinen) sain niin. Ollut ilmeisesti hyvä tuuri.
Olen itse luonut oman työpaikan ja kymmenille muille siinä sivussa. Eli yrittäjä.