Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Isompi lapsi päivähoitoon, äiti pienemmän kanssa kotona

Vierailija
22.09.2017 |

Tämä on siis meidän perhe. Mitä mieltä olette?
Pienempi juuri 9kk isompi 3,5 vuotta.
Olen halunnut hoitaa lapset kotona ja minulla onkin ollut siihen rahatilanteen puolesta mahdollisuus. Nyt kuitenkin tuntunut, että isompi lapsi kaipaisi enemmän seuraa ja tekemistä mitä voin itse tarjota.
Hän aloittaa siis päivähoidon kolmena päivänä viikossa ja noin 7 tuntia päivässä.
Onko tämä yhteiskunnan rahojen tuhlausta ja äidin laiskuutta. Voisinhan viedä puistoihin ja kerhoihin itsekin.. en vaan oikein itse viihdy perhekerhoissa jne niin päädyin päivähoitoon.

Kommentit (584)

Vierailija
141/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saarikon tultua ministeriksi, alkoi tapahtua. Nyt ei ole enää kuin kristilliset, jotka vastustavat perhevapaauudistusta.

Vierailija
142/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lastenhoitajan näkökulmasta älä vie. Ryhmät ovat isoja ja lasten sekä aikuisten stressi tilat korkeat. Hoitoon viemisestä voi tulla enemmän ongelmia(psyyke) kuin kotona olemisesta.

Äitinä sanon sinulle että tee miten teidän perheeseen sopii. Jos oma jaksaminen on kortilla niin totta kai otat ja saat tarvitseman tuen. Mutta onko osapäivähoito se mitä tarvitset?

Monessa kunnassa on nykyään omat ryhmät puolikkaille mikä helpottaa lapsia ja aikuisia

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Surullista, miten äidit hyökkäävät toisiaan vastaan joka ikisessä asiassa. Tarkoituksella oikein haukutaan ja lytätään niitä, jotka tekevän erilaisia valintoja. Mitä hyötyä on syyllistää? Tuleeko toisen pahasta mielestä teille hyvä olo?

Kenenkään lapsi ei varmastikaan kärsi siitä, jos on hoidossa sen 20 tuntia viikossa. Miksi te haluatte ajaa perheiden etuja alas? Luuletteko, että jos nykyiset osapäiväiset lapset (niin tehän jo onnistuitte, mutta ette ole silti tyytyväisiä vaan nyt se osapäiväisyyskin pitäisi poistaa kokonaan?) lähtisivät pois päiväkodeista niin sinne tulisi lisää paikkoja työssäkäyvien lapsille tai varhaiskasvatus olisi laadukkaampaa tai ne säästyneet rahat käytettäisiin johonkin järkevämpään? Ei, ei, ei. Kunnat supistaisi toimintaa, sulkisivat yksiköitä jos mahdollista, vähentäisivät henkilökuntaa ja mitä tahansa, jos sillä kustannukset pienenee. Todennäköisesti tilanne ei paranisi laisinkaan vaan ehkä jopa pahenisi.

Mutta tärkeintähän on vaan päästä vähän kiusaamaan toista äitiä..

Ongelma on siinä, että meilläkään päivähoitopaikkoja ei ole.

Esikoisen ryhmässä yhdelle syntyi pikkuveli. Isoveli jatkoi 4 tuntisena. Tarhasta kerrottiin siirtyy toiseen ryhmään, jossa on toinen 4 tuntinen. Tämä ei olisi käynyt, lopulta päiväkodinjohtaja sanoi jos maksatte 6 h käy. Äiti sanoi ei ole varaa, ajaa mersulla 2 km tuomaan lasta, jolloin lapsi vaan siirrettiin toiseen ryhmään.

Me odoteltiin hoitopaikkaa monta kk, koska haluttiin jollekin alueen 5 tarhaan . Kyllä harmittaa, kun ryhmissä on näitä vauva on kotona ,perheitä.

Alueella toimii puistotäti, muskaria. MLL.n kahvila, vaihtoehtoja on todella paljon.

Vierailija
144/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerhot on tosiaan on hyvä vaihtoehto jos niitä on. Kerhoissa tosin on se ero että yhdellä hoitajalla saa olla valtava määrä lapsia. Jopa alle kolme vuotiaita. Koska ei ole varhaiskasvatusta. Turvallisempi vaihtoehto minusta on siis päivähoito.

Vierailija
145/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tuolla aikaisemmin kerroin omakohtaisia kokemuksia kerhoista. Kummasti ei kukaan näistä kerhojen suosittelijoista vastannut mitenkään. Paljon olisi lisääkin kerrottavaa, sain muun muassa kiven päähäni parikin kertaa lastani kunnallisesta kerhosta hakiessani.

Totta kai kuskaisin lapsia kerhoihin ja häärisin itsekin kerhoissa, jos se olisi lasten etu. Mutta kun olen sitä jo pari vuotta tehnyt, valitsen lapsilleni sen parhaan eli kunnallisen päivähoidon.

Ja päivähoitopaikoista on pulaa täälläkin, itse kuskasin kahta lasta kahteen eri päiväkotiin vuoden ajan, kun eivät samaan mahtuneet. Miettikää te muut yhteiskunnan säästöjä, minä mietin lasteni kehitystä ja etua.

Vierailija
146/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä tuolla aikaisemmin kerroin omakohtaisia kokemuksia kerhoista. Kummasti ei kukaan näistä kerhojen suosittelijoista vastannut mitenkään. Paljon olisi lisääkin kerrottavaa, sain muun muassa kiven päähäni parikin kertaa lastani kunnallisesta kerhosta hakiessani.

Totta kai kuskaisin lapsia kerhoihin ja häärisin itsekin kerhoissa, jos se olisi lasten etu. Mutta kun olen sitä jo pari vuotta tehnyt, valitsen lapsilleni sen parhaan eli kunnallisen päivähoidon.

Ja päivähoitopaikoista on pulaa täälläkin, itse kuskasin kahta lasta kahteen eri päiväkotiin vuoden ajan, kun eivät samaan mahtuneet. Miettikää te muut yhteiskunnan säästöjä, minä mietin lasteni kehitystä ja etua.

Mitä siihen pitäisi vastata? Yksittäisen äidin värittyneitä muisteloita.

Vierailija
147/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on juuri noin että taapero on pk.ssa ja itse olen 5kk vauvan kanssa kotona.En aio jäädä hoitovapaalle vaan vauvalle on jo haettu maaliskuulle pk-paikkaa eli ei ole järkeä taaperoa ottaa puoleksi vuodeksi tarhasta pois.

Vierailija
148/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kukaan ei saa esittää omia muisteloitaan, täytyy vedota vain aiheesta saatavilla olevaan tutkimustietoon. Silloin kyllä kotihoito näyttäytyy todellisuutta huonompana vaihtoehtona, koska päiväkodeissa olevilla lapsilla on ylipäätään paremmat sosioekonomiset eväät elämässään.

Vierailija
149/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kerhot on tosiaan on hyvä vaihtoehto jos niitä on. Kerhoissa tosin on se ero että yhdellä hoitajalla saa olla valtava määrä lapsia. Jopa alle kolme vuotiaita. Koska ei ole varhaiskasvatusta. Turvallisempi vaihtoehto minusta on siis päivähoito.

Avoimen varhaiskasvatuksen kerhot ovat varhaiskasvatusta. Lapsia on paljon, koska kaikki ovat osa-aikaisia, eli tilastoissa "puolikkaita" lapsia. Ihan yhtä paljon näitä puolikkaita lapsia saa olla myös tavallisessa päiväkotiryhmässä (13 lasta yhtä työntekijää kohti). Ainakin meidän päiväkodissa tämä näkyy ryhmien paisumisena valtaviksi, kun jostain syystä kotona olevat vanhemmat eivät halua valita lapselleen avointa varhaiskasvatuskerhoa (vaikka se olisi ilmainen), vaan paikka on pakko saada juuri päiväkodin puolelta. Sitten taas kerhon puolella ryhmät ovat jäämässä niin pieniksi, että näillä näkymin toisella kerhon työntekijällä päättyy sopimus vuoden vaihteessa. Häntä ei kuitenkaan voida palkata jättisuureen päiväkotiryhmään, koska yli neljän kasvattajan ryhmiä ei lain mukaan saa perustaa...

Vierailija
150/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Surullista, miten äidit hyökkäävät toisiaan vastaan joka ikisessä asiassa. Tarkoituksella oikein haukutaan ja lytätään niitä, jotka tekevän erilaisia valintoja. Mitä hyötyä on syyllistää? Tuleeko toisen pahasta mielestä teille hyvä olo?

Kenenkään lapsi ei varmastikaan kärsi siitä, jos on hoidossa sen 20 tuntia viikossa. Miksi te haluatte ajaa perheiden etuja alas? Luuletteko, että jos nykyiset osapäiväiset lapset (niin tehän jo onnistuitte, mutta ette ole silti tyytyväisiä vaan nyt se osapäiväisyyskin pitäisi poistaa kokonaan?) lähtisivät pois päiväkodeista niin sinne tulisi lisää paikkoja työssäkäyvien lapsille tai varhaiskasvatus olisi laadukkaampaa tai ne säästyneet rahat käytettäisiin johonkin järkevämpään? Ei, ei, ei. Kunnat supistaisi toimintaa, sulkisivat yksiköitä jos mahdollista, vähentäisivät henkilökuntaa ja mitä tahansa, jos sillä kustannukset pienenee. Todennäköisesti tilanne ei paranisi laisinkaan vaan ehkä jopa pahenisi.

Esikoisen ryhmässä yhdelle syntyi pikkuveli. Isoveli jatkoi 4 tuntisena. Tarhasta kerrottiin siirtyy toiseen ryhmään, jossa on toinen 4 tuntinen. Tämä ei olisi käynyt, lopulta päiväkodinjohtaja sanoi jos maksatte 6 h käy. Äiti sanoi ei ole varaa, ajaa mersulla 2 km tuomaan lasta, jolloin lapsi vaan siirrettiin toiseen ryhmään.

Me odoteltiin hoitopaikkaa monta kk, koska haluttiin jollekin alueen 5 tarhaan . Kyllä harmittaa, kun ryhmissä on näitä vauva on kotona ,perheitä.

Alueella toimii puistotäti, muskaria. MLL.n kahvila, vaihtoehtoja on todella paljon.

Jos hoitopaikkojen kysyntä vähenee niin se ei automaattisesti tarkoita, että juuri te saatte paikan siitä lähipäiväkodistanne. Lapsimäärän vähentyessä kunta alkaa supistamaan toimintaa, sulkemaan toimipaikkoja tai ryhmiä, vähentämään henkilökuntaa ja käyttää kyllä kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot, jotta saisivat edes hieman säästettyä rahaa. Haukut ihan väärää puuta - syyllisiä ei ole ne virikehoidetut tai ketkään muutkaan lapset.

Tilanteesi on kurja, mutta silti se ei ole muiden vanhempien tai lasten vika..

Vierailija
151/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos kukaan ei saa esittää omia muisteloitaan, täytyy vedota vain aiheesta saatavilla olevaan tutkimustietoon. Silloin kyllä kotihoito näyttäytyy todellisuutta huonompana vaihtoehtona, koska päiväkodeissa olevilla lapsilla on ylipäätään paremmat sosioekonomiset eväät elämässään.

Linkki?

Suomessahan yritettiin tehdä tästä tutkimusta, mutta tutkimuksessa ei pystytty todistamaan päivähoidon merkitystä mitenkään.

Ruotsalaisissa tutkimuksissa on tällaisia viitteitä saatu, mutta niitä ei voi sellaisenaan tuoda Suomeen ja nykyaikaan. Ne kun on 90-luvulta eli hoito-olosuhteet on olleet toiset. Ja ne ovat maasta, jossa osa-aikatyö pienten lasten vanhemmilla on yleistä eli tulokset eivät koske kokoåäivähoitoa. Eikä siinä tutkittu sitä, hyötyykö kotiäidin lapsi enemmän kotona olosta vai ei.

Vierailija
152/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niitä kiven heittelijöitä on kuule niissä kunnallisen päivähoidon ryhmissäkin...

Vierailija
153/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki?

Suomessahan yritettiin tehdä tästä tutkimusta, mutta tutkimuksessa ei pystytty todistamaan päivähoidon merkitystä mitenkään.

Ruotsalaisissa tutkimuksissa on tällaisia viitteitä saatu, mutta niitä ei voi sellaisenaan tuoda Suomeen ja nykyaikaan. Ne kun on 90-luvulta eli hoito-olosuhteet on olleet toiset. Ja ne ovat maasta, jossa osa-aikatyö pienten lasten vanhemmilla on yleistä eli tulokset eivät koske kokoåäivähoitoa. Eikä siinä tutkittu sitä, hyötyykö kotiäidin lapsi enemmän kotona olosta vai ei.

Googlaa "päivähoito ja koulumenestys" niin pääset alulle. Näissä tutkimuksissa on omat ongelmansa, mutta kuten sanottu, jos täällä ei saa kertoa omista kokemuksistaan, täytyy käyttää sitä tutkimustietoa, mitä saatavilla on.

Vierailija
154/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos hoitopaikkojen kysyntä vähenee niin se ei automaattisesti tarkoita, että juuri te saatte paikan siitä lähipäiväkodistanne. Lapsimäärän vähentyessä kunta alkaa supistamaan toimintaa, sulkemaan toimipaikkoja tai ryhmiä, vähentämään henkilökuntaa ja käyttää kyllä kaikki mahdolliset ja mahdottomat keinot, jotta saisivat edes hieman säästettyä rahaa. Haukut ihan väärää puuta - syyllisiä ei ole ne virikehoidetut tai ketkään muutkaan lapset.

Tilanteesi on kurja, mutta silti se ei ole muiden vanhempien tai lasten vika..

Ei meidän perhe ollut ainoa, muita vst on paljon.

Kyllä lapsien määrä on tiedossa. Moni kuskaa lastaan kymmenien km päähän, koska viereinen on täynnä .

Vierailija
155/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Linkki?

Googlaa "päivähoito ja koulumenestys" niin pääset alulle. Näissä tutkimuksissa on omat ongelmansa, mutta kuten sanottu, jos täällä ei saa kertoa omista kokemuksistaan, täytyy käyttää sitä tutkimustietoa, mitä saatavilla on.

Ks edellinen vastaukseni.

Vierailija
156/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kotihoidetut lapset ovat yleensä kehityksestä jäljessä verrattuna päivähoidossa olleisiin. Syy ei ole kotihoito itsessään vaan perheiden taustat.

Korkeasti koulutetut eivät jää kotiin lapsia hoitamaan, matalasti koulutetut ja maahanmuuttajat taas jäävät.

Vuosi vuodelta tämä korostuu - juuri nämä vähän koulutettujen lapset tarvitsisivat sitä päivähoitoa, jossa voidaan puuttua mm.puhe- ja käytösongelmiin. Ja maahanmuutajien lasten kielitaito ja sopeutuminen paranisi, jos he pääsisivät päiväkotiin tarpeeksi aikaisin.

Kun kotihoidon tuen kestoa vähennetään ja lapsikorotuksista luovutaan, kotonaolo ei enää kannata.

Vierailija
157/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaisi oikeasti miettiä, miten niitä lapsia hankkii, ettei joudu tuollaiseen tilanteeseen. Nämä vaunukaravaanin kanssa kulkevat, joilla kävelee vieressä taaperoita ja tuplavaunut siinä edessä, se on aivan kauheaa. Mitä järkeä!

Vierailija
158/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä kotihoidetut lapset ovat yleensä kehityksestä jäljessä verrattuna päivähoidossa olleisiin. Syy ei ole kotihoito itsessään vaan perheiden taustat.

Korkeasti koulutetut eivät jää kotiin lapsia hoitamaan, matalasti koulutetut ja maahanmuuttajat taas jäävät.

Vuosi vuodelta tämä korostuu - juuri nämä vähän koulutettujen lapset tarvitsisivat sitä päivähoitoa, jossa voidaan puuttua mm.puhe- ja käytösongelmiin. Ja maahanmuutajien lasten kielitaito ja sopeutuminen paranisi, jos he pääsisivät päiväkotiin tarpeeksi aikaisin.

Kun kotihoidon tuen kestoa vähennetään ja lapsikorotuksista luovutaan, kotonaolo ei enää kannata.

Eli se kotihoito sinällään ei tyhmen yhtikäs ketään.

Kiitos.

Vierailija
159/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

http://m.iltalehti.fi/kotimaa/201708142200326641_u0.shtml

Tässä tutkimustietoa ja mielipiteitäkin.

Vierailija
160/584 |
23.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen korkeasti koulutettu, samoin mieheni. Lapsistamme toinen oli kotona 5-vuotiaalsi eikä ikinä ollut päivähoidossa. Toinen oli 3-vuotiaaksi jolloin meni osa-aikaiseksi.

Nyt ovat jo lukiossa. Mitään eroa ei ole ikinä ollut havaittavissa käytöksessä tai koulumenestyksessä tai sosiaalisissa taidoissa.

Veljeni on KTM ja vaimonsa psykologi. Heillä äiti oli kotona yli 10 vuotta.

Ja täällä meidän alueella kerholaisten vanhemmat on kaikki korkeakoulutettuja. Se lapsilähtöisyys on silti kaikilla arvo.

Ne tuntemani ns uraäidit jotka on vieneet lapsensa aikaisin ovat olleet jumppareita tai tradenomeja tms. Eli eivät kovin koulutettuja.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kaksi neljä