Miten on mahdollista, että alakouluikäinen on lihava??
Siis näitä näkee nykyään tosi paljon, 7-10 vuotiaita tyttöjä ja poikia, joilla vatsan seutu on iso. Mietin vaan, että miksei vanhemmat puutu siihen syömiseen silloin? Esim vähän vanhempana tottakai lapsilla alkaa olla omaa rahaa ja he ostelevat karkkeja ja sipsejä ja muuta sellaista, mutta nämä lapset ovat aktiivisimmillaan tässä iässä, kuinka paljon pullaa heille oikein siis syötetään? Tutullani on 3v tyttö joka on ikäisekseen HYVIN lihava (en siis mitenkään yritä ilkeillä, tyttö on oikeasti lihava). Instagramissa sitten näkyy lapsen sylissä karkkipusseja ja mehua ja sellaista... MIKSI 😭
Kommentit (119)
On myös sairauksia jotka aiheuttavat häiriöitä aineenvaihduntaan ja joillakin on lähtökohtaisesti vaikeuksia liikkua sairauden takia. Nämä sairaudet eivät näy päällepäin. Lihavuus on monen asian summa. Ja alapeukuttajat: itse olen hoikka, mutta ymmärrän tämän.
meillä johtuu siitä että tykkään itse syödä herkkuja päivittäin niin vähän vaikea kieltää sit lapseltakaan
Vierailija kirjoitti:
Mistä näitä "tuttavapiirin" asioista näin hyvin tietäviä oikein sikiää?
Omalta osaltani voin vastata, että pieniltä paikkakunnilta, jossa saman lähiön naapureita vielä tavataan ja jossa oikeasti kaikki nyt vain tietävät kaikkien asiat - hyvässä ja pahassa. Siinä kuule vaihdetaan postilaatikolla ja pihatöiden lomassa tai kauppareissulla aina kuulumiset ja itsenäisyyspäivää, vappua ja uuttavuotta istutaan isolla porukalla saman pöydän ääressä. Harrastusmahdollisuuksiakin on sen verran rajallisesti, että kaikki me pyörimme samoissa porukoissa. Melkoinen erakko pitää täällä olla sen, joka ei toisten asioita täällä tiedä. Tuon rasvamaksan ja ravitsemusneuvonnakin kuulin ihan äidiltä itseltään, kun ensin kertoi lääkärikäynnistä ja maksaultrasta ja sitten seuraavalla tapaamisella siitä, miten olivat ekan kerran ravitsemusneuvonnassa käyneet. Ja monet kerrat olen molemmissa kodeissa vierraillut, joten vähän on käsitystä siitäkin, miten elo siellä pyörii.
Ruuan lisäksi, merkittävä syy lihavuuteen on sairaudet, stressi, lyhyet yöunet ja riittämätön lepo, perintötekijät jne.
Ja jo samassa perheessä voi olla hyvinkin hoikkia ja taas ylipainoisia lapsia, vaikka ruokailutottumukset olisivat samat.
Vierailija kirjoitti:
Lohessa on hyvää rasvaa ja lohi myös on älykkyyttä ja muistia parantava. Eli jokainen napa pystyssä kulkeva lohta syömään. Saadaan älykkäitä lapsia.
Kallishan se lohi on.
On olemassa myös muitakin kaloja kuin lohi, halvempiakin. Esim. silakka ja muikku. Tosin eihän nämä hyvät kalat nirppanokille kelpaa :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen perheestä, jossa kaikki muut olivat hoikkia. Äiti noudatti erittäin terveellisiä ruokavaliosuosituksia jo kauan sitten - ja koko perhe liikkui.
Minä aloin lihoa, kun vanhempani erosivat.
Ihmiset reagoivat eri tavoin murheeseen. Minä syön ja todella, todella monet muut aikuiset juovat rankasti, käyttävät huumeita, tupakoivat tai harrastavat terveyttä riskeeraavia irtosuhteita.
Olen pahoillani, että asia oli sinulle epäselvä.
Olipa sekava viesti. Joku käyttää huumeita niin siksi sinä olet lihava?
Olen pahoillani, ettet käsittänyt viestiäni.
Tarkoitin, että ihmisillä on erilaisia paheita. Minä syön.
Ymmärsitkö nyt paremmin, mitä tarkoitin?
Ja sinä olet alakouluikäinen lapsi? Aika hyvin kirjoitat kyllä.
Kiitos. Pahoittelen, että sinun vanhempasi ovat yksinkertaisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lohessa on hyvää rasvaa ja lohi myös on älykkyyttä ja muistia parantava. Eli jokainen napa pystyssä kulkeva lohta syömään. Saadaan älykkäitä lapsia.
Kallishan se lohi on.On olemassa myös muitakin kaloja kuin lohi, halvempiakin. Esim. silakka ja muikku. Tosin eihän nämä hyvät kalat nirppanokille kelpaa :)
Silakka haisee pahalle ja on vaikea syödä kun ovat niin pieniä ja hirvee nyppiminen et edes jotain lihaa löytää sieltä haisevan nahan alta.
Mä olen nähnyt läskejä 10-vuotiaita joilla on isommat tissit kun mulla! N28 (aa-kuppi)
Olen eri mieltä ap:n kanssa lasten rahankäytöstä. Kyllä alakouluikäisilläkin on nykyään melkoiset taskurahat ja herkkuja ostellaan kotimatkalla. Monet lapset ovat koko iltapäivän yksin kotona, joten vanhemmat eivät edes välttämättä tiedä, mitä kaikkea lapset mättävät suuhunsa. Ruoka voi hyvinkin olla terveellistä ja annokset maltillisen kokoisia, mutta ei kai sitä mahdottomia jaksakaan syödä, jos on ahminut alle karkkeja ja sipsejä ym. ja jättänyt liikunnan sikseen.
Ja miksikö lapsi sitten mättää suuhunsa noita turhanpäiväisiä herkkuja. Eiköhän syy ole usein psyykkinen. Yksinäisiin iltapäiviin ne tuovat tietynlaista turvaa. Ei alle 12-vuotiaan pitäisi joutua olemaan monta tuntia yksin kotona räpläämässä älylaitteita ilman kontrollia, mitä katsovat. Vanhemmilla ei ole aikaa lapsilleen edes silloin, kun ovat kotona, kun pitää itsekin räplätä niitä älylaitteita.
Minä olen alkanut epäillä, että nykyvanhemmat eivät edes osaa olla lastensa kanssa. Päälle tulevat sitten vielä erot ja viikko-viikko -systeemit ym. Tarvitseeko vielä vääntää rautalangasta tai muovailuvahasta, että lapset ovat eksyksissä ja korvaavat läheisyyden kaikenkarvaisilla herkuilla, joita he ostavat sillä rahalla, jolla vanhemmat ovat ostaneet itse omantuntonsa rauhalliseksi lasten ongelmista.
En usko ylipainon johtuvan ainoastaan ruuasta ja ravintotottumuksista, vaan ongelma on paljon laajempi.
Esim. ruuan tehotuotannolla, eläimillä käytetyillä lääkkeillä ja se valtava määrä hormoneja, mitä ihmiset ja eläimet syövät, jotka siirtyvät seuraaville sukupolville. Jo nyt jopa juomavedessä on haitalliset määrät hormoneja.
Suomessa syödään yhä vähemmän sokeria (Eu-maiden alhaisin) samoin virvotusjuomia.
Toisin kuin ennen, jolloin sokerimehut- ja hillot kuuluivat arkipäivään, samoin pullat ja muut makeat, samoin suolan käyttö. Ennen ruuan säilytyksessä käytettiin paljon sokeria ja suolaa, kun kylmälaitteita ei ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kallishan se lohi on.On olemassa myös muitakin kaloja kuin lohi, halvempiakin. Esim. silakka ja muikku. Tosin eihän nämä hyvät kalat nirppanokille kelpaa :)
Silakka on saastunut roskakala. Muikussa ei ole hyvää rasvaa, kuten lohessa. Älkää syökö silakkaa. Halpaa tosin on.
Tanskassa syötetään sioille antibioottia, jotta kasvavat isoiksi. Niillä on myös sairaalabakteeria eli MRSA:ta.
Oon kasvanut maatalossa. Paljon syötiin lihaa myös marjoja ja kasviksia. Paljon juotiin maitoa ja liikuttiin paljon ympärivuodet. Ei tullut lihavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silakka haisee pahalle ja on vaikea syödä kun ovat niin pieniä ja hirvee nyppiminen et edes jotain lihaa löytää sieltä haisevan nahan alta.
Purkkitonnikala ja makrilli. Hyvää ja suht halpaa.
Minäkin tunnen pari lasta, iältään 3-6v, jotka ovat oikeasti lihavia. On kaksoisleukaa, isoa vatsaa ja koko kehon pulleutta. Ei siis mitään sellaista söpöä lapsenpyöreyttä. Käy jotenkin sääliksi. Luulisi että lapsellakin on paha olla sellaisessa epäterveessä kehossa :( Kyllä pitäisi viitsiä sen verran huolehtia lapsen syömisistä, että ei pääsisi aivan tolkuttomasti lihomaan.
Vierailija kirjoitti:
En usko ylipainon johtuvan ainoastaan ruuasta ja ravintotottumuksista, vaan ongelma on paljon laajempi.
Esim. ruuan tehotuotannolla, eläimillä käytetyillä lääkkeillä ja se valtava määrä hormoneja, mitä ihmiset ja eläimet syövät, jotka siirtyvät seuraaville sukupolville. Jo nyt jopa juomavedessä on haitalliset määrät hormoneja.
Suomessa syödään yhä vähemmän sokeria (Eu-maiden alhaisin) samoin virvotusjuomia.
Toisin kuin ennen, jolloin sokerimehut- ja hillot kuuluivat arkipäivään, samoin pullat ja muut makeat, samoin suolan käyttö. Ennen ruuan säilytyksessä käytettiin paljon sokeria ja suolaa, kun kylmälaitteita ei ollut.
Ennen syötiin silti kaloreissa laskettuna vähemmän, harvoin eikä tunnin - parin välein joutavia välipaloja.
Ei Suomessa edes myydä hormoneilla kasvatettua lihaa eikä antibiootit saa eläimiä kasvamaan isoksi. Ihmiset vaan syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei Suomessa edes myydä hormoneilla kasvatettua lihaa eikä antibiootit saa eläimiä kasvamaan isoksi. Ihmiset vaan syö liikaa.
Antibiooteilla lisätään lihakarjan lihasmassaa eli lihan määrää suhteessa rasvaan.
Esim Hollannissa joskus 70 luvulla tämä oli ihan normaalia ja näiden tätä lihaa syöneiden lapsista tuli hyvin pitkiä ja kookkaita (ei silti lihavia). Kokonainen sukupolvi lapsia kärsi antibioottien vaikutuksista
Vierailija kirjoitti:
Tanskassa syötetään sioille antibioottia, jotta kasvavat isoiksi. Niillä on myös sairaalabakteeria eli MRSA:ta.
Juuri näin. Samoin naudat. Ja tämän päivän äidit synnyttävät yhä suurempia lapsia, jopa yli 5kg vauvoja. Ja voidaan kysyä, onko äidin syömillä e-pillereillä mitä yhteyksiä lastensa ylipainoon?
Jostakin syystä, nämä on jäänyt vähemmälle huomiolle, kun monet nauttivat toisen syyllistämisestä ja haukkumisesta, kun laajemmin pureutuisivat ongelmaan. Ehkä nykyinen keskustelu antaa joillekin hyvää mieltä, joka ei kuitenkaan ratkaise tai helpota yhdenkään ylipainoisen ongelmaa.
Näistä pitäisi tulla rangaistus. Tuo on väkivaltaa siinä, missä esim. Henkinen väkivalta.