Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten on mahdollista, että alakouluikäinen on lihava??

Vierailija
21.09.2017 |

Siis näitä näkee nykyään tosi paljon, 7-10 vuotiaita tyttöjä ja poikia, joilla vatsan seutu on iso. Mietin vaan, että miksei vanhemmat puutu siihen syömiseen silloin? Esim vähän vanhempana tottakai lapsilla alkaa olla omaa rahaa ja he ostelevat karkkeja ja sipsejä ja muuta sellaista, mutta nämä lapset ovat aktiivisimmillaan tässä iässä, kuinka paljon pullaa heille oikein siis syötetään? Tutullani on 3v tyttö joka on ikäisekseen HYVIN lihava (en siis mitenkään yritä ilkeillä, tyttö on oikeasti lihava). Instagramissa sitten näkyy lapsen sylissä karkkipusseja ja mehua ja sellaista... MIKSI 😭

Kommentit (119)

Vierailija
81/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko ylipainon johtuvan ainoastaan ruuasta ja ravintotottumuksista, vaan ongelma on paljon laajempi.

Esim. ruuan tehotuotannolla, eläimillä käytetyillä lääkkeillä ja se valtava määrä hormoneja, mitä ihmiset ja eläimet syövät, jotka siirtyvät seuraaville sukupolville. Jo nyt jopa juomavedessä on haitalliset määrät hormoneja.

Suomessa syödään yhä vähemmän sokeria (Eu-maiden alhaisin) samoin virvotusjuomia.

Toisin kuin ennen, jolloin sokerimehut- ja hillot kuuluivat arkipäivään, samoin pullat ja muut makeat, samoin suolan käyttö. Ennen ruuan säilytyksessä käytettiin paljon sokeria ja suolaa, kun kylmälaitteita ei ollut.

Ennen syötiin silti kaloreissa laskettuna vähemmän, harvoin eikä tunnin - parin välein joutavia välipaloja.

En usko, koska ennen syötiin jopa kolme lämmintä ateriaa, yksi aamupäivällä, lounas, päivällinen ja vielä illallinen, sen lisäksi oli vielä tuhti aamiainen ja iltapäivä-välipala. Näin oli vielä 50-60-luvulla yleisesti.

Sen lisäksi syötiin paljon rasvaista lihaa, perunaa ja paljon leipää. Myös juoma oli rasvainen maito tai piimä. Ennen ei juuri kasviksia ja hedelmiä syöty, kuin kuukauden pari, kun niitä ei ollut.

Vierailija
82/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohessa on hyvää rasvaa ja lohi myös on älykkyyttä ja muistia parantava. Eli jokainen napa pystyssä kulkeva lohta syömään. Saadaan älykkäitä lapsia.

Kallishan se lohi on.

On olemassa myös muitakin kaloja kuin lohi, halvempiakin. Esim. silakka ja muikku. Tosin eihän nämä hyvät kalat nirppanokille kelpaa :)

Silakka on saastunut roskakala. Muikussa ei ole hyvää rasvaa, kuten lohessa. Älkää syökö silakkaa. Halpaa tosin on.

Se joka alapeukuttaa, katso tietoa, kuinka paljon silakassa on saasteita. Silakkaa ei myös saa syödä raskaana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

KUKAAN ei enää leiki ulkona. Ei lapsia missään. Alakoululaiset ovat pulleita köntyksiä.

Olen huomannut saman. Lapsia kuskataan ohjattuihin harrastuksiin ja aina ne eivät ole liikuntaa. Ennen vanhaan olimme kaiken liikenevän ajan pihalla ja leikimme erilaisia leikkejä ja rakensimme majoja ja lumilinnoja.

Vierailija
84/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko ylipainon johtuvan ainoastaan ruuasta ja ravintotottumuksista, vaan ongelma on paljon laajempi.

Esim. ruuan tehotuotannolla, eläimillä käytetyillä lääkkeillä ja se valtava määrä hormoneja, mitä ihmiset ja eläimet syövät, jotka siirtyvät seuraaville sukupolville. Jo nyt jopa juomavedessä on haitalliset määrät hormoneja.

Suomessa syödään yhä vähemmän sokeria (Eu-maiden alhaisin) samoin virvotusjuomia.

Toisin kuin ennen, jolloin sokerimehut- ja hillot kuuluivat arkipäivään, samoin pullat ja muut makeat, samoin suolan käyttö. Ennen ruuan säilytyksessä käytettiin paljon sokeria ja suolaa, kun kylmälaitteita ei ollut.

Ennen syötiin silti kaloreissa laskettuna vähemmän, harvoin eikä tunnin - parin välein joutavia välipaloja.

En usko, koska ennen syötiin jopa kolme lämmintä ateriaa, yksi aamupäivällä, lounas, päivällinen ja vielä illallinen, sen lisäksi oli vielä tuhti aamiainen ja iltapäivä-välipala. Näin oli vielä 50-60-luvulla yleisesti.

Sen lisäksi syötiin paljon rasvaista lihaa, perunaa ja paljon leipää. Myös juoma oli rasvainen maito tai piimä. Ennen ei juuri kasviksia ja hedelmiä syöty, kuin kuukauden pari, kun niitä ei ollut.

No, huhhuh, ei todellakaan tuolloin syöty noin monta kertaa. Ei tarvinnut, koska ruoka oli juurikin normirasvaista ja nälän pitävää. Nykyisin syödään melkeinpä kaiken aikaa jotain "kevyttä" koska kylläisiä ei olla koskaan.

Vierailija
85/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ehkä jossain rikkaassa perheessä.

Stadilaisen duunariperheen peruspäivä:

- aamupala leipää (1-2 siivua) ja päällä voita, kahvia

- lounas lapsilla koulussa, vanhemmilla eväät - ehkä joku voileipä tai edellisen päivän jämät

- päivällinen kotona: jauhelihakastiketta ja perunaa/silakkalaatikkoa/riisivelliä ja silloin leivän päälle kinkkusiivu/makaronilaatikkoa/läskisoosia tms. 1 annos per syöjä.

- iltapalaa ei ollut mutta meillä juotiin iltakahvit. Silloin ehkä siivu pitkosta tai pulla kahvin kanssa.

Salaattia, tomaattia ja kurkkua ei koskaan. Porkkanaraastetta koulussa. Hedelmiä jouluna (mandariineja sitten kun niitä sai) tai omenoita jonkun sukulaisen puutarhasta. Marjoja kesällä mökillä.

Näillä eväillä pysyttiin laihoina

Vierailija
86/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lohessa on hyvää rasvaa ja lohi myös on älykkyyttä ja muistia parantava. Eli jokainen napa pystyssä kulkeva lohta syömään. Saadaan älykkäitä lapsia.

Kallishan se lohi on.

On olemassa myös muitakin kaloja kuin lohi, halvempiakin. Esim. silakka ja muikku. Tosin eihän nämä hyvät kalat nirppanokille kelpaa :)

Silakka haisee pahalle ja on vaikea syödä kun ovat niin pieniä ja hirvee nyppiminen et edes jotain lihaa löytää sieltä haisevan nahan alta.

Purkkitonnikala ja makrilli. Hyvää ja suht halpaa.

Tonnikalaa ei voi usein syödä. Siitä säilykepurkista irtoo myrkkyjä ja tonnaris on muutenkin elohopeeta.

Vierailija
87/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olin alakouluikäisenä lihava koska molemmilla vanhemmilla vaikeita mt-ongelmia ja äiti feeder.

Ketään ei kiinnostanut. Terkka kauhisteli mulle, mutta en oikein ymmärtänyt, enkä olisi voinut tehdä mitään vaikka olisinkin.

Vierailija
88/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen perheestä, jossa kaikki muut olivat hoikkia. Äiti noudatti erittäin terveellisiä ruokavaliosuosituksia jo kauan sitten - ja koko perhe liikkui.

Minä aloin lihoa, kun vanhempani erosivat.

Ihmiset reagoivat eri tavoin murheeseen. Minä syön ja todella, todella monet muut aikuiset juovat rankasti, käyttävät huumeita, tupakoivat tai harrastavat terveyttä riskeeraavia irtosuhteita. 

Olen pahoillani, että asia oli sinulle epäselvä. 

Olipa sekava viesti. Joku käyttää huumeita niin siksi sinä olet lihava?

Mihin on aikuisten luetun ymmärtämisen taito kadonnut? Ennen luettiin kirjoja, nykyään lukeminen taitaa rajoittua tekstareihin ja nettilehtiin... voi sentään...

Vierailija
89/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni luokalla on tasan kaksi pyöreää tyttöä. Nämä kaksi pyöreää tyttyä ovat myöskin ainoat joilla ei ole liikunnallista harrastusta. Molemmat ovat kuulemma moneen otteeseen todenneet, että pitäisköhän minunkin alkaa harrastamaan vaikka jalkapalloa tai sählyä...enpä taida jaksaa sittenkään.....

Tässä yksi syy!

Tässä on yksi monista ylipainoon ja painonhallintaan liittyvistä vääristä uskomuksista: Että jokin liikuntaharrastus automaattisesti olisi avain oikeaan painoon.

Liikunta ei kuluta niin paljon kaloreita kuin ihmiset yleensä uskovat tai toivovat. Painonhallinta lähtee oikeasta syömisestä, se on kaiken A ja O. Käytännössä se tarkoittaa säännöllisiä ruoka-aikoja (aamupala, lounas, välipala, illallinen, iltapala - ruoka sisältää paljon kasviksia ja hedelmiä, pöydän äärelle asetutaan syömään tietoisesti, ei napostella tietokonepelin äärellä, sohvalla ja jääkaapin ovella). Painonhallintaa tukee aktiivinen elämäntapa, joka on hyvin pitkälti arkiliikuntaa, lapsiperheissä esimerkiksi päivittäiset kävellen ja pyörällä tehdyt koulumatkat, liikkuva leikkeiminen ulkona tai sisällä, iltaisin tehty happihyppely... 

Ohjattu liikunta esimerkiksi 1-2 kertaa viikossa voi tietysti olla kiva osa aktiivista elämäntapaa, mutta ei se kyllä varsinaisesti laihduta ketään. 

Vierailija
90/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

LEIPÄ EI PIDÄ NÄLKÄÄ VARSINKAAN JOS SIITÄ ON TEHTY HERKULLINEN VOILEIPÄ!!! SAMOIN PASTA!

Vierailija
91/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

KUKAAN ei enää leiki ulkona. Ei lapsia missään. Alakoululaiset ovat pulleita köntyksiä.

Olen huomannut saman. Lapsia kuskataan ohjattuihin harrastuksiin ja aina ne eivät ole liikuntaa. Ennen vanhaan olimme kaiken liikenevän ajan pihalla ja leikimme erilaisia leikkejä ja rakensimme majoja ja lumilinnoja.

Kauheita yleistyksiä. Olen itse yli nelikymppinen nainen  ja voin sanoa, että en ikinä lapsena leikkinyt ulkona. Pihassa ei ollut leikkikavereita, joten eihän siellä lumihangessa yksikseen huvittanut seisoskella. Olin myös luonteeltani ehdottomasti enemmän sellainen kirjoja kuluttava ja piirtelevä, rauhallinen tyttö. En ikinä ole nauttinut mistään puissakiipeilemisestä ja painileikeistä. 

Oma lapseni sen sijaan on toista maata. Hän tykkää telmiä ulkona, juosta hippaa, pelata pihapelejä ja rakennella majoja. Onnekkaasti pihapiirissä onkin viisi samanikäistä leikkikaveria, joten melkein aina saa ulkoleikkeihin kavereihin. Jos eivät nyt joka ilta, niin ainakin useana iltana viikossa, lapset touhuavat ulkona niin kauan kunnes sisälle huudetaan. 

Vierailija
92/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olin alakouluikäisenä lihava koska molemmilla vanhemmilla vaikeita mt-ongelmia ja äiti feeder.

Ketään ei kiinnostanut. Terkka kauhisteli mulle, mutta en oikein ymmärtänyt, enkä olisi voinut tehdä mitään vaikka olisinkin.

No tämä. Olen pahoillani, että sinua on vastuutettu lapsena asiasta, joka ei lapselle kuulu. Perheen ruokailutottumukset ja elämäntapa, esimerkiksi liikunnan harrastaminen, ovat vanhempien vastuulla. Lapsi ei varmasti osaa itse laihduttaa, eikä sitä pitäisi häneltä vaatia, sehän on suurelle osalle aikuisistakin todella vaikeaa puuhaa. Kun puhutaan lapsen painonhallinnasta, ravintoterapeutin vastaanotolle pitäisi kutsua vain vanhemmat. Perheen ruokailu- ja liikuntatottumuksia voidaan petrata vain vanhempien kautta. Eihän kouluikäinen lapsi siellä ruokakaupassa käy ja illallista laita. Parhaassa tapauksessa lapsen paino putoaa ilman, että hän edes huomaa, että tässä laihdutetaan. Laihduttamisesta ja syömisestä paasaaminen lapselle on aika vaarallista - Asia on ylipainoiselle koululaiselle todennäköisesti arka ja lapselle muodostuu nopeasti ns. lihavan ihmisen tai laihduttajan identiteetti, eikä se ole oikea polku terveeseen syömiseen ja kehonkuvaan.   

Vierailija
93/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olimme mieheni kanssa pyörälenkillä ja pidimme taukoa leirintäalueen rannassa. Siellä oli perhe,jonka näkeminen oli jotenkin tragikoominen. Isä,äiti,kaksi n.5-6vuotiasta lasta ja koiraa.Kaikki todella lihavia,myös koira. Pikkutyttö huusi makkara kädessä,"äiti,mul on nälkä". Miksiköhän? Ostoskeskuksessa näkee valitettavan usein em. kaltaisia perheitä.Mitäpä löytyy ostoskärryistä,jossa istuu lapsi kun ei jaksa kävellä, tyynynkokoisia  sipsipusseja karkkeja,ja tietysti kokista isoissa pulloissa jne..Isällä "mäyräkoira"!Iso kasa valmiseineksiä!

Vierailija
94/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä näitä "tuttavapiirin" asioista näin hyvin tietäviä oikein sikiää?

Omalta osaltani voin vastata, että pieniltä paikkakunnilta, jossa saman lähiön naapureita vielä tavataan ja jossa oikeasti kaikki nyt vain tietävät kaikkien asiat - hyvässä ja pahassa. Siinä kuule vaihdetaan postilaatikolla ja pihatöiden lomassa tai kauppareissulla aina kuulumiset ja itsenäisyyspäivää, vappua ja uuttavuotta istutaan isolla porukalla saman pöydän ääressä. Harrastusmahdollisuuksiakin on sen verran rajallisesti, että kaikki me pyörimme samoissa porukoissa. Melkoinen erakko pitää täällä olla sen, joka ei toisten asioita täällä tiedä. Tuon rasvamaksan ja ravitsemusneuvonnakin kuulin ihan äidiltä itseltään, kun ensin kertoi lääkärikäynnistä ja maksaultrasta ja sitten seuraavalla tapaamisella siitä, miten olivat ekan kerran ravitsemusneuvonnassa käyneet. Ja monet kerrat olen molemmissa kodeissa vierraillut, joten vähän on käsitystä siitäkin, miten elo siellä pyörii.

Tiedän saman perheen. Reposteletko kaikkien tuttaviesi asiat aina yhtä tunnistettavasti nettiin? Varoitan tuota äitiä, ehkä, ettei kannata olla niin avoin. Mietin vielä, kyllähän tuo nyt loukkaa ihan älyttömän paljon, vaikkei varmaan selviäkään kuka tämä juoruilija on.

Vierailija
95/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kallishan se lohi on.

Silakka haisee pahalle ja on vaikea syödä kun ovat niin pieniä ja hirvee nyppiminen et edes jotain lihaa löytää sieltä haisevan nahan alta.

Purkkitonnikala ja makrilli. Hyvää ja suht halpaa.

Tonnikalaa ei voi usein syödä. Siitä säilykepurkista irtoo myrkkyjä ja tonnaris on muutenkin elohopeeta.

Säilykepurkista ei irtoa myrkkyjä, koska siinä ei ole myrkkyjä. Elohopeaa ja muita myrkkyjä toki on.

Vierailija
96/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruuan lisäksi, merkittävä syy lihavuuteen on sairaudet, stressi, lyhyet yöunet ja riittämätön lepo, perintötekijät jne.

Ja jo samassa perheessä voi olla hyvinkin hoikkia ja taas ylipainoisia lapsia, vaikka ruokailutottumukset olisivat samat.

Se on jo todettu, että vaikka perheen ruokailutottumukset olis samat niin osa perheestä voi napostella ylimääräistä. Syödään periaatteessa samaa pääruokaa mutta osa lihoo kun napostelee eikä harrasta liikuntaa.

Osa ei napostele herkuilla ja liikkuu enemmän niin paino pysyy normaalina.

Vierailija
97/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liikuntaharrastus ei ole välttämätön. Arkisyöminen ja arkiliikunta, se riittää. Herkkujakin voi syödä, kohtuudella.

Vierailija
98/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin on hyvä että lihavuudesta puhutaan, syistä jotka sen aiheuttaa. Mun mielestä moni vähän lihava on silti terveempi kun vertaa tähän fitness- touhuun, syödään raejuustoa ja muutama kanapala. Rääkätään itseä hengiltä. Liikutaan pakkomielteisesti ja tuijotetaan omaa kuvaa. Ei ole tervettä, todellakaan.

Vierailija
99/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä aloin lihoa noin 3-vuotiaana ja edelleen kolmekymppisenä olen ylipainoinen. Lapsena söin samaa kotiruokaa lautasmallin mukaan kuin muutkin mutta muut olivat hoikkia. Olin kuulemma kova liikkumaan ja omasta halusta aloitin kuusivuotiaana jalkapalloharrastuksen. Väitän olleeni ylipainosta huolimatta nopea, ketterä ja hyvä, sillä minut valikoitiin seuraavan ikäluokan piirijoukkueeseen ja 16-vuotiaana treenasin jo edustusjoukkueen mukana. Harrastin siis tosissani, en herkutellut edes juhlissa, söin terveellisesti mutta paino ei ikinä pienentynyt/vartalo hoikistunut. Vaatekoko kasvoi joka vuosi noin 20-vuotiaaksi asti vaikka pituuskasvu pysähtyi yläasteella. Nyt painoni on lähes kymmenen vuotta pysynyt lähes samana, kahdesta raskaudesta huolimatta.

Pikkulapsena olen käynyt kuulemma painon kertymisen vuoksi testeissäkin mutta mitään vikaa ei ole löytynyt. Vähän jännittää tuleeko lapsistani samaan tapaan "mystisesti läskejä" (geeneillähän ei ole asian kanssa mitään tekemistä, ei vaikka äitini isän suvun naiset ovat kaikki olleet reilusti lihavia). Olisiko parempi syöttää lasten vatsat täyteen selluloosaa etteivät vaan pääse lihomaan ja pari vitamiinipilleriä makua tuomaan ja kasvua turvaamaan vai ihan vaan monipuolista kotiruokaa silläkin riskillä, että siitä lihovat? Esikoinen on vasta taapero, enkä nyt läskiksi sanoisi mutta pluskäyrällä painonsa menee. Neuvolassa olen asian ottanut puheeksi ja painon kehitystä seurataan kait normaalia tarkemmin ettei ylipainostuisi jo lapsena kuten minäkin. Siro ei ole missään tapauksessa, voimakas kyllä kuten minäkin. Saas nähä millaiseksi kasvaa, miehen suvussa sentään ovat kaikki hoikkia kuin pulkannarut.

Vierailija
100/119 |
22.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä muistan lapsena ihmetelleeni sitä, miksi aina opettajat ja terveydenhoitajat saarnasivat meille lapsille terveellisestä ruokavaliosta. Harvalla lapsella kun on valtaa muuttaa perheensä ruokatottumuksia. Olisi ollut tehokkaampaa, jos tuo opetus olisi suunnattu vanhemmille. Toki ymmärrän sen, että koulussa opetetaan mös tulevaisuutta varten, että sitten myöhemmin aikuisina osattaisiin tehdä terveelliset valinnat. Itse olin siis hoikka ja söin suhteellisen terveellisesti, mutta minulle terveydenhoitaja sanoi, että kasviksia pitäisi syödä enemmän. Kuinkas niitä syöt, jos vanhemmat eivät niitä kaupasta osta?