Mitä ajattelet ihmisestä joka "ei todella muuta töiden takia"?
Ei ole valmis tekemään pitkää työmatkaa, ei ole valmis olemaan työviikkoa toisella paikkakunnalla. Mitä kertoo ihmisestä joka olettaa, että ihmisen perusoikeuteen kuuluu saada jonkinlainen elatus vaikka työntekemättömyyteen löytyy aina _joku_ syy?
Onko muut ihmiset velvollisia elättämään ihmistä joka ei voi lähteä työhön jossa on viikot pois kotoa?
Kommentit (171)
Se riippuu tilanteesta. Jos yksineläjä ei suostu muuttamaan vaikka Hämeenlinnasta Tampereelle niin kyllä vähän ihmettelen menoa.
Jos on lapsia ja toisella työpaikka niin en näe heti ensimmäisenä järkevänä ajatuksena muuttaa vaikka Joensuusta Helsinkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika ymmärrettävää, ettei perheellinen ihminen voi olla työviikkoa muualla kuin perheensä. Tai revi koko perhettä juuriltaan ja muuta työn perässä jonnekin, jossa puolisolla ei ole töitä ja jossa se omakin työpaikka todennäköisesti olisi vain pätkäduuni, ilman varmuutta pysyvyydestä.
Muuttaminen on aina iso prosessi, ja kalliskin. Jos on perhettä, pitää tehdä kompromisseja muiden perheenjäsentenkin tarpeet huomioiden.
Yksineläjälle muutto helpompaa, mutta hänelläkin voi olla sitoumuksia, joita ei kuuluta kaikille. Dementoitunut vanhempi hoidettavana. Luottamustehtäviä. Vasta-alkanut parisuhde ja rakkaus.
Joten ei, en ajattele pahaa tuollaisesta ihmisestä. Toisin kuin ap, minä lähden siitä, että ihmiset enimmäkseen laskevat asiat aivan järkevästi. Pyrkivät edistämään omaa työuraansa ja tulotasoaan.
Sivusta besserwisserointi on typerää.
Maksan ihan mielelläni veroja työttömyysturvan kustantamiseksi, enkä halua sitä heikennettävän.
t. akateeminen uranainen, joka maksaa joka kk veroja 1,5 tonnia
Vähämpä maksat joka kuukausi veroja. Ja ihmettelen miten olet akateemisen loppututkinnon saanut aikaiseksi kun muuttokin valtava projekti.
T: yli tuplasti veroja kuussa maksava, joka on muuttanut yli 15 kertaa.
Montako kertaa puolisosi ja lapsesi ovat muuttaneet mukana?
On paljon niitä ihmisiä, jotka eivät suostu matkustamaan edes 30-50 kilometrin työmatkaa päivittäin. En ymmärrä. Olen itse matkustanut työmatkaa 120 km/suunta yli 10 vuotta, välillä autolla ja välillä julkisilla. Olen lapsiperheen äiti.
Ei kaikissa tilanteissa tietenkään voi kulkea pitkää työmatkaa mutta useimmille se on mahdollista järjestää. Tahtoa vain puuttuu. Pahin tietämäni tapaus ei suostu kulkemaan edes Kirkkonummelta Espooseen töihin. Tuo on pelkkää laiskuutta ja työn vieroksumista, sitä ei voi selittää muuksi millään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yhteiskunnalle tulee halvemmaksi maksaa väliaikaisesti työttömyystukea kuin maalle muutosta aiheutuneet mt-ongelmat ja työkyvyttömyyseläke.
Plus muuton aiheuttama puolison työttömyys.
No ei kai se saakelin puoliso sinne pätkätyöpaikalle tai reissupaikkakunnalle perässä muuta!
Ja kahden asunnon ylläpitohan ei maksa
mitään ylimääräistä....
Tottakai se muuttaa ja lapset myös, kaikki viisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestäni on sairasta, että ihmiset joutuu olemaan perheistään erossa ja perhe on useimmille tärkeintä. Itsekin varmaan muutan ulkomaille asti, mutta tarkoitus olisi tulla takaisin muutamassa vuodessa. Meillä on vain yksi elämä. Kuka sen haluaa käyttää vain pääoman orjana? Kuolleena ei paljon läheisten kanssa aikaa vietetä, tai niin useimmat suomalaiset ajattelevat.
Mikä antaa sinulle etuoikeuden valita, että muut saavat kustantaa työn ikeestä vapautetun elämäsi?
Laki. Sellainen on olemassa ja sitä on noudatettava. Eli elätettävä on, vaikka en mihinkään muuttaisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mites noi lapset ja niiden koulu? Mies tekee matkatyötä ja itse lähtisin toiselle paikkakunnalle töihin. Taitaisi joku tehdä lastensuojeluilmoituksen, jos jättäisin alaikäiset keskenään arkipäiviksi.
Kuule muuttakaa koko perhe sille paikkakunnalle mistä saat töitä. Ei vaikuta miehen työmatkaankaan kun on jo matkatöissä. Tekosyitä keksii jokainen. Itse olen viimeksi muuttanut työn perässä 240km, sitä ennen lyhyempiä matkoja.
Onko sinulla perhettä, kouluikäisiä lapsia?
Vanhempien työttömyys ja perheen köyhyys on lapsille suurempi ongelma pitkällä tähtäimellä, kuin muutto. Ymmärrän että ei muuteta jos asutaan jossain paikassa, jossa on todennäköistä että jossain vaiheessa töitä löytyy. Mutta siinä vaiheessa kun jäkötetään jossain Korvatunturilla ja odotetaan että työt tulevat sinne, siinä on vain menty niin sanotusti metsään. Suomi on pullollaan kuolevia paikkakuntia joille ei kuuna päivänä tule syntymään työpaikkoja. Jos te jäätte näille paikkakunnille, teidän lapsenne tulevat muuttamaan sieltä pois. Jos muutatte lapsenne kanssa nyt jonnekkin edes kohtuullisen elinkykyiselle alueelle, on sentään mahdollista että lapsi asuu vielä aikuisenakin lähellänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisillä on erilaisia syitä. Itsellä on sen luokan mt-ongelmia, etten olisi työkykyinen enää sen jälkeen, jos joutuisin muuttamaan muualle tai joutuisin ekstra pitkää työmatkaa tekemään. Minä en saa tehdä elämässäni suuria muutoksia, ja stressi pitää minimoida, jotta edes jonkinlainen tasapaino säilyisi. Ymmärrän, että kaikki eivät hyväksy minun syytäni olla muuttamatta, mutta sittenpähän eivät hyväksy.
Lässynlää. Mistä teitä mielisairaita sikiää? Joka toisella (itse tehty) diagnoosi. Vaikka yleensähän kyse on vain siitä, että ei haluta poistua mukavuusalueelta (eli sieltä sossun kustantamasta keskustayksiöstä) yhtään minnekään.
LÄÄKKEET !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minusta on aika ymmärrettävää, ettei perheellinen ihminen voi olla työviikkoa muualla kuin perheensä. Tai revi koko perhettä juuriltaan ja muuta työn perässä jonnekin, jossa puolisolla ei ole töitä ja jossa se omakin työpaikka todennäköisesti olisi vain pätkäduuni, ilman varmuutta pysyvyydestä.
Muuttaminen on aina iso prosessi, ja kalliskin. Jos on perhettä, pitää tehdä kompromisseja muiden perheenjäsentenkin tarpeet huomioiden.
Yksineläjälle muutto helpompaa, mutta hänelläkin voi olla sitoumuksia, joita ei kuuluta kaikille. Dementoitunut vanhempi hoidettavana. Luottamustehtäviä. Vasta-alkanut parisuhde ja rakkaus.
Joten ei, en ajattele pahaa tuollaisesta ihmisestä. Toisin kuin ap, minä lähden siitä, että ihmiset enimmäkseen laskevat asiat aivan järkevästi. Pyrkivät edistämään omaa työuraansa ja tulotasoaan.
Maksan ihan mielelläni veroja työttömyysturvan kustantamiseksi, enkä halua sitä heikennettävän.
Tämä!
Ap ja moni muu tässä ketjussa harjoittaa juurikin besserwisserointia, kuvittelee tietävänsä paremmin muiden asiat ja katsoo muiden ratkaisuja nenän varttaan pitkin. Ette te tiedä heidän elämästään, ja kun asenteenne on, että "huijareita ja laiskureita nuo kuitenkin on", ei teille kukaan viitsi kertoakaan syistään.
Meinaat ohittaa koko työnvieroksumisongelman sillä, että "onhan ihmisillä syynsä"?
Ei ole olemassa mitään työnvieroksumisongelmaa. Niin yksinkertaista se on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähämpä maksat joka kuukausi veroja. Ja ihmettelen miten olet akateemisen loppututkinnon saanut aikaiseksi kun muuttokin valtava projekti.
Montako kertaa puolisosi ja lapsesi ovat muuttaneet mukana?
Perheellisenä 10 muuttoa, pari kertaa muutto ulkomaille pätkätyön perässä, jonne perhe ei tullut, Näistä muutoista vain kaksi ollut saman kaupungin sisällä, Ei se pidempi muutto juurikaan lyhyemmästä eroa.
Jos sinulle ei ole mikään ongelma muuttaa pätkätöiden perässä, mikset sitten tee niin, ja luovuta omaa työpaikkaasi niiden haettavaksi, jotka eivät voi muuttaa? Niin tietysti, työskentelet alalla, johon ei löydy muita osaajia tai olet jollain muulla tavalla korvaamaton. Jostain syystä työttömien syyllistäjät ovat useimmiten juuri tällaisia ihmisiä, joilla ei ole nykyajan työttömyydestä mitään käsitystä. Toivottavasti se kalikka joskus kalahtaa sinuunkin, nykyään kukaan ei ole korvaamaton.