Onko kukaan eronnut pelkkien kotitöiden takia?
Kuulostaa varmaan tyhjänpäiväiseltä syyltä erota, mutta mietin onko kukaan eronnut vain siksi, että toinen ei tee kotitöitä. Olen ollut pidempään suhteessa, jossa toinen ei tee juuri mitään kotitöitä, ja mitä pidempään se jatkuu, sitä enemmän se minua ärsyttää, ja mietin usein että pitäisikö jopa lähteä tästä suhteesta siksi.
Valitisin siis miehen, jolla oli siisti ja järjestyksessä oleva sinkkukoti, hän siivoili siellä usein ja oli aina puhtaissa vaatteissa jne, eli luulin että tämä mies tekee paljon kotitöitä (ja niin tekikin, sinkkuna). Ja teki vielä seurustelummekin ajan. Mutta kun muutimme yhteen neljä vuotta sitten, niin hiljalleen hän vähensi ja vähensi kotitöiden tekemistään. Ja nyt olemme siinä tilanteessa, että hän ei tee niitä käytännössä ikinä, tai hyvin harvoin vain. Kaikki jää minulle. Enkä vaadi mitään korkeaa siisteystasoa edes, meillä on itse asiassa sama käsitys siitä että mikä on sopiva siisteystaso. Eikä kahden ihmisen taloudessa edes ole valtavasti kotitöitä, vaan kyse on pienistä jokapäiväisistä asioista kuten siitä, että ruokalautanen pitäisi laittaa ruokapöydästä tiskikoneeseen ja kahvikuppi myös, tai siitä että kun on pessyt pyykkiä niin ne pyykit pitäisi ripustaa kuivumaankin joskus, tai siitä että kaupassa on pakko käydä jotta jääkaapissa olisi maitoa ja juustoa. Mies ei siis laita astioitaan koskaan tiskikoneeseen, ja jos pyykkikoneessa on hänen työvaatteet, niin hän ei vain ripusta niitä. Ne on märkinä koneessa seuraavana päivänäkin, jolloin pitäisi päästä pesemään jotain muuta pyykkiä. Jos pyydän käymään ruokakaupassa vuorollaan, niin ei käy koska ei kuulemma millään jaksa (tällöin on mieluummin nälässä jääkaappi tyhjänä).
Olen pyytänyt ja ottanut puheeksi monta kertaa, ja kysynyt myös että miksi ei tee. Kuulemma ei jaksa tehdä. On niin rankkaa töissä, että ei vaan jaksa. Sepä se kun minulla on yhtä rankkaa töissä, meillä molemmilla on pitkät työpäivät ja rankka työ, tosin hänellä kai joku työuupumus, minulla ei. Olen vaatinut häneltä ratkaisuja, ja hän ehdottaa että voi rahalla korvata osuutensa. En suostu siihen, koska en tarvitse niitä rahoja ja mieluummin minäkin maksaisin hänelle että hän tekee kaikki, kumpikaan meistä ei erityisemmin pidä kaupassa käynnistä tai tiskikoneen täyttämisestä. Hän ehdottaa että maksaa viikkosiivoojan, ja se sopii, mutta ei se auta niissä jokapäiväisissä pikkutöissä kuten hänen työvaatteiden ripustaminen ja lautasen laittaminen tiskikoneeseen (ja mihinkään monena päivänä käyvään siivoojaan ei ole rahaa). Hän ehdottaa, että tekee välillä isot kotityöt yksin, ja minä hoidan kaiken päivittäisen, mikä siis tarkoittaa että hän kasaa huonekalut tms. Mutta ei niitä hänen "isoja kotitöitä" ole kuin kerran kaksi vuodessa, ja ne on yleensä ihan mukavia töitä, minäkin voisi kasata pelkät huonekalut ja levätä muun arjen. Ja koska olen sanonut kotitöistä monta kertaa, niin en enää halua sanoa (en aio nalkuttaa niistä). Vaan mieluummin vain eroan.
Mikähän tähän neuvoksi? Tunnen olevani joku kotipiika.
Kommentit (346)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi?
Aloituksen mukaan sekä mies että nainen ovat päivät "peltotöissä ja korjaushommissa", mutta kotityöt jäävät silti vain naisen tehtäväksi. Huomaatko mitään eroa omaan esimerkkiisi? Vieläkö tuntuu reilulta työnjaolta?
Mies on luvannut maksaa siivoojan, mutta ap ei suostu mihinkään kompromissiin, ainoa vaihtoehto on että mies muuttuu sellaiseksi kuin ap haluaa, muu ei käy! Ap itse myönsi kyse olevan valtataistelusta.
Ongelma oli päivittäiset asiat, jotka jäävät mieheltä hoitamatta eli maidot pöydälle, likaiset astiat minne milloinkin, pestyt pyykit koneeseen, karkkipaperit lattialle. Noita ongelmia ei viikkosiivooja hoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä esim. Veljeni ei ole ikinä tarvinnut siivota lapsuudessa eikä keittiössä osaa kuin keittää kahvin, hän on hoitanut osuutensa aina peltotöissä tai korjaushommissa. me tytöt taas ollaan aina siivottu talo, laitettu ruoka ja autettu. Onko kaiken tarkoitus muuttua tasa-arvoiseksi ja miksi pitäisi?
Aloituksen mukaan sekä mies että nainen ovat päivät "peltotöissä ja korjaushommissa", mutta kotityöt jäävät silti vain naisen tehtäväksi. Huomaatko mitään eroa omaan esimerkkiisi? Vieläkö tuntuu reilulta työnjaolta?
Mies on luvannut maksaa siivoojan, mutta ap ei suostu mihinkään kompromissiin, ainoa vaihtoehto on että mies muuttuu sellaiseksi kuin ap haluaa, muu ei käy! Ap itse myönsi kyse olevan valtataistelusta.
Ongelma oli päivittäiset asiat, jotka jäävät mieheltä hoitamatta eli maidot pöydälle, likaiset astiat minne milloinkin, pestyt pyykit koneeseen, karkkipaperit lattialle. Noita ongelmia ei viikkosiivooja hoida.
Niin ja ap ei suostu siihen että mies jättäisi ne tekemättä mutta maksaisi siivoojan, koska hän vaatii että miehen on oltava niinkuin hän haluaa, muu ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja ap ei suostu siihen että mies jättäisi ne tekemättä mutta maksaisi siivoojan, koska hän vaatii että miehen on oltava niinkuin hän haluaa, muu ei käy.
Viikon pöydällä ollut maito on pilalla. Viikon koneessa lionnut pyykki samoin. Kuka ei ymmärrä tätä?
Onko kaikki kotityöt miehelle vastenmielisiä?
Jotenkin outo ajatus miehellä. Elämässä joutuu tekemään myös vastenmielisiä asioita. Ei ne kotityöt aina herkkua ole, mutta kuuluvat elämään. (Ellei satu rahat riittämään sisäkköön...) Pystyisittekö jotenkin kääntämään omia ajatuksia kotitöistä?
Itse olen kuntokuurilla. Motivaationi kotitöihin kasvoi, joska niistä saa paljon askeleita ;-)
Tsemppiä Ap:lle!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja rakastan siis miestäni, enkä todellakaan eroaisi hänestä muuten, hän on muuten erittäin hyvä mies. Ap.
Erittäin hyvä mies, mitä nyt ei arvosta kumppaniaan tipan vertaa.
Mikä hänessä itse asiassa on erittäin hyvää? Lihakset? Assertiivinen olemus? Peritty varallisuus?
En ole hänen kanssaan rahan takia, jos sitä tarkoitat. Ap.
Elikkä ne muskelit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen kuuluu muuttua sellaiseksi kuin aloittaja haluaa. Mies on yksiselitteisesti väärässä. Ei ole kompromissia siinä, että toisella olisi vähemmän työtä kuin toisella. Ei tarvitse olla. Mies on venkoillut vaikka miten: ehdottanut että tekisi töitä pari kertaa vuodessa aloittajan hoitaessa kaiken muun, yrittänyt palkata aloittajan kodinhoitajaksi aloittajan omaan kotiin, mies uikuttaa työuupumustaan mutta ei ole kahteen vuoteen tehnyt MITÄÄN korjatakseen asiaa... Joo, miehen kuuluu muuttua, mikään muu ei käy! Ihan hullua, että kukaan miettii mitään kompromisseja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan kauheeta. Muka masentunut, joopa joo. Juotat ne kokkareiset maidot sille ja tunge ne karkkipaperit kurkkuun, eiköhän piristy! Astiat ja likapyykin tunget sen vuoteeseen!
Vaihda lukot ja etsi sellainen mies joka nuolee astiat, kiiruhtaa joka karkkipaperin kanssa roskiselle, ja taittelee innoissaan pyykkiä narulle. Laitat vaan nämä edellytykset tinderiin ja siitä valitsemaan! Muista orkkuvaatimukset!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juu ihan kauheeta. Muka masentunut, joopa joo. Juotat ne kokkareiset maidot sille ja tunge ne karkkipaperit kurkkuun, eiköhän piristy! Astiat ja likapyykin tunget sen vuoteeseen!
Vaihda lukot ja etsi sellainen mies joka nuolee astiat, kiiruhtaa joka karkkipaperin kanssa roskiselle, ja taittelee innoissaan pyykkiä narulle. Laitat vaan nämä edellytykset tinderiin ja siitä valitsemaan! Muista orkkuvaatimukset!
Luuletko sinä idiootti, että kukaan nainen katselee patalaiskaa ukkoa joka teettää työsä naisella vuodesta toiseen?
Vierailija kirjoitti:
No joo. Olet ap oikeassa. Enpä ole hitto vie kuullut typerämpää riitaa kuin tuo.
Minä ymmärtäisin jos teillä olisi iso perhe ja kotitöitä paljon.
Mutta kuka pinnallinen ääliö eroaa kahvikupin astiakoneeseen laittamisen takia?
Miehesi on luvannut hoitaa siivoamisen maksamalla siivoajan. Se ei kuulemma sinulle riitä, ahdistut ja väsyt siitä, että pikkujärjestely jää sinulle. Voi voi, oiskohan syytä mennä lääkäriin? Ei tuo ole normaalia.
Jos koet liian raskaaksi panna miehen vaatteet narulle, niin älä pane. Nosta ne koneesta vaikka saaviin ja jätä siihen. Ennen pitkää miehellä loppuu vaatteet.
Teillä ei ole kyse aidosta työnjakokiistasta vaan VALTAKIISTASTA. Kamppailette siitä, kuka teillä määrittää tavaroiden paikan - häiritseekö se perhanan muki oikeasti vai ei - eikä tuollainen tappelu kerro sinusta ja sinun miehestäsi mitään hyvää.
Kuka pinnallinen ääliö aiheuttaa eron siksi että ei laita kahvikuppiaan koneeseen? Kommenttisi ei kerro sinusta mitään hyvää. Tuollaiset kynnysmattoihmiset iljettävät minua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot ja etsi sellainen mies joka nuolee astiat, kiiruhtaa joka karkkipaperin kanssa roskiselle, ja taittelee innoissaan pyykkiä narulle. Laitat vaan nämä edellytykset tinderiin ja siitä valitsemaan! Muista orkkuvaatimukset!Luuletko sinä idiootti, että kukaan nainen katselee patalaiskaa ukkoa joka teettää työsä naisella vuodesta toiseen?
T. Ap
Ps onkohan sulla edes miestä???
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaihda lukot ja etsi sellainen mies joka nuolee astiat, kiiruhtaa joka karkkipaperin kanssa roskiselle, ja taittelee innoissaan pyykkiä narulle. Laitat vaan nämä edellytykset tinderiin ja siitä valitsemaan! Muista orkkuvaatimukset!Luuletko sinä idiootti, että kukaan nainen katselee patalaiskaa ukkoa joka teettää työsä naisella vuodesta toiseen?
T. Ap
Ps onkohan sulla edes miestä???
Sinulla ei ole eikä tule ikinä olemaan naista.
Hyvä provo, mutta "työuupumus" ei ole diagnoosi. Nuo diagnosoidaan masennuksena, jota aloittajan miehellä ei kuulemma ole.
Kyllähän jos toisesta välittää voi väliaikaisesti tehdä toisen eteen enemmän. Tämä perinteinen naisen passaamis velvollisuus on vain niin vanha tapa, että epäluulo herää jos mies alkaa valittelemaan ettei jaksa kotitöitä.
Vastaavastihan toiselle ei armoa anneta.
Jos se on vastavuoroista, että välillä toinen tekee javälillä toinen niin se toimii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Ap
Ps onkohan sulla edes miestä???Sinulla ei ole eikä tule ikinä olemaan naista.
Toivottavasti ei, mies ja kaksi lasta riittää..
Vierailija kirjoitti:
Kaksi työssäkäyvää ja siivooja pitää hankkia?
Pari kuppia ja muutama vaatekappale ja hirvee show?
Minkähänlaisen miehen luulet löytäväsi tuon tilalle?
Pakko ihan ohiksena sanoa, että jos tuon parempia miehiä ei maailmasta löydy, niin itse olen mieluummin yksin. Mikäs ongelma siinä olisi, kun on hankkinut hyvän ammatin ja osannut varautua myös pahemman päivän varalle.
Minä olen sotkuinen ihminen, miesystävälle esitin ensin sujuvasti olevani siisti, tykkään kyllä siivota ja siivoan kun kaaos alkaa haitata tai on tulossa vieraita, mutta jätän aina leipävärkit pöytään, mies laittaa kaappiin, kaikki mistä tulee roskia jää siihen, vaatteet on aina ängettynä kaappiin, pyykit saattaa olla märkinä pari päivää koneessa kun unohdan, tiskikoneen täytän mutta unohdan laittaa päälle, sänky pedattuna vain jos on tulossa vieraita, enkä voi itselleni mitään, jos siivoan kaaos on valmis parissa päivässä. Vihaan tätä sotkuisuutta itsessäni, mutta vaikka kuinka yritän tilanne aina sama, toki tämä herättää taas jos mies haluaisikin erota koska olen sotkuinen, työni on myös fyysisesti ja välillä henkisestikin raskasta mutta kyllä olin näin sotkuinen jo lapsena. Mies joskus hyvällä sanoo että taas on jääny toi tohon ja saatan vastata että siivoon ku jaksan, töis ollu rankka päivä. Enkä tosiaankaan kuvittele että mieheni pitäisi siitä että olen sotkuinen, ja koen myös huonoa omaatuntoa sotkuisuudestani mutta kylmät väreet tulee jos mies salaa ajattelee eroa tämän takia 😩
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No joo. Olet ap oikeassa. Enpä ole hitto vie kuullut typerämpää riitaa kuin tuo.
Minä ymmärtäisin jos teillä olisi iso perhe ja kotitöitä paljon.
Mutta kuka pinnallinen ääliö eroaa kahvikupin astiakoneeseen laittamisen takia?
Miehesi on luvannut hoitaa siivoamisen maksamalla siivoajan. Se ei kuulemma sinulle riitä, ahdistut ja väsyt siitä, että pikkujärjestely jää sinulle. Voi voi, oiskohan syytä mennä lääkäriin? Ei tuo ole normaalia.
Jos koet liian raskaaksi panna miehen vaatteet narulle, niin älä pane. Nosta ne koneesta vaikka saaviin ja jätä siihen. Ennen pitkää miehellä loppuu vaatteet.
Teillä ei ole kyse aidosta työnjakokiistasta vaan VALTAKIISTASTA. Kamppailette siitä, kuka teillä määrittää tavaroiden paikan - häiritseekö se perhanan muki oikeasti vai ei - eikä tuollainen tappelu kerro sinusta ja sinun miehestäsi mitään hyvää.
Voi olla että kyse on valtakiistasta, mutta miten se ratkaistaan? Minua ei edes häiristisi ne miehen mukit ja karkkipaperit, ne häiritsee häntä itseään paljon enemmän kuin minua (minä siedän enemmän sotkua kuin hän, hän ahdistuu sotkusta). Se, että mies on luvannut maksaa viikkosiivoojan on tavallaan vähän nollalupaus, koska meillä on yhteiset rahat, ja minun palkasta jää vähän enemmän käteen kuussa kuin hänen, eli se että "mies maksaa" tarkoittaa käytännössä että minä maksan. Ja voin hyvin maksaa siivoojan jos se pelastaa parisuhteen, mutta ratkaiseeko se sen valtakiistan? Ja olen kerran tehnyt niin, että nostin miehen vaatteet märkänä myttynä kylpyhuoneen lattialle koneesta, jossa ne oli olleet 12 tuntia, ja pistin omat vaatteet sinne pesuun. Mies suuttui, että enkö sen verran voi tehdä että ripustan ne jos näen että hän on unohtanut ripustaa ne. No olisin minäkin suuttunut, jos mies olisi minun puhtaat pyykit laittanut lattialle märkänä ja jättänyt siihen. Ap.
Onpahan tässä lähipiirissä aivan elävä esimerkki siitä miten vastaavanlainen juttu päättyi. Naiselle oli siis se kahvikuppi tiskialtaassa kynnyskysymys, mies ehdotti kaikkia maailman ratkaisuja siihen miten kotityöt voitaisiin hoitaa tasapuolisesti ja mikään muu ei käynyt kun se naisen tapa hoitaa asia. Lopulta nainen päätti näpäyttää miestä hieman enemmän, eli ilmoitti että se on nyt sitten ero, ja laski sen varaan että mies jää hänen peräänsä itkemään ja anelee häntä takaisin ja alistuu hänen tahtoonsa. No, yllätys oli vissiin melkoinen ku mies alkoikin elää omaa elämäänsä, löysi uuden naisen ja elää nyt onnellisessa suhteessa missä ei tarvi käydä valtataisteluita, vaan suhteessa on kaksi aikuista tasavertaista ihmistä jotka molemmat toimivat vahvuuksiensa mukaan suhteen parhaaksi.
Aloittajalta ja kaikilta muilta samassa tilanteessa olevilta kysyisin että kumpi on loppupeleissä tärkeämpää; olla onnellinen vai olla oikeassa? Koska ainoa ihminen jota pystyt muuttamaan olet sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en jaksaisi elää tuollaisen miehen kanssa hetkeäkään. Ethän sä sen äiti ole. Voittehan te seurustella, mutta asua omissa osoitteissa?
En halua vain seurustella, haluan suhteen jossa eletään yhteistä arkea. Ap.
No sori nyt, mutta ei aina saa kaikkea. Jos oikeasti sekä haluat pitää miehen, ja olla siivoamatta sen jälkiä, niin omat asunnot.
Vai luuletko että meillä on sulle taikaresepti, miten sä opetat aikuisen miehen ottaan sut huomioon ja siivoamaan omat jälkensä?
Voithan sä ensin yrittää pariterapeuttia, jossa puhutte tuosta, ja mies ehkä ymmärtäisi että toistaa itse omasta kotoa opittua kuviota. Löisin melkein vetoa. Mutta sen ymmärtäminen ja pois oppiminen on silti kaksi eri asiaa.
Sulla on myös vaihtoehto erota ja etsiä mies joka sekä asuu sun kanssa että tekee osansa kotitöistä. Sit sun vain pitää varautua siihen että sitä ei löydy, ja olet silti vailla sitä jaettua arkea, mutta nyt lisäksi yksin kokonaan.