Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kukaan eronnut pelkkien kotitöiden takia?

Vierailija
21.09.2017 |

Kuulostaa varmaan tyhjänpäiväiseltä syyltä erota, mutta mietin onko kukaan eronnut vain siksi, että toinen ei tee kotitöitä. Olen ollut pidempään suhteessa, jossa toinen ei tee juuri mitään kotitöitä, ja mitä pidempään se jatkuu, sitä enemmän se minua ärsyttää, ja mietin usein että pitäisikö jopa lähteä tästä suhteesta siksi.

Valitisin siis miehen, jolla oli siisti ja järjestyksessä oleva sinkkukoti, hän siivoili siellä usein ja oli aina puhtaissa vaatteissa jne, eli luulin että tämä mies tekee paljon kotitöitä (ja niin tekikin, sinkkuna). Ja teki vielä seurustelummekin ajan. Mutta kun muutimme yhteen neljä vuotta sitten, niin hiljalleen hän vähensi ja vähensi kotitöiden tekemistään. Ja nyt olemme siinä tilanteessa, että hän ei tee niitä käytännössä ikinä, tai hyvin harvoin vain. Kaikki jää minulle. Enkä vaadi mitään korkeaa siisteystasoa edes, meillä on itse asiassa sama käsitys siitä että mikä on sopiva siisteystaso. Eikä kahden ihmisen taloudessa edes ole valtavasti kotitöitä, vaan kyse on pienistä jokapäiväisistä asioista kuten siitä, että ruokalautanen pitäisi laittaa ruokapöydästä tiskikoneeseen ja kahvikuppi myös, tai siitä että kun on pessyt pyykkiä niin ne pyykit pitäisi ripustaa kuivumaankin joskus, tai siitä että kaupassa on pakko käydä jotta jääkaapissa olisi maitoa ja juustoa. Mies ei siis laita astioitaan koskaan tiskikoneeseen, ja jos pyykkikoneessa on hänen työvaatteet, niin hän ei vain ripusta niitä. Ne on märkinä koneessa seuraavana päivänäkin, jolloin pitäisi päästä pesemään jotain muuta pyykkiä. Jos pyydän käymään ruokakaupassa vuorollaan, niin ei käy koska ei kuulemma millään jaksa (tällöin on mieluummin nälässä jääkaappi tyhjänä).

Olen pyytänyt ja ottanut puheeksi monta kertaa, ja kysynyt myös että miksi ei tee. Kuulemma ei jaksa tehdä. On niin rankkaa töissä, että ei vaan jaksa. Sepä se kun minulla on yhtä rankkaa töissä, meillä molemmilla on pitkät työpäivät ja rankka työ, tosin hänellä kai joku työuupumus, minulla ei. Olen vaatinut häneltä ratkaisuja, ja hän ehdottaa että voi rahalla korvata osuutensa. En suostu siihen, koska en tarvitse niitä rahoja ja mieluummin minäkin maksaisin hänelle että hän tekee kaikki, kumpikaan meistä ei erityisemmin pidä kaupassa käynnistä tai tiskikoneen täyttämisestä. Hän ehdottaa että maksaa viikkosiivoojan, ja se sopii, mutta ei se auta niissä jokapäiväisissä pikkutöissä kuten hänen työvaatteiden ripustaminen ja lautasen laittaminen tiskikoneeseen (ja mihinkään monena päivänä käyvään siivoojaan ei ole rahaa). Hän ehdottaa, että tekee välillä isot kotityöt yksin, ja minä hoidan kaiken päivittäisen, mikä siis tarkoittaa että hän kasaa huonekalut tms. Mutta ei niitä hänen "isoja kotitöitä" ole kuin kerran kaksi vuodessa, ja ne on yleensä ihan mukavia töitä, minäkin voisi kasata pelkät huonekalut ja levätä muun arjen. Ja koska olen sanonut kotitöistä monta kertaa, niin en enää halua sanoa (en aio nalkuttaa niistä). Vaan mieluummin vain eroan.

Mikähän tähän neuvoksi? Tunnen olevani joku kotipiika.

Kommentit (346)

Vierailija
21/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä yksi syy mahdollisesti tulevaan eroon on tuo, että kotityöt jää kaikki mulle, lisäksi meillä on lapsia. Minkäänlaista arvostusta en edes tunne olemassaolostani, niin pärjää varmaan ilmankin.

Siksi ero "mahdollisesti", kun meillä on koeaika vuoden loppuun.

Vierailija
22/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jättäisin kaiken siivoamatta ja kaupassa käymättä. Jos ruokaa pitää ostaa, niin ostaisin vain sellaisia valmisruokia mitä itse syön. Pyykkiä pesisin juuri enintään välttämättömät mitä itse tarvitsen. Itse olen sanonut omassa kotonani, että jos jonkun ei tarvitse tehdä, niin ei kenenkään tarvitse. Mukavinta on kun jokainen tekee oman osansa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos molemmat mieluummin maksaa niin palkatkaa siivooja?

Kuten kirjoitin niin kyllä palkataankin siivooja käymään kerran viikossa. Siivooja imuroi ja pyyhkii tasot ja sellaista. Mutta olemme tavallisia keskituloisia ihmisiä, meillä ei ole rahaa palkata siivoojaa käymään joka päivä laittamassa miehen kahvikupit, pöydällä lojuvat ruokalautaset, eteisen tasolle jääneet juomalasit tiskikoneeseen, ripustamaan niitä päivittäispyykkejä, laittamaan roskiin miehen karkkipapereita makuuhuoneesta jne. Eikä meillä riitä astioita siihen, että viikon ajan otetaan aina puhdas kuppi ja lautanen ja kerran viikossa siivooja sitten tiskaa ne koko viikon aikana tulleet tiskit, kattiloitakin pitäisi olla varmaan seitsemän sitä varten. Ap.

eli kyse ei ole siitä, että hukut kotitöihin. Olet vain vittuuntunut kun vässykkämies ei selviä töistään uupumatta. Ei suhteet pariin kahvikuppiin kaadu.

En huku kotitöihin, vaan olen raivoissani siitä, että minun pitäisi tehdä "kaikki" kun toinen ei tee "mitään". Miehen työuupumus ei minua haittaa, ja olen tietenkin valmis tekemään hetkellisesti enemmän, jos toisella on vaikka masennus, mutta silti oletan että sen ruokalautasensa voisi jaksaa sinne tiskikoneeseen laittaa vaikka olisi mikä tauti. Ap.

Kuullostaa kyllä nyt sille, että miestä "vaivaa" jokin muukin kuin kyvyttömyys tehdä kotitöitä, joka saattaa pidemmän päälle olla kohtalokasta teille molemmille. - Yhteiselo käy kovin raskaaksi, jos vain toinen ottaa ja kykenee vastuuseen pienemmistäkin asioista. 

Vierailija
24/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi työssäkäyvää ja siivooja pitää hankkia?

Pari kuppia ja muutama vaatekappale ja hirvee show?

Minkähänlaisen miehen luulet löytäväsi tuon tilalle?

Vierailija
25/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt sovit miehen kanssa että kumpikin hoitaa oman tonttinsa eli elätte kuin kämppikset. Kumpikin pesee omat vaatteensa ja tiskit jaatte mun ja sun tiskeihin ja toisen lautasiin jne ei kosketa vaan pestään ne omat jos puhtaita haluaa. Samoin kaupassa käytte erikseen ja teette itse omat ruuat.

Vierailija
26/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu puhu ja puhu. Selitä että sinulla on ihan yhtä rankkaa töissä, sinäkään et halua tehdä, sinäkin haluat rentoutua. Kysy miksi hänellä on suurempi oikeus kuin sinulla vapaa-aikaan.

Jos puhe ei tepsi ja kaikki muu on kokeiltu:

Jätät kaiken hänen työnsä tekemättä. Jos hänen sotkunsa ovat tiellä, siirrät ne jonnekin missä ne ovat hänelle tiellä.

Kun olette syöneet eikä hän siirrä pyynnöstä riskejä pois, karjaise että nyt se perse sohvasta ja astiat pois. Huuda jos puhe ei auta, käytä termejä iso mies ja aikuinen ihminen.

Osta ruuat vain itellesi ja nimeä ne.

Valitettavasti lapselliseen käytökseen on joskus vastattava lapsellisesti.

Vierailija
27/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

jos molemmat mieluummin maksaa niin palkatkaa siivooja?

Kuten kirjoitin niin kyllä palkataankin siivooja käymään kerran viikossa. Siivooja imuroi ja pyyhkii tasot ja sellaista. Mutta olemme tavallisia keskituloisia ihmisiä, meillä ei ole rahaa palkata siivoojaa käymään joka päivä laittamassa miehen kahvikupit, pöydällä lojuvat ruokalautaset, eteisen tasolle jääneet juomalasit tiskikoneeseen, ripustamaan niitä päivittäispyykkejä, laittamaan roskiin miehen karkkipapereita makuuhuoneesta jne. Eikä meillä riitä astioita siihen, että viikon ajan otetaan aina puhdas kuppi ja lautanen ja kerran viikossa siivooja sitten tiskaa ne koko viikon aikana tulleet tiskit, kattiloitakin pitäisi olla varmaan seitsemän sitä varten. Ap.

eli kyse ei ole siitä, että hukut kotitöihin. Olet vain vittuuntunut kun vässykkämies ei selviä töistään uupumatta. Ei suhteet pariin kahvikuppiin kaadu.

En huku kotitöihin, vaan olen raivoissani siitä, että minun pitäisi tehdä "kaikki" kun toinen ei tee "mitään". Miehen työuupumus ei minua haittaa, ja olen tietenkin valmis tekemään hetkellisesti enemmän, jos toisella on vaikka masennus, mutta silti oletan että sen ruokalautasensa voisi jaksaa sinne tiskikoneeseen laittaa vaikka olisi mikä tauti. Ap.

Kuullostaa kyllä nyt sille, että miestä "vaivaa" jokin muukin kuin kyvyttömyys tehdä kotitöitä, joka saattaa pidemmän päälle olla kohtalokasta teille molemmille. - Yhteiselo käy kovin raskaaksi, jos vain toinen ottaa ja kykenee vastuuseen pienemmistäkin asioista. 

Miestä vaivaa itsekkyys. Hänen osoittaa "suuren rakkautensa" ap:ta kohtaan nakittamalla kaikki ikävät hommat ap:lle.

Vierailija
28/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kolmessa vuodessa se on 1095 kuppia, 1095 lautasta jne..

Vierailija
29/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puhu puhu ja puhu. Selitä että sinulla on ihan yhtä rankkaa töissä, sinäkään et halua tehdä, sinäkin haluat rentoutua. Kysy miksi hänellä on suurempi oikeus kuin sinulla vapaa-aikaan.

Jätät kaiken hänen työnsä tekemättä. Jos hänen sotkunsa ovat tiellä, siirrät ne jonnekin missä ne ovat hänelle tiellä.

Kun olette syöneet eikä hän siirrä pyynnöstä riskejä pois, karjaise että nyt se perse sohvasta ja astiat pois. Huuda jos puhe ei auta, käytä termejä iso mies ja aikuinen ihminen.

Mutta onko tuollainen enää sitten onnellinen suhde? Ap.

Vierailija
30/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä onnellinen nyt?

Tarkoitus on saada mies havahtumaan omaan käytökseensä jotta hän tekisi jatkossa oman osansa. Jos hän ei ala tehdä omaa osuuttaan ei suhteenne onnellisuustaso ainakaan nousuun lähde.

Vierailija
31/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä onnellinen nyt?

Tarkoitus on saada mies havahtumaan omaan käytökseensä jotta hän tekisi jatkossa oman osansa. Jos hän ei ala tehdä omaa osuuttaan ei suhteenne onnellisuustaso ainakaan nousuun lähde.

En ole onnellinen nyt.

Mutta minun pirtaan ei jotenkin sovi sellainen, että yritetään "kouluttaa" kumppania. 

Olen varmaan naiivi kun ajattelen, että aikuiselle ihmiselle pitäisi riittää se, että puhuu asiasta. 

Ap.

Vierailija
32/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko teidän nykyinen suhde sitten onnellinen suhde?

Jatka niin kuin nyt, niin saat siivota aina tai sitten tee jotain sen eteen, että muutosta tulee, ei se taivaalta syliin putoa.

Vierailija
33/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi sellaisiakin miehiä löytyy jotka eivät elä kuin pellossa.

Minun mieheni saattaa joskus epähuomiossa unohtaa kahvikupin olohuoneen pöydälle mutta ei hän sentään jätä karkkipapereita lojumaan lattialle tai pyykkejä koneeseen. En hyväksyisi tuollaista käytöstä edes teiniltä, saati aikuiselta ihmiseltä.

Vierailija
34/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja rakastan siis miestäni, enkä todellakaan eroaisi hänestä muuten, hän on muuten erittäin hyvä mies. Ap.

Erittäin hyvä mies, mitä nyt ei arvosta kumppaniaan tipan vertaa.

Mikä hänessä itse asiassa on erittäin hyvää? Lihakset? Assertiivinen olemus? Peritty varallisuus?

En ole hänen kanssaan rahan takia, jos sitä tarkoitat. Ap.

No mikä miehessä sitten on "erittäin hyvää"? Ei tässä mistään työuupumuksista ole kyse, vaan siitä, että mies pitää sinua kodinkoneena. Tämä taas johtuu siitä, että mies ei erityisemmin arvosta sinua.

Ajattele nyt itsekin. Jos pidät jostain toisesta ihmisestä ja arvostat häntä aidosti, niin haluatko kaataa kaiken paskan hänen niskaansa ja kylmästi hyötyä hänestä ilman vastavuoroisuutta? Näin mies haluaa nyt tehdä sinulle.

Vierailija
35/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mieheni saattaa joskus epähuomiossa unohtaa kahvikupin olohuoneen pöydälle mutta ei hän sentään jätä karkkipapereita lojumaan lattialle tai pyykkejä koneeseen. En hyväksyisi tuollaista käytöstä edes teiniltä, saati aikuiselta ihmiseltä.

Vahinkoja sattuu, käsitys sopivasta siisteystasosta vaihtelee ja toisinaan väsyttää niin, ettei jaksa huolehtia asioista juuri silloin. Mutta ap:n mies on toista maata. Niin välinpitämätön ja halveksiva kumppaniaan kohtaan, että oikein harmittaa ap:n puolesta.

Vierailija
36/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tulee mieleeni väkisinkin, mikä on saanut miehesi muuttamaan käytöstään ?

Onko taustalla nyt jotain muuta mielenpäällä joka saa hänen olemuksensa väsyneeksi. Keskustelu on varmasti ainut keino. Istutte alas, juttelette miten aikoinaan oli asiat ja miten ne on muuttuneet. Tottakai siivoukset ja rahatalous on kahden ihmisen perheessä jaettuna kahtia. Mutta yksinään taakkaa on paljon enemmän ja jostain syystä nyt teitä on 2, mutta siivous/kotityö-taakka yhden hoidossa.

Eli miten mies kokee asiat. Onko todella niin että hän on henkisesti aivan loppu ja ei jaksa todella työnlisäksi kuin nukkua ? Eli sitten lääkäriin puhumaan asioista ja aikalisä suhteeseen. Eli älä painosta siivouksissakaan. Palkatkaa siivoaja määräajaksi jotta sinä et henkisesti kuormita ja vaadi lisää mieheltäsi ja hän saa ymmärrystä ja aikaa toipua.

tai sitten oletkin saanut tuohon toiseen ääripäähän vastauksia paljon aikaisemmin.

tsemppiä!

Vierailija
37/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen eronnut. En nyt tiedä oliko syynä pelkkä kotitöiden tekemättä jättäminen, mutta yleinen miehen saamattomuus ja minua piikana pitämisen jälkeen enpä tiedä jäikö rakkaudelle kovinkaan paljon tilaa. Nykyään olen naimisissa aikuisen kanssa.

Vierailija
38/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulee mieleeni väkisinkin, mikä on saanut miehesi muuttamaan käytöstään ?

Onko taustalla nyt jotain muuta mielenpäällä joka saa hänen olemuksensa väsyneeksi. Keskustelu on varmasti ainut keino. Istutte alas, juttelette miten aikoinaan oli asiat ja miten ne on muuttuneet. Tottakai siivoukset ja rahatalous on kahden ihmisen perheessä jaettuna kahtia. Mutta yksinään taakkaa on paljon enemmän ja jostain syystä nyt teitä on 2, mutta siivous/kotityö-taakka yhden hoidossa.

Eli miten mies kokee asiat. Onko todella niin että hän on henkisesti aivan loppu ja ei jaksa todella työnlisäksi kuin nukkua ? Eli sitten lääkäriin puhumaan asioista ja aikalisä suhteeseen. Eli älä painosta siivouksissakaan. Palkatkaa siivoaja määräajaksi jotta sinä et henkisesti kuormita ja vaadi lisää mieheltäsi ja hän saa ymmärrystä ja aikaa toipua.

tai sitten oletkin saanut tuohon toiseen ääripäähän vastauksia paljon aikaisemmin.

tsemppiä!

Mies on oikeasti todella stressaantunut työstään, sillä on ihan lääkärin diagnosoima työuupumus ollut jo pidempään. Uutta työtä on yrittänyt hakea pitkään, mutta ei ole saanut (hänen alallaan on todella huono työtilanne ja pitäisi olla "onnellinen" siitä että on edes joku työ). Ymmärrän sen, että jos on ihan loppu niin se lautasen laittaminen tiskikoneeseen voi tuntua raskaalta. Mutta minä olen loppu siihen, että toinen on ollut loppu jo pari vuotta. Kuinka pitkään minun pitäisi auttaa häntä tekemällä kaikki kotityöt? Ap.

Vierailija
39/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vahinkoja sattuu, käsitys sopivasta siisteystasosta vaihtelee ja toisinaan väsyttää niin, ettei jaksa huolehtia asioista juuri silloin. Mutta ap:n mies on toista maata. Niin välinpitämätön ja halveksiva kumppaniaan kohtaan, että oikein harmittaa ap:n puolesta.

Tähän viittaa myös se, että kotityöt vähenivät ajan myötä. Niin käy, jos kumppanista tulee arkinen itsestäänselvyys, eikä peruskunnioitusta ja -huomaavaisuutta ole ihmisessä.

Vierailija
40/346 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän että aloituksestani saa sen kuvan, että mies halveksii minua. Mutta se ei ole ihan koko kuva. Hän nimittäin kyllä arvostaa minua monella (muulla) tavalla, ja huomioi minua, lähtee kanssani paikkoihin ja harrastuksiin joista hän ei edes pidä mutta tietää että ne on minulle tärkeitä jne ihan vain siksi että haluaa osoittaa arvostustaan. Ap.