Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mä en kestä näitä jotka hokee, että työttömän pitäis tehdä töitä saamansa rahan eteen!

Jotain mätää suomenmaalla
21.09.2017 |

Jatkuvasti tulee keskustelupalstoilla vastaan heitä, jotka hokee, että "Kun kerran nautitaan valtion tarjoamia etuuksia, pitäis olla valmis tekemään töitäkin sen eteen" ja että "Kyllä se antaa pontta hakea kunnon töitä, kun joutuis työttömyyskorvauksen eteen tekemään töitä".

Se mitä mä en ymmärrä näissä hokemissa, on se, että miksi työttömän tekemän työn pitäisi olla arvoltaan vähäisempi kuin duunarin tekemä sama työ? Työ on AINA työtä. Jos työtön tekee työtä, hän ei ole työtön, vaan hänelle maksettakoon PALKKAA. Jos hän tekee työtä vain muutaman tunnin päivässä, silti hän saakoon siitä palkkaa. KUKAAN näistä ulisijoista ei olisi valmis omaa palkkatyötään vaihtamaan työttömälle ehdottamaansa työttömyyskorvaustyöhön.

Ja ennen kuin kukaan ehtii itkemään, niin itse käyn täysipäiväisesti töissä ja perheeni elätän ilman sosiaalietuuksia, mutta en silti vaadi muita tekemään töitä ilman palkkaa. En itsekään haluaisi tehdä työtä ilman palkkaa. Työttömien syyllistäminen ja kyykyttäminen ei ole oikea tie, vaan mielestäni ainut oikea tie on luoda työpaikkoja ja tehdä työnteosta kannattavaa.

Kommentit (222)

Vierailija
101/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos haluaa työntekijän, on sen kanssa tehtävä työsopimus, maksettava eläkettä, sairaspäivärahaa jne mitä nyt vaikkapa osa-aikaisen toimistotyöntekijän työehtosopimukseen kuuluu. Kaikille samaa työtä tekeville samat työehdot. Ei se sen vaikeampaa ole.

Vierailija
102/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä en ymmärrä, että miksi nämä henkilöt eivät voisi tehdä kunnalle/valtiolle töitä sen 680 e edestä? Jos siis kertyisi eläkettä, olisi lomaoikeus, minimiterveyshuolto, vakuutukset ja oikeus koulutuspäiviin. Koska ainakin meidän organisaatiossa on töissä henkilöitä, jotka saavat osa-aikaisesta työstä 500-1000 e kuussa. He voisivat valita jäädä kotiin ja saada saman rahan ilmankin. Miksi heidän tulisi käydä töissä ja työttömien ei?

Kyllä! Nyt puhut asiaa. Osa-aikatyö! Varmasti moni työtön lähtisi tekemään tällaista osa-aikatyötä. Kerro vaan organisaatio missä tällaiseen työhön on mahdollisuus ja vapaita työpaikkoja. Löytyykö ne mol.fi -sivustolta?  :-)

Ei ole, koska rahat menevät työttömyyskorvauksiin. Ettekö te nyt ymmärrä, että tässä puhutaan nyt siitä, että se työttömyysturva voitaisiin käyttää näihin työpaikkoihin. Työttömyysturva muuttuisi palkaksi. Mutta tietenkään niitä palkkoja ei ole varaa maksaa, jos raha menee työttömyysturvaan. 

Ja edelleen, ymmärrän, että on todellakin käytännössä aika epärealistinen ajatus, mutta vieläkään kukaan ei ole perustellut, miksi tuo olisi kohtuutonta ajatuksen tasolla. 

Tätä samaa minäkin haen eli työttömyyskorvaus = palkka! Samat ehdot kuin muillakin työntekijöillä eli viisi viikkoa lomaa töistä, kiky-vähennetyt lomarahat, miniterveyshuolto, työtuntien suhteessa osallistuminen koulutuksiin ja virkistyspäiviin, vakuutukset ja työvaatteet.  Meillä on tällaisia työntekijöitä jo nyt.

Ja nimenomaan julkiselle sektorille.

Mä keksin montakin työtä, jotka eivät ole keltään pois:

- liikenteenohjaajat koulujen risteyksiin aamuisin ja iltapäivisin

- arkistointi (tätä ei ehdi tehdä enää kukaan)

- välituntivalvonta

- vanhusten kanssa seurustelu ja heidän ulkoiluttamisensa

- löytöeläinten hoitaminen

- lehtien luku äänitteille sokeille

- nettisivujen päivitys yhdistyksille

- oppaina toimiminen paikkakunnan nähtävyyksissä

- kaikki ekstrakunnostaminen johon ei enää julkisella sektorilla kenelläkään ole aikaa

Kyllä vain joku noihinkin keksii jonkin huutavan vääryyden, odotas vain. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä mä en ymmärrä, että miksi nämä henkilöt eivät voisi tehdä kunnalle/valtiolle töitä sen 680 e edestä? Jos siis kertyisi eläkettä, olisi lomaoikeus, minimiterveyshuolto, vakuutukset ja oikeus koulutuspäiviin. Koska ainakin meidän organisaatiossa on töissä henkilöitä, jotka saavat osa-aikaisesta työstä 500-1000 e kuussa. He voisivat valita jäädä kotiin ja saada saman rahan ilmankin. Miksi heidän tulisi käydä töissä ja työttömien ei?

Kyllä! Nyt puhut asiaa. Osa-aikatyö! Varmasti moni työtön lähtisi tekemään tällaista osa-aikatyötä. Kerro vaan organisaatio missä tällaiseen työhön on mahdollisuus ja vapaita työpaikkoja. Löytyykö ne mol.fi -sivustolta?  :-)

Ei ole, koska rahat menevät työttömyyskorvauksiin. Ettekö te nyt ymmärrä, että tässä puhutaan nyt siitä, että se työttömyysturva voitaisiin käyttää näihin työpaikkoihin. Työttömyysturva muuttuisi palkaksi. Mutta tietenkään niitä palkkoja ei ole varaa maksaa, jos raha menee työttömyysturvaan. 

Ja edelleen, ymmärrän, että on todellakin käytännössä aika epärealistinen ajatus, mutta vieläkään kukaan ei ole perustellut, miksi tuo olisi kohtuutonta ajatuksen tasolla. 

No jos työnantajasi palkkaa teille osa-aikaisen työntekijän samoilla ehdoilla kuin muutkin niin eihän siinä olekaan mitään ongelmaa.

No niin, kiitos tästä. Tätä juuri olen tarkoittanutkin koko ajan. Paitsi että "samoilla ehdoilla" en nyt tarkoita sitä, että kaikilla olisi esim palkalliset äitiyslomat, kuten tuolla joku jo ehti vaatimaan ja esim työtunneistahan ei voida samalla tavalla sopia kuin normisopimuksissa, koska työnantaja voi sitoutua ainoastaan siihen työttömyysturvan kokoiseen työmäärään. Mutta palkkatasot ja eläke- ja lomakertymät tietysti samalla tavalla. 

Niin, no tuohan ei ole millään tavalla reilua. Yhtä reilua olisi jos vaikkapa työnantajasi ilmoittaisi että koska muuten ei ole varaa palkata lisää työntekijöitä, sinun palkkasi puolitetaan. Muiden ei.

Vierailija
104/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minä aamuisin ikkunasta katson ulos ja naureskelen kun ihmiset vesisateessa juoksee busseihin ja lähtee töihin.

Laitan kahvit tippumaan ja lämmitän pullaa pakkasesta ja avaan Netliksin koiran kanssa.

Ei viitsi siihen oravanpyörään lähteä, en ole koskaan siitä tykännyt. Koko päivä muitten ihmisten käskytettävänä, ei ei ole minun hommaa. Mukavampi ottaa rauhallisesti tämä elämä.

Mukava käydä raikkaassa syksysäässä koiran kanssa tulla kotio, syödä ja käydä päiväunille. Illalla voisi käydä vähän keskustassa pyörähtämässä. Hullut ne on jotka töitä tekee, viisas pääsee vähemmällä..

Vierailija
105/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos haluaa työntekijän, on sen kanssa tehtävä työsopimus, maksettava eläkettä, sairaspäivärahaa jne mitä nyt vaikkapa osa-aikaisen toimistotyöntekijän työehtosopimukseen kuuluu. Kaikille samaa työtä tekeville samat työehdot. Ei se sen vaikeampaa ole.

Niin. Ja näihin on yhteiskunnalla enemmän varaa, jos työttömyyskorvaukset muutettaisiin tällaisiksi palkoiksi. Kukaan ei ole sanonut, että joku firma päättää nyt "palkata" jonkun ilmaiseksi ja yhteiskunta maksaa. Nyt puhutaan siitä, että yhteiskunta olisi se palkkaaja ja se työ tehtäisiin myös yhteiskunnalle eikä minkään yksityisyrittäjän taskuun. 

Vierailija
106/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tätä samaa minäkin haen eli työttömyyskorvaus = palkka! Samat ehdot kuin muillakin työntekijöillä eli viisi viikkoa lomaa töistä, kiky-vähennetyt lomarahat, miniterveyshuolto, työtuntien suhteessa osallistuminen koulutuksiin ja virkistyspäiviin, vakuutukset ja työvaatteet.  Meillä on tällaisia työntekijöitä jo nyt.

- välituntivalvonta

- kaikki ekstrakunnostaminen johon ei enää julkisella sektorilla kenelläkään ole aikaa

Minkä tessin mukainen palkka tuosta maksetaan, mikä näiden työntekijöiden nimike on? Mitä lukee työtodistuksessa?

Vierailija
107/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen pari kertaa itse kysynyt työkokeilupaikkaa. Toisella kertaa pääsin lyhyeen työsuhteeseen kokeilun jälkeen. Toisella kertaa en, toinen kokeilija pestattiin jatkamaan mun työtä.

Suomessa saa olla sairaana vain tietyn ajan, sen takia työkyvyttömiä on työnhakijoina. Lääkärin todistushan ei riitä työkyvyttömyyden toteamiseen.

Vakuutusyhtiöitä vastaan on hankala taistella......

Vierailija
108/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä ne jotka eivät ole työkykyisiä, mutta joita syystä tai toisesta ei eläkkeelle hyväksytä. Jos tällaisen puolityönteko olisi kaiken tuen saamisen ehto, jäisi osalle ainoiksi vaihtoehdoiksi sukulaisten ja avokkien elätettäviksi jääminen, rikollisuus, tai itsemurha. Yhteiskunta joka kohtelee näin heikoimpiaan ei ole osa sivistynyttä maailmaa. Ja mites freelancerit ja keikkatyöntekijät jotka saavat soviteltua päivärahaa epäsäännöllisten tulojen vuoksi?

Miksi tällaiset ihmiset sitten ylipäätään nostavat työttömyyskorvauksia, jos ovat työkyvyttömiä? Tähän jos johonkin täytyisi saada muutos, jos tuollaisia tapauksia on paljonkin. Olen luullut, että työttömyysturvan saajan pitäisi olla valmis vastaanottamaan työtä. Tällaiset nyt ensimmäisenä pitää saada sieltä kortistoista ulos. 

Tämä on ongelma, josta on keskusteltu paljon. Ongelma on systeemissä, ei sairastuneissa henkilöissä. On aika tavallista, että työkyvytön henkilö, jolla on pätevä lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, ei kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska Kelassa tai jossakin vakuutusyhtiössä päätetään vastoin lääkärintodistusta. Silloin ainoaksi mahdollisuudeksi jää te-toimistossa kirjoilla oleminen, koska se on usein edellytys myös toimeentulotuen saamiselle.  Olen samaa mieltä, että työkyvyttömän ei pitäisi olla pakotettu olemaan työnhakijana vaan pitäisi voida päästä työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairauslomalle.  

Vierailija
109/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minkä ihmeen takia kukaan enää pitäisi palkkalistoilla vaikka just osa-aikaisia työntekijöitä kun ilmaiseksi saisi työkkärin kautta?

Julkinen talous on vähän monimutkaisempi yksikkö kuin mitä ajattelet. Tykkäät ideoida ajatuksen tasolla ja sillä ajatuksen tasolla julkinen raha on yksinkertaisesti summa x.

Todellisuudessa se taas ei ole näin.

Ajatellaan vaikka sellaista kunnallista ykdikköä kuin matkailuneuvonta. Siellä on paljon osa-aikaisia pienellä palkalla, samoin alan ammattilaisia on paljon työttömänä.

Se neuvonta on ihan oma tulosyksikkönsä, jolla on oma budjetti ja päälliköllä juuri sen yksikön tulosvastuu. Jos päälliköllä olis mahdollisuus ottaa kymmenen työtöntä matkailuneuvojaa sinne duuniin työttömyyskorvauksella (joka ei millään lailla liity hänen budjettiinsa toisin kuin palkkamenot), niin vain idiootti tässä tilanteessa palkkaisi sinne yhtään ketään.

Olen ollut kunnallisessa organisaatiossa, joka pyöritti tällaista aulapalvelun tyyppistä systeemiä (kokoustilat, kokoustarjoilut, posti, kopiointo, vastaanotto jne.) pelkillä palkattomilla AMK -harjoittelijoilla. Aina kun 4 kk jakso päättyi, tuli uusi harjoittelija. Olivat pari päivää yhtäaikaa jotta edeltäjä sai perehdytettyä uuden harjoittelijan. Tää oli ihan oikea työ, josta mun mielestä olis pitänyt maksaa palkkaa, mutta miksi maksaa kun ilmaiseksikin kerran saa?

Vierailija
110/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin. Ja näihin on yhteiskunnalla enemmän varaa, jos työttömyyskorvaukset muutettaisiin tällaisiksi palkoiksi. Kukaan ei ole sanonut, että joku firma päättää nyt "palkata" jonkun ilmaiseksi ja yhteiskunta maksaa. Nyt puhutaan siitä, että yhteiskunta olisi se palkkaaja ja se työ tehtäisiin myös yhteiskunnalle eikä minkään yksityisyrittäjän taskuun. 

Jos yksityinen yritys haluaa osa-aikaisen työntekijän, miksi se ei palkkaa sellaista? Miksi jonkun pitäisi tulla teille töihin ilman alan työehtosopimusta?

Vierailija
111/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No jos työnantajasi palkkaa teille osa-aikaisen työntekijän samoilla ehdoilla kuin muutkin niin eihän siinä olekaan mitään ongelmaa.

No niin, kiitos tästä. Tätä juuri olen tarkoittanutkin koko ajan. Paitsi että "samoilla ehdoilla" en nyt tarkoita sitä, että kaikilla olisi esim palkalliset äitiyslomat, kuten tuolla joku jo ehti vaatimaan ja esim työtunneistahan ei voida samalla tavalla sopia kuin normisopimuksissa, koska työnantaja voi sitoutua ainoastaan siihen työttömyysturvan kokoiseen työmäärään. Mutta palkkatasot ja eläke- ja lomakertymät tietysti samalla tavalla. 

Niin, no tuohan ei ole millään tavalla reilua. Yhtä reilua olisi jos vaikkapa työnantajasi ilmoittaisi että koska muuten ei ole varaa palkata lisää työntekijöitä, sinun palkkasi puolitetaan. Muiden ei.

Miten niin? Eikö nyt millään mene jakeluun, että kaikki saisivat kuitenkin sen tessin mukaisen palkan, mutta tunteja vain olisi vähemmän. Eli sen verran kuin se työttömyyskorvaus on. Jos työttömyyskorvaus on vaikka 800 ja tuntipalkka tessissä 10 euroa, teet vain 80 tuntia työtä siinä kuussa. Et enempää. Miksi tämä olisi epäreilua? Ihan eri asia kuin jos tehtäisiin sama määrä kuin muutkin, mutta palkkaa saa vain puolet. 

Ei ole ilmeisesti täällä vastaajat ilmeisesti koskaan olleet osa-aikatyössä, kun näkevät tässä jonkin elämää suuremman ongelman. 

Vierailija
112/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en ymmärrä sitä, miksei palkkatukea markkinoida paremmin työttömien palkkaamiseksi? Saat työntekijänä TESin mukaista palkkaa ja sinulle kuuluvat samat etuudet kuin muillekin työntekijöille. Työnantajaa tuetaan maksamalla palkkatukea palkkakustannuksiin ja työtön saa töitä ja siitä korvauksen.

Poistaisivat vaiin kaikki turhat työkkärin kurssit ja muut liibalaabatyöt ja siirtäisivät nämäkin rahat palkkatukeen.

Noilla pakotetuilla 9 e töillä kärsivät niin työntekijät kuin työnantajat, niinkuin on täällä ollutkin puhe.

Työttömyyskorvaus on olemassa sitä varten, että kun niitä töitä ei vain ole tarjolla, voi ihminen kuitenkin pitää ihmisarvonsa ja hänellä on varaa edes jonkinlaiseen elämiseen, joka pitää sisällään katon pään päällä ja ruoan. Jos työtä tehdään siitä kuuluu saada korvaus joka takaa sen, että saat elätettyä itsesi ja mahdollisen perheesi.

En edes pysty ymmärtämään näitä ihmisiä, jotka kuvittelevat olevansa itse niin turvattuja etteivät koskaan joutuisi työttömäksi. Kun ilmaista työvoimaa ruvetaan haalimaan firmoihin, miten kuvittelet itsellesi käyvän? Ajatteletko, että olet niin korvaamaton ettei työnantajaa kiinnosta ottaa tilallesi ilmaista työntekijää ennemmin kuin maksaa sinulle palkkaa? Miksi maksaa kalliita palkkoja kun tilalle voi ottaa valtion kustantaman ilmaisen työntekijän? Siihen suuntaan ollaan koko ajan menossa ja todella monet firmat käyttävät tätä surutta hyväkseen. Entinen kun lähtee niin uusi tilalle, palkkatöihin ei oteta koska miksi maksaa kun ilmaiseksikin saa?

Vierailija
113/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, miksi emme tee niin että kaikki työntekijät on töissä yhteiskunnan laskuun ja tekee töitä yksityisissä firmoissakin yhteiskunnan maksamaa korvausta vastaan, yksityisten firmojen ei tarvitse palkata ketään. Miksi?

Vierailija
114/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti osa-aikatyöntekijät saavat palkan lisäksi sovitellun päivärahan? Itse olin aiemmin töissä osa-aikaisena. Sain palkkaa noin 1000e ja lisäksi noin 500e soviteltua päivärahaa. Tästä jäi hyvin rahaa käteen hoitomaksujen ja työmatkojen jälkeen.

Nyt olen työttömänä ja jos töihin lähtisin tuolla 680e, siitä puolet menisi työstä aiheutuviin kuluihin (hoitomaksut ja matkakulut) ja tulisi henkilökohtainen konkurssi.

Vierailija
115/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin, miksi emme tee niin että kaikki työntekijät on töissä yhteiskunnan laskuun ja tekee töitä yksityisissä firmoissakin yhteiskunnan maksamaa korvausta vastaan, yksityisten firmojen ei tarvitse palkata ketään. Miksi?

Ei vaan nyt on kyse ihan päinvastaisesta jutusta. Työ tehtäisiin nimenomaan yhteiskunnalle, ei yksityisille firmoille. Koska yhteiskunta sen palkan myös maksaa. Yksinkertaista. 

Minä (eikä tietääkseni kukaan muukaan tässä ketjussa) emme ole kannattaneet työn tekemistä yksityisissä yrityksissä, jotka pääsisivät hyötymään ilmaisesta työvoimasta verovaroin. 

Vierailija
116/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

- välituntivalvonta

Minkä tessin mukainen palkka tuosta maksetaan, mikä näiden työntekijöiden nimike on? Mitä lukee työtodistuksessa?

Voidaan vaikka katsoa kymmenen kahdenkymmenen vuoden päähän taaksepäin mitkä työntekijäryhmät silloin näitä töitä teki ja mikä oli nimike. Sitten katsotaan TES ja tuntipalkka. Tuon kaltaisissa töissä tuntipalkka on alle 12 e/h.  Työtodistukseen voidaan sitten kirjoittaa osa-aikainen X ja se nimike mikä uudistetaan sieltä 20 vuoden takaa. Opas, hoitaja, lastenohjaaja, ulkoaluetyöntekijä, arkistoija jne.

Vierailija
117/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työstä saatu palkka ja muut edut on korvausta menetetystä vapaa-ajasta. Nyt osa haluaisi pakottaa toiset töihin ilman että nämä hyötyy siitä mitenkään. Toki, jos kunta palkkaa osa-aikaisen toimistotyöntekijän ja edelleenkin TYÖEHTOLAIN mukaisin korvauksin ja oikeuksin ja sitten vuokraa tämän työntekijän sinne yksityisfirmaan niin mikäs siinä. Syyttäkää kuntaa kun se ei tee näin.

Vierailija
118/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotain mätää suomenmaalla kirjoitti:

Jatkuvasti tulee keskustelupalstoilla vastaan heitä, jotka hokee, että "Kun kerran nautitaan valtion tarjoamia etuuksia, pitäis olla valmis tekemään töitäkin sen eteen" ja että "Kyllä se antaa pontta hakea kunnon töitä, kun joutuis työttömyyskorvauksen eteen tekemään töitä".

Se mitä mä en ymmärrä näissä hokemissa, on se, että miksi työttömän tekemän työn pitäisi olla arvoltaan vähäisempi kuin duunarin tekemä sama työ? Työ on AINA työtä. Jos työtön tekee työtä, hän ei ole työtön, vaan hänelle maksettakoon PALKKAA. Jos hän tekee työtä vain muutaman tunnin päivässä, silti hän saakoon siitä palkkaa. KUKAAN näistä ulisijoista ei olisi valmis omaa palkkatyötään vaihtamaan työttömälle ehdottamaansa työttömyyskorvaustyöhön.

Ja ennen kuin kukaan ehtii itkemään, niin itse käyn täysipäiväisesti töissä ja perheeni elätän ilman sosiaalietuuksia, mutta en silti vaadi muita tekemään töitä ilman palkkaa. En itsekään haluaisi tehdä työtä ilman palkkaa. Työttömien syyllistäminen ja kyykyttäminen ei ole oikea tie, vaan mielestäni ainut oikea tie on luoda työpaikkoja ja tehdä työnteosta kannattavaa.

"Työttömien syyllistäminen ja kyykyttäminen ei ole oikea tie, vaan mielestäni ainut oikea tie on luoda työpaikkoja ja tehdä työnteosta kannattavaa." Mutta uli uli, jos työnteosta yritetään tehdä hieman kannattavampaa tukien varassa elämiseen verrattuna niin alkaa ulina siitä miksi vain tukien saajilta leikataan. Pitäisi ilmeisesti verottaa työssäkäyviltä pois sama summa ja mielellään vähän enemmänkin.

Vierailija
119/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten on vielä ne jotka eivät ole työkykyisiä, mutta joita syystä tai toisesta ei eläkkeelle hyväksytä. Jos tällaisen puolityönteko olisi kaiken tuen saamisen ehto, jäisi osalle ainoiksi vaihtoehdoiksi sukulaisten ja avokkien elätettäviksi jääminen, rikollisuus, tai itsemurha. Yhteiskunta joka kohtelee näin heikoimpiaan ei ole osa sivistynyttä maailmaa. Ja mites freelancerit ja keikkatyöntekijät jotka saavat soviteltua päivärahaa epäsäännöllisten tulojen vuoksi?

Miksi tällaiset ihmiset sitten ylipäätään nostavat työttömyyskorvauksia, jos ovat työkyvyttömiä? Tähän jos johonkin täytyisi saada muutos, jos tuollaisia tapauksia on paljonkin. Olen luullut, että työttömyysturvan saajan pitäisi olla valmis vastaanottamaan työtä. Tällaiset nyt ensimmäisenä pitää saada sieltä kortistoista ulos. 

Tämä on ongelma, josta on keskusteltu paljon. Ongelma on systeemissä, ei sairastuneissa henkilöissä. On aika tavallista, että työkyvytön henkilö, jolla on pätevä lääkärintodistus työkyvyttömyydestä, ei kuitenkaan pääse työkyvyttömyyseläkkeelle, koska Kelassa tai jossakin vakuutusyhtiössä päätetään vastoin lääkärintodistusta. Silloin ainoaksi mahdollisuudeksi jää te-toimistossa kirjoilla oleminen, koska se on usein edellytys myös toimeentulotuen saamiselle.  Olen samaa mieltä, että työkyvyttömän ei pitäisi olla pakotettu olemaan työnhakijana vaan pitäisi voida päästä työkyvyttömyyseläkkeelle tai sairauslomalle.  

Niin, ongelma on siis jossain ihan muualla kuin varsinaisessa työllistämisessä. Ihan erillinen ongelma, joka on olemassa näköjään ilman tätä vastikkeellisuusskenaariotakin. Tottakai tämä muodostuisi ongelmaksi myös tuossa, mutta eihän se tuon skenaarion vika ole, jos systeemi on mätä jo nyt. 

Vierailija
120/222 |
21.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä työttömien työpalvelua on käytännössä mahdotonta järjestää.Kuka sitten maksaisi matkat ja lastenhoidon? Miten estettäisiin työnantajia käyttämästä ilmaista työvoimaa palkattujen tilalla?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kahdeksan kolme