Jätettiin ehkäisy pois idealla, että lapsi olisi ihana jos se tulisi, mutta ei varsinaisesti yritetä saada vauvaa
Eli olisi oikein toivottu lapsi kyllä, mutta asialla ei ole hätähoppukiire eikä olla varta vasten lasta tekemässä. Jätettiin vain kaikki ehkäisi pois vähän siten, että katsotaan miten käy :) . Mistään oviksista ei todellakaan keskustella enkä tikuta mitään eikä tähdä juuri oviksiin seksiä. Seksiä kyllä harrastetaan vähintään joka toinen päivä. No, näin on menty yli puoli vuotta, eikä kertaakaan ole ollut edes päivää menkat myöhässä. Kumpikaan ei stressaa siitä että kumpa saataisiin nyt se lapsi.
Olen yllättänyt, että näinkö se sitten menikin. En ole tullutkaan raskaaksi. Olen koko aiemman elämäni pelännyt, että vahinkoraskaus tulee suunnilleen sperman näkemisestä.
Sikiättekö te muut suunnilleen pyhästä hengestä vai onko se kaikilla tällaista?
Kommentit (117)
Kymmenen vuotta hormonaalista ehkäisyä ja tärppi neljännestä luonnollisesta kierrosta. Myös asenteella tulee jos on tullakseen, ilman päivien laskemista tai stressiä.
No eihän raskaaksi voi edes tulla kuin pari päivänä kuussa. Kannattaa nyt selvittää se ovulaation ajankohta, jos oikeasti on halu tulla puan raskaaksi. Puhelimeen saa hyviä sovelluksia, period tracker/ovulation tms hakusanoilla löytää. Ja etsi tietoa ovulaatiolimoista...
Meillä eka raskautuminen kesti tuolla samalla menolla kaksi vuotta. Toisen tulossa meni 1,5 vuotta. Yli kolmekymppinen olin jo esikoisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
No eihän raskaaksi voi edes tulla kuin pari päivänä kuussa. Kannattaa nyt selvittää se ovulaation ajankohta, jos oikeasti on halu tulla puan raskaaksi. Puhelimeen saa hyviä sovelluksia, period tracker/ovulation tms hakusanoilla löytää. Ja etsi tietoa ovulaatiolimoista...
Meillä eka raskautuminen kesti tuolla samalla menolla kaksi vuotta. Toisen tulossa meni 1,5 vuotta. Yli kolmekymppinen olin jo esikoisen kanssa.
Mutta kun harrastamme seksiä vähintään joka toinen päivä joka tapauksessa, välillä joka päivä, niin mitä hyödyn sen oviksen selvittämisestä?
Ap.
Meillä meni 1,5 vuotta raskautua samalla periaatteella.
Kohta kymmenen vuotta sitten tehtiin sama päätös, ei ole lasta näkynyt eikä kuulunut. Hyvä näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta kun harrastamme seksiä vähintään joka toinen päivä joka tapauksessa, välillä joka päivä, niin mitä hyödyn sen oviksen selvittämisestä?
Ap.
No ei mitään. Joillain naisilla on ihme fiksaatioita paksuksi tulemisesta, pitää vahdata limoja ja "tikuttaa" ja stressata.
Meillä meni reilu 1,5 vuotta, josta tosin viimeinen vuosi ihan tekemällä tehtiin vauvaa, eli puksuteltiin ovulaation aikoihin vähintään joka toinen päivä, laitettiin tyynyä mun pepun alle seksin jälkeen jne. Ollaan molemmat jo kolmekymppisiä niin hakeuduttiin vuoden jälkeen tutkimuksiin, joissa ei löydetty vikaa kummastakaan. Mulle ehdittiin tehdä jo yksi inseminaatiokin, josta en tullut raskaaksi (onnistumisen todennäköisyys 15 %). Söin myös toisen Letrozol-kuurin muasolun kypsymisen tukemiseksi, mutta siinä kierrossa ovulaatio sattui viikonlopulle, joten inseminaatiota ei tehty. Nyt sitten loppukesästä tulin ihan luomusti raskaaksi. Toivottavasti kaikki menee hyvin.
Kysyit, voiko miehen sperma ja naisen munasolut olla jotenkin yhteensopimattomia. Mun käsitykseni mukaan mies ja nainen voivat olla kromosomeiltaan yhteensopimattomia sillä tavoin, että vaikka hedelmöittymisen tapahtuisikin, alkio on elinkelvoton ja abortoituu itsekseen. Tätä pelkäsin itsekin, kun lapsettomuustutkimusten alkuvaiheessa ei vielä tutkita asioita solutasolla. Se tulee sitten myöhemmin, jos joudutaan turvautumaan koeputkihedelmöitykseen.
Toivotaan, että teilläkin tärppää pian! Ei kannata pelätä tutkimuksiin hakeutumista, jos lasta ei ala toiveista huolimatta kuulua.
Itse olen jättämässä pillerit nyt pois. Olen syönyt pillereitä jo tosi pitkään, ei mitään muistikuvaa millaiset "omat" kuukautiseni/kierto on.
En edes tiedä haluanko tärppäävän, mutta kai se täytyy kokeilla. Kaikki siis kyllä kunnossa lasta varten ja olisi tervetullut mikäli hyvin käy.
Lähinnä mietin mitä kaikkea voin syödä ja juoda raskautta yrittäessä, enhän nyt voi seuraavaa vuotta elää askeettisesti.
Eli miten alkoholin kanssa? Yleensäkään ei tapanani ole juoda paljoa, silloin tällöin siideri tai lasi viiniä, eli siis tyyliin max. kerran viikossa.
Foolihapot ja muut jo käytössä ja lääkkeitä en syö.
Oletteko käyneet gynellä ja missään perus verikokeissa ennen yrittämistä? Ihan siis vain selvittääksenne, että olette terveitä? Kannattaisikohan?
eka sai alkunsa ekasta kierrosta, samoin toka. Kolmatta sai vähän odottaa, tärppäs "vasta" tokasta kierrosta. Ja kyllä, olen pitänyt ehkäisystä huolta, muutoin meillä olis suurperhe :)
Meillä meni 4kk tulla raskaaksi, itse olen 25v. Olin ensimmäiset 3kk tarkka ja elin askeettisesti (hyvin terveellinen ruokavalio, suuri toive raskaudesta, oviksen tikuttelua, ei alkoholia, mitään lääkkeitä, raskausvitamiinit söin jne). Sitten "kyllästyin" odottamaan ja lopetin asian miettimisen edes, lähdin matkallekin, join alkoholia, söin "mitä sattuu" (suht terveelliset elämäntavat minulla kyllä yleisesti ottean on) jne, ja bäng, tulin raskaaksi! Tietenkin pientä huolta aiheuttaa, että join alkoholia ennen plussaa, mutta ei sille nyt mitään enää voi ja aika epätodennäköistä että se olisi mitään aiheuttanut, ainakaan mitään mielettömän vakavaa, joka voidaan ihan luokitella alkoholista tulleeksi haitaksi. En toki juonut siis esim viikkoa putkeen, mutta kerran olin kännissä.
Minäkin olin koulun terveysvalistuksesta saanut kuvan, että raskaaksi tulee sen sperman näkemisestäkin.. oli iso yllätys, ettei se ollutkaan "niin helppoa". Nyt on kuitenkin ihana olla raskaana ja kiitollinen olo. Olin käyttänyt noin 7 vuotta pillereitä ennen kuin lopetin joskus vuoden alussa.
1,5 vuotta mennyt, josta vuosi on yrittämällä yritetty, eikä mitään tapahdu. Päästiin juuri hedelmällisyystutkimuksiin eikä toistaiseksi ole mitään vikaa löytynyt.
Samaistuin tosi paljon tuohon aiempaan kommenttiin, ettei edes tiedä haluaako tärppäävän. Tunteet heittelee laidasta laitaan, haluan, en halua... tuntuu hullulta kun kumminkin on lapsettomuushoidoissa.
Seuraavaksi olisi edessä munatorvien aukiolotutkimus joka pelottaa aikas paljon. Ja kovasti olisivat jo kauppaamassa sitä inseminaatiota, enkä ole saanut kakaistuksi etten oikein ole vielä sinut "keinotekoisen" hedelmöittymisen kanssa...
Epätietoisuus on mielestäni vaikeinta. Helpompi olis sopeutua jompaan kumpaan tulevaisuudenpolkuun, että tulisi raskaaksi tai sitten tietäisi ettei niin käy.
P.S. Alkoholin ja elintapojen ja ovulaatioiden kyttääminen stressasi pidemmän päälle sen verran paljon, että päätin vaan elää normaalia elämää ja luottaa kohtaloon.
Meillä aloitettiin samalla periaatteella. Lopetin pillerit ja heti tulin raskaaksi seuraavana kuuna.
Toista tehdessäkin tulin raskaaksi aina heti eka kuukautena. Mutta kolme näistä meni kesken ja vasta neljäs kehittyi vauvaksi.
Samalla periaatteella harvemmalla seksillä meni pari vuotta, nyt olen raskaana. Gynekäynnillä ehdin aiheesta kerran jo kysyä miten edetään jos raskautumista haluaa edistää ilman varsinaisia hoitoja ja suosittelivat että miehen kannattaisi syödä saksanpähkinöitä, se ilmeisesti lisää siittiöiden määrää. Ei tullut tuota kuitenkaan kokeiltua kun ei se lapsen hankkiminen niin pakolliselta asialta tuntunut edes.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap.
Kierrosta saa todella paljon informaatiota jo sillä, että tarkkailee kohdunsuun limoja (cervical mucus) ja vielä päälle tekee käyrät aamulämpötiloista (basal temperature). Niiden avulla näkee ovulaation kohdan ja ylipäätään tuleeko sitä. Myös ovulaation ja kuukautisten välisen keltarauhasvoittoisen vaiheen riittävä pituus on välttämätön raskauden mahdollistamiseksi.
Vierailija kirjoitti:
Luonnon valinta.
Ei se ole aina luonnon valinta, vaan ihmisen toiminnasta aiheutuvaa. Nykykemikaaleilla on osuutta asiaan.
"siittiöiden määrä ja laatu laskevat sukupolvesta toiseen." https://yle.fi/uutiset/3-9839705
Haepa netistä tutkimustietoa miesten siittiöiden tilasta. Mitä nuorempi miessukupolvi, sitä vähemmän ja huonolaatuisemmin siittiöitä. Tämä koskee länsimaalaisia miehiä (Eurooppa, Australia, Pohjois-Amerikka, Uusi-Seelanti). Siittiöitä on nykynuorella n. 50 % vähemmän kuin oli samanikäisellä miehellä 1970-luvulla. Ja tämä kehitys ei ole osoittanut laantumisen merkkejä. Jos mitään ei tehdä ja nopeasti, näyttää siltä että tulevaisuudessa länsimaalaisten osuus maailman väestöstä kuihtuu pieneksi. Afrikkalaiset ja muut jotka eivät merkittävästi altistu kemikaaleille, tulevat suhteellisesti lisääntymään enemmän.
Itse tulin kyllä kertalaakista raskaaksi. Harrastettiin seksiä vain kerran siinä kuussa ja se oli sit siinä. Aiemmin oli ollu ehkäisy käytössä. Toinen lapsi tuli vasta neljännessä kierrossa. Mutta siis verrattain nopeasti hänkin sai alkunsa.
Tulee vain mieleen että miksi sun pitää koko aika todistella että ette hössötä ja otatte rennosti yms. Selvästi sulla joku huolettaa ja haluat asiasta puhua, kun tämä aloituksenkin teit. Taitaa se vauvakuume silti vaivata, vaikka tekee tiukkaa myöntää.;)
Harva teistä tulee ikinä saamaan lapsenlapsia.
Niin minäkin luulin. Tulinkin raskaaksi siitä 2vkn päästä. Kierron 30päivä.