Kysy taiteilijalta mitä vain
Kommentit (196)
Mitä ihmeen kommentointia tänne on ilmestynyt? Oli aluksi mielenkiintoinen keskustelu mutta sitten trollit löysivät. Toivottavasti AP jatkat vielä asiallisiin viesteihin vastaamista. Pitäisiköhän itsekin perustaa vastaava kyselyketju, terveisin ammattimuusikko. Toisaalta minutkin varmaan leimattaisiin vastausten perusteella kun en ole mitään idolseja tms käynyt :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä ihmeen kommentointia tänne on ilmestynyt? Oli aluksi mielenkiintoinen keskustelu mutta sitten trollit löysivät. Toivottavasti AP jatkat vielä asiallisiin viesteihin vastaamista. Pitäisiköhän itsekin perustaa vastaava kyselyketju, terveisin ammattimuusikko. Toisaalta minutkin varmaan leimattaisiin vastausten perusteella kun en ole mitään idolseja tms käynyt :D
Idols = Yliopisto?
Nyt on palsta taas vauhdissa :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ovat vuosiansiosi? Mistä ne koostuvat?
Taiteen myynnistä, tilaustöistä. Sanoisin vuosituloiksi brutto n. 20-30000 riippuen aina töiden määrästä. Jonain kuukausina tienaan 3000e, joinain 0 ja sen takia tuosta yhden 3000 e myynnistä laitan sivuun vuokranmaksua ym. varten.
AP
Faktat tiskiin: https://yle.fi/uutiset/3-8425863 Jos kerran tienaat taiteellasi 20-30000, niin miksi sinua ei mainata? Brotheruskin tienaa paljon sinua vähemmän vaikka on suomen kuuluisin valokuvataiteilija.
Feikki mikä feikki.
Hmm, sinä et selkeästi tunne alaa etkä taiteiljoiden määritelmän linjaa. Vaikka olen ammatiltani "taiteilija", en ole samanlainen taiteilija kuin vaikka Miina Äkkijyrkkä. Teokseni eivät ole taidemuseoiden seinillä eikä kaikki tittelin omaavat ole kuuluisia niin, että olisin jossain listalla Brotheruksen kanssa. En oikeastaan edes tiedä miksi selittäisin sinulle tätä, kun et ymmärrä mitä tarkoittaa olla taiteilija tai kuvittaja.
Laitetaan nyt vielä vähän ansiotulojani tähän, kun niitä niin janoat.
Esimerkkikuukausi huhtikuu, joka oli tänä vuonna parhain kuu mitä minulla on tänä vuonna ollut tähän mennessä:
- kuvituspalkkio 3730e
- kopiostokorvaukset 276e
- palkkio kirjan uusintapainosta 1690e
Toukokuussa en tienannut mitään, kesäkuussa vain 650e.Meinaatko, että tuo ylen artikkeli olisi ensinnäkin kaikenkattava? Miksei siellä ole mainittu Emilia Laitista? Voi sinua :) Ymmärrän, että yrität nyt päteä siinä ja keksiä minut feikiksi, viihdettähän se on kai sekin.
AP
Kuvittaja on kuvittaja
Graafinen suunnittelija on graafinen suunnittelija
Kuvataiteilija on kuvataiteilija
Koristetaide on sisustusta, ei nykytaidetta.
Sulla on väärät termit käytössä.
Jos puhutaan kuvataiteesta, niin Brotherus, Ahtila, Äkkijyrkkä, Leinonen jne. ja kaikki Venetsian Biennaalin taiteilijat ovat alan huippuja. Heitä kuitsuttan taiteilijoiksi syystä.
Tosin kai kuka vaan voi pyyhkästä jonkun vesiväriteoksen tuntematta taidetta lainkaan ja sitten kutsua itseään taiteilijaksi :) (toim. huom. saattaa ärsyttää ns. oikeaa taiteilijaa vähän)
Ja pistää siitä vieläpä asiantuntijakeskustelun pystyyn palstalla "Kysy taiteilijalta".
Kai näet, miten naurettavalta tämä tuntuu?
Oikeesti, sori, sä oot ihan kujalla. En enää reagoi sinuun enkä edes viitsi alkaa vastaamaan.
AP
Ihan musitutuksena kaikille, jotka eivät alaa niin hyvin. Kannattaa lukea ajatuksen kanssa. tunne http://www.taidelehti.fi/arkisto/taide_5-08/artikkelit_5-08/koulutus_aa…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Idols = Yliopisto?
Nyt on palsta taas vauhdissa :D
Itse olen käynyt siban ja amiksen, mutta kyllä ammattimuusikoita myös esimerkiksi täällä parjatuista amkeista valmistuu. Ja jotkut ovat vieläpä kouluttautumattomia, hui! Otin Idolsin esiin siksi, että moni muusikko on täysin tuntematon ja pois julkisuudesta. Silti ammattilainen.
Lahjaton taiteilija on ei ole lahjoja teknisesti eikä ilmaisullisesti. Ei ole sanottavaa ei uutta esitettävää ei tuoreutta ei yllättävyyttä. Teknisesti ei yllä siihen mitä ilmaisu vaatisi. Lahjaton räiskäisee ongelmansa ja jättää katsojan niihin kiinni eli mieli ei saa pureutua eikä tutkia teosta siten että kokemus olisi avarruttava tai problematisoiva tai esittäisi uuden sykäyksen johonkin.
Taide voi olla keskeneräistä mutta tarkoituksellisesti. Kliseistä ei ikinä. Se on rehtiä siinä mitä esittää ja tällä ei ole mitään tekemistä muodon kanssa .
Olen graafinen suunnittelija ja mielestäni työni on kaukana taiteen tekemisestä. Asiakas tilaa työn, joka tehdään yritysilmeen ja graafisen ohjeiston mukaan. Eli työni on suunnittelun alinta kastia jos niin voi sanoa. Työhöni kuuluu hallita kaikki adoben työkalut ja ymmärtää niin painetun kuin sähköisen julkaisemisen aineistovaatimukset.
Kirjojen kuvittaminen on myös aika kädet sidottuna -työtä. Ei täytä taiteen tekemisen kriteerejä minulle.
Mielestäni taiteilija tekee vain omasta lähtökohdastaan ja tulkitsee maailmaa oman taidemuotonsa kautta - oli se sitten maalaus, veistos tai video.
Tämä kannattaa lukaista läpi jos vaan jaksaa varata vähän aikaa, liittyy aiheeseen 5/5
Vierailija kirjoitti:
Olen graafinen suunnittelija ja mielestäni työni on kaukana taiteen tekemisestä. Asiakas tilaa työn, joka tehdään yritysilmeen ja graafisen ohjeiston mukaan. Eli työni on suunnittelun alinta kastia jos niin voi sanoa. Työhöni kuuluu hallita kaikki adoben työkalut ja ymmärtää niin painetun kuin sähköisen julkaisemisen aineistovaatimukset.
Kirjojen kuvittaminen on myös aika kädet sidottuna -työtä. Ei täytä taiteen tekemisen kriteerejä minulle.
Mielestäni taiteilija tekee vain omasta lähtökohdastaan ja tulkitsee maailmaa oman taidemuotonsa kautta - oli se sitten maalaus, veistos tai video.
Ennen kuin tulee keskusteluun mukaan, pitäis olla joku muukin kuin oma mututuntuma :)
Vierailija kirjoitti:
Tämä kannattaa lukaista läpi jos vaan jaksaa varata vähän aikaa, liittyy aiheeseen 5/5
Gatekeeper termi haisee vapaamuurareilta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gatekeeper termi haisee vapaamuurareilta
Ja lisäisin vielä, että kannattaa lukea _ajatuksella_. Ihme, että pitää tämäkin erikseen mainita.
Vierailija kirjoitti:
Nuohan ovat kaksi täysin eri alaa. Graafinen suunnittelija ja kuvataiteilija siis. Ei niitä voi verrata, kuten joku jo kirjoitti grasu on grasu ja kuvataiteilija on kuvataiteilija
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paljonko ovat vuosiansiosi? Mistä ne koostuvat?
Taiteen myynnistä, tilaustöistä. Sanoisin vuosituloiksi brutto n. 20-30000 riippuen aina töiden määrästä. Jonain kuukausina tienaan 3000e, joinain 0 ja sen takia tuosta yhden 3000 e myynnistä laitan sivuun vuokranmaksua ym. varten.
AP
Faktat tiskiin: https://yle.fi/uutiset/3-8425863 Jos kerran tienaat taiteellasi 20-30000, niin miksi sinua ei mainata? Brotheruskin tienaa paljon sinua vähemmän vaikka on suomen kuuluisin valokuvataiteilija.
Feikki mikä feikki.
Hmm, sinä et selkeästi tunne alaa etkä taiteiljoiden määritelmän linjaa. Vaikka olen ammatiltani "taiteilija", en ole samanlainen taiteilija kuin vaikka Miina Äkkijyrkkä. Teokseni eivät ole taidemuseoiden seinillä eikä kaikki tittelin omaavat ole kuuluisia niin, että olisin jossain listalla Brotheruksen kanssa. En oikeastaan edes tiedä miksi selittäisin sinulle tätä, kun et ymmärrä mitä tarkoittaa olla taiteilija tai kuvittaja.
Laitetaan nyt vielä vähän ansiotulojani tähän, kun niitä niin janoat.
Esimerkkikuukausi huhtikuu, joka oli tänä vuonna parhain kuu mitä minulla on tänä vuonna ollut tähän mennessä:
- kuvituspalkkio 3730e
- kopiostokorvaukset 276e
- palkkio kirjan uusintapainosta 1690e
Toukokuussa en tienannut mitään, kesäkuussa vain 650e.Meinaatko, että tuo ylen artikkeli olisi ensinnäkin kaikenkattava? Miksei siellä ole mainittu Emilia Laitista? Voi sinua :) Ymmärrän, että yrität nyt päteä siinä ja keksiä minut feikiksi, viihdettähän se on kai sekin.
AP
Kuvittaja on kuvittaja
Jos puhutaan kuvataiteesta, niin Brotherus, Ahtila, Äkkijyrkkä, Leinonen jne. ja kaikki Venetsian Biennaalin taiteilijat ovat alan huippuja. Heitä kuitsuttan taiteilijoiksi syystä.
Tosin kai kuka vaan voi pyyhkästä jonkun vesiväriteoksen tuntematta taidetta lainkaan ja sitten kutsua itseään taiteilijaksi :) (toim. huom. saattaa ärsyttää ns. oikeaa taiteilijaa vähän)
Ja pistää siitä vieläpä asiantuntijakeskustelun pystyyn palstalla "Kysy taiteilijalta".
Ei vaan kyllä se olet nyt sinä, joka olet naurettava kun täällä katkeruuttasi ärsyynnyt.
Itse en tee tilaustöitä enkä kuvituksia, on se yliopistokoulutus, työt myy, mutta tulee myös apurahoja, eikä mua ärsytä tippaakaan ap! Olen vain tyytyväinen, että joku vaivautuu selittämään tavalliselle kansalle mistä taidealan työssä on kyse. Liian moni uskoo edelleen, ettei taiteella elä.
Sua siis ärsyttää että hän kutsuu itseään taiteilijaksi koska se vie huomion pois sinusta, vauvapalstan ainoasta ja oikeasta taiteilijasta?! Mene työhuoneelle töitä tekemään ja lopeta meidän kaikkien ajan haaskaaminen. Töitä tekemällä saat sitä kipeästi kaipaamaasi huomiota!
Tälläinen käytös kertoo sinusta vain sen, että olet todella epävarma omasta taiteesta ja ammattilaisuudestasi. Luultavasti olet myös hyvin nuori ja lapsellinen.
Oman kokemukseni perusteella vain nuoret ja epävarmat taideopiskelijat käyttäytyvät laillasi ja silloinkin vain ne jotka eivät uskalla eikä osaa tarkastella omia tunteitaan ja siitä seuraavaa huonoa käytöstä kriittisesti. Jos et ole enää nuori niin sitten jotain on vielä pahemmin pielessä.
Jos olisin ilkeä niin kysyisin, että
maksoiko äitis sen sun venetsianmatkan? Vai menitkö apurahalla? Eikö sulla oo näyttelyitä kun ehdit matkustaa? Vai maksoiko leipätyö matkan? Oot leipätyössä ja kutsut itseäsi taiteilijaksi vai? Eikö tuu stipendejä eikä työt myy? Ootko nyt ihan varmasti oikealla alalla?
Ei tarvi vastata, kunhan vastaat itselles=)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taiteilija tekee vain omasta lähtökohdastaan ja tulkitsee maailmaa oman taidemuotonsa kautta - oli se sitten maalaus, veistos tai video.Nuohan ovat kaksi täysin eri alaa. Graafinen suunnittelija ja kuvataiteilija siis. Ei niitä voi verrata, kuten joku jo kirjoitti grasu on grasu ja kuvataiteilija on kuvataiteilija
Taide on yhtäkuin vapaus sitä ei voi lokeroida graafikko tai suunnittelija voi olla todellinen taiteilija. Se on täysin mahdollista. Jopa juristikin voi olla aito taiteilija kaikki riippuu siitä onko sitä annettavaa ja sanottavaa ja ilmaisukykyä siihen.
Saaks taiteilijan tittelillä helpommin pillua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taiteilija tekee vain omasta lähtökohdastaan ja tulkitsee maailmaa oman taidemuotonsa kautta - oli se sitten maalaus, veistos tai video.Nuohan ovat kaksi täysin eri alaa. Graafinen suunnittelija ja kuvataiteilija siis. Ei niitä voi verrata, kuten joku jo kirjoitti grasu on grasu ja kuvataiteilija on kuvataiteilija
Taide on yhtäkuin vapaus sitä ei voi lokeroida graafikko tai suunnittelija voi olla todellinen taiteilija. Se on täysin mahdollista. Jopa juristikin voi olla aito taiteilija kaikki riippuu siitä onko sitä annettavaa ja sanottavaa ja ilmaisukykyä siihen.
Tutustu aiheeseen, josta puhut. Linkkasin tuon gatekeeper-gradun tänne jo. Instituutio luo taiteilijan, sori. En itsekään toivoisi, että asia olisi näin, mutta faktan kanssa on vaikea väitellä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Milloin mielestäsi ihminen on taiteilija? Oletko keksinyt hyvää määritelmää.
Silloin, kun hän tekee taidetta ja pitää sitä esillä tai jopa myy sitä. Silloin, kun hän ei piirrä tai maalaa vain harrastuksenaan. Siten minä sen määrittelisin :)
AP
Huono määritelmä. Ei sillä ole väliä myykö mitään vai ei, huonolaatuistakin tavaraa voi myydä. Taiteen tunnistaa työn jäljestä vaikka sitä ei myytäisikään. Tekijä on silloin taiteilija.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni taiteilija tekee vain omasta lähtökohdastaan ja tulkitsee maailmaa oman taidemuotonsa kautta - oli se sitten maalaus, veistos tai video.Ennen kuin tulee keskusteluun mukaan, pitäis olla joku muukin kuin oma mututuntuma :)
Ja sinäkö täällä määräät mitä saa sanoa? :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tätä juuri yritin kertoa, kun joillain menee ammatit sekaisin.
Kuvittaja on kuvittaja