Kysy taiteilijalta mitä vain
Kommentit (196)
Taidetta ei ole " maalata jonkun ideologian hyväksi" . Ideologia ei tarjoa kuin harhaisen vastauksen olemassaoloomme se ei avarra eikä tiedä vapaudesta mitään. Jatkan siis.
Mitä mieltä olet oikeistolaisista jotka vastustavat kaikenlaista maahanmuuttoa ja ajattelevat vain oman kansansa ja maansa parasta?
Kiinnostuneena utelen millainen on tyylisi? Oletko perus maisemakuvia taiteileva vai teetkö abstraktia kamaa?
Keitä ovat taiteelliset idolisi? Millaiseen jälkeen itse "pyrit"?
T. Toinen taiteilija, graafiseksi suunnittelijaksi opiskeleva.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostuneena utelen millainen on tyylisi? Oletko perus maisemakuvia taiteileva vai teetkö abstraktia kamaa?
Ja miten kuvailisit teoksiasi ns. ei-formalistisesti? :)
Vierailija kirjoitti:
Taidetta ei ole " maalata jonkun ideologian hyväksi" . Ideologia ei tarjoa kuin harhaisen vastauksen olemassaoloomme se ei avarra eikä tiedä vapaudesta mitään. Jatkan siis.
Siinäpä lensi fennomaani Akseli Gallen-Kallela ja muutama muukin juuri pesuveden mukana ikkunasta :D
Vähän niinkuin laitumella keskusteltaisiin toisem asteen yhtälöistä...
Saatko apurahaa lätkimällä banaaninkuoria pahville?
Vierailija kirjoitti:
Miten pääsit alkuun urallasi? Aloititko pienistä töistä tai tilaustöistä pikku hiljaa vai teitkö töitä runsaaman määrän näyttelyä varten ja toivoit parasta? Tai jotain näiden väliltä. Toki puskaradion kautta aina sana kulkee, kun joku löytää uuden hyvän tekijän, mutta varmaan on siinä tuuriakin mukana silloin.
Onnea edelleen matkaasi valitsemallasi tiellä, on hienoa, että joku uskaltaa yrittää omalla tavallaan.
Aloitin pienen luokan taidenäyttelyillä. Ja aina, kun jotain tapahtuu, pidän huolen, että olen esillä. Tarkoitan tällä ihan mediaa. Teen töitä joka päivä, eli joka päivä maalaan, piirrän ja valmistelen tai suunnittelen. Kun portfolio kasvaa, kasvaa myös kysyntä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Tekeekö taitelijat tilaustöitä?
Minulla on kuva eräästä "maalauksesta", josta haluaisin maalauksen eli tavallaan kopion mutta en kopiota.
Kuva on otettu vanhasta julisteesta joka ei ole mikään tunnetun taiteilijan signeerattu teos vaan edullinen tusinatuote. Haluaisin taiteilijalta samanlaisen maalauksen.
Mitä maalaritaiteilija ajattelee jos pyytäisin tekemään tuollaisen? Suostuvatko yleensä? Paljonko arvioisit maksavan, jos teos olisi kokoluokkaa 40 x 60 (ehkä 70)
Oho, tämä jäi välistä. Voisin heittää arviolta, että lähes kaikki EIVÄT tee tilaustöitä. Kysy kuitenkin. Hinta voi olla taiteilijan nimekkyydestä ja ammattitaidosta satasista tonneihin.
AP
Vierailija kirjoitti:
Kaikki menestynyt taide on ollut aikanaan radikaalia, taiteilijalla on ollut oma agendansa ja statement mitä haluaa sanoa. Ei se oli mihinkään muuttunut. Maisemia maalaavat toritaiteilijat eivät ikinä pääse isoihin gallerioihin ja tavan kansa ei tule ikinä ymmärtämään Thomas Ruffin ja muiden huippunimien teoksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko ammattisi tärkeäksi? Onko koulutus olennaista taiteilijaksi tulemisessa vai saako taiteilijaksi ryhtyä kuka tahansa?
Ammattini on tärkeä kulttuurin kannalta mielestäni.
Minulla on koulutus (ei AMK), mutta mielestäni taiteilijaksi voi ryhtyä kuka tahansa. Suomessa on paljon itseoppineita taiteilijoita, jotka menestyvät ja joita arvostan. Oppia voi hakea monesta paikasta, ei pelkästään kouluista ja kursseilta.
AP
Höpöhöpö, ilman alan koulutusta on turha hakea apurahoja, siellä raati katsoo hakemuksesta ensin onko taiteen AMK, kandi, maisteri vai tohtori ja sen jälkeen luetaan vasta itse projektihakemusteksti. Ja ilman apurahoja ei saa näyttelyitä, ellei sitten ole itsellä paljon muuta rahaa, esim. perintöä yms. Hyvä galleria maksaa yli tonnin.
Myynnillä on taas vaikea tehdä rahaa kun Suomessa ei oikein osteta taidetta, eli ammattimaisesti homma pyörii juurikin noiden apurahojen varassa. Toritaide toki erikseen, mutta se on kai enemmän harrastelua ja puuhastelua.
Vai oikein höpöhöpö :D Sinähän näytät asiasta paljon tietävän. Toisekseen mistä revit nuo apurahat tuohon koko keskusteluun mukaan?
Ja apurahoista nyt puheenollen; kyllä niitä saa "kouluttamattomatkin" jos osoittaa ammattipätevyytensä muuten ja projektin tärkeyden. Toisekseen taiteilijoilla voi olla muitakin mesenaatteja ja avustajia kuin apurahat mitä tulee noihin taidenäyttelyiden järjestämiseen.
AP
Apurahansaajat ovat julkista dataa; googlaapa vaikka Taiken, SKR:n ja Koneen säätiön (3 isointa) jakamat apurahat edelliseltä 10 vuodelta ja googlaa apurahansaajan nimi, mene sen nettisivuille ja katso CV:stä koulutus. Aika harvalla on edes Kuvataiteilija AMK, kyllä ovat maistereista nämä, jotka sitä hommaa ihan työkseen pääsevät tekemään.
Kyllä tämä pitää ihan paikkansa, että edustettuina on kovan luokan ammattilaiset. Sinä kuitenkin sanoit ettei apurahoja saa ilman koulutusta. Taidekoulutuksen puute ei kuitenkaan ole este saada apurahoja - edes Koneen säätiöltä. Tiedän taiteilijapiireistäni tämän.
AP
Juu, eihän se nimellisesti ole este, mutta käyhän katsomassa kuinka moni "itseoppinut" niitä apurahoja on todellisuudessa Koneelta saanut.
No mitä sä sit oikein selvität? :D
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet Suomen panoksesta tämän vuoden Venetsian Biennaalissa? Itse tarkoitus käydä vielä marraskuun aikana katsastamassa näyttelykokonaisuus. Juttujen perusteella vaikuttaa kiinnostavalta, vaikkei ihan vedä 2013 vuodelle vertoja, joka oli UPEA!
En ole harmi kyllä ehtinyt tutustua tämän vuoden antiin. Pitääkin paneutua vaikka tänä iltana, hyvä kun muistutit. Oletko käynyt siis aiemmin jo? Itse en ole käynyt kertaakaan paikan päällä.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koetko ammattisi tärkeäksi? Onko koulutus olennaista taiteilijaksi tulemisessa vai saako taiteilijaksi ryhtyä kuka tahansa?
Ammattini on tärkeä kulttuurin kannalta mielestäni.
Minulla on koulutus (ei AMK), mutta mielestäni taiteilijaksi voi ryhtyä kuka tahansa. Suomessa on paljon itseoppineita taiteilijoita, jotka menestyvät ja joita arvostan. Oppia voi hakea monesta paikasta, ei pelkästään kouluista ja kursseilta.
AP
Höpöhöpö, ilman alan koulutusta on turha hakea apurahoja, siellä raati katsoo hakemuksesta ensin onko taiteen AMK, kandi, maisteri vai tohtori ja sen jälkeen luetaan vasta itse projektihakemusteksti. Ja ilman apurahoja ei saa näyttelyitä, ellei sitten ole itsellä paljon muuta rahaa, esim. perintöä yms. Hyvä galleria maksaa yli tonnin.
Myynnillä on taas vaikea tehdä rahaa kun Suomessa ei oikein osteta taidetta, eli ammattimaisesti homma pyörii juurikin noiden apurahojen varassa. Toritaide toki erikseen, mutta se on kai enemmän harrastelua ja puuhastelua.
Vai oikein höpöhöpö :D Sinähän näytät asiasta paljon tietävän. Toisekseen mistä revit nuo apurahat tuohon koko keskusteluun mukaan?
Ja apurahoista nyt puheenollen; kyllä niitä saa "kouluttamattomatkin" jos osoittaa ammattipätevyytensä muuten ja projektin tärkeyden. Toisekseen taiteilijoilla voi olla muitakin mesenaatteja ja avustajia kuin apurahat mitä tulee noihin taidenäyttelyiden järjestämiseen.
AP
Apurahansaajat ovat julkista dataa; googlaapa vaikka Taiken, SKR:n ja Koneen säätiön (3 isointa) jakamat apurahat edelliseltä 10 vuodelta ja googlaa apurahansaajan nimi, mene sen nettisivuille ja katso CV:stä koulutus. Aika harvalla on edes Kuvataiteilija AMK, kyllä ovat maistereista nämä, jotka sitä hommaa ihan työkseen pääsevät tekemään.
Kyllä tämä pitää ihan paikkansa, että edustettuina on kovan luokan ammattilaiset. Sinä kuitenkin sanoit ettei apurahoja saa ilman koulutusta. Taidekoulutuksen puute ei kuitenkaan ole este saada apurahoja - edes Koneen säätiöltä. Tiedän taiteilijapiireistäni tämän.
AP
Juu, eihän se nimellisesti ole este, mutta käyhän katsomassa kuinka moni "itseoppinut" niitä apurahoja on todellisuudessa Koneelta saanut.
No mitä sä sit oikein selvität? :D
???
Vierailija kirjoitti:
Teen enemmän kuvitustöitä, esimerkiksi oppikirjoihin ja kuvakirjoihin joten en osaa määritellä varsinaista taidesuuntaustani taidemaalarien termistöllä. Jos noiden väliltä pitäisi valita, niin perus maisemakuvien taiteilija :D Abstraktius ei ole minun alaani. Akvarellit ovat pääasiallinen työskentelyvälineeni.
Kuulostaa varmasti hassulta, mutta minulla ei ole varsinaisia idoleita taiteen saralla. Pidän erilaisista tyyleistä ja jäljistä, tykkään seurata taiteilijoita sosiaalisessa mediassa. Pidän tällä hetkellä Montrealin "alamaailman taiteen" suunnasta. Skotlannissa on myös todella mielenkiintoisia uusia nousukkaita ja tulokkaita.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Leikkisä, lapsekas, kuitenkin pikkutarkka. Kuvittele vaikka akvarelleilla ja guasseilla yömaisema, jossa juoksentelee pupujusseja.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä olet Suomen panoksesta tämän vuoden Venetsian Biennaalissa? Itse tarkoitus käydä vielä marraskuun aikana katsastamassa näyttelykokonaisuus. Juttujen perusteella vaikuttaa kiinnostavalta, vaikkei ihan vedä 2013 vuodelle vertoja, joka oli UPEA!
En ole harmi kyllä ehtinyt tutustua tämän vuoden antiin. Pitääkin paneutua vaikka tänä iltana, hyvä kun muistutit. Oletko käynyt siis aiemmin jo? Itse en ole käynyt kertaakaan paikan päällä.
AP
Taiteilija, joka ei ole ikinä käynyt Venetsian Biennaalissa? Eikä edes tiedä mitä siellä on tänä vuonna Suomen paviljongissa? Että sellainen "ammattilainen" täällä.
Miksi ihmiset tekeytyvät aivan toisiksi henkilöiksi, ja avaavat palstalla kysy x:ltä -ketjuja? Onko se jotain toteutumattomien haaveiden paikkailua vai mitä? No, ehkä joku terapeutti osaisi vastata tähän paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Ateneum vai Kiasma?
Ateneum.
AP
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ah. Leikkisä, lapsekas, kuitenkin pikkutarkka. Kuvittele vaikka akvarelleilla ja guasseilla yömaisema, jossa juoksentelee pupujusseja.
AP
Huom. EI-FORMALISTISESTI :) Siis tarkoitan että miksi siellä juoksentelee pupujusseja, sisältö kiinnostaa minua erityisesti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
AP
Googlestasi katkesi hakukoneen hihna..?