Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen 23v ja sain tänään pysyvän eläke päätöksen ja sain tietää eläkkeeni summan...

Vierailija
18.09.2017 |

1730e

Kommentit (156)

Vierailija
121/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En usko. Ainakaan työeläkkeeseen ei vaikuta alle 23- v tienatut tulot.

No on vaikuttanut varmaan 10 vuoden ajan jo.

Vierailija
122/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän vittua!????? Mä teen TÖITÄ ja en tienaa noin hyvin! 8 h päivässä, 5 päivää viikossa, vuodesta toiseen perse homeessa. Vittu tää suomi on kyllä niin sekasin jos kotona makaamalla tienaa enemmän kun töissä käymällä! Ai saatana kyllä rupes taas vituttamaan!

No lopeta se työnteko ja hakkaa vaikka päätäsi betoniseinään. Näin pääset iki-ihanalle sairaseläkkeelle ja tulet taatusti onnelliseksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkä pääsisi nopeasti eläkkeelle? Olen miettinyt käsien katkaisemista katkaisu sirkkelillä, mutta kuinka katkaisen viimeisen käden? Jotenkin täytyisi painaa katkaisijaa ja teräsuojusta jollain.

Juokse päin betoniseinää. Äkkiä, invaruutu odottaa jo.

Vierailija
124/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hesarissa oli tässä jokunen vuosi sitten juttu nuorehkosta naisesta, joka oli työkyvyttömyyseläkkeellä. En muista summaa, mutta se oli huimasti korkeampi kuin 1750e, vähintään 3000e. Henkilöllä oli siis vakuutus ja vakuutusyhtiön piti selvittää todennäköinen tuleva ansiotulo, jonka perusteella eläke määritettiin. Sitä siis EI määritetty sen mukaan, mitä vakuutettu oli ehtinyt tienaamaan nuorella iällä.

Eläkkeen kokoon vaikutti mm. vanhempien koulutus ja ansiotulot, vakuutetut kouluarvosanat(kympin tyttö) ja se mitä hän oli siihen mennessä ehtinyt opiskella. Vakuutusyhtiön arvio oli, että ansiotulot olisivat olleet korkeasti palkatun asiantuntijan tasoa.

Tässä puhut nyt ihan eri asiasta kuin työkyvyttömyyseläkkeestä.

Näin lasketaan vahingonkorvaus vammasta, joka johtuu vakuutuksenottajan aiheuttamasta onnettomuudesta, joka on aiheuttanut uhrille koko elämän pituisen vammautumisen. Tämän vahingonkorvauksen sitten vamman aiheuttajan vakuutusyhtiö maksaa.

Tällä ei ole mitään tekemistä työkyvyttömyyseläkkeen kanssa, vaan kyseessä on vahingonkorvaus aiheutetusta vahingosta.

Tällainen vahingonkorvaus voi myös katketa milloin tahansa, jos vakuutusyhtiön asiantuntijat ovat sitä mieltä, että henkilö onkin kuntoutunut tarpeeksi.

Pysyvä työkyvyttömyyseläke, jota tässä ketjussa - AP:n aloituksen mukaisesti - käsitellään, taas perustuu henkilön omaan työtuloon ja se on aina pysyvä. Eli jatkuu vanhuuseläkkeeseen saakka, jollei eläkkeelle joutunut itse muuta ilmoita.

Työkyvyttömyyseläkkeen maksajana voi olla vakuutusyhtiö (tapaturma) tai Kela tai eläkevakuutusyhtiö.

Työkyvyttömyys eläke voi perustua arvioon (nuori ikä) tai oletettuun palkkakertymään 63-ikävuoteen asti.

Vierailija
125/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsenikin sairausloman korvaus on laskettu tuolla lailla. Lapseni joutui onnettomuuteen kesätyöpaikassa ja työpaikan vakuutusyhtiö korvasi sairausloman laskemalla mitä hän tienaisi, jos olisi jo valmistunut silloin opiskelemaansa ammattiin.

Olihan se iso raha vasta opiskelujaan aloittavalle opiskelijalle, kun sai korvauksen sairauslomasta valmiin IT-gurun keskipalkan mukaan

Mistä vakuutusyhtiö päätteli, että lapsestasi olisi tullut gurutasoinen osaaja? Eihän joku keskimääräinen koodari kummoisesti tienaa.

Vierailija
126/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse muutaman vuoden työssä olemisella saan samansuuruisen eläkkeen työeläkeyhtiöltä, en siis Kelasta. Taisin olla vanhempi ap:a, kun eläkkeelle jouduin.

Vierailija
127/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten voi olla noin iso eläke?! Olen 54-vuotias, on tässä töitäkin tullut elämän varrella tehtynä, eikä työeläkettä ole karttunut likikään tuon vertaa. 

Olisikohan vain kannattanut jo 23-vuotiaana heittää hanskat tiskiin?

Kyse on työkyvyttömyyseläkkeestä, se on eri asia mitä työeläke. Vielä sinä ehdit vammautua tai sairastua, niin pääset sille.

Vierailija
128/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Trollihan se kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tienasit töissä ollessasi :)? Tiedän monia ikäisiäsi eläkeläisiä, jotka ovat olleet ok tuloilla töissä ennen eläkettä ja ei kyllä todellakaan eläke ole tuota luokkaa.

Niinpä. Juuri viime viikolla uutisointiin, kuinka nuorena työkyvyttömyyseläkkeelle joutuneilla eläke jää yleensä selvästi alle köyhyysrajan.

Itse jouduin pysyvälle tk-eläkkeelle v. 2013, sitä ennen olin vuosikausia määräaikaisilla kuntoutustuilla (käytännössä siis määräaikainen tk-eläke, vain nimitys on eri). Eläkkeeseen laskettavaa työhistoriaa vain reilu 12 vuotta (huom. vielä silloin ei ennen ikävuosia 23 tehdystä työstä eläkettä kertynyt, nykyään viimeisten lakimuutosten myötä kertynee jo 18-vuotiaasta saakka tai kenties ihan kaikista, alaikäisenäkin tehdystä työstä?, varusmiespalvelun ajalta, kodinhoidon ja opiskelujen ajalta jne. Aiemmin siis ei mistään tällaisista kertynyt eläkettä).

Saan tk-eläkettä bruttona vähän alle 1500e/kk, alkuaan oli n. 13000e/kk, siihen on tullut vuosittain indeksikorotukset, yleensä 1-3% luokkaa/v + joku "ikäindeksikorjaus"/elinajanodotekerroinkorjaus tms., se oli selvästi suurempi korotus kuin nuo vuotuiset indeksikorotukset, muistaakseni yli 100e/kk. Viimeisestä työstä ennen kuntoutustukea sain kuitenkin noin 3200e/kk/brutto (+ samansuuruinen "13. kk palkka" eli lomarahat, joita ei tietenkään eläkeläisenä kerry) ja tästä on tosiaan jo useita vuosia aikaa. Eli ainakin minulla suht' varhainen eläköityminen pudotti nettotulotason lähes puoleen aiemmasta. "Kompensaationa" saan asumistukea 120e/kk (vuokra 560e sis sähköt ja vedet, sähkön Kela tuosta niistää pois ennen asumistuen laskentaa eli tietenkään sille arvioidulle sähkön osuudelle ei asumistukea heru). Ja eläkkeeni olisi ollut paljon, paljon pienempi, ellei olisi ollut suht' kohtuupalkkainen tuo viimeisin työsuhteeni.

En siis kirjoittanut tätä valittaakseni eläkkeeni "pienuutta" tai mitään sellaista, ihan kohtuullisesti tällä pärjään, kun suurin menoerä on asumiskulut, sitten ruuat, sitten lääkkeet. Tupakasta, viinistä ja villeistä naisista menoerää on kertynyt viimeisten 10v aikana pyöreästi 0e.

Sulla on kyllä pieni eläke - miten on mahdollista?

Mulla työssä oloaikaa vain muutama vuosi, sh:n palkka lisien kanssa samaa luokkaa kuin sun palkka. Saan eläkettä nyt ~ 1800 kk.

Vierailija
129/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Trolli.

En usko, että on.

Tuon verran saisi eläkettä 23-vuotiaana esim. lähäri: peruskoulusta suoraan amikseen, 18-vuotiaana vuorotyöhön, jossa paljon ylitöitä.

Vierailija
130/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos esim. rakennusalan opiskelija tai vastavalmistunut tippuu katolta ja halvautuu, on eläke hyvä. Mutta eipä käy ap:n tilanne kateeksi, oli trollia tai ei....Jos alati ahdistunut mt-potilas saa eläkkeen eikä ole koskaan töitä ehtinyt tekemään, ei eläke ole noin hyvä, sen nyt tajua jokainen....

Vierailija
131/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä eläkekertymä on just tuo. Nykyään työeläke kertyy siten, että se on 1,5 prosenttia palkasta. 30 vuoden työura antaa työeläkettä siis 45 prosenttia työssäkäyvän tuloista eli 1,5x30. Näin yritetään saada ihmiset tekemään pitkiä työuria. Superkarttumatkin on poistettu.

Ja 40 vuoden työuralla eläke on 60% palkasta. Superkarttumaa on heikennetty, mutta on se silti olemassa, jokainen työssäolokuukausi alimman eläkeiän jälkeen kasvattaa eläkettä 0,4%. Vuosi siis 4,8% ja viisi vuotta tuo 24 prosentin lisän eläkkeeseen + normaali 1,5% karttuma.

Höpön höpön. Eläke kertyy 1,5 % palkasta, jokainen työvuosi lasketaan yksitellen. Eli jos palkka on heikko esim. ensimmäiset 10 vuotta, pitää palkan nousta todella korkeaksi, että eäke nousee yli 2500 euron. Tämä koskee siis meitä nuorempia. Vielä viime vuosina on jäänyt reippaasti hyvälle eläkkeelle.

Lisäksi elinaikakerroin pienentää eläkettä entisestään. Jos itse jään 66-vuotiaana eläkkeelle sitä leikataan 11 %

Vierailija
132/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko tienasit töissä ollessasi :)? Tiedän monia ikäisiäsi eläkeläisiä, jotka ovat olleet ok tuloilla töissä ennen eläkettä ja ei kyllä todellakaan eläke ole tuota luokkaa.

Kiinnostaisi tosiaan tietää ap:n palkkatulot.

Itse tienasin 2700 brutto ja eläke on alle 1300 €/kk.

Nelivitosena jouduin jäämään työkyvyttömyyseläkkeelle :/

Vierailija
133/156 |
19.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En usko. Ainakaan työeläkkeeseen ei vaikuta alle 23- v tienatut tulot.

No on vaikuttanut varmaan 10 vuoden ajan jo.

Parannus koskee 1980-luvun puolella syntyneitä, ei meitä 60-70 - luvulla syntyneitä

Vierailija
134/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oman lapsenikin sairausloman korvaus on laskettu tuolla lailla. Lapseni joutui onnettomuuteen kesätyöpaikassa ja työpaikan vakuutusyhtiö korvasi sairausloman laskemalla mitä hän tienaisi, jos olisi jo valmistunut silloin opiskelemaansa ammattiin.

Olihan se iso raha vasta opiskelujaan aloittavalle opiskelijalle, kun sai korvauksen sairauslomasta valmiin IT-gurun keskipalkan mukaan

Mistä vakuutusyhtiö päätteli, että lapsestasi olisi tullut gurutasoinen osaaja? Eihän joku keskimääräinen koodari kummoisesti tienaa.

Nämä tiedot, joilla vahingonkorvaus lasketaan, perustuu ihan lakiin ja ammatin keskiarvo- tai mediaanipalkkaan. Jokaisen ammattinimikkeen keskiarvo- tai mediaanipalkka taas lasketaan vuosittain, joten vakuutusyhtiöllä on aina käytössään tuoreimmat tiedot, joiden mukaan korvaus maksetaan. Ei nämä ole mitään hatusta vedettyjä summia, vaan perustuvat tilastoihin.

Lapseni siis opiskeli onnettomuuteen joutuessaan datanomiksi ja datanomien keskipalkka oli tilastojen mukaan silloin hieman yli 4000 euroa/kk ja sen keskipalkan mukaan vakuutusyhtiö maksoi korvausta sairausajan ansionmenetyksistä.

Vierailija
135/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Minä sain työeläkelaskelman. Nyt nelikymppisenä se on alle 200€ kuussa, ja olen ollut töissä lähes 20 vuotta. Vielä tässä saa puskea töitä seuraavat 20 vuotta.

Vierailija
136/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa. Minä sain työeläkelaskelman. Nyt nelikymppisenä se on alle 200€ kuussa, ja olen ollut töissä lähes 20 vuotta. Vielä tässä saa puskea töitä seuraavat 20 vuotta.

Heh hee varmaan kannattaa eläkettä odottaa, sama kuin omaa kuolemaansa alkaisi odottamaan.

Elä nyt jos on pienikin mahdollisuus siihen eli pois töistä ja alat downshiftaamaan.

Muista että vanhana ei jaksa tehdä mitään niitä asioista joita kuvittelit eläkkeellä tekeväsi, näin on käynyt lukemattomille työnsankareille, eräskin kuoli heti ekana eläkepäivänään...toinen sai aivoinfarktin vuoden oltuaan eläkkeellä, ei muuta kuin odottamaan eläkepäiviään.

Vierailija
137/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuka hemmetti haluais ola työkyvyttömyyseläkeellä noin nuorena - tai yleensäkään? Kai siihen on yleensä syy eli ei ole työkykyinen.

Mä en ainakaan haluais mitään pysyvää sairautta tai vammaa itselleni. Ihan sama, vaikka saisin 10.000€/kk. Idiootti täytyy olla, jos tuollaista kadehtii.

Juuri näin! Olen niiiiin onnellinen, että saan vielä 52-vuotiaana olla työelämässä ja tulen olemaankin niin kauan kuin terveys vaan pysyy kohtalaisena. Suunnittelin, että ehkä sitten seitsemänkymppisenä harkitsen pikkuhiljaa poisjääntiä työelämästä. Eli ainakin 15 vuotta on vielä työuraa jäljellä, joten opiskelen juuri yliopistossa innokkaasti uusia asioita. Sitä paitsi en edes pärjäisi tuollaisilla tuloilla, vaikka se jäisi kokonaan käteen. Mietin juuri parin kuukauden opiskeluvapaalle jäämistä, mutta käteen jäävä tulo putoaisi summaan 1500e/kk enkä taida pärjätä sillä...

Mieluummin olen terve ja työelämässä ja maksan sitten ne muitten sairaampien ja köyhempien eläkkeet. Sopii kyllä minulle.

Vierailija
138/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs nyt AP. Aiotko vain olla vai yritätkö tehdä elämälläsi, jotain? Esim. vaikka kirjoittaa kirjaa tai jotain vastaava?

Vierailija
139/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuka hemmetti haluais ola työkyvyttömyyseläkeellä noin nuorena - tai yleensäkään? Kai siihen on yleensä syy eli ei ole työkykyinen.

Mä en ainakaan haluais mitään pysyvää sairautta tai vammaa itselleni. Ihan sama, vaikka saisin 10.000€/kk. Idiootti täytyy olla, jos tuollaista kadehtii.

Juuri näin! Olen niiiiin onnellinen, että saan vielä 52-vuotiaana olla työelämässä ja tulen olemaankin niin kauan kuin terveys vaan pysyy kohtalaisena. Suunnittelin, että ehkä sitten seitsemänkymppisenä harkitsen pikkuhiljaa poisjääntiä työelämästä. Eli ainakin 15 vuotta on vielä työuraa jäljellä, joten opiskelen juuri yliopistossa innokkaasti uusia asioita. Sitä paitsi en edes pärjäisi tuollaisilla tuloilla, vaikka se jäisi kokonaan käteen. Mietin juuri parin kuukauden opiskeluvapaalle jäämistä, mutta käteen jäävä tulo putoaisi summaan 1500e/kk enkä taida pärjätä sillä...

Mieluummin olen terve ja työelämässä ja maksan sitten ne muitten sairaampien ja köyhempien eläkkeet. Sopii kyllä minulle.

Mutta entä kuin pääset vihdoin eläkkeelle ja Suomen valtio on konkurssi kypsä, eikä sinulle maksetakkaan eläkettä jolla pystyisit itsesi elättämään. Mitä teet sitten?

Vierailija
140/156 |
20.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämä kova työmoraali on kyllä 50-luvulla ja nähtävästi myös 60-luvulla syntyneiden juttu. Homma tulee kyllä menemään mielenkiintoiseksi tulevaisuudessa, kuin olette eläkkeellä ja töissä on tämä nuoriso. Nuoriso, jota ei paskan pätkääkään kiinnosta tehdä mitään mikä ei ole mielenkiintoista seuraavaa 40vuotta. Toivon että jotain kiinnostaa pyyhkiä tämän työntehneen sukupolven pyllyt vanhainkodeissa.