Lapsenlapseni nimettiin toisen isoäidin mukaan.
Ihan kutsumanimi on sama, mitään minun nimeäni ei ole missään. Tuntuu hieman loukkaavalta?
Kommentit (138)
Ai on loukkaavaa? Sekö ei ole loukkaavaa että nimi valitaan aina MIEHEN mukaan koska mies on aina tärkeämpi? Nuo nimiperinteet ovat täysin patriarkaalisia jossa naisella ei ole mitään arvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran jestas :o Olen kahden äiti ja kahden mummi enkä nimennyt omiani minkään suvun nimen mukaan Enkä totisesti edellytä sitä myöskään lapsiltani!! Kyllä lapsi ansaitsee saada ihan oman nimen.Käykää hautausmaalla näitä esi-isiä ja -äitiä muistelemassa tai muuten miten haluatte.Eipä ole ap:llä oikeita ongelmia jos tuosta(kin) pitää herne nenään vetää! (ellei ole provo)
Eli et voi asettua ap:n asemaan, kun et tiedä miltä tuntuu, että toinen valitaan ja sinua ei.
Tuliko tänne nyt toinenkin vinksahtanut mummo messuaan?
Eiköhän tuokin ole ihan vaan ap.
Vierailija kirjoitti:
Miksi täällä käännytään aina ap:ta vastaan ihan normaaleissakin asioissa? :D
Tässä nyt ei ole mitään normaalia.
Miksi se sinua loukkaa? Ehkä toisen isoäidin nimi on kulkenut suvussa jo useamman sukupolven ajan.
Ja vanhemmat halusivat vaalia vanhoja perinteitä. Näin on monessa suvussa.
Mun miehen mummolla oli todella kaunis ja uniikki nimi, itse haluaisin antaa tämän meidän lapselle nimeksi, mutta mies pitöö sitä vanhahtavana, vaikka ei noita nyt kovin montaa ole olemassa, mutta koska on ollut hänen mummonsa nimi niin ymmärrän. Toiseksi nimeksi tahdon sen kyllä sitten. Siinäpähän minun äitini ja mummoni loukkaantuvat, heillä ei ole harvinaisempaa nimeä
Pojallani on yksi etunimi, se on ex-mieheni isoisän nimi. Siinä suvussa on tapana antaa miehelle vain yksi nimi.
Yhdellä tyttärellä on isoäitini äidin etunimi ja kuopuksella on toinen ja kolmas nimi samat kuin ex-anopilla.
Lapsilla on isänsä sukunimi eikä minun sukunimeni,
Ei ole ikinä tullut mieleni viereenkään, että minun ylenevät polveni olisivat näistä nimivalinnoista voineet loukkaantua.
Vierailija kirjoitti:
Ei se toisen isoäidin nimi sen ihmeempi ole kuin minunkaan nimeni. En ole mikään "irmeli". Kuuleman mukaan se toinen isoäitikään ei mitenkään liikaa edes pitänyt nimestään. En tiedä miksi piti just se kaikista nimistä pitää jakaa eteenpäin. Ilmeisesti minua näpäyttääkseen.
Höpö-höpö! Koitas nyt mummu kasvaa aikuiseksi.
Minulle ei ole edes tullut mieleen, että joku voisi loukkantua nimivalinnoista!!! Meidän kolmella lapsella toiset nimet tulevat kaikki miehen suvusta, minun suvustani ei yhtäkään. Koska ne nyt vaan sattuivat olemaan kauniita ja sointuivat etunimien kanssa hyvin yhteen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei herran jestas :o Olen kahden äiti ja kahden mummi enkä nimennyt omiani minkään suvun nimen mukaan Enkä totisesti edellytä sitä myöskään lapsiltani!! Kyllä lapsi ansaitsee saada ihan oman nimen.Käykää hautausmaalla näitä esi-isiä ja -äitiä muistelemassa tai muuten miten haluatte.Eipä ole ap:llä oikeita ongelmia jos tuosta(kin) pitää herne nenään vetää! (ellei ole provo)
Eli et voi asettua ap:n asemaan, kun et tiedä miltä tuntuu, että toinen valitaan ja sinua ei.
Minä sen tiedän, iha omakohtaisesti tai tiesin sen jo ennen kun perustimme perheen, että minun toivotaan vaalivan ja tukevan mieheni suvun vanhoja perinteitä, joita edelliset polvet ovat vaalineet jo satoja vuosia.
Myös lasten nimissä ja hyvä niin, sillä nyt 15v. Ja 17v. lapseni kantavat ylpeydellä esivanhempiensa nimiä ja ovat ylpeitä niistä ja on liittänyt sukupolvien ketjuun.
Ja hyvä niin, etten päättänyt yksin lasten nimistä, sillä tuskin lapseni olisivat sitä suuresti arvostaneet, jos olisin katkaissut suvun perinteet.
Eikä tämä ole pahoittanut mieltäni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vielä haudan takaakin tuo nainen hyökkää kimppuusi pilkallisesti nauraen. Koko kastejuhla on järjestetty sinun nöyryyttämiseksi. Kaikki naureskelevat pilkallisesti ja kuiskivat selkäsi takana: katsokaa tuotakin mitättömyyttä, ei ole nimensä arvoinen, kuka tuollaista voisi arvostaa, onneksi lapselle annettiin nimi rakastetun ja arvostetun henkilön mukaan...
Vierailija kirjoitti:
Ai on loukkaavaa? Sekö ei ole loukkaavaa että nimi valitaan aina MIEHEN mukaan koska mies on aina tärkeämpi? Nuo nimiperinteet ovat täysin patriarkaalisia jossa naisella ei ole mitään arvoa.
Voihan se yhtä hyvin olla naisen puoleinen suku, missä suvun nimet kulkevat sukupolvelta toisella.
Minulla on sama nimi, kun äitini puoleisella suvussa, joka on annettu jo kahdeksassa sukupolvessa naispuoliselle jäsenelle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voihan se yhtä hyvin olla naisen puoleinen suku, missä suvun nimet kulkevat sukupolvelta toisella.
Minulla on sama nimi, kun äitini puoleisella suvussa, joka on annettu jo kahdeksassa sukupolvessa naispuoliselle jäsenelle.
Ihanan pitkä perinne, joka rakentaa siltaa sukupolvien yli. Aiotko jatkaa itse oman tyttäresi kohdalla?
Meidän lapsi nimettiin isoisoisoäidin nimellä. Kukin näistä esiäideistä on jo edesmennyt eikä kellään ollut samaa sukunimeä kuin meillä. Nimi oli aikoinaan hyvin suosittu mutta nykypäivänä nimeä tulee hyvin harvoin vastaan. Nimeä oli sekä miehen että minun puolella, joten jokainen isovanhempi voi ajatella, että se on hänen äitinsä/anoppinsa nimi :)
Hanna ja Maria ovat ikivanhoja nimiä,Ritva paljon nuorempi nimi.Mutta nyt siis hävetään uudempaa nimeä...ymmärrän..heh heh.Mutta miksi sun just täytyy teilata Pirjo ja Ritva.
"Ei anna Hanna Niilon p...a".Näin laulettiinmun kouluvuosina.
Hyvää kehittelyä ja veden lisäämistä myllyyn, kun ap vasta useamman sivun vänkäyksen jälkeen paljastaa, että nimen "antanut" isoäiti on kuollut.
Tuo tasapuolisuuden nimissä -jankkaus alkaa kyllä jo toistaa itseään, joten siksi ei ihan täysiä pisteitä voi antaa.
4/5
Vierailija kirjoitti:
Alba tuli tännekin riehumaan? Oman lapseni etunimistä yksikään ei ole miehen puolelta. Ei käynyt edes mielessä moinen.
Vai on Porvoossa vietetty ristiäisiä. 1/5
Vierailija kirjoitti:
Hyvää kehittelyä ja veden lisäämistä myllyyn, kun ap vasta useamman sivun vänkäyksen jälkeen paljastaa, että nimen "antanut" isoäiti on kuollut.
Tuo tasapuolisuuden nimissä -jankkaus alkaa kyllä jo toistaa itseään, joten siksi ei ihan täysiä pisteitä voi antaa.
4/5
Kiitti!
Ap
Mun äitini nimi on tyyliin "Terttu" ja anopin nimi tyyliin "Ellen". Ei varmaan ole vaikea arvata kumman nimen laittaisin lapselleni, jos joku noista pitäisi valita. Se ei toki tarkoita ettenkö kunnioittaisi omaa äitiäni yhtä paljon kuin anoppia.
Vierailija kirjoitti:
Mun vanhemmat antoivat toiseksi nimekseni mummini nimen. Itse en siitä tykkää, mutta koska se on toinen nimeni, en ole jaksanut vaihtamaankaan lähteä. Jos joskus lapsia saan, niin en kyseistä nimeä kiertoon laita. Makuasioita nämä nimet.
Mulla kanssa, mutta lapset poikia, joten ei tarvinnut antaakaan. Toisen mummon nimi on nykyajan suosikki, mut se olis jo liiankin yleinen.
Tuliko tänne nyt toinenkin vinksahtanut mummo messuaan?