Työpaikan saikuttelijat v*tuttaa!!!!
Kommentit (195)
Meillä on hassu järjestelmä. Lääkäri kirjoittaa ma:na viikon saikkua. Jos palaat aikaisemmin töihin, saat sairauslomanpalkan, mutta myös normaalipalkan niiltä päiviltä jolloin olet töissä. Tuo tuplapalkka on ihan mukava kannustin palata aikaisemmin töihin.
Olen huomannut sen, että kun itselle pukkaa jokavuotinen flunssa päälle, niin heti kannattaa olla töistä pois sen 1-2 päivää. Selviää paljon helpommalla, kun samantien vetää itsensä vuodelepoon, kun kurkkuun alkaa sattua ja voimat heiketä.
Silloin flunssa ei edes pääse kunnolla niskan päälle, vaan paranee hyvinkin nopeasti. Loppuviikon on jo parempi olo.
Jos taas olen yrittänyt sinnitellä niin kauan, että flunssa on kunnolla päällä ja alkaa nostaa iltasella kuumetta ja limaa tulee sekä kurkusta että nenästä, niin paraneminen vie sen kaksi viikkoa. Ja töitä tehdään silloin puoliteholla se aika.
Mielummin otan tuon yhden tai kahden päivän teholevon, kuin olen rikkinäisenä sairastuttamassa muita, samalla tehden epätehokkaasti töitä. Uskoisin, että työnantajankin puolesta tämä on järkevämpi ratkaisu. Kehon oma puolustus pääsee tekemään hommia, kun vaan jaksaa olla siellä peiton alla ensin. Jos tosiaan heräisin viideltä aamulla töihin, iltapäivällä takaisin kaupan kautta, niin ei keholla olisi resursseja samalla tavalla tapella sairautta vastaan.
Mulle ollaan usein kateellisia siitä että mä voin olla poissa töistä vaik pari viikkoa omalla ilmoituksella, kun toisilla on se max 1-3 päivää vähän työpaikasta riippuen. Mut toisaalta, mä en välttämättä saa sairaspäiviltä mitään korvausta. Että en tiedä, mitä kadehtimista tässä on. Periaatteessa siis voisin saikutella kuinka paljon vaan, mut eipä viitsi jäädä pois töistä ellei oikeasti ole sairas.
Ja en ymmärrä niitä saikuttajia, jotka pystyvät juhlimaan sairauslomalla...
Vierailija kirjoitti:
Kai se nyt vähän riippuu sairaudestakin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta silti, kyllä sitä ehtii juhlia myöhemmin. Ei ole moraali kohdillaan..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos juhliminen ei häiritse toipumista mitenkään, niin mitä se kenellekään moralistille kuuluu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mukavien asioidentekeminen (ml. juhliminen) saattavat jopa edistää sairauden paranemista, tai ainakin pitää sairaan mielialan parempana.
Vierailija kirjoitti:
Ei huomenna kannata vielä jäädä pois töistä. Tiistaina vasta. Herättää vähemmän epäilyksiä. Huomenna voi huokailla ja valittaa kurkkukipua/päänsärkyä ohimennen..
Tiistaina työterveyteen aamulla ja loppuviikko sairaslomaa.
👍🏻
Näin se tuntuu kyllä menevän, facebookissa näkyy että viikonloput dokataan ja sitten alkuviikosta alkaa päänsäryllä ym. oireilla. Kesällä ei montaa täyttä viikkoa tehnyt.
Mulla on työkaveri joka saikuttaa pari päivää ennen loman alkua. Kädessä vikaa. Ja.näin siirtää lomapäiviä säästöön. Nytkin pitämättömiä säästövapaita 4vk ja täydet lomat päälle. Just yks päivä hehkutti ku on lomia pitämättä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos joka viikko vuodesta toiseen ollaan omalla ilmoituksella pari päivää sairauslomalla, niin työnantajalla pitäisi olla mahdollisuus irtisanoa työntekijä. Viikonloppuisin dokataan ja sitten ei kyetä maanantaina töihin.
Älä puhu p askaa. Ei ole mahdollista. Vuositasolla, kun 12vrk saiputtaa tulee täyteen on järjestettävä keskustelu asiasta esimiehen kanssa. 20vrk kun tulee käyntiin tulee aika keskusteluun työterveydessä.
Jos työnantaja noudattaa näitä. Meillä ei noudata ja seuraukset on sen mukaiset.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut sen, että kun itselle pukkaa jokavuotinen flunssa päälle, niin heti kannattaa olla töistä pois sen 1-2 päivää. Selviää paljon helpommalla, kun samantien vetää itsensä vuodelepoon, kun kurkkuun alkaa sattua ja voimat heiketä.
Silloin flunssa ei edes pääse kunnolla niskan päälle, vaan paranee hyvinkin nopeasti. Loppuviikon on jo parempi olo.
Jos taas olen yrittänyt sinnitellä niin kauan, että flunssa on kunnolla päällä ja alkaa nostaa iltasella kuumetta ja limaa tulee sekä kurkusta että nenästä, niin paraneminen vie sen kaksi viikkoa. Ja töitä tehdään silloin puoliteholla se aika.
Mielummin otan tuon yhden tai kahden päivän teholevon, kuin olen rikkinäisenä sairastuttamassa muita, samalla tehden epätehokkaasti töitä. Uskoisin, että työnantajankin puolesta tämä on järkevämpi ratkaisu. Kehon oma puolustus pääsee tekemään hommia, kun vaan jaksaa olla siellä peiton alla ensin. Jos tosiaan heräisin viideltä aamulla töihin, iltapäivällä takaisin kaupan kautta, niin ei keholla olisi resursseja samalla tavalla tapella sairautta vastaan.
Joo tuo on kyllä fiksuin ratkaisu, mut työpaikoissa jossa ei poissaoloa omalla ilmoituksella sallita, ei työterveyslääkäri kirjoita saikkua, vaan sit just käydään puolikuntoisena töissä ja se flunssa kestää ikuisuuden ja vie kaikki voimat ja parantuminen ja palautuminen kestää paljon kauemmin.
Enämpi tommoiset fituttaa.
"Ja laiska se töitään luettelee", sanoi mamma.
Täysin oikein saikutella vähän väliä ilman syytä. Se on ainoa keino jolla saataisiin tämä typerä sairaslomalaki lopetettua.
Yhteiskunta on nykyään pelkkää hyysäämistä, mistään ei pidä ottaa vastuuta, ei edes omasta sairastumisestaan. Miksi säännöt tehdään aina heikoimpien mukaan?
Suomalainen työelämä on itsessään niin sairasta että saikulla olijat ovat terveempiä kuin ne saikkuja pelkäävät ruskeakieliset jotka pelkäävät olla siellä töissä ja jopa itse saikullakin.
Niin nähtyä, nämä työnsankarit lintsaavat töissä eniten kun niillä on löysimmät hommat ja ruskein kieli.
Mun mies saikuttaa töissä ja kotona. En ymmärrä miks ne ei anna sille potkuja. Tai mä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en tiedä miksi ihmisten mielestä on hyvä raahautua pärskimään bakteerinsa työpaikalle ja pitkittää sairauttaan kun ei lepää.
Sehän se onkin, että on näitä "korvaamattomia" työntekijöitä jotka tulee kipeänä töihin ja tartuttaa muutkin, kipeänä töihin tuleminen pitäisi kieltää.
Mut sit on tämä toinen ryhmä joka on jatkuvasti poissa joko omalla ilmoituksella tai milloin milläkin verukkeella, useamman kerran kuukaudessa ollaan päivä-kaksi poissa.
Tuohon pitäisi pystyä puuttumaan, ärsyttää jatkuvasti tehdä toistenkin työt ja saikuttelija saa saman palkan kun muutkin. Miten olis jos vuodessa vaik 5 saikkupäivää maksettais normaalisti, mut sen yli menevät saikut sais vaan puolet palkasta, yli 20 saikkupäivää niin saikut palkattomia. Käsittääkseni suurin osa ihmisistä on vodessa alle 5pvää saikulla. Ja lisäksi jos todella on sairaana niin en mä ainakaan edes jaksaisi mennä töihin enkä edes mieti saanko palkkaa niiltä päiviltä.Voi jumalauta mikä idea. Tajuatko, että ihmisillä on oikeita, jopa työperäisiä, pitkäaikaisia sairauksia, eikä pelkästään parin päivän pikkuflunssia?
Jos on pitkäaikaissairas, niin ei ole työkykyinen ja pitäisi anoa pääsyä työkyvyttömyyseläkkeelle.
Minä olen kolmekymppinen mt-potilas ja ollutnyt puoli vuotta pois töistä, ja voi olla että menee vielä toinen puoli vuotta ennen kuin pystyn palaamaan töihin. Oletko ihan tosissasi sitä mieltä, että minun pitäisi hankkitua eläkkeelle? Tai pidätkö oikeudenmukaisena tuon yhden neropatin ajatusta, että 5 palkallista saikkupäivää olisi ollut hyvä ratkaisu?
Joskus ihmisten tyhmyys jaksaa vieläkin hämmentää.
Todellakin ihmisten tyhmyys jaksaa hämmästyttää. Mä en vuosiin saanut sairaspäivistä yhtikäs mitään korvausta, vaikka kävin 5 päivää viikossa töissä niinkun kaikki muutkin. Nykyisin lyhyistä saikuista se korvaus tulee , mutta jos jäisin pidemmälle saikulle niin vissiin kelalta voisin yrittää anoa sairaspäivärahaa.
Mutta kun näitä on vakkariduunissa olijoiden niin vaikea käsittää että toiset joutuu pitämään ne saikkupäivät palkattomina. Vaikka tekis joka viikko töitä sen 40 tuntia ja ylikin.
Just oma työkaveri postaili viime yönä Facebookin ryhmissä vaikka mitä (selvästi ottaneena), vaikka on kuulemma aivan järjettömässä flunssassa kaikkine mahdollisine oireineen. Ei ainakaan itelle maistu alkoholi kipeänä.
Meillä töissä on muotia saada burnout. Siitä tulee useampi viikko saikkua. Sitten nämä burnout potilaat laittavat faceen iloisia kuvia lomamatkoiltaan sairaslomalla. Nytkin on kolmella tyypillä pitkä saikku. Viime keväänä oli neljä tyyppiä vastaavalla saikulla. Jee.
kaikki ei halua menettää terveyttään ja toimintakykyään töiden vuoksi,sori siitä.
Mua ärsyttää ne jotka tulevat puoli kuntoisena tartuttamaan ja keulimaan ,kun ovat muka niin lojaaleja ja haukkuvat pomolle selän takana "mirkku-Liisaa" joka on TAAS saikulla (jo toista kertaa tänä vuonna)!