En kestä suomen kielen kieliopin muutoksia - possessiivisuffiksi kunniaan!
Tunnustan olevani vanhanaikainen, mutta en voi ollenkaan hyväksyä nykykieliopin mukaisia ilmauksia "hänen auto" jne. Myös sh-äänteen häviäminen sanoista shampoo, shamppanja jne. on aivan älytöntä! En hyväksy tätä nykysuomea ollenkaan! Nyky-Jonneille tehdään kaikki aivan liian helpoksi.
Kommentit (51)
Vierailija kirjoitti:
Tunnustan olevani vanhanaikainen, mutta en voi ollenkaan hyväksyä nykykieliopin mukaisia ilmauksia "hänen auto" jne. Myös sh-äänteen häviäminen sanoista shampoo, shamppanja jne. on aivan älytöntä! En hyväksy tätä nykysuomea ollenkaan! Nyky-Jonneille tehdään kaikki aivan liian helpoksi.
1800-luvun suomi oli ainoa oikea kieli.
Täysin samaa mieltä! Välillä tekee ihan pahaa lukea nykykieliopin mukaisia tekstejä..
Nykymeininkiä. Kun ei osaa, lopetetaan vaatiminen.
Tätä menoa seuraava sukupolvi suomalaisia on luku- ja kirjoitustaidottomia oleskelijoita.
Täh! Onko tuosta muodosta tullut oikeasti kieliopin mukainen? Whaaaaaaat???
Kielinatsi kirjoitti:
D:
Hänen auto?
Oikeasti? Nyt alkaa aidosti itkettämään.
I see what you did there...Ja tämäkin on hyväksyttävä muoto nykyään...kyyneleet valuu pitkin poskia....
Kyllä possessiivisuffiksi kuuluu edelleenkin yleiskieleen. Kielioppia ei siis ole muutettu tuon asian osalta. En tiedä, mistä ap ja muut saavat päähänsä tällaisia juttuja.
Kielet ei ole staattisia systeemejä, ne elää ja muuttuu koko ajan. Suomen kieli on muuttunu paljon esim Agricolan ajoista (vanhemmista kielimuodoista nyt puhumattakaan) ja tulee jatkossakin muuttumaan. Ihmisten ei ole tarkoituskaan mukautua kielen vaatimuksiin vaan kieli mukautuu ihmisten tarpeiden mukaan. Kielet on olemassa meitä ihmisiä varten ja se tapa, miten meillä on tarve kieltä käyttää, on oikea tapa. Kieli on väline, työkalu kommunikointia varten. Sadan vuoden päästä suomen kieli ei ole samanlaista kuin tänään. Se kuuluu asiaan.
Vierailija kirjoitti:
Täh! Onko tuosta muodosta tullut oikeasti kieliopin mukainen? Whaaaaaaat???
Ei ole.
Vierailija kirjoitti:
Olen kohtalotoverisi, sillä sama ärsyttää minuakin. Suomen kieli alkaa menettää merkitystään näiden puhekielestä johtuvien myönnytysten takia.
Sinä ja muut tärkeilijät, te siis ilmeisesti taidatte sen Oikean Alkuperäisen Kunnon Kielen, jota ei pidä tulevien sukupolvien muuttaman? Hohoo....!!!
Minustakin on ihan kamalaa että nykyään ensimäinen kirjoitetaan ensimmäinen!
Kyseessä on jungner-suomi.
"Jungnerin mukaan sijamuodoille ja muille päätteille olisikin etsittävä nyt korvaavia vaihtoehtoja. Käytännössä tämä tarkoittaisi sitä, että tulevaisuudessa ei enää sanottaisi ”minä menen kouluun” tai ”käyttämätön matkalippuni”.
Jungnerin uuskielessä saatettaisiin sanoa minä mennä koulu ja minun eikäytetty matkalippu."
http://www.talouselama.fi/uutiset/mikael-jungner-ehdottaa-valtavia-muut…
Vierailija kirjoitti:
Kielinatsi kirjoitti:
D:
Hänen auto?
Oikeasti? Nyt alkaa aidosti itkettämään.
I see what you did there...Ja tämäkin on hyväksyttävä muoto nykyään...kyyneleet valuu pitkin poskia....
Lähde Kotuksen sivuille? Ei siis tosiaankaan ole hyväksyttävä muoto. Sinuna kiinnittäisin muuten huomiota pisteen liikakäyttöön ja välilyöntien puuttumiseen.
Radion Luontoiltaan soitti pikkupoika ja kysyi "Pystyykö siilit uida?". Revin hiuksia päästäni.
Taas yksi ennen asiat oli paremmin -ketju. Minkä ikäinen ap on kun on alkanut muistella menneitä aikoja hohdokkaampina?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kohtalotoverisi, sillä sama ärsyttää minuakin. Suomen kieli alkaa menettää merkitystään näiden puhekielestä johtuvien myönnytysten takia.
Sinä ja muut tärkeilijät, te siis ilmeisesti taidatte sen Oikean Alkuperäisen Kunnon Kielen, jota ei pidä tulevien sukupolvien muuttaman? Hohoo....!!!
Mites tää Agricolan aikoina kirjoitettiinkaan? "iotca taidhat Somen kielen"
Vierailija kirjoitti:
Radion Luontoiltaan soitti pikkupoika ja kysyi "Pystyykö siilit uida?". Revin hiuksia päästäni.
Jatkan vielä, että tarkoitan siis, ettei riitä, että ne kirjoittaa noin, ne myöskin nykyään puhuu samoin!