Mikä on mukavin kaupunki, jossa olet käynyt
Kommentit (71)
Budapest. Ihana sykkivä vanha kaupunki, minne sydän halajaa uudestaan ja uudestaan ja uudestaan. <3 Olen niin onnellinen tuon paikan olemassaolosta, käyn ainakin kaksi kertaa vuodessa kääntymässä ja olen harkinnut loma-asunnon ostoa. :)
Tykkään myös esimerkiksi Kööpenhaminasta ja Pariisista, ovat myös kivan tunnelmallisia kun oikeisiin paikkoihin tiensä löytää.
Vierailija kirjoitti:
Olisi kiva, jos olisi joku harrastus, jota voisi aina kuljettaa mukana matkoillaan (valokuvaus, joidenkin tiettyjen ruokajuttujen metsästäminen, vintage jne.).
Eikö tuollaiset asiat olisi hyviä elämässä, vaikkei koskaan matkustelisi?
Vierailija kirjoitti:
Hei te, jotka rakastatte Berliiniä. Mitä kivaa olette siellä tehneet? Mä kävin viime keväänä ensimmäisen kerran ja yksin, seura olisi kelvannut, mutta tykkäsin kävellä. Siinä vk-loppureissun paras anti. Ja joissain kahviloissa oli sadunomainen tunnelma, kävin testaamassa pari kertaa.Ensi kerralla yritän löytää kiinnostavan ulkoilmakirpparin, jos siellä on.
Olisi kiva, jos olisi joku harrastus, jota voisi aina kuljettaa mukana matkoillaan (valokuvaus, joidenkin tiettyjen ruokajuttujen metsästäminen, vintage jne.). Mä olen menettänyt sen nuorempana mukanani kulkeneen ihmettelevän ja ihastelevan asenteen. Esimerkiksi rankskalaista kulttuuria kohtaan kokemani viehtymys oli sitä luokkaa, että hyvä etten purskahtanut itkuun ensimmäisellä interrail-matkalla, kun juna ylitti Ranskan rajan ja tajusin vihdoin olevani "perillä". Vähän paske juttu, että iän mukana tämä kaikki on kadonnut.
Me kävimme ohikulkumatkalla. En odottanyr kaupungilta mitään ihmeitä. Charlottenburg kuitenkin lumosi minut kauniine rakennuksineen. Currywurst maistui. Pienten kauppojen ystävälliset myyjät viehättivät. Berliinin muurin läheisen Burgermeisterin hampurimainen kannattaa maistaa vaikka ei purilaisfani olisikaan.
Pietari. Kouluikäisen lapsen kanssa kuljettaessa mummot ja torikauppiaat olivat topakan avuliaita. Vaikka siellä toisaalta on hankalaa ja vaikeata, niin jotenkin siellä on myös tuttua ja ihmiset ovat tavallisia ollakseen suurkaupunkilaisia
Siena, Napoli, Galway, Innsbruck, Sarajevo. Nämä ainakin jääneet pysyvästi sydämeen. Ja Turku myös.
Kenmare, cirenchester, Louisburgh, Hanau.
Vierailija kirjoitti:
Siena, Napoli, Galway, Innsbruck, Sarajevo. Nämä ainakin jääneet pysyvästi sydämeen. Ja Turku myös.
Unohdin perustelut:
Siena - upea keskiaikainen kaupunki, jonka kehitys pysähtyi sopivasti 1300-luvulla ruton ja firenzeläisten valloittajien takia, joten nykyinen muuriensisäinen kaupunki on hyvin uniikki. Palio-perinne on hyvin mielenkiintoinen ja myös Sienan lähiluonto on hyvin kaunista (ja viini on hyvää tietysti!)
Napoli - kamala ja ihana samaan aikaan. Tunnelma sanoinkuvaamaton ja jotenkin ajatuskin Napolista saa minut pakahtumaan.
Galway on ystävällinen ja kaunis kaupunki ja täydellinen, jos rakastat irlantilaista välittömyyttä ja musiikkia. Parhaat tuopit, jamit ja kalaruuat.
Innsbruckissa majesteettisten vuorten läsnäolo teki hetkestä juhlavan. Kaupungissa on todella kauniita rakennuksia, vehreitä puistoja ja kaksi ihanaa kuohuvaa jokea. Ja nahkahousuja käytetään Tirolissa ihan oikeasti!
Sarajevon-matkasta on aikaa, mutta kaupunki jäi vahvasti mieleen vastakohtineen ja traagisen lähihistorian takia. Lähellä on kaunista luontoa ja hyppytorni, jossa Nykäsen Matti voitti kultaa.
Kurikka. Tulin tänne lähes 20 vuotta sitten ja tänne jäin.
Kakkosena Tampere.
Kakka. Kakassa kaikilla oli kivaa käydä kakalla ja haistella kakkaa. Joskus syötiin ja juotiin kakkaa ja jutusteltiin kakkaa. Kakkaa. Kakkaa. Kakkaa.
Kuopio! Kalakukot, muikut, satama, KalPa, KuPS, väinölänniemi, matkus, tori, Puijo, kylpylä. Kaikki mitä elämääsi tarvitset.
Lontoo. Se on vaan vienyt mun sydämen.
Suomessa mukavin kaupunki on ollut Turku.
Sitges, niin mahtavan gay, ihana kaupunki kapeine kujineen ilman autoja, upeita putiikkeja ja ravintoloita, ranta keskellä kaupunkia, huikeat huvit, baareja loputtomiin, lyhyt matka poiketa Barcelonassa.
Lontoo, Lontoo, Lontoo. Olen siellä asunut ja sinne palaan aina uudelleen. Sanonta "Kun on kyllästynyt Lontooseen, on kyllästynyt elämään" pitää täysin paikkansa.
Arkkitehtuuri ja kaupungin vehreys on ihanaa. Kauniita rakennuksia. Teatteri ja musikaalit, parasta Euroopassa! Pubit ja yleinen tunnelma. Ja ennen kaikkea britit itse.
Tulipa kaipuu Lontooseen
Vierailija kirjoitti:
Pylos tai Korinthos Peloponnesoksella, sieltä löytyy vielä aitoa kreikkalaista tunnelmaa.
Suomeksi Korintti.
Hei te, jotka rakastatte Berliiniä. Mitä kivaa olette siellä tehneet? Mä kävin viime keväänä ensimmäisen kerran ja yksin, seura olisi kelvannut, mutta tykkäsin kävellä. Siinä vk-loppureissun paras anti. Ja joissain kahviloissa oli sadunomainen tunnelma, kävin testaamassa pari kertaa.Ensi kerralla yritän löytää kiinnostavan ulkoilmakirpparin, jos siellä on.
Olisi kiva, jos olisi joku harrastus, jota voisi aina kuljettaa mukana matkoillaan (valokuvaus, joidenkin tiettyjen ruokajuttujen metsästäminen, vintage jne.). Mä olen menettänyt sen nuorempana mukanani kulkeneen ihmettelevän ja ihastelevan asenteen. Esimerkiksi rankskalaista kulttuuria kohtaan kokemani viehtymys oli sitä luokkaa, että hyvä etten purskahtanut itkuun ensimmäisellä interrail-matkalla, kun juna ylitti Ranskan rajan ja tajusin vihdoin olevani "perillä". Vähän paske juttu, että iän mukana tämä kaikki on kadonnut.