Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lihavat ihmiset valittavat että ei ole varaa terveelliseen ruokaan, minä sanon että se on typeryyttä ja tietämättömyyttä.

Realist
13.09.2017 |

Olen saanut tarpeekseni ihmisistä jotka väittävät terveellisen ruuan olevan kallista. Totuus on se, että he eivät vain osaa tehdä terveellistä ruokaa. Kyse on tietämättömyydestä ja mahdollisesti huonoista ruuanlaitto taidoista. Itse olen pienituloinen ja syön halpaa sekä terveellistä ruokaa, kuten tänään kasvis kaalilaatikkoa. Kaikki ainekset maksoivat muutaman euron ja söin monta päivää. Ja viimeviikolla söin linssikeittoa myös monta päivää, täyttävää, tosi terveellistä ja maukasta. Sen tekeminen maksoi pari euroa. Ottakaa järki ja faktat käteen, opetelkaa laittamaan sitä ruokaa ! Jessus sentään sanon minä. Aamen :D

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka on erittäin edullista ja samalla terveellistäkin. Suurin osa näistä valittajista eivät vain viitsi kokata mitään muuta kuin lihottavia ruokia, joita ovat lähes koko elinikänsä tottuneet syömään. + tietysti kaikki valmisruoka ja muut nopeat välipalat, joissa ei ole mitään ravintoarvoa, pelkkiä tyhjiä kaloreita ja eläinperäistä rasvaa. Jos hieman viitsii lukea reseptejä ja laskeskella eri ruokien hintoja sekä suunnitella syömisiään, säästää siinä jo jonkin verran kuukauden ruokalaskuissa.

Jännää kun te väitätte ja väitätte vain, mutta ette anna mitään todisteita. En ole vielä huomannut yhtään halpaa kasvisruokaa, joka olisi kilohinnaltaan ravitsevaa, tarpeeksi kaloreita, proteiinia ja halpaa. Lisöksi valmisruokakin voi olla kasvisruokaa, tiesitkö? Kukaan ei ole väittänyt täällä eikä muualla, että valmisruoka on halpaa, kaikkihan sen tietävät että se on kallista. Silti sun kaltaiset ihmiset väittävät, että epäterveellisesti syövät syövät jotain valmisruokia luullen sen olevan halpaa.

Vierailija
82/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset muuten aina jaksaa jauhaa siitä, että ei ole varaa syödä kalaa, kun lohi on niin kallista. Siis ettekö te ihmiset ohan oikeasti tunne muita kaloja kun sen norjalaisen kassilohen?

Kävin yksi päivä kauppahallissa ja sieltä saa tuoretta kotimaista kalaa.kohtuu edullisesti: silakka, muikku, kopa kokonaisen ahvenen kilohinta oli inhimillinen 12€/kg. Ostin kolme suht isoa ahventa ka ne maksoivat 11.50. Toki pitää osata itse fileoida se kala, mutta ei sekään mitään ruudinkeksintää ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näin palkokasviallergisena ei vaan voi syödä terveellisesti halvalla. Quorn on todella kallista, ostan ehkä kerran vuodessa. Kala vielä kalliimpaa, järkkyä. Tonnikala ei ole ollut halpaa vuosiin. Kanakin ei-tarjouksessa menee budjetin yli. Kurkut, tomaatit, salaatit ym sisältävät vain vettä, eivät ravinteita kovin paljoa painoonsa nähden. Ovat siis kalliita. Porkkanat ja perunat halpoja, mutta perunat sisältävät vain hiilareita, porkkanat hiilareita ja paria vitamiinia. Niillä ei elä pelkästään. Bataatti kallista, lanttu joskus halpaa. Paprika aivan järkkyä, sitrushedelmistä puhumattakaan. Hedelmät muutenkin sisältävät vain sokeria ja sitäkin liian vähän painoonsa ja kilohintaansa nähden.

Teen fyysistä työtä, joten energiaa pitää saada paljon, varsinkin proteiinimuodossa. Joskus kun otan jonkun ruokaisamman salaatin töihin, on äkkiä nälkä taas.

No mikä on sitten halpaa kilohintaansa nähden? Makaroni, jätelihat (lihapullat yms), halpa sikajauheliha. Niistä saa sen tarpeeksi proteiinia ja kaloreita että vatsa täyttyy. Joukkoon on helppo lisätä öljyä tuomaan lisää kaloreita. Ja joo, en ole läski, työ kuluttaa aivan liikaa. Niin paljon ettei ole edes varaa syödä hyvin, pitää vain saada tarpeeksi kaloreita. Kilohinta 5€, sisältää 2200 kaloria, 200g proteiinia. Todiskaa, ja kertokaa missä yhtä hyvät tavarat verrattuna kilohintaan?

Ei proteiinia pidä energianlähteenä käyttää, vaan rasvaa tai hiilaria. Rasva on noista kahdesta parempi, siinä on enemmän kaloreita ja ravinteita ja pitää hyvin nälkää verrattuna hiilareihin, jotka vain lisäävät näläntunnetta.

Vierailija
84/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäpä jos tykkää muusta kuin itupöperöistä?

Vierailija
85/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tämä nyt lihavuuteen liittyy. Ennemmin kuulee ihan kaikenkokoisten ihmisten vikisevän kuinka terveellinen ruoka on kallista ja siksi syö makaroneja, eineksiä ja valmisruokia. Ei se kokoa kyllä katso ja ihan yhtä lailla näennäisesti terveellisesti syöväkin voi olla lihava, annoskoot merkitsevät aika paljon. Mutta tottahan se on, että terveellistä ruokaa saa halvallakin. On sitten ihan eri asia osaako ja voiko sitä ruokaa valmistaa, riittääkö oma panostus laittamaan ruokaa. Moni kun haluaa vain päästä helpolla ja siksi ostaa pakasteranskalaisia ja nakkeja. 

Vierailija
86/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lihava enkä köyhä sekä syön terveellisesti ja pyrin syömään edullisesti. Mutta valitettavasti nuo halvat ruoka-aineet ovat myös vatsalle vähemmän ystävällisiä. Kaalia tai hernekeittoa voin syödä vähän, pakasteherneet onnistuu. Soijaa en voi syödä ollenkaan, vatsa turpoaa ja kivut ovat verrattavissa synnytyskipuihin ja kyllä, olen synnyttänyt, enkä liioittele. Linssejä kokeilin kerran ja sain ilmeisesti jonkun listerian tai jotain niistä, en oo syönyt toiste.  Mutta mä pelaan paljon itse poimituilla marjoilla, tiedän paikat ja kun olen lapsesta asti käynyt marjassa, mulla on silmää löytää paikat myös uusilta paikkakunnilta kohtuullisen matkan päästä. Kaikilta tämä ei onnistu ja mustikkametsään en pysty menemään yksin, helposti eksyvänä. Puolukat ja vatut löytyy helpommista paikoista. Mulla on vara ostaa parempaakin ruokaa, mutta en osta. Kausivihanneksilla pelaan, tomaattisosetta pakkaseen ja porkkana ja lanttu ovat mun juttu. Ne ovat täyttäviäkin. 

Mikä on parempaa ruokaa kuin kausikasvikset? Ei halpa hinta tee ruuasta huonoa.

Mikä on tammikuun kausikasvis? 

Katso kausikalenterista

Eu Suomessa kasva mitään tammikuussa. Tammikuussa saa vain vanhoja juureksia ja mauttomia kasvihuonevihanneksia. Ei minulla ole mitään ulkomaisia kasviksia vastaan. Huvittaa vaan tuo kausikasvispuhe, kun Suomessa ei oikeasti ole kausikasviksia kuin muutaman kuukauden vuodesta.

Ei tietenkään Suomessa mikään talvella kasva, eikä se kysyjäkään rajannut aluetta kun kysyi kausikasviksista. Satokausikalenterista näkee muidenkin maiden kasvukaudet.

No eipä ne ulkomailta tuotetut vihannekset halpoja ole.

Vierailija
87/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole lihava enkä köyhä sekä syön terveellisesti ja pyrin syömään edullisesti. Mutta valitettavasti nuo halvat ruoka-aineet ovat myös vatsalle vähemmän ystävällisiä. Kaalia tai hernekeittoa voin syödä vähän, pakasteherneet onnistuu. Soijaa en voi syödä ollenkaan, vatsa turpoaa ja kivut ovat verrattavissa synnytyskipuihin ja kyllä, olen synnyttänyt, enkä liioittele. Linssejä kokeilin kerran ja sain ilmeisesti jonkun listerian tai jotain niistä, en oo syönyt toiste.  Mutta mä pelaan paljon itse poimituilla marjoilla, tiedän paikat ja kun olen lapsesta asti käynyt marjassa, mulla on silmää löytää paikat myös uusilta paikkakunnilta kohtuullisen matkan päästä. Kaikilta tämä ei onnistu ja mustikkametsään en pysty menemään yksin, helposti eksyvänä. Puolukat ja vatut löytyy helpommista paikoista. Mulla on vara ostaa parempaakin ruokaa, mutta en osta. Kausivihanneksilla pelaan, tomaattisosetta pakkaseen ja porkkana ja lanttu ovat mun juttu. Ne ovat täyttäviäkin. 

Katso kausikalenterista

Eu Suomessa kasva mitään tammikuussa. Tammikuussa saa vain vanhoja juureksia ja mauttomia kasvihuonevihanneksia. Ei minulla ole mitään ulkomaisia kasviksia vastaan. Huvittaa vaan tuo kausikasvispuhe, kun Suomessa ei oikeasti ole kausikasviksia kuin muutaman kuukauden vuodesta.

Ei tietenkään Suomessa mikään talvella kasva, eikä se kysyjäkään rajannut aluetta kun kysyi kausikasviksista. Satokausikalenterista näkee muidenkin maiden kasvukaudet.

Eipä se kysyjä hinnasta puhunut, kysyi vain, mikä on tammikuun kausikasvis. Ja siihen vastasin.

Vierailija
88/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihmiset muuten aina jaksaa jauhaa siitä, että ei ole varaa syödä kalaa, kun lohi on niin kallista. Siis ettekö te ihmiset ohan oikeasti tunne muita kaloja kun sen norjalaisen kassilohen?

Kävin yksi päivä kauppahallissa ja sieltä saa tuoretta kotimaista kalaa.kohtuu edullisesti: silakka, muikku, kopa kokonaisen ahvenen kilohinta oli inhimillinen 12€/kg. Ostin kolme suht isoa ahventa ka ne maksoivat 11.50. Toki pitää osata itse fileoida se kala, mutta ei sekään mitään ruudinkeksintää ole.

Muikut on hyviä, mutta niitä saa lyhyen aikaa vuodesta. Kun tuosta ahvenesta lasket kilohinnan sille syötävälle osalle, niin se on paljon enemmän kuin 12€ mikä jo se on kallis kilohinta proteiinille. 

Vierailija
89/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso kausikalenterista

Eipä se kysyjä hinnasta puhunut, kysyi vain, mikä on tammikuun kausikasvis. Ja siihen vastasin.

No tässä oli aiheena ruoan hinta ja väitettiin kausikasvisten olevan edullisia. Ulkomaisten kasvisten puhuminen kausikasviksina Suomessa on joka tapauksessa typerää. 

Vierailija
90/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katso kausikalenterista

No tässä oli aiheena ruoan hinta ja väitettiin kausikasvisten olevan edullisia. Ulkomaisten kasvisten puhuminen kausikasviksina Suomessa on joka tapauksessa

typerää. 

Ei minusta ole lainkaan typerää olla selvillä kasvisten satokausista myös tuontikasvisten osalta. Näin tietää mitä milloinkin kannattaa ostaa ja saa edullisesti.

Vierailija
91/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Wow, kaksi "halpaa" reseptiä jo saatu! Joka toinen päivä toista? Nämä yksittäiset kaali ja papupata on halpaa- heitot ei kerro mitään siitä, miten koostat oikeasti terveellisen ruokavalion vähillä rahoilla. Koska todellakin, ruokavalio sisältää aika paljon muutakin kuin yksittäistä raaka-ainetta.

Niitä ruokalistoja ei näy, koska kaikki tietää, että ap:n väite on ihan puppua. Kuitenkin jos joku haluaa oikeasti todistaa sen monipuolisen ja terveellisen ruuan olevan halpaa, niin odotellaan vielä.

Vierailija
92/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muikut on hyviä, mutta niitä saa lyhyen aikaa vuodesta. Kun tuosta ahvenesta lasket kilohinnan sille syötävälle osalle, niin se on paljon enemmän kuin 12€ mikä jo se on kallis kilohinta proteiinille. 

Se on totta. Mutta sitten taas, ei sitä proteiinia tartte ylettömästi mättääkään. Tosta saa 6 filettä, mitkä voi pakastaa.

Pointtini oli ehkä enemmän se, että kalaa saa edullisesti, ihmiset on vaan älyttömän nirsoja sen suhtee

Vierailija
93/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvisruoka on erittäin edullista ja samalla terveellistäkin. Suurin osa näistä valittajista eivät vain viitsi kokata mitään muuta kuin lihottavia ruokia, joita ovat lähes koko elinikänsä tottuneet syömään. + tietysti kaikki valmisruoka ja muut nopeat välipalat, joissa ei ole mitään ravintoarvoa, pelkkiä tyhjiä kaloreita ja eläinperäistä rasvaa. Jos hieman viitsii lukea reseptejä ja laskeskella eri ruokien hintoja sekä suunnitella syömisiään, säästää siinä jo jonkin verran kuukauden ruokalaskuissa.

Jännää kun te väitätte ja väitätte vain, mutta ette anna mitään todisteita. En ole vielä huomannut yhtään halpaa kasvisruokaa, joka olisi kilohinnaltaan ravitsevaa, tarpeeksi kaloreita, proteiinia ja halpaa. Lisöksi valmisruokakin voi olla kasvisruokaa, tiesitkö? Kukaan ei ole väittänyt täällä eikä muualla, että valmisruoka on halpaa, kaikkihan sen tietävät että se on kallista. Silti sun kaltaiset ihmiset väittävät, että epäterveellisesti syövät syövät jotain valmisruokia luullen sen olevan halpaa.

En ole tuo lainaamasi kirjoittaja. Voisitko kertoa meille että mitä sinä siis syöt? Mitä söit vaikka eilen?

Mikä on sinun näkemyksesi rasvan, proteiinin ja ravintoaineiden kannalta, mitkä määrät näitä ruuassa tulisi olla?

Kasvisruoka tai kasvispainotteinen ruoka on mielestäni terveellistä, sillä kasviksissa on runsaasti ja monipuolisesti ihmisen tarvitsemia ravintoaineita. Mielestäni kasvispainotteinen ruoka on edullista, kunhan osaa ostaa kasvikset kauden mukaan, tai tarjouksista.

Vierailija
94/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Wow, kaksi "halpaa" reseptiä jo saatu! Joka toinen päivä toista? Nämä yksittäiset kaali ja papupata on halpaa- heitot ei kerro mitään siitä, miten koostat oikeasti terveellisen ruokavalion vähillä rahoilla. Koska todellakin, ruokavalio sisältää aika paljon muutakin kuin yksittäistä raaka-ainetta.

Niitä ruokalistoja ei näy, koska kaikki tietää, että ap:n väite on ihan puppua. Kuitenkin jos joku haluaa oikeasti todistaa sen monipuolisen ja terveellisen ruuan olevan halpaa, niin odotellaan vielä.

Onhan täällä jo perusteltu, miksi ei mitään ruokalistoja kannata laittaa. Menikö sulta ohi?

Vierailija
95/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä olet jo päättänyt olevasi oikeassa :) Mikään mitä tänne kirjoitetaan ei käy sinulle ja keksit siitä jotain moitittavaa ja virheitä.

Vierailija
96/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realist kirjoitti:

En olisi uskonut että tämäkin pitää erikseen selittää, mutta selitetään nyt sitten kun tuntuu olevan vähän vajaaälyistä porukkaa liikkeellä.

Niin että tosiaan syön muutakin kuin kaalia ja linssejä... Pölvästit :D

-ap

Voitko laittaa tähän vaikka viikon tai parin ruokalistan? Valista meitä köyhiä tyhmiä läskejä, saadaan terveellinen ja monipuolinen ja ennen kaikkea halpa lista. Musta parin viikon ruokalistan kierto on jo ihan jees. Joten tee meille palvelus?

Ei se oo pakko ap:n pelkästään, laittakaa te muutki nyt jotka syötte halpaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa, semmoset parin viikon listat niin päästään puhumaan oikeesta asiasta.

Ei sellaista valmista listaa voi laatia, koska ruuat ja ruoka-aineet vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Yritä kuitenkin, voit tehdä vaikka kevät- tai talvilistan. Puheiden perusteella luulisi sen olevan helppoa.

En ole ap tai vastannut ketjuun aiemmin. Tässä muutama esimerkki, ei huvita käyttää aikaa pitkien listojen tekemiseen:

"chili con carne" (iso satsi):

-400g kidneypapuja,400g jauhelihaa, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, 1 sipuli, valkosipulia ja muita mausteita, öljyä, voita

-lisäkkeeksi riisiä

linssikeitto (iso satsi):

-400g punaisia linssejä, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, sipuli, valkosipulia, paprikajauhetta, kurkumaa (kuivamauste), inkivääriä (kuivamauste), öljyä, voita, 2-3dl kermaa

Säilykkeet ei ole terveellisiä eikä niitä tässä laajuudessa pitäisi käyttää. Halpoja ovat toki, ja ravitsemuksellisesti ala-arvoisia. Kanakeittosi on kuitenkin varmasti ihan hyvää.

Vierailija
97/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan täällä jo perusteltu, miksi ei mitään ruokalistoja kannata laittaa. Menikö sulta ohi?

Tais mennä. Toinen sanoi, että ei huvita ja toinen sanoi, että ei onnistu.

Tähän mennessä siis paljon puhetta, vähän villoja. Tämänkin keskustelun synnytti oikeasti vaan halu päästä dissaamaan läskejä, vieläpä ihan tuulesta temmatuilla väitteillä.

Vierailija
98/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Realist kirjoitti:

En olisi uskonut että tämäkin pitää erikseen selittää, mutta selitetään nyt sitten kun tuntuu olevan vähän vajaaälyistä porukkaa liikkeellä.

Niin että tosiaan syön muutakin kuin kaalia ja linssejä... Pölvästit :D

-ap

Voitko laittaa tähän vaikka viikon tai parin ruokalistan? Valista meitä köyhiä tyhmiä läskejä, saadaan terveellinen ja monipuolinen ja ennen kaikkea halpa lista. Musta parin viikon ruokalistan kierto on jo ihan jees. Joten tee meille palvelus?

Ei se oo pakko ap:n pelkästään, laittakaa te muutki nyt jotka syötte halpaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa, semmoset parin viikon listat niin päästään puhumaan oikeesta asiasta.

Ei sellaista valmista listaa voi laatia, koska ruuat ja ruoka-aineet vaihtelee vuodenaikojen mukaan.

Yritä kuitenkin, voit tehdä vaikka kevät- tai talvilistan. Puheiden perusteella luulisi sen olevan helppoa.

En ole ap tai vastannut ketjuun aiemmin. Tässä muutama esimerkki, ei huvita käyttää aikaa pitkien listojen tekemiseen:

"chili con carne" (iso satsi):

-400g kidneypapuja,400g jauhelihaa, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, 1 sipuli, valkosipulia ja muita mausteita, öljyä, voita

-lisäkkeeksi riisiä

linssikeitto (iso satsi):

-400g punaisia linssejä, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, sipuli, valkosipulia, paprikajauhetta, kurkumaa (kuivamauste), inkivääriä (kuivamauste), öljyä, voita, 2-3dl kermaa

Säilykkeet ei ole terveellisiä eikä niitä tässä laajuudessa pitäisi käyttää. Halpoja ovat toki, ja ravitsemuksellisesti ala-arvoisia. Kanakeittosi on kuitenkin varmasti ihan hyvää.

Tässä laajuudessa? Mikä tekee tomaattimurskasta epäterveellistä? Makkara ja lihapiirakat ovat parempia ja terveellisempiä? :D

Vierailija
99/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Bataatti/kukkakaali/parsakaali/punajuurisosekeitto, niin että siellä on reilusti öljyä, voita ja kermaa. Todella täyttävää. Jos kaipaa kovasti proteiinia niin keitä munia kaveriks. Jos kovasti hiilaria haluaa niin ota leipää.

Juurespihvit, siis vaikka porkkanaa + perunaa + kukkakaalia, kananmunaa, korppujauhoja, mausteita. Paistat pannulla reilussa rasvassa. Jos kaipaa lisää proteiinia, hauduta joku jämäliha, paista jauhelihaa, paista munia.

Vierailija
100/153 |
14.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hernekeitto! 500g kuivattuja herneitä, sipulia, vettä, mausteita. Täyttävyyttää saat kun paistat sekaan 400g jauhelihaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme neljä