Lihavat ihmiset valittavat että ei ole varaa terveelliseen ruokaan, minä sanon että se on typeryyttä ja tietämättömyyttä.
Olen saanut tarpeekseni ihmisistä jotka väittävät terveellisen ruuan olevan kallista. Totuus on se, että he eivät vain osaa tehdä terveellistä ruokaa. Kyse on tietämättömyydestä ja mahdollisesti huonoista ruuanlaitto taidoista. Itse olen pienituloinen ja syön halpaa sekä terveellistä ruokaa, kuten tänään kasvis kaalilaatikkoa. Kaikki ainekset maksoivat muutaman euron ja söin monta päivää. Ja viimeviikolla söin linssikeittoa myös monta päivää, täyttävää, tosi terveellistä ja maukasta. Sen tekeminen maksoi pari euroa. Ottakaa järki ja faktat käteen, opetelkaa laittamaan sitä ruokaa ! Jessus sentään sanon minä. Aamen :D
Kommentit (153)
Vierailija kirjoitti:
En ole lihava enkä köyhä sekä syön terveellisesti ja pyrin syömään edullisesti. Mutta valitettavasti nuo halvat ruoka-aineet ovat myös vatsalle vähemmän ystävällisiä. Kaalia tai hernekeittoa voin syödä vähän, pakasteherneet onnistuu. Soijaa en voi syödä ollenkaan, vatsa turpoaa ja kivut ovat verrattavissa synnytyskipuihin ja kyllä, olen synnyttänyt, enkä liioittele. Linssejä kokeilin kerran ja sain ilmeisesti jonkun listerian tai jotain niistä, en oo syönyt toiste. Mutta mä pelaan paljon itse poimituilla marjoilla, tiedän paikat ja kun olen lapsesta asti käynyt marjassa, mulla on silmää löytää paikat myös uusilta paikkakunnilta kohtuullisen matkan päästä. Kaikilta tämä ei onnistu ja mustikkametsään en pysty menemään yksin, helposti eksyvänä. Puolukat ja vatut löytyy helpommista paikoista. Mulla on vara ostaa parempaakin ruokaa, mutta en osta. Kausivihanneksilla pelaan, tomaattisosetta pakkaseen ja porkkana ja lanttu ovat mun juttu. Ne ovat täyttäviäkin.
Mikä on parempaa ruokaa kuin kausikasvikset? Ei halpa hinta tee ruuasta huonoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realist kirjoitti:
En olisi uskonut että tämäkin pitää erikseen selittää, mutta selitetään nyt sitten kun tuntuu olevan vähän vajaaälyistä porukkaa liikkeellä.
Niin että tosiaan syön muutakin kuin kaalia ja linssejä... Pölvästit :D
-ap
Voitko laittaa tähän vaikka viikon tai parin ruokalistan? Valista meitä köyhiä tyhmiä läskejä, saadaan terveellinen ja monipuolinen ja ennen kaikkea halpa lista. Musta parin viikon ruokalistan kierto on jo ihan jees. Joten tee meille palvelus?
Ei se oo pakko ap:n pelkästään, laittakaa te muutki nyt jotka syötte halpaa, terveellistä ja monipuolista ruokaa, semmoset parin viikon listat niin päästään puhumaan oikeesta asiasta.
Ei sellaista valmista listaa voi laatia, koska ruuat ja ruoka-aineet vaihtelee vuodenaikojen mukaan.
Yritä kuitenkin, voit tehdä vaikka kevät- tai talvilistan. Puheiden perusteella luulisi sen olevan helppoa.
En ole ap tai vastannut ketjuun aiemmin. Tässä muutama esimerkki, ei huvita käyttää aikaa pitkien listojen tekemiseen:
"chili con carne" (iso satsi):
-400g kidneypapuja,400g jauhelihaa, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, 1 sipuli, valkosipulia ja muita mausteita, öljyä, voita
-lisäkkeeksi riisiä
linssikeitto (iso satsi):
-400g punaisia linssejä, 1-2 purkkia tomaattimurskaa, sipuli, valkosipulia, paprikajauhetta, kurkumaa (kuivamauste), inkivääriä (kuivamauste), öljyä, voita, 2-3dl kermaa
kanakeitto (iso satsi):
-kolme broilerin koipireittä (keitä nämä niin mureiksi että liha lähtee helposti luista nyppimällä), 4 porkkanaa ohuina suikaleina, 1 parsakaali pieninä paloina, 400g kookoskermaa (lidlistä saa ainakin edullisesti), sipulia, valkosipulia, mausteita.
Itse syön esimerkiksi yllä mainittuja ruokia. Olen terve, normaalipainoinen ja harrastan liikuntaa 3-5 päivänä viikossa. Käyn töissä, en ole köyhä, mutta haluan syödä hyvää ja terveellistä, edullista ruokaa.
Juurekset, munakas ja kananmuna ylipäänsä, rasvainen jauheliha, öljyn ja voin käyttö ruuanlaitossa. Nämä ovat terveellisiä ja edullisia ruoka-aineita, joita käyttämällä voit loihtia erilaisia ruoka-annoksia.
Realist kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Realist kirjoitti:
Joo, en tiedä tosiaan mitään muuten vain painan 55kg ja olen hoikka kuin mikä. Että repikää siitä..ihraperseet :D.
-apJaahas, taitaa noi sun suolikaasut aiheuttaa aggressiivisuutta. Pelottavaa.
Jos linssit aiheuttaa sulle suolikaasuja (joita ne ei muuten aiheuta mulle yhtään) niin syö sitten jotain muuta, kuten quornia, kvinoaa, härkistä, rasvatonta kalaa, herneproteiinia, vaihtoehtoja löytyy. Ja tiedoksesi myös että suoli tottuu paputuotteisiin eivätkä ajan kanssa aiheuta kaasuja sen enempää kuin ne sun makkaras.
Miksi suosittelet rasvatonta kalaa? Terveellistähän sekin toki on, mutta rasvainen kala on vielä terveellisempää. Ei nyt enää eletä 80-lukua, jolloin pelättiin hysteerisesti kaikkia rasvoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole lihava enkä köyhä sekä syön terveellisesti ja pyrin syömään edullisesti. Mutta valitettavasti nuo halvat ruoka-aineet ovat myös vatsalle vähemmän ystävällisiä. Kaalia tai hernekeittoa voin syödä vähän, pakasteherneet onnistuu. Soijaa en voi syödä ollenkaan, vatsa turpoaa ja kivut ovat verrattavissa synnytyskipuihin ja kyllä, olen synnyttänyt, enkä liioittele. Linssejä kokeilin kerran ja sain ilmeisesti jonkun listerian tai jotain niistä, en oo syönyt toiste. Mutta mä pelaan paljon itse poimituilla marjoilla, tiedän paikat ja kun olen lapsesta asti käynyt marjassa, mulla on silmää löytää paikat myös uusilta paikkakunnilta kohtuullisen matkan päästä. Kaikilta tämä ei onnistu ja mustikkametsään en pysty menemään yksin, helposti eksyvänä. Puolukat ja vatut löytyy helpommista paikoista. Mulla on vara ostaa parempaakin ruokaa, mutta en osta. Kausivihanneksilla pelaan, tomaattisosetta pakkaseen ja porkkana ja lanttu ovat mun juttu. Ne ovat täyttäviäkin.
Mikä on tammikuun kausikasvis?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso kausikalenterista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso kausikalenterista
Eu Suomessa kasva mitään tammikuussa. Tammikuussa saa vain vanhoja juureksia ja mauttomia kasvihuonevihanneksia. Ei minulla ole mitään ulkomaisia kasviksia vastaan. Huvittaa vaan tuo kausikasvispuhe, kun Suomessa ei oikeasti ole kausikasviksia kuin muutaman kuukauden vuodesta.
En nyt niin lihava kyllä ole, mutta onhan varsinkin talvella terveellinen ruoka kallista, mikäli haluaa vielä kotimaista suosia. Treenaamisen ohessa ruokaa menee paljon ja sen laatuun haluaa kiinnittää huomiota. Vihannesosastolle jää itseltä paljon euroja. Edullinen broilerin liha on itselle ollut tärkeä perusosa ja lapsetkin pitävät kanaruuista. Ne pitää aina ostaa naturellina, "marinadista" on typerää maksaa kun se yleensä vaan sotkee maun vrt. maustaminen.
Sinänsä aloittajalla pointtia, että itse vaivaa näkemällä ruokakulut saa painettua jopa kolmasosaan "normaalista" jos on tarve.
Meillä syödään usein kaalia, linssejä ja muita kasveja. Moni hyvä ruoka on edullista ja terveellistä eikä todellakaan vaivaa tottuneen vatsaa.
Mutta kalleudesta sanoisin sen verran, että haluaisin paljon useammin ostaa esim. kalaa ja ruuan lisäkkeeksi salaatteja yms., mutta ne erityisesti ovat kalliita varsinkin, jos ilmankin voi olla.
Kala maksaa usein 39.90/kg. En raaski ostaa, olen köyhä. Ruuan kylkeen laitan porkkanaraastetta, se ei maksa paljoa. Mutta todella mielelläni söisin ja antaisin lapsillekin enemmän marjoja, hedelmiä, salaatteja ja tuoretta kalaa. Joskus ostan näitä vain lapsille, syön itse muuta. Kotona meillä oli usein pakastekalaa, kun olin lapsi. Syödään me sitäkin ja silakkaa välillä. Tykkään siitäkin, lapset ei niin.
Ja täytyy sanoa, että litra jäätelöä maksaa alle 2 e ja lohduttaa...
nimim. köyhä ja yksinäinen
Vierailija kirjoitti:
Meillä syödään usein kaalia, linssejä ja muita kasveja. Moni hyvä ruoka on edullista ja terveellistä eikä todellakaan vaivaa tottuneen vatsaa.
Mutta kalleudesta sanoisin sen verran, että haluaisin paljon useammin ostaa esim. kalaa ja ruuan lisäkkeeksi salaatteja yms., mutta ne erityisesti ovat kalliita varsinkin, jos ilmankin voi olla.
Kala maksaa usein 39.90/kg. En raaski ostaa, olen köyhä. Ruuan kylkeen laitan porkkanaraastetta, se ei maksa paljoa. Mutta todella mielelläni söisin ja antaisin lapsillekin enemmän marjoja, hedelmiä, salaatteja ja tuoretta kalaa. Joskus ostan näitä vain lapsille, syön itse muuta. Kotona meillä oli usein pakastekalaa, kun olin lapsi. Syödään me sitäkin ja silakkaa välillä. Tykkään siitäkin, lapset ei niin.
Ja täytyy sanoa, että litra jäätelöä maksaa alle 2 e ja lohduttaa...
nimim. köyhä ja yksinäinen
Kohta tänne tulee joku kirjoittamaan kuinka tarjouslohta saa alle 7€/kilo. Joo. Sai vielä 2-3 vuotta sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katso kausikalenterista
Eu Suomessa kasva mitään tammikuussa. Tammikuussa saa vain vanhoja juureksia ja mauttomia kasvihuonevihanneksia. Ei minulla ole mitään ulkomaisia kasviksia vastaan. Huvittaa vaan tuo kausikasvispuhe, kun Suomessa ei oikeasti ole kausikasviksia kuin muutaman kuukauden vuodesta.
Ei tietenkään Suomessa mikään talvella kasva, eikä se kysyjäkään rajannut aluetta kun kysyi kausikasviksista. Satokausikalenterista näkee muidenkin maiden kasvukaudet.
Kaupassa oli lohi tarjouksessa vajaa kympin kilo. Mutta vain kokonaisena ja pienin lohi oli n. 2 kg.
Ei mulla ollut yli 20 e laittaa pelkkään kalaan, se oli meille liian iso ja kallis. Maistunut olis kyllä. Paras tyytyä silakoihin, silakkafileet muuten maksaa nykyään vähintään 10 e/kg.
73
Yhtä kovin argumentein kumoan terveellisen ruokavalion edullisuuden: lohi ja jääsalaatti maksavat paljon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hohhoijaa... Mitä se todistaa, että kaali on halpaa ja siitä saa keiton? Jos syöt samaa soppaa viikon ja tulet sillä toimeen, niin olet varmaan tosi laiha ja lisäksi jää aika paljon ravintoaineita saamatta. Ts. ruokavaliosi ei oikeasti ole yhtään terveellisempi kuin sen makkaraa syövän läskinkään.
Miten tyhmä voi ihminen olla? Jos esimerkkinä on käytetty kaalikaatikkoa, ei se tarkoita että henkilö ei syö mitään muuta ikinä kuin kaalia.
No aika debiililtä vaikutat, moukka. Aloittaja kyllä kehui syövänsä samaa ruokaa monta päivää. Minullakin kestää yksi maitopurkki 1,5 viikkoa, mutta ei se kerro yksinään yhtään mitään mistään. Ehkä nämä kaalin halpuudesta hehkuttavat ovat niitä, jotka eivät kyllästy, vaikka ruokapöydän ainoa vihannes kahdeksan viikon aikana on kaali. Kaali ei silti yksinään täytä ravitsemussuosituksia, jotka kehottavat syömään eri laatuja monipuolisesti. Aivan yhtä typerää on siis hehkuttaa jotain yksittäistä tarjousvihannesta ja perustaa siihen väite, että terveellinen on halpaa.
Se että syöt lounaaksi samaa ruokaa 2-3 päivää peräkkäin ei tarkoita ettet söisi päivässä mitään muuta. Läski taitaa olla vallannut aivosikin.
Vierailija kirjoitti:
Mun mielestä vois laittaa läskiveron kun kaikkea muutakin verotetaan. Jos sun vatsasta saa kahdella sormella löysää sormien väliin niin maksat 500€ per vuosi niin kauan kun ei enää saa sormilla löysää kiinni.
Minunkin vatsastani saa. Olen alipainoinen. Eli "läskivero" all around!
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja, ihmettelen samaa ja olen itse lihava ihminen :D Miten voi esimerkiksi kalakeitto-ainekset maksaa niin paljon, ettei niihin mukamas ole varaa? Tai jos vaikka ostaisi sen suklaalevyn ja sipsipussin sijasta banaanitertun ja salaattikerän? Ihan naurettavia tekosyitä ihmiset keksivätkin lihavuudelleen. Ei ihme että meillä paksukaisilla on niin huono maine, kiitos näiden valittajien.
Banaanit ja salaatti ovat ehkä halpoja jos verrataan karkkiin, mutta jos ei ole edes sitä karkkia varaa ostaa niin todella kalliita. Salaatissa ei mitään ravintoa, pelkkää ohutta tavaraa ja suurinosa vettä. Baananeissa pelkkää hiilaria, 100 kaloria maksaa 50 senttiä. Se on kallista se.
Näin palkokasviallergisena ei vaan voi syödä terveellisesti halvalla. Quorn on todella kallista, ostan ehkä kerran vuodessa. Kala vielä kalliimpaa, järkkyä. Tonnikala ei ole ollut halpaa vuosiin. Kanakin ei-tarjouksessa menee budjetin yli. Kurkut, tomaatit, salaatit ym sisältävät vain vettä, eivät ravinteita kovin paljoa painoonsa nähden. Ovat siis kalliita. Porkkanat ja perunat halpoja, mutta perunat sisältävät vain hiilareita, porkkanat hiilareita ja paria vitamiinia. Niillä ei elä pelkästään. Bataatti kallista, lanttu joskus halpaa. Paprika aivan järkkyä, sitrushedelmistä puhumattakaan. Hedelmät muutenkin sisältävät vain sokeria ja sitäkin liian vähän painoonsa ja kilohintaansa nähden.
Teen fyysistä työtä, joten energiaa pitää saada paljon, varsinkin proteiinimuodossa. Joskus kun otan jonkun ruokaisamman salaatin töihin, on äkkiä nälkä taas.
No mikä on sitten halpaa kilohintaansa nähden? Makaroni, jätelihat (lihapullat yms), halpa sikajauheliha. Niistä saa sen tarpeeksi proteiinia ja kaloreita että vatsa täyttyy. Joukkoon on helppo lisätä öljyä tuomaan lisää kaloreita. Ja joo, en ole läski, työ kuluttaa aivan liikaa. Niin paljon ettei ole edes varaa syödä hyvin, pitää vain saada tarpeeksi kaloreita. Kilohinta 5€, sisältää 2200 kaloria, 200g proteiinia. Todiskaa, ja kertokaa missä yhtä hyvät tavarat verrattuna kilohintaan?
Olen köyhä, lihava ja kahden urheilevan teinipojan äiti. Makkara ei kuulu missään muodossa keittiööni. Linssit on lisäkkeitä, alku ruoka mutta ei riitä pääruuaksi. Kaalia on turha pojille tyrkytää. Syövät, mutta vaativat kohta lisää ruokaa. Kaali laittaa kaikelle ruualle vauhtia ja nälkä yllättää uudestaan. Eli teen nuo teidän ehdottamat ruuat usein alkuruuiksi tai välipaloiksi. Usein syön itse vain alkuruuan. SSilti ok en lihava ja köyhä.
Kasvisruoka on erittäin edullista ja samalla terveellistäkin. Suurin osa näistä valittajista eivät vain viitsi kokata mitään muuta kuin lihottavia ruokia, joita ovat lähes koko elinikänsä tottuneet syömään. + tietysti kaikki valmisruoka ja muut nopeat välipalat, joissa ei ole mitään ravintoarvoa, pelkkiä tyhjiä kaloreita ja eläinperäistä rasvaa. Jos hieman viitsii lukea reseptejä ja laskeskella eri ruokien hintoja sekä suunnitella syömisiään, säästää siinä jo jonkin verran kuukauden ruokalaskuissa.
Kaalilaatikko pierettää, samoin linssit ja pavut käyvät mahaan. Ja peruna isoina annoksina! soijasuikaleita ostin joskus, mutta tuli niin pa""nmakuista ruokaa että roskiin meni! Eniten syön siis nuudeleita, makaronia ja kalapuikkoja.