Te, jotka kasvatatte lapsenne "sukupuolen mukaan"
Miten se käytännössä sujuu? Vain tytöt tekevät kotitöitä ja pojat saa maata sohvalla ja ehkä auttaa isukkia auton rassaamisessa? Tytöille pitkät hiukset ja mekot päälle kysymättä oma mielipidettä? Ja pojille tietenkin lyhyet hiukset. Ostatteko joulu- ja synttärilahjatkin "sukupuolen mukaan" kysymättä toiveita?
Sukupuolineutraali kasvatus ei tarkoita, että pojat pakoitetaan pukemaan mekot ylleen ja että ne on tytöiltä kielletty. Se tarkoittaa, että sekä tytöt että pojat voivat leikkiä niillä leluilla mitä tahtovat ja pukea päällen mistä pitävät. Tytöt saavat mekkonsa ja pojat autonsa jos niin haluavat, ja kotityöt jaetaan tasaisesti kykyjen mukaan.
Pointtinä tässä siis se, että miten se kasvatus sukupuolen mukaan teillä näkyy?
Kommentit (152)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kauhean vaikeaa niitä kasvattaa mitenkään sukupuolettomasti.
Miten tyttöjen kasvatus eroaa poikien kasvatuksesta? Varsinki pikkulapsina, kun ei vielä tarvitse keskustella murrosiän tuomista muutoksista.
Ap
Toivottavasti sulla ei ole lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ja lelut on saanut valita itse omien mieltymystensä mukaan, samaten hiustyylin ja harrastukset. Mutta en ole missään vaiheessa yrittänyt häivyttää tai kieltää lapsen sukupuolta.
Jos nyt mietitään mitä tekisin eri tavalla jos lapsi olisi eri sukupuolta, niin ehkä pojan kohdalla en pohtisi tarvetta itsepuolustuskurssille.
Kukaan ei ole kieltämässä lapsilta heidän sukupuoli-identiteettiään. Ongelma on sukupuoliroolit eli se, että lapsia kohdellaan eri tavalla sukupuolen perusteella.
Ap
Tuohan on ihan älyttömän ristiriitaista. Se sukupuoli-identiteetti tulee kuitenkin jostain. Roolimalleista ja ympärillä olevasta elämästä, joka perustuu sukupuolten eroavaisuuksille
Edes vuonna 1985 ei ollut ongelmaa lukea DI:ksi, vuosikurssilla 10 tyttöä ja 60 poikaa. Olen sijoittunut työelämässä hyvin, aviomies löytyi tekniikan parista ja tytär näyttää pärjäävän matematiikassa vähintään yhtä hyvin kuin äitinsä.
Omat vanhempani ovat vm. 41 ja ilmeisesti järkyttävän paljon fiksumpia, kuin moni tähän ketjuun vastannut.
t. DI nainen
Ps. veljenikin on DI
Ja sun pointtis oli?
Eihän kukaan kai tällaista kieltänytkään.
Oletko sinä kasvattanut tyt... anteeksi, lapsesi, täysin sukupuolineutraalisti? Tuskin vaan, kun nytkin pädet sillä et kyseessä on nimenomaan tytär, joka on matemaattisesti lahjakas...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vaatteet ja lelut on saanut valita itse omien mieltymystensä mukaan, samaten hiustyylin ja harrastukset. Mutta en ole missään vaiheessa yrittänyt häivyttää tai kieltää lapsen sukupuolta.
Jos nyt mietitään mitä tekisin eri tavalla jos lapsi olisi eri sukupuolta, niin ehkä pojan kohdalla en pohtisi tarvetta itsepuolustuskurssille.
Kukaan ei ole kieltämässä lapsilta heidän sukupuoli-identiteettiään. Ongelma on sukupuoliroolit eli se, että lapsia kohdellaan eri tavalla sukupuolen perusteella.
Ap
Tuohan on ihan älyttömän ristiriitaista. Se sukupuoli-identiteetti tulee kuitenkin jostain. Roolimalleista ja ympärillä olevasta elämästä, joka perustuu sukupuolten eroavaisuuksille
Edes vuonna 1985 ei ollut ongelmaa lukea DI:ksi, vuosikurssilla 10 tyttöä ja 60 poikaa. Olen sijoittunut työelämässä hyvin, aviomies löytyi tekniikan parista ja tytär näyttää pärjäävän matematiikassa vähintään yhtä hyvin kuin äitinsä.
Omat vanhempani ovat vm. 41 ja ilmeisesti järkyttävän paljon fiksumpia, kuin moni tähän ketjuun vastannut.
t. DI nainen
Ps. veljenikin on DI
Mikä sun ongelmasi on? Tässä ketjussa on hyviä ja hyvin perusteltuja vastauksia. Taidat olla kovin ylpeä tuosta miten sinä tyttönä pystyit tuohon. Newsflahs: se oli kasaria se. Nykyään ihan normitouhua. Mene elämässä eteenpäin, äläkä aseta sille tyttärelles paineita olla mahdollisimman paljon sun odotusten mukainen.
Vierailija kirjoitti:
Oma poikani saa kasvaa miksi kasvaa. Hän halusi barbeja, ostin hänelle kirpputorilta barbeja. No yllätyin kyllä, että hän käytti niitä taisteluissa. Niiltä lähti hyvin raajat irti niin ne oli hyviä loukkaantuneita.
Tein ihan omaksi ilokseni sitten niille barbeille vaatteita. Sekä juhla- että armeijatyylisiä.
Raajojen irti repiminen nukeilta tai hyönteisiltä tosin ei ole mitenkään sukupuoleen sidottua. Enemmän se viittaa psykopatiaan.
T. Poikien äiti minäkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsia tulee kohdella eri tavoin sukupuolensa vuoksi! Poikia ei pidä kohdella kuten tyttöjä, koska he ovat erilaisia kuin tytöt. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Tasapuolinen toki pitää olla, ja poikien pitää osallistua kotitöihin siinä kuin tyttöjenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
t. DI nainen
Ps. veljenikin on DIMikä sun ongelmasi on? Tässä ketjussa on hyviä ja hyvin perusteltuja vastauksia. Taidat olla kovin ylpeä tuosta miten sinä tyttönä pystyit tuohon. Newsflahs: se oli kasaria se. Nykyään ihan normitouhua. Mene elämässä eteenpäin, äläkä aseta sille tyttärelles paineita olla mahdollisimman paljon sun odotusten mukainen.
Se oli normitouhua jo paljon ennen vuotta -85. Eikä siinä ollut silloinkaan mitään kummallista. Nykyään tuntuu olevan kovin kummallista, mikä ihmetyttää.
Miten niin "sukupuolineutraalittomasti"? Tuo ns.sukupuolineutraali kasvatus on ihan normaalia(!) kasvatusta, ollut iät ajat. Ei kai kukaan pakota poikia leikkimään autoilla tai tyttöjä barbeilla. Minäkin leikin 90-luvun alussa pienenä tyttönä legoilla veljeni kanssa, samoin veljeni leikki minun ja kavereiden kanssa poneilla. Menin myös jalkapallokerhoon samalla kun veljeni aloitti pianonsoiton. Se on ihan normaalia, miksi siitä pitää vääntää joku sukupuolineutraalinen juttu?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lapsia tulee kohdella eri tavoin sukupuolensa vuoksi! Poikia ei pidä kohdella kuten tyttöjä, koska he ovat erilaisia kuin tytöt. Mikä tässä on vaikea ymmärtää? Tasapuolinen toki pitää olla, ja poikien pitää osallistua kotitöihin siinä kuin tyttöjenkin.
Pitääkö miehiä ja naisia kohdella myös töissä eri tavoin? Tekevät samoja työtehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luonnollisesti kasvatetaan eri tavalla, koska miehuus ja naiseus ovat eri asioita. Miehuuteen kuuluu esim. se velvollisuus, että naiset ja lapset päästetään ensimmäisenä pelastusveneisiin.
Kasvatan kaikista homoja, koska se nyt vaan on niin in.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On se kauhean vaikeaa niitä kasvattaa mitenkään sukupuolettomasti.
Miten tyttöjen kasvatus eroaa poikien kasvatuksesta? Varsinki pikkulapsina, kun ei vielä tarvitse keskustella murrosiän tuomista muutoksista.
Ap
Eihän ne eroakaan. Mitä sä vaaaaahtoat?
Veikkaan, että Suomessa enemmistö on suht neutraaleja...ihaan ilman hiusten mittojen määrittelyjä. Lapsillakin sattuu olemaan ihan oma TAHTO. Ihan sama miten yrität kasvattaa...hajutonta ja väritöntä, niin silti se lapset IHAN ITSE ottaaa vaikutteita ja on vaikutteille alttiita muuallakin kuin äidin jA isin kainalossa.
Sirullista on, jos ihminen ei saa elää sen mukaan mikä on. Jotkuthan piilottelee lapsilta heidän omat sukupuolielimet...tai eivät ainakaan vahingossakaan nimeä niitä...etteivät lapset vaan samaistu pimppiin tai pippeliin...rooliin?
Surkeeta on, jos ei saa OLLA.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitenkäs töissä? Jos mulla on kaksi alaista, joista toinen on mies ja toinen nainen, pitääkö minun kohdella heitä eri tavoin? Anna joku esimerkki.
Jos katso lapsia pihalla. Poikani on ainoa poika ja muut tyttöjä. He leikkivät samoja leikkejä selvästi eri tyylillä. Poikani on perheleikeissä koira joka laukkaa ympäriinsä ja tytöt pysyvät paikoillaan ja leikkivät verbaalisesti. Kaikki muutkin leikit menee samaa rataa. Vaikka on pieni otanta, niin väitän että keskimäärin pojat ovat toiminnallisempia ja tytöt verbaalisempia. Uskon myös, suurin osa lapsista saa kasvaa niin kuin haluavat ilman muottiin pakottamista. Myös , niin kuin oma lapseni, lapset löytävät itselleen sopivan paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että sukupuolen mukaan kasvattaminen tarkoittaisi sitä, että miehet löhöävät sohvalla, kun naiset tekevät kotitöitä? Tuohan kertoo ainoastaan sinun omasta asenteestasi miehiin ja naisiin liittyen.
Minä kasvatan "sukupuolen mukaan" ihan vain siten, että ostan vaatteet sieltä omalta osastolta ja ihan reippaasti hyväksyn sen, että poika haluaa niitä ninjago-hahmoja ja tyttö niitä prinsessajuttuja. Minulla ei ole mitään tarvetta kieltää heiltä sitä, että he kiinnostuvat samoista asioista kuin heidän kaverinsakin. Myös esim harrastuksissa hyväksyn sen, että en voi laittaa poikaa tyttöjen voimisteluryhmään enkä tyttöä poikien jääkiekkojoukkueeseen vain, että heitä ei muka saisi sukupuolen mukaan ohjata ollenkaan.
Mutta hyvätksytkö sen jos lapsi ei haluakaan niitä "oman osaston" vaatteita tai jos hän kiinnostuu samoista asioista kuin kaverit mutta kaverit ovatkin eri sukupuolta - tai samaa, muttei niitä stereotypisiä? Annatko edes mahdollisuutta? Tai entä jos lapsi tahtoo harrastaa jotain jossa hänen sukupuolelleen ei (kotipaikkakunnalla) ole tarjontaa niin onko tilanne mielestäsi ihan ok? Oletko tietoinen siitä, että tapasi pukea lapsesi vaikuttaa siihen millaisista asioista hän saa palautetta ympäristöstä (toiminnasta vai ulkonäöstä, rohkaisevaa vai varoittavaa) ja siten myös siihen millaisia ominaisuuksia tai millaista toimintaa hän itsessään oppii pitämään merkityksellisenä?
Minäkin laitoin jalkapallosta kiinnostuneen lapseni sukupuolen mukaiseen ryhmään 5-vuotiaana koska sekaryhmiä ei ollut, mutta en kyllä ymmärtänyt miksei ollut. Ja tuntui tosi tyhmältä sanoa pikkusisarukselle että hän ei voi päästä saman seuran treeneihin koska pippeli.
Meillä lapset tietävät oman biologisen sukupuolensa ja sen merkityksen lisääntymisnäkökulmasta. Tyttöjen alushousuja en ista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi oletat, että sukupuolen mukaan kasvattaminen tarkoittaisi sitä, että miehet löhöävät sohvalla, kun naiset tekevät kotitöitä? Tuohan kertoo ainoastaan sinun omasta asenteestasi miehiin ja naisiin liittyen.
Minä kasvatan "sukupuolen mukaan" ihan vain siten, että ostan vaatteet sieltä omalta osastolta ja ihan reippaasti hyväksyn sen, että poika haluaa niitä ninjago-hahmoja ja tyttö niitä prinsessajuttuja. Minulla ei ole mitään tarvetta kieltää heiltä sitä, että he kiinnostuvat samoista asioista kuin heidän kaverinsakin. Myös esim harrastuksissa hyväksyn sen, että en voi laittaa poikaa tyttöjen voimisteluryhmään enkä tyttöä poikien jääkiekkojoukkueeseen vain, että heitä ei muka saisi sukupuolen mukaan ohjata ollenkaan.
Mutta hyvätksytkö sen jos lapsi ei haluakaan niitä "oman osaston" vaatteita tai jos hän kiinnostuu samoista asioista kuin kaverit mutta kaverit ovatkin eri sukupuolta - tai samaa, muttei niitä stereotypisiä? Annatko edes mahdollisuutta? Tai entä jos lapsi tahtoo harrastaa jotain jossa hänen sukupuolelleen ei (kotipaikkakunnalla) ole tarjontaa niin onko tilanne mielestäsi ihan ok? Oletko tietoinen siitä, että tapasi pukea lapsesi vaikuttaa siihen millaisista asioista hän saa palautetta ympäristöstä (toiminnasta vai ulkonäöstä, rohkaisevaa vai varoittavaa) ja siten myös siihen millaisia ominaisuuksia tai millaista toimintaa hän itsessään oppii pitämään merkityksellisenä?
Minäkin laitoin jalkapallosta kiinnostuneen lapseni sukupuolen mukaiseen ryhmään 5-vuotiaana koska sekaryhmiä ei ollut, mutta en kyllä ymmärtänyt miksei ollut. Ja tuntui tosi tyhmältä sanoa pikkusisarukselle että hän ei voi päästä saman seuran treeneihin koska pippeli.
Meillä lapset tietävät oman biologisen sukupuolensa ja sen merkityksen lisääntymisnäkökulmasta. Tyttöjen alushousuja en ista
Karkasi. Tyttöjen alushousuja en ostanut pojalle koska genitaalit. Muuten en näe miten tyttöjä tai poikia pitäisi kasvattaa noin yleisesti eri tavalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mitenkäs töissä? Jos mulla on kaksi alaista, joista toinen on mies ja toinen nainen, pitääkö minun kohdella heitä eri tavoin? Anna joku esimerkki.
Tahallasiko esität tyhmää? Esim. miesalaiselle et voi myöntää äitiyslomaa (naiselle voit mikäli saa lapsen), työterveyspalvelut on syytä miettiä sukupuolen mukaan (naisille ei tarjota eturauhastutkimusta ja miehille mammografiaa tai gyne-palveluita). Työvaatteet ja -kengät olisi syytä olla sukupuolen mukaista muotoilua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Tahallasiko esität tyhmää? Esim. miesalaiselle et voi myöntää äitiyslomaa (naiselle voit mikäli saa lapsen), työterveyspalvelut on syytä miettiä sukupuolen mukaan (naisille ei tarjota eturauhastutkimusta ja miehille mammografiaa tai gyne-palveluita). Työvaatteet ja -kengät olisi syytä olla sukupuolen mukaista muotoilua.
Äitiyslomaa tai isyyslomaa ei myönnetä sukupuolen perusteella, vaan syntyvän lapsen perusteella. Samoin et pysty sukupuolen perusteella antamaan toiselle työntekijälle laajempia työterveyspalveluita kuin toiselle. Mitä tulee työvaatteisiin, työtehtävä ensisijaisesti sanelee tarvittavat vaatteet ja turvavarusteet.
Kerro nyt joku oikea esimerkki, missä nimenomaan sukupuoli vaikuttaa kohteluun, ei mikään asianhaara kuten raskaus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Millä lailla erilaisia? Pojat on poikia ja saavat riehua vapaasti, tytöt ei?
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Luonnollisesti kasvatetaan eri tavalla, koska miehuus ja naiseus ovat eri asioita. Miehuuteen kuuluu esim. se velvollisuus, että naiset ja lapset päästetään ensimmäisenä pelastusveneisiin.
Miksi miesten pitäisi päästää naiset ensimmäisenä pelastusveneisiin? Elätkö 1900-luvun alkua? Lasten päästämisen vielä ymmärrän, vaikkei itellä ole.
Ap