Juuri palkattu vakkari kertoi että yrittävät nyt toista lasta
Paljastanko tämän esimiehelle ennen koeajan loppumista? Törkeää aloittaa työt kun kohta on pitkä äitiysloma edessä!
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään provo! Kirkkain silmin näistä suunnitelmistaan kertoi. Ja joku kysyi että millainen työntekijä olen? Olen lojaali, enkä katso hyvällä että työnantajaani vedätetään.
Ap
Mitäs jos tämä uusi on myös lojaali, aikoo olla työpaikassa vuosikymmeniä? Mitä jos on huipputyyppi ja tosi osaava? Mitä yksi äitiysloma siinä merkkaa!
Joo lojaalilta kuulostaa hankkiutua raskaaksi heti kun on saanut vakkaripaikan.
Yksikään normiälyinen rivityöntekijä ei ole niin lojaali, että uhraa perhesuunnitelmansa työnantajalle. Tavallinen työntekijä on lojaali silloin, kun hän tulee ajoissa töihin, tekee hommansa, ei pidä motivaatiosaikkuja, ei levittele firman asioita ja ilmoittaa hyvissä ajoin aikeista vaihtaa työpaikkaa.
Tottakai ihmisen pitää saada hommata lapsia vaikka 10, mutta jos tietoisesti yrittää tulla raskaaksi samalla hakien uutta vakkarityötä, niin ajoitus on vähän huono, ehkä kannattaisi juuri sillä hetkellä keskittyä toiseen niistä, kumpaa pitää itselleen tärkeämpänä.
Eli naisen tulee valita työ vai lapsi? Eipä ole miehillä tänä tasa-arvon aikana tuollaisia ongelmia.
Ei tarvitse valita. Ei. Mutta minä ainakin miettisin vähän ajankohtaa, onko järkevää hakea uutta työtä samalla kun yrittää tulla raskaaksi.
Olen vapaaehtoisesti lapseton nainen. Minua pöyristyttää tämän palstan naisia syrjivä asenteellisuus. Vaikka en itse halua omia lapsia, minä todellakin kannatan sitä, että yhteiskunta uusintaa itseään ja uusia ihmisiä syntyy.
Vanhemmuuden kulut puoliksi vanhempien kesken. Loppuu tämä naisten polkeminen. Aloitus on täysin asiaton ja suoranaisen laiton. Kehotan ap:ta menemään pomolle kertomaan. Siitä hyvästä saa ehkä varoituksen. :D
Olen havainnut yhteiskunnassa pientä muutosta parempaan suuntaan: isät haluavat olla enemmän kotona ja nuoria naisia palkataan vakipaikkoihin. Älkää viitsikö jatkaa täällä aataminaikuisia naisten lyömisiä. Helvetissä on erityinen paikka naisille, jotka eivät auta toinen toisiaan!
Eräs tuttu teki joskus näin; pääsi oppisopimuksella hommiin, ja lopuksi lupailtiinkin että jatketaan työsuhdetta kun oppisopimushommat päättyy. Oppisopimusta oli jäljellä 5kk, kun tuli raskaaksi. (Tyylikkäästi jätti pillerit pois eikä kertonut suht tuoreelle miesystävälleen mitään. Piti saada koukkuun mies, joka tienaa 120 000e/vuosi, joku joka voisi sitten elättää ja maksaa naisen pikavippivelat.)
Jännitteli kovasti, saako piiloteltua raskauttaan siihen saakka että on saanut sen vakipaikan. Sai piiloteltua isommilla huppareilla, ja kirjoitti sopimuksen. Lapsi syntyi, ja aika pian perään syntyi toinenkin lapsi, ja nyt odottaa kolmatta, kun vanhin on 4v. En tiedä mitä työpaikan kanssa on tapahtunut, mutta elää nyt sitten rikasta elämää miehensä siivellä, isossa talossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään provo! Kirkkain silmin näistä suunnitelmistaan kertoi. Ja joku kysyi että millainen työntekijä olen? Olen lojaali, enkä katso hyvällä että työnantajaani vedätetään.
Ap
Mitäs jos tämä uusi on myös lojaali, aikoo olla työpaikassa vuosikymmeniä? Mitä jos on huipputyyppi ja tosi osaava? Mitä yksi äitiysloma siinä merkkaa!
Yksikään normiälyinen rivityöntekijä ei ole niin lojaali, että uhraa perhesuunnitelmansa työnantajalle. Tavallinen työntekijä on lojaali silloin, kun hän tulee ajoissa töihin, tekee hommansa, ei pidä motivaatiosaikkuja, ei levittele firman asioita ja ilmoittaa hyvissä ajoin aikeista vaihtaa työpaikkaa.
Tottakai ihmisen pitää saada hommata lapsia vaikka 10, mutta jos tietoisesti yrittää tulla raskaaksi samalla hakien uutta vakkarityötä, niin ajoitus on vähän huono, ehkä kannattaisi juuri sillä hetkellä keskittyä toiseen niistä, kumpaa pitää itselleen tärkeämpänä.
Eli naisen tulee valita työ vai lapsi? Eipä ole miehillä tänä tasa-arvon aikana tuollaisia ongelmia.
Ei tarvitse valita. Ei. Mutta minä ainakin miettisin vähän ajankohtaa, onko järkevää hakea uutta työtä samalla kun yrittää tulla raskaaksi.
Ai jos on työtön ja haluaa lapsia, niin joko lasten tai työpaikan yrittäminen pitää lopettaa? Oletko ihan tosissasi, että tuo on kohtuullinen tai realistinen vaatimus.
Kuinka pian vakipaikan saamisen jälkeen saa alkaa yrittää lasta? Luulisi, että juuri tehtävässä aloittanut työntekijä olisi helpompi korvata sijaisella kuin vuosia työtä tehnyt, "hiljaista tietoa" kerännyt ja tietyt rutiinit ja toimintamallit luonut työntekijä.
Minä olen ollut samassa työpaikassa ja tehnyt samaa työtä nyt kymmenen vuotta. Vastaan yhdestä aika merkittävästä tehtävästä koko isossa työnantajaorganisaatiossani yksinäni, ja tiedän, että jos jään jossain vaiheessa äitiyslomalle, tulee olemaan vaikeaa löytää sijainen, joka osaisi hoitaa tätä työtehtävää.
En väitä olevani korvaamaton, vaan pointtini oli se, että jos olisin hankkinut lapsen vakipaikan saatuani, olisi sopivan sijaisen hankkimisessa ollut työnantajalle vähemmän vaivaa. Samoin kustannukset olisivat olleet pienemmät, sillä vuosisidonnaisten lisien vuoksi äitiysrahani pohjana oleva palkkanikin on nyt merkittävästi suurempi kuin urani alussa.
Vierailija kirjoitti:
Olen halunnut lapsia jo kolme vuotta mutta en voi hankkia niitä koska opiskelen, rahaa ei ole ja tulevaisuus on epävarma. Haluan töitä jotta voisin vihdoin saada lapsen. Muuten ei ura kiinnosta, eikä siinä ole mielestäni mitään pahaa. Kunnianhimo on miehekäs ominaisuus enkä käsitä miksi kaikkien naisten pitäisi pyrkiä olemaan miehekkäitä kun kuitenkaan kaikki naiset eivät ole sellaisia luonnostaan. Kaipaan turvallisuutta, vakautta, vapaa aikaa, ystäviä, romanttista rakkautta ja perhe-elämää. En työstressiä, pitkiä päiviä, vapaa-ajan puuttumista, kilpailua ja arvioitavana olemista. Olen juuri sellainen nainen kuin haluan ja muiden "pettymys" naiseuteeni ei vaikuta minuun millään lailla, koska en ole mukana statuskilpailussa.
Jos saisin töitä aloittaisin lapsen yrittämisen vasta koeajan päätyttyä kahdesta syystä. Silloin työpaikka säilyy varmemmin enkä siis joudu rahavaikeuksiin, ja toiseksi pystyn silloin sopeutumaan työhöni paremmin kun en ole heti lähdössä. Työnantajalla on silloin koeaika+raskausaika eli noin vuosi aikaa hyötyä minusta ennen lähtöäni. Hedelmällisyyteni laskee vuosi vuodelta enkä voi uhrata montaa vuotta jokaiselle työnantajalle kun potkut voi tässä taloustilanteessa saada milloin vain itsestä riippumattomista syistä.
Haluat vakkarityön jotta voit hankkia lapsia? Et sä siihen työtä tarvitse vaan miehen.
Kuvitelkaapa että miehillä olisi mahdollisuus hankkia työ ja jäädä sen jälkeen vaikka viideksi vuodeksi kotiin niin että työpaikka säilyisi ja sinne voisi palata kun haluaa. Voi tsiisus mikä vinkuminen ja naukuminen täällä mammapalstalla olisi siitä että eihän tuossa ole mitään järkeä ja kieltää pitäisi tuollaiset hyvä veli sopimukset.
Mutta kun se on naisille mahdollista niin sehän on vaan oikein.
Ikävä asia, että joidenkin mielestä ihmiset eivät saa itse suunnitella elämäänsä ja töitään. Jokainen pari päättää itse lastentekoajan. Onneksi sitä ei ole säännöstelty mitenkään lainsäädännössä. Työnantajalle ei varmaan koskaan ole hyvä asia se, että työntekijät pitää perhevapaitaan.
Tämä ap:n tapauskin voi ensi vuonna vauvan saada ja seuraavana vuonna olla taas töissä ja painaa töitä sitten seuraavat 30 vuotta.
Ei kai kukaan ajattele työnantahan etua, kun perhettä suunnittelee. Töitä ehtii tehdä loppuelämän, lapsia ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Ai jos on työtön ja haluaa lapsia, niin joko lasten tai työpaikan yrittäminen pitää lopettaa? Oletko ihan tosissasi, että tuo on kohtuullinen tai realistinen vaatimus.
Olisko kohtuullista jos saisit vakkaripaikan ja heti koeajan päätyttyä työnantaja ilmoittaisi lomauttavansa sinut ainakin pariksi kuukaudeksi tai ehkä useammaksi vuodeksi, ilmoittelee sit joskus.
Olisko oikein ja kohtuullista sinua kohtaan?
Vierailija kirjoitti:
Yritän nyt vielä selittää, mikä tässä "omaa moraaliani häiritsee". Unohdan nyt työnantajan näkökulman ja puhun ihan omalta kannalta. En ole ap. Ymmärrän, että on olemassa sellaisia töitä, joita ei ole oikeastaan edes mielekästä tehdä muuten kuin rahan ja elannon takia. Tämä seuraava ei ehkä niin hyvin sovi sellaiseen.
Kun saan uuden työn, niin vau, sehän on jo suuri kunnia, olin paras monista ja minuun uskotaan. Nyt saan rahaa. Nyt pääsen kehittämään itseäni. Nyt pääsen taas toteuttamaan itseäni sillä alalla, johon olen kouluttautunut. Haluan tutustua kollegoihini ja löytää paikkani työyhteisössä. Haluan perehtyä uusiin tehtäviini. Alku on rankkaa. Tarvitaan todella paljon keskittymiskykyä ja hyvää muistia. Kirjoitan muistilappuja ja iltaisin olen väsynyt. Mutta tiedän sen hienon tunteen, kun lopulta osaan. Jonkin ajan kuluttua olen jo asiantuntija. En ole ikuisesti uusi. Mietin kiinnostavia mahdolkisuuksia tässä yrityksessä. Mitä tulevaisuus tuokaan tullessaan... Jos haluan lapsen, kyllä sekin tähän mahtuu. Joissain asioissa pitää olla itsekäs, eikä myöskään luulla olevansa korvaamaton. Sijainen löytyy kyllä. Mutta terve, minä tulin nyt töihin ja näyttämään, kuka olen ja mihin pystyn.
Miltä tämän keskustelun lukeminen on minusta tuntunut? Se on ollut sekä pettymys että silmiä avaavaa. Olen pettynyt sukupuoleeni. Luulin, että meillä on edes vähän kunnianhimoa ja selkärankaa. Että hormonipäät on yksittäistapauksia. Toisaalta, mitä pelättävää minulla on? Eiköhän asenteeni erotu edukseen työmarkkinoilla. Meni viimeisetkin halut olla solidaarinen.
Useimmilla täällä ei tunnu uuden työn saanti herättävän mitään muita fiiliksiä kuin "jippijaijee, nyt siementä vakoon!!!"
Niin. Tai sitten jos on sen kunnianhimon kaveriksi myös riittävästi lahjakkuutta ja osaamista, niin ei tarvitse ylpeillä sillä että on uhrannut elämänsä työnantajalle, vaan voi saada unelmaduunin vaikka ihan avoimesti yrittää lasta tai on raskaana. Jos täytyy työnhaussa päteä sillä että suunnittelee lasten lukumäärän ja ikäerot työnantajan toiveiden mukaan, niin ei ehkä ole se ydinosaaminen niin priimaa - muutenhan se riittäisi puhumaan puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan kerro tuollaista asiaa puolitutuille. Voithan kertoa esimiehelle ja ihmetellä siten, kun työkaverisi nauraa sinulle päin naamaa, että olet keksinyt omiasi.
Kertoo, jotkut ihmiset ovat merkillisiä lörppöjä. Sitten kiusaantuvat ja ihmettelevät, kun ihmiset kyselee, että onko tärpännyt jo? Joskus jopa suuttuvat.
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu teki joskus näin; pääsi oppisopimuksella hommiin, ja lopuksi lupailtiinkin että jatketaan työsuhdetta kun oppisopimushommat päättyy. Oppisopimusta oli jäljellä 5kk, kun tuli raskaaksi. (Tyylikkäästi jätti pillerit pois eikä kertonut suht tuoreelle miesystävälleen mitään. Piti saada koukkuun mies, joka tienaa 120 000e/vuosi, joku joka voisi sitten elättää ja maksaa naisen pikavippivelat.)
Jännitteli kovasti, saako piiloteltua raskauttaan siihen saakka että on saanut sen vakipaikan. Sai piiloteltua isommilla huppareilla, ja kirjoitti sopimuksen. Lapsi syntyi, ja aika pian perään syntyi toinenkin lapsi, ja nyt odottaa kolmatta, kun vanhin on 4v. En tiedä mitä työpaikan kanssa on tapahtunut, mutta elää nyt sitten rikasta elämää miehensä siivellä, isossa talossa.
Olipa kiva satu taas. Miten se varakas mies on mennyt kolme kertaa samaan retkuun? Jännä, kun näissä tarinoissa nainen on aina hirveissä pikavippi- tai ulosottoveloissa ja mies rikas, lisäksi lapsia tulee kuin liukuhihnalla. En usko.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Olisko kohtuullista jos saisit vakkaripaikan ja heti koeajan päätyttyä työnantaja ilmoittaisi lomauttavansa sinut ainakin pariksi kuukaudeksi tai ehkä useammaksi vuodeksi, ilmoittelee sit joskus.
Siinähän yrität, eipä taida olla laillistakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Itse tunnen kaksi ihmistä, jotka ovat vaihtaneet uuteen työpaikkaan ja melko heti on niissä alkaneet yt:t. Toinen ehti olla uudessa työssä kokonaisen kuukauden, toinen huimat viisi kuukautta ja kumpikin menetti työnsä. Oliko työnantaja reilu noita ihmisiä kohtaan? Kumpikin vaihtoi vakityöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Lomauttamiseen menisi muutama kuukausi, jopa puoli vuotta, joten siinä olisi aikaa etsiä uutta työtä. Ei ne työntekijätkään sano, että huomenna jään äitiyslomalle.
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole hyvä aika tehdä lapsia. Se naisen hedelmällisin ikä on aika lyhyt... Kaikki eivät saa sitä hyvää työpaikkaa heti 21-vuotiaana... Työttömänä tai pätkätöissä ei ole kovin kannattavaa tehdä lapsia. Jos niin tekee, siitäkin naristaan.
Ai siksikö niitä lapsia tehdään että se on kannattavaa? Eikös niitä just tehty sen takia kun halutaan lapsia? Minä ainakin ajattelisin että silloin on hyvä aika tehdä lapsia kun ei ole vakituista työtä.
Sit kun sais vakkaripaikan niin mitä iloa siitä olisi jos joutuu jäämään töistä pois pitkäksi aikaa, kun kerrankin olisi vakkarityö ja voi tienata rahaa itselleen ja sille perheelleen, että on vapaa-ajalla varaa tehdä muutakin kun istua kotona.
Moni ihmettelee miksi mä oon jo monta vuotta tehnyt samaa duunia täysiä viikkoja vuokrafirman kautta eikä mulle ole annettu vakkaripaikkaa, vaikka firmaan on palkattu samaan aikaan muita työntekijöitä. No johtunee juurikin siitä syystä että: olen tietyn ikäinen nainen.
Eiköhän asia olisi eri jos olisin mies tai kunhan tässä vielä hieman vanhenen.
Tosin mulle ihan sama kuka sen palkan mun tilille lähettää kunhan vaan työt jatkuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole hyvä aika tehdä lapsia. Se naisen hedelmällisin ikä on aika lyhyt... Kaikki eivät saa sitä hyvää työpaikkaa heti 21-vuotiaana... Työttömänä tai pätkätöissä ei ole kovin kannattavaa tehdä lapsia. Jos niin tekee, siitäkin naristaan.
Ai siksikö niitä lapsia tehdään että se on kannattavaa? Eikös niitä just tehty sen takia kun halutaan lapsia? Minä ainakin ajattelisin että silloin on hyvä aika tehdä lapsia kun ei ole vakituista työtä.
Sit kun sais vakkaripaikan niin mitä iloa siitä olisi jos joutuu jäämään töistä pois pitkäksi aikaa, kun kerrankin olisi vakkarityö ja voi tienata rahaa itselleen ja sille perheelleen, että on vapaa-ajalla varaa tehdä muutakin kun istua kotona.
Jos olet yhtään palstaa lukenut, niin tiedät, miten nimitellään naisia, jotka hankkivat lapsia työttömänä ollessaan.
Ettekö te uhrautujat tajua, että tuo lojaalius menee tasan yhteen suuntaan? Ei työnantaja ole mikään hyväntekijä, hän antaa teille tasan sen mitä lain, työehtosopimuksen tai muun syyn takia on pakko. Hän ei pidä teitä siellä töissä siksi että hän olisi teidän kaveri, vaan siksi että hän saa teidän työpanoksenne takia lisää rahaa. Sillä siunaaman minuutilla kun näin lakkaa olemasta hän alkaa miettimään keinoja päästä teistä eroon. Ja hän ei varsinkaan tee yhtä ainutta yksityiselämänsä suurta päätöstä sillä perusteella, että rividuunarilla olisi parempi mieli ja taskussa enemmän fyffeä. Herätkää jo.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No sinä saat rauhassa väsätä lapsia työttömänä jos se on sinusta hyvä idea. Minä taas haluan, että meillä on puitteet kunnossa. Mm. kohtuullisen kokoinen perheasunto, piha missä leikkiä, auto millä kulkea ja laadukkaat uutena hankitut lastentarvikkeet.
Onko se nyt kovin ihmekkään, mietippä hetki tätä meidän työyhteiskuntaa. Täällä vaan harva voi tehdä sitä mitä haluaa, muut raataa niska limassa että saa itselleen pienen elannon, ja tekee samalla ison elannon jonkun toisen pussiin. Työajat ovat niin pitkiä, työntekijöitä niin vähän, että siinä uuvuttuu vaikka pitäisikin työstä. Ei täällä ajatella asioita työntekijän näkökulmasta, vaan rahan näkökulmasta. Isot pomot pelaa omaan pussiin, häikäilemättä. Miksi siis ei pieni työntekijä saa ensisijaisesti ajatella itseään, ja pelata myös omaan pussiin? Laillisesti, tietysti.