Juuri palkattu vakkari kertoi että yrittävät nyt toista lasta
Paljastanko tämän esimiehelle ennen koeajan loppumista? Törkeää aloittaa työt kun kohta on pitkä äitiysloma edessä!
Kommentit (265)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole hyvä aika tehdä lapsia. Se naisen hedelmällisin ikä on aika lyhyt... Kaikki eivät saa sitä hyvää työpaikkaa heti 21-vuotiaana... Työttömänä tai pätkätöissä ei ole kovin kannattavaa tehdä lapsia. Jos niin tekee, siitäkin naristaan.
Ai siksikö niitä lapsia tehdään että se on kannattavaa? Eikös niitä just tehty sen takia kun halutaan lapsia? Minä ainakin ajattelisin että silloin on hyvä aika tehdä lapsia kun ei ole vakituista työtä.
Sit kun sais vakkaripaikan niin mitä iloa siitä olisi jos joutuu jäämään töistä pois pitkäksi aikaa, kun kerrankin olisi vakkarityö ja voi tienata rahaa itselleen ja sille perheelleen, että on vapaa-ajalla varaa tehdä muutakin kun istua kotona.No sinä saat rauhassa väsätä lapsia työttömänä jos se on sinusta hyvä idea. Minä taas haluan, että meillä on puitteet kunnossa. Mm. kohtuullisen kokoinen perheasunto, piha missä leikkiä, auto millä kulkea ja laadukkaat uutena hankitut lastentarvikkeet.
Eli se lapsi on vaan asia joka kuuluu olla, vähän niinkun muumi mukit. Miksi jollekkin on tärkeämpää että on niinku muutkin, kun se että oikeasti eläisi elämäänsä niinkun haluaa?
Ja ei, en aio väsätä lapsia koska mulla on elämä ja työpaikka, ei paljon kiinnostaisi jäädä moneksi vuodeksi kotiin nysväämään jonkun kulissikakaran takia.
Mitä ap saavuttaisi kertomalla pomolle, että uusi työntekijä toivoo saavansa vauvan? Arveleeko pomon alkavan kuumeisesti miettiä syytä työsuhteen purkuun? Syyn pitäisi olla todellinen ja jos sellainen olisi, niin hän varmaan purkaisi työsuhteen ilman nuorujakin.
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te uhrautujat tajua, että tuo lojaalius menee tasan yhteen suuntaan? Ei työnantaja ole mikään hyväntekijä, hän antaa teille tasan sen mitä lain, työehtosopimuksen tai muun syyn takia on pakko. Hän ei pidä teitä siellä töissä siksi että hän olisi teidän kaveri, vaan siksi että hän saa teidän työpanoksenne takia lisää rahaa. Sillä siunaaman minuutilla kun näin lakkaa olemasta hän alkaa miettimään keinoja päästä teistä eroon. Ja hän ei varsinkaan tee yhtä ainutta yksityiselämänsä suurta päätöstä sillä perusteella, että rividuunarilla olisi parempi mieli ja taskussa enemmän fyffeä. Herätkää jo.
Tätä mä oon koittanut toitottaa ihmisille, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Työelämässä kannattaa AINA pitää itse omat puolensa (liiton avustuksella), kun työnantaja ei sitä kuitenkaan tee.
Vierailija kirjoitti:
Kuules nyt pikku aivokääpiö! Kyllä myös työssäkäyvillä naisilla on oikeus lisääntyä!
Mutta työnantajan ei siitä pidä kärsiä
Vierailija kirjoitti:
Tähän se tilanne on menny ihan siks kun lisääntymisiässä olevia naisia syrjitään työmarkkinoilla. Jos heihin suhtauduttaisiin kuten muihinkin , ei tarvitsisi juonitella.
Ja mitä sinuun tulee joka ehdotit palkallisten äitiyslomien poistamista:
a) työnantaja ei maksa palkkaa, kela maksaa (jos ei lasketa tesin mukaista 0-3 kk aikaa)
b) ilman niintä palkallisia vapaita lapset eläisivät köyhyydessä. Sen mahdollisia seurauksia tuskin tarvitsee edes sinunlaisellesi eritellä
Niin kun työnantajan EI PIDÄ joutua kärsimään toisten lastenteosta.
Vierailija kirjoitti:
Olen vapaaehtoisesti lapseton nainen. Minua pöyristyttää tämän palstan naisia syrjivä asenteellisuus. Vaikka en itse halua omia lapsia, minä todellakin kannatan sitä, että yhteiskunta uusintaa itseään ja uusia ihmisiä syntyy.
Vanhemmuuden kulut puoliksi vanhempien kesken. Loppuu tämä naisten polkeminen. Aloitus on täysin asiaton ja suoranaisen laiton. Kehotan ap:ta menemään pomolle kertomaan. Siitä hyvästä saa ehkä varoituksen. :D
Olen havainnut yhteiskunnassa pientä muutosta parempaan suuntaan: isät haluavat olla enemmän kotona ja nuoria naisia palkataan vakipaikkoihin. Älkää viitsikö jatkaa täällä aataminaikuisia naisten lyömisiä. Helvetissä on erityinen paikka naisille, jotka eivät auta toinen toisiaan!
Jokainen ihminen on itse vastuussa itsestään. Työnantajan eikä yhteiskunnan pidä elämäsi kuluja maksaa.
Työnantajan ei pidä joutua maksamaan työntekijän lastentekoa. Työnantaja palkkaa ihmisen työhön X ja kun työntekijä ei enää sitä työtä pysty teekmään oli syy mikä tahansa niin potkut sille pitää antaa.
Vierailija kirjoitti:
Ikävä asia, että joidenkin mielestä ihmiset eivät saa itse suunnitella elämäänsä ja töitään. Jokainen pari päättää itse lastentekoajan. Onneksi sitä ei ole säännöstelty mitenkään lainsäädännössä. Työnantajalle ei varmaan koskaan ole hyvä asia se, että työntekijät pitää perhevapaitaan.
Tämä ap:n tapauskin voi ensi vuonna vauvan saada ja seuraavana vuonna olla taas töissä ja painaa töitä sitten seuraavat 30 vuotta.
Ei kai kukaan ajattele työnantahan etua, kun perhettä suunnittelee. Töitä ehtii tehdä loppuelämän, lapsia ei.
Työnantajan ei sitä pidä joutua kustantamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ettekö te uhrautujat tajua, että tuo lojaalius menee tasan yhteen suuntaan? Ei työnantaja ole mikään hyväntekijä, hän antaa teille tasan sen mitä lain, työehtosopimuksen tai muun syyn takia on pakko. Hän ei pidä teitä siellä töissä siksi että hän olisi teidän kaveri, vaan siksi että hän saa teidän työpanoksenne takia lisää rahaa. Sillä siunaaman minuutilla kun näin lakkaa olemasta hän alkaa miettimään keinoja päästä teistä eroon. Ja hän ei varsinkaan tee yhtä ainutta yksityiselämänsä suurta päätöstä sillä perusteella, että rividuunarilla olisi parempi mieli ja taskussa enemmän fyffeä. Herätkää jo.
Tätä mä oon koittanut toitottaa ihmisille, mutta ilmeisen huonolla menestyksellä. Työelämässä kannattaa AINA pitää itse omat puolensa (liiton avustuksella), kun työnantaja ei sitä kuitenkaan tee.
Kuulun ammattiliittoon ja työttömyyskassaan. Työnantajat eivät ole hyväntekijöitä, mutta voivat olla ihan hyviä. Ihmiset sitä pyörittää. En koe itseäni lampaaksi, vaikka pidän työstäni ja uran luomisesta. t. "Uhrautuja"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eräs tuttu teki joskus näin; pääsi oppisopimuksella hommiin, ja lopuksi lupailtiinkin että jatketaan työsuhdetta kun oppisopimushommat päättyy. Oppisopimusta oli jäljellä 5kk, kun tuli raskaaksi. (Tyylikkäästi jätti pillerit pois eikä kertonut suht tuoreelle miesystävälleen mitään. Piti saada koukkuun mies, joka tienaa 120 000e/vuosi, joku joka voisi sitten elättää ja maksaa naisen pikavippivelat.)
Jännitteli kovasti, saako piiloteltua raskauttaan siihen saakka että on saanut sen vakipaikan. Sai piiloteltua isommilla huppareilla, ja kirjoitti sopimuksen. Lapsi syntyi, ja aika pian perään syntyi toinenkin lapsi, ja nyt odottaa kolmatta, kun vanhin on 4v. En tiedä mitä työpaikan kanssa on tapahtunut, mutta elää nyt sitten rikasta elämää miehensä siivellä, isossa talossa.Olipa kiva satu taas. Miten se varakas mies on mennyt kolme kertaa samaan retkuun? Jännä, kun näissä tarinoissa nainen on aina hirveissä pikavippi- tai ulosottoveloissa ja mies rikas, lisäksi lapsia tulee kuin liukuhihnalla. En usko.
Mies on ihan tossu, ja 2 muuta lasta tekivät suunnitellusti, kun nainen halusi kaikki samaan syssyyn, ei niin että 6v välein tupsahtaa 1, ja sitten on vanhimman ja nuorimman välillä on 12v ikäero. Nainenkaan ihan nuori ollut, eikä todellakaan 40-vuotiaana enää äidiksi olisi halunnut.
Pikavippejä kertyi sen jälkeen, kun naiselle ja sen aikaiselle kihlatulleen tuli ero. Naisella oli sen jälkeen villiä sinkkuaikaa, ja kulutti rahat kutakuinkin juhlimiseen ja itsensä hemmotteluun, ja tuona aikana olin kuskina kerran jos toisenkin. Kerkesi keräämään n. 5000e lainaa, mutta kerkesi ennen uuden miehensä tapaamista maksamaan ehkä tonnin siitä summasta pois. Ettei nyt mistään järkyttävän isoista summista muutenkaan puhuta. Mies on kovapalkkaisella alalla ollut jo kauan, alansa ammattilanen ja tekee keikkahommia. Joskus viikon pois, kauempana on saattanut kestää vaikka 2kk, ja sinä aikana lähti kerran käymään 800km päässä kotonaan. Kovapalkkainen ammatti, työnarkomaani (tekee ihan älyttömän pitkää päivää), pitkäaikainen työntekijä, "erikoisammattilainen" ja keikkahommat (päivärahat ja muut korvaukset/lisät) = kyllä niistä vaan kertyy.
Mutta usko mitä uskot, lue sitten vaikka iltasaduksi itselles.
Voiko joku määritellä milloin minun olisi hyvä tehdä lapsi? Vaihdoin työpaikkaa puoli vuotta sitten, edellinen lapsi jo 3 vuotias.
Minä haluan uran ja lapsia. Suppealla alalla uusia paikkoja on harvoin. En myöskään voi loputtomasti lykätä lasten hankkimista. Haluaisin, että mies jäisi kotiin 6 kk - 18 kk, mutta hän ei suostu. Mikä ihmeen oletusarvo on että minum pitäisi olla kotona? En myöskään halua että lapsi menee hoitoon ennen kuin osaa kävellä ja ilmaista itseään.
Kertokaa? Milloin niitä lapsia pitää tehdä ettei ole huono ihminen?
Vierailija kirjoitti:
Voiko joku määritellä milloin minun olisi hyvä tehdä lapsi? Vaihdoin työpaikkaa puoli vuotta sitten, edellinen lapsi jo 3 vuotias.
Minä haluan uran ja lapsia. Suppealla alalla uusia paikkoja on harvoin. En myöskään voi loputtomasti lykätä lasten hankkimista. Haluaisin, että mies jäisi kotiin 6 kk - 18 kk, mutta hän ei suostu. Mikä ihmeen oletusarvo on että minum pitäisi olla kotona? En myöskään halua että lapsi menee hoitoon ennen kuin osaa kävellä ja ilmaista itseään.
Mikset avaa omaa aihetta omalle tilanteellesi. Lisäksi sinulla on näemmä keskusteltavaa miehesi kanssa. Jäi myös epäselväksi, miksi murehdit nyt oman alasi työtarjontaa kun sinulla on jo puoli vuotta ollut työpaikka. Mutta selitä se jollekin muulle...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ikinä ei ole hyvä aika tehdä lapsia. Se naisen hedelmällisin ikä on aika lyhyt... Kaikki eivät saa sitä hyvää työpaikkaa heti 21-vuotiaana... Työttömänä tai pätkätöissä ei ole kovin kannattavaa tehdä lapsia. Jos niin tekee, siitäkin naristaan.
Ai siksikö niitä lapsia tehdään että se on kannattavaa? Eikös niitä just tehty sen takia kun halutaan lapsia? Minä ainakin ajattelisin että silloin on hyvä aika tehdä lapsia kun ei ole vakituista työtä.
Sit kun sais vakkaripaikan niin mitä iloa siitä olisi jos joutuu jäämään töistä pois pitkäksi aikaa, kun kerrankin olisi vakkarityö ja voi tienata rahaa itselleen ja sille perheelleen, että on vapaa-ajalla varaa tehdä muutakin kun istua kotona.Jos olet yhtään palstaa lukenut, niin tiedät, miten nimitellään naisia, jotka hankkivat lapsia työttömänä ollessaan.
Nimiteltäiskö niitä äideiksi?
Itsekin jäin 10kk vakinaistamisen jälkeen äitiyslomalle, olin kylläkin tehnyt sitä ennen jo kaksi 5kk ja 8kk pätkää samassa paikassa. Ja nämä pienen lapsen äitinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tähän se tilanne on menny ihan siks kun lisääntymisiässä olevia naisia syrjitään työmarkkinoilla. Jos heihin suhtauduttaisiin kuten muihinkin , ei tarvitsisi juonitella.
Ja mitä sinuun tulee joka ehdotit palkallisten äitiyslomien poistamista:
a) työnantaja ei maksa palkkaa, kela maksaa (jos ei lasketa tesin mukaista 0-3 kk aikaa)
b) ilman niintä palkallisia vapaita lapset eläisivät köyhyydessä. Sen mahdollisia seurauksia tuskin tarvitsee edes sinunlaisellesi eritellä
Niin, ei maksa työnantaja mitään, PAITSI tes:n mukaan jopa 3kk.
Oliko tuo vanhaa tietoa tuolla aiemmin, että jokaiselta kuukaudelta kertyy lomapäiviä? Paljonko ne on rahana?
Ja missä hiton köyhyydessä se lapsi joutuu elämään jos on vakkarityö? Eikö siinä ehdi säästää kun on siellä töissä? Kela maksaa lapsilisän.
Ja sit jos ne säästöt ja lapsilisät ja miehen palkka ei riitä, vaan lapsi joutuu elämään köyhyydessä, niin töihin sitten vaan kun kerran on olemassa vakkariduuni.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikset avaa omaa aihetta omalle tilanteellesi. Lisäksi sinulla on näemmä keskusteltavaa miehesi kanssa. Jäi myös epäselväksi, miksi murehdit nyt oman alasi työtarjontaa kun sinulla on jo puoli vuotta ollut työpaikka. Mutta selitä se jollekin muulle...
Tämä liittyy mielestäni olennaisesti aiheeseen "uusi työntekijä kusettaa työnantajaa". Missä menee raja ettei ole enää huijaamista?
Töin tuon näkökulman että mies ei halua olla kotona, koska teidän näkökulma tähän on että naiset huijaa ahneuttaan ja laidkuuttaan. Olemme keskustelleet aiheesta, kiitos vain vinkistä. En minä voi toista pakottaa. Joko lapsi jää tekemättä, menee 8-9 kk iässä hoitoon tai minä jään kotiin.
Minun työtilanteeni on ollut erittäin hyvä, mutta en jätä hyvää työpaikkaa ottamatta sen takia että parin vuoden sisällä on toinen lapsi suunnitelmissa.
Itse aiheeseen. Mielestäni on kurjaa että pienet työnantajat joutuvat maksamaan liikaa kuluja. Mielestäni olisi parasta jos kaikki työnantajat maksaisivat jonkun maksun perustuen työntekijöiden määrään katsomatta sukupuolta. Tai sitten kukaan ei maksaisi mitään. Ja miehet velvoitettaisiin olemaan pois työelämästä yhtä kauan kuin nainenkin on lapsen saatuaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään provo! Kirkkain silmin näistä suunnitelmistaan kertoi. Ja joku kysyi että millainen työntekijä olen? Olen lojaali, enkä katso hyvällä että työnantajaani vedätetään.
Ap
Mitäs jos tämä uusi on myös lojaali, aikoo olla työpaikassa vuosikymmeniä? Mitä jos on huipputyyppi ja tosi osaava? Mitä yksi äitiysloma siinä merkkaa!
Joo lojaalilta kuulostaa hankkiutua raskaaksi heti kun on saanut vakkaripaikan.
Yksikään normiälyinen rivityöntekijä ei ole niin lojaali, että uhraa perhesuunnitelmansa työnantajalle. Tavallinen työntekijä on lojaali silloin, kun hän tulee ajoissa töihin, tekee hommansa, ei pidä motivaatiosaikkuja, ei levittele firman asioita ja ilmoittaa hyvissä ajoin aikeista vaihtaa työpaikkaa.
Tottakai ihmisen pitää saada hommata lapsia vaikka 10, mutta jos tietoisesti yrittää tulla raskaaksi samalla hakien uutta vakkarityötä, niin ajoitus on vähän huono, ehkä kannattaisi juuri sillä hetkellä keskittyä toiseen niistä, kumpaa pitää itselleen tärkeämpänä.
Eli naisen tulee valita työ vai lapsi? Eipä ole miehillä tänä tasa-arvon aikana tuollaisia ongelmia.
Ei tarvitse valita. Ei. Mutta minä ainakin miettisin vähän ajankohtaa, onko järkevää hakea uutta työtä samalla kun yrittää tulla raskaaksi.
Ai jos on työtön ja haluaa lapsia, niin joko lasten tai työpaikan yrittäminen pitää lopettaa? Oletko ihan tosissasi, että tuo on kohtuullinen tai realistinen vaatimus.
Olisko kohtuullista jos saisit vakkaripaikan ja heti koeajan päätyttyä työnantaja ilmoittaisi lomauttavansa sinut ainakin pariksi kuukaudeksi tai ehkä useammaksi vuodeksi, ilmoittelee sit joskus.
Olisko oikein ja kohtuullista sinua kohtaan?Itse tunnen kaksi ihmistä, jotka ovat vaihtaneet uuteen työpaikkaan ja melko heti on niissä alkaneet yt:t. Toinen ehti olla uudessa työssä kokonaisen kuukauden, toinen huimat viisi kuukautta ja kumpikin menetti työnsä. Oliko työnantaja reilu noita ihmisiä kohtaan? Kumpikin vaihtoi vakityöstä.
Ihan yhtä reilu kun työntekijä joka ottaa vakkariduunin vastaan tietäen olevansa raskaana ja jää heti äitiyslomalle ja hoitovapaalle ja ties mille.
Eli ihan sama asia.
Hahhah, minäpä olen haastanut työnantajan oikeuteen kun ei vakinaistanut minua kun kuuli että aion olla vielä hoitovapaalla äitiysloman jälkeen vaikka oli sovittu vakinaistamisesta ennen äitiyslomaa :D siitäs sait palstaurpo!
Olen vakinaistanut vuoden sisään kaksi määräaikaista, jotka määräaikaisuutensa aikana tulivat raskaiksi ja jäivät äitiyslomalle. Hyviä työntekijöitä kumpikin.
Nordeassa oleva henkilöstöpäällikkö kaverini irtisanoi koeajan lopulla nuoren naisen kun paljastui että uusi nainen oli raskaana. Perusteli että jos valehteli siitä niin ei siihen muutenkaan voi luottaa. Luottamuspula. Mistä muustakin saattoi valehdella haastattelussa.
Ei ole laillista, mutta kun nainen tekee periaatteessa saman tempun työnantajalle, niin sehän on vaan reilua, laillista ja naisen oikeus! Ja taloudellisesti kannattavampaa kun määräaikaisena ollessa.
Mun mielestä reiluinta olisi se että jos ja kun joku haluaa hankkia lapsia niin työpaikan ei todellakaan tarvitsisi uhrata siihen penniäkään. Ei se ole työpaikan asia.
Juurihan täällä kommentoitiin ettei se työnantajalle kuulu tippaakaan milloin lapsensa hankkii.