Juuri palkattu vakkari kertoi että yrittävät nyt toista lasta
Paljastanko tämän esimiehelle ennen koeajan loppumista? Törkeää aloittaa työt kun kohta on pitkä äitiysloma edessä!
Kommentit (265)
Mulle työt on vaan pakollinen paha siinä muun elämän ohella. Olen vielä opiskelija (osa-aika töissä, vakkarisopimuksella) mutta valmistumisen jälkeen tavoitteena on löytää opintoja vastaava työ ja vakituisella sopimuksella. Ja sitten se perheen perustus.
Vierailija kirjoitti:
Mulle työt on vaan pakollinen paha siinä muun elämän ohella. Olen vielä opiskelija (osa-aika töissä, vakkarisopimuksella) mutta valmistumisen jälkeen tavoitteena on löytää opintoja vastaava työ ja vakituisella sopimuksella. Ja sitten se perheen perustus.
Huonoja työtekijöitä tuollaiset ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakin selvisi heti, millainen duunis olet... Lisääntyminen ei millään lailla saa vaikuttaa töihin ottoon joten miten ajattelit sen vaikuttavan koeaikaan? Toisin kuin sanotaan irtisanomiseen koeaikanakin tulee olla syy...
Koeajalla ei irtisanota, vaan puretaan työsopimus.
Näin se on eikä työsopimusta saa purkaa epäasiallisesta syystä. Työkaverin juorupuhe olisi kyllä epäasiallinen syy.
Vierailija kirjoitti:
Ajattelitko, että pomo heristää sormea ja sanoo: Hyi hyi ei saa yrittää vauvaa? Pomohan ei asialle voi mitään vaikka kertoisitkin. Työpaikka on saatu eikä sitä noin vaan voi pois ottaa. Voihan se olla, että tämä työkaveri yrittää tulla raskaaksi vielä viiden vuoden kuluttuakin. Ei välttämättä onnistu heti.
Eräs tuttavani päätti saada toisen lapsen.
Piti yrittää viisi vuotta ennenkuin tärppäsi.
Arvostellaanko täällä palstalla sitten seuraavaksi sitä, kun yrittää lasta liian myöhään lykättyään lasten saantia työn ja opintojen vuoksi?
Milloinkahan on sun mielestä oikea aika hänelle tulla raskaaksi? Vuoden, kahden vai viiden päästä? Sinä ja työnantajako sen päättää? Eiköhän tuo ihminen ole taas pian töissä ja juurikin vakkarina...
Sitä paitsi lasten saanti todennäköisesti sitouttaa työntekijän pysymään samassa työpaikassa, käy siis yksiin lastensaannin kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Arvostellaanko täällä palstalla sitten seuraavaksi sitä, kun yrittää lasta liian myöhään lykättyään lasten saantia työn ja opintojen vuoksi?
Milloinkahan on sun mielestä oikea aika hänelle tulla raskaaksi? Vuoden, kahden vai viiden päästä? Sinä ja työnantajako sen päättää? Eiköhän tuo ihminen ole taas pian töissä ja juurikin vakkarina...
Sitä paitsi lasten saanti todennäköisesti sitouttaa työntekijän pysymään samassa työpaikassa, käy siis yksiin lastensaannin kanssa.
Tässä ketjussa on keskusteltu naisesta, joka on tullut uuteen työhön ja suunnittelee jo lapsen hankintaa. Muut olkinuket voinee käsitellä muualla.
Voit pitää mielipiteesi, mutta näätkö yhtään mitään pikkiriikkisen kinkkistä tässä minkään muun osapuolen kannalta? Entä osaatko kertoa, mistä johtuu nuorten naisten huonommat työmarkkinat?
Ja johtuuko naisten huonompi palkka siitä että ovat pois työelämästä 10 vuotta. 10 vuotta vähemmän urantekoa eli heikompi palkka.
Raskauden kustannuksista työnantajalle löytyy useampiakin laskelmia helposti. Tässä pari niistä:
https://www.talousverkko.fi/mita-aitiysloma-maksaa-tyonantajalle/
http://www.is.fi/taloussanomat/art-2000001646775.html
Noiden perusteella jokainen voi päätellä millainen isku äitiysloma on pienyrittäjille. Seuraava mietinnän aihe onkin se, onko tämä reilua. Sitten voittekin asettaa itsenne yrittäjän asemaan ja miettiä, olisitteko itse valmiita palkkaamaan nuoren naisen tai, miten suhtautuisitte aloittajan kuvaamaan tilanteeseen.
Ei varsinaisesti haittaa, että naiset päättävät hankkia lapsen heti vakityön saatuaan, mutta vähän häiritsee. Vakityöhön sitoudutaan sekä työntekijän että työnantajan puolelta yleensä enemmän. Samaa harrastetaan kuitenkin aika lailla kaikissa työsuhteissa ja itse nuorena naisena on saanut kärsiä, kun näyttäyttyy potentiaalisille työnantajille vaan lapsentekokoneena. Lapsia en siis aio hankkia, ajatuskin oksettaa.
Esimerkkinä olin yhdessä työhaastattelussa. Kyseessä oli määräaikainen tehtävä. Alun perin työ oli vakityöntekijän äitiysloman sijaisuus. Työhön palkattiin pätevä nuori nainen, joka, kappas vain, hänkin jäi äitiyslomalle. Ilmeisesti oli raskaana jo paikan saadessaan. Eli äitiysloman sijaiselle etsittiin äitiysloman sijaista. Ei tuntunut työnantaja, pienehkö firma, olevan liian innoissaan. Olin pätevä tehtävään, mutta lopulta työhön palkattiin mies. Ei varsinaisesti yllättänyt.
En kyllä ymmärrä mistä äitiysloman kustannukset työnantajalle tulevat. Kunta-alalla (muusta ei kokemusta) vakkari saa palkkaa kolme ensimmäistä ä-lomakuukautta jolloin kunta saa (korotetun) äitiysrahan. Sitten kunta ei maksa enää mitään.
Yrittäjä kirjoitti:
Raskauden kustannuksista työnantajalle löytyy useampiakin laskelmia helposti. Tässä pari niistä:
Noiden perusteella jokainen voi päätellä millainen isku äitiysloma on pienyrittäjille. Seuraava mietinnän aihe onkin se, onko tämä reilua. Sitten voittekin asettaa itsenne yrittäjän asemaan ja miettiä, olisitteko itse valmiita palkkaamaan nuoren naisen tai, miten suhtautuisitte aloittajan kuvaamaan tilanteeseen.
Ei ole reilua, se on yhteiskunnassa typerästi järjestetty. Yhteiskunnan typerät päätökset ei ole kuitenkaan yksittäisen rivityöntekijän syytä eikä vastuulla. Ihan oikealla asialla olette kun haluatte tuota korjata, mutta nuoria naisia sättimällä haukutte kyllä aivan väärää puuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä ketjussa on keskusteltu naisesta, joka on tullut uuteen työhön ja suunnittelee jo lapsen hankintaa. Muut olkinuket voinee käsitellä muualla.
Voit pitää mielipiteesi, mutta näätkö yhtään mitään pikkiriikkisen kinkkistä tässä minkään muun osapuolen kannalta? Entä osaatko kertoa, mistä johtuu nuorten naisten huonommat työmarkkinat?
Johtuvat typeristä nuorten naisten työnantajia sortavista yhteiskunnallisista päätöksistä. Asiaan yritetään koko ajan löytää ratkaisua mm. perhevapaauudistusten muodossa. Se, että naiset jättäytyvät vapaaehtoisesti lapsettomiksi ettei työnantajalle tule paha mieli tai jättävät hakematta vakipaikkoja ei ole millään tavalla realistinen ratkaisu.
Siihen voi mennä kuukausia, jopa vuosia ennen kuin hän on raskaana. Älä tee itsestäsi hölmöä ap.
Kuulostaapa lapselliselta :D Pomo hei, Pirjo yrittää lasta miehensä kanssa.
Yrittäjä kirjoitti:
Ensimmäinen linkki on ainakin vanha. Lomaa ei kerry äitiysloman aikana 10 kuukaudelta, vaan 6 kuukaudelta. Ja toisekseen nykyään työnantaja saa 2500€ kertakorvauksen äitiyslomalle jäävästä työntekijästä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään provo! Kirkkain silmin näistä suunnitelmistaan kertoi. Ja joku kysyi että millainen työntekijä olen? Olen lojaali, enkä katso hyvällä että työnantajaani vedätetään.
Ap
Mitäs jos tämä uusi on myös lojaali, aikoo olla työpaikassa vuosikymmeniä? Mitä jos on huipputyyppi ja tosi osaava? Mitä yksi äitiysloma siinä merkkaa!
Joo lojaalilta kuulostaa hankkiutua raskaaksi heti kun on saanut vakkaripaikan.
Yksikään normiälyinen rivityöntekijä ei ole niin lojaali, että uhraa perhesuunnitelmansa työnantajalle. Tavallinen työntekijä on lojaali silloin, kun hän tulee ajoissa töihin, tekee hommansa, ei pidä motivaatiosaikkuja, ei levittele firman asioita ja ilmoittaa hyvissä ajoin aikeista vaihtaa työpaikkaa.
Tottakai ihmisen pitää saada hommata lapsia vaikka 10, mutta jos tietoisesti yrittää tulla raskaaksi samalla hakien uutta vakkarityötä, niin ajoitus on vähän huono, ehkä kannattaisi juuri sillä hetkellä keskittyä toiseen niistä, kumpaa pitää itselleen tärkeämpänä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä ei todellakaan ole mikään provo! Kirkkain silmin näistä suunnitelmistaan kertoi. Ja joku kysyi että millainen työntekijä olen? Olen lojaali, enkä katso hyvällä että työnantajaani vedätetään.
Ap
Mitäs jos tämä uusi on myös lojaali, aikoo olla työpaikassa vuosikymmeniä? Mitä jos on huipputyyppi ja tosi osaava? Mitä yksi äitiysloma siinä merkkaa!
Joo lojaalilta kuulostaa hankkiutua raskaaksi heti kun on saanut vakkaripaikan.
Yksikään normiälyinen rivityöntekijä ei ole niin lojaali, että uhraa perhesuunnitelmansa työnantajalle. Tavallinen työntekijä on lojaali silloin, kun hän tulee ajoissa töihin, tekee hommansa, ei pidä motivaatiosaikkuja, ei levittele firman asioita ja ilmoittaa hyvissä ajoin aikeista vaihtaa työpaikkaa.
Tottakai ihmisen pitää saada hommata lapsia vaikka 10, mutta jos tietoisesti yrittää tulla raskaaksi samalla hakien uutta vakkarityötä, niin ajoitus on vähän huono, ehkä kannattaisi juuri sillä hetkellä keskittyä toiseen niistä, kumpaa pitää itselleen tärkeämpänä.
Eli naisen tulee valita työ vai lapsi? Eipä ole miehillä tänä tasa-arvon aikana tuollaisia ongelmia.
Missä ja mikä työ se on? Mä voin tulla, oon alle 40 ja lapsetkin on jo hankittu, eikä lisää tule!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten mietitään, miksei kaikilla naisilla ole työpaikkaa odottamassa vanhempainvapaalta paluuta...
Eli mielestäsi siitä että mies ja nainen saa yhteisen lapsen niin siitä pitää rangaista naista?
Ja naisen olla ottamatta vastaan työtä kun voi tulla jossain kohtaa raskaaksi ja sitten naista voi haukkua loiseksi kun ei mene töihin?
Jos minä olisin apn pomo ja hän tulisi kertomaan koeaikalaisen raskaudesta niin laittaisin sellaisen tyypinv eli apn pihalle heti kun tilaisuus koittaa. Työyhteisöön ei kaivata selkään puukottajia.
Jos joku niin äidit tarvitsevat kokopäiväiset vakityöt. Se raha menee oikeaan osoitteeseen.
Pakko sanoa, että logiikkasi ontuu.
Yksittäinen työnantaja ei ole vastuussa yksittäisen työntekijän lisääntymisen kustannuksista, Tämä pitää ratkaista muulla tavalla.
Ja kukaan ei rankaise vain naista lapsen saamisesta, jos hän ei jätä tulematta töihin sen lapsen saamisen vuoksi. Myös isä voi jäädä kotiin hoitamaan lasta.
Valitettavasti jo synnytyksestä toipuminen ottaa aikansa ja mies ei voi imettää. Korvikkeita tuskin kukaan tuputtaa lapselleen työnantajan mieliksi.
Juu. Mutta on varmasti eroa, onko pois esim. vuoden kuin kolme vuotta yhteen menoon. Luonnollisesti sijainen tarvitaan vuodeksikin, mutta sen jälkeen nainen voisi jo palata täysipäiväisesti töihin halutessaan.
Niin, voisi toki, halutessaan. Mitä sitten?