Miksi kolesterolini on noussut lukemaan 6,7?
Olen laihduttanut lähinnä rahkaa (makeuttamatonta) ja kasviksia syömällä. Vielä kolme kuukautta sitten arvo oli 5,2 ja olen ihan tosissani yrittänyt saada sitä normaaliksi ravinnon ja lisääntyneen liikunnan avulla. Rahkaa syön niin paljon, että saan proteiinia noin gramman per painokilo. Olen pienentänyt rahka-annosta painon laskiessa.
Kommentit (159)
Mitkä ovat sun ldl, hdl ja triglyarvot? Näillä enemmän merkitystä kuin pelkällä kokonaiskolesteroliarvolla.
Mulla on kans kahdessa vuodessa noussut 5,9stä 6,9:ään. Ja olen tuona aikana jättänyt salaateista kastikkeet pois, vaihtanut leikkelekinkun kalkkunaan, syönyt vähemmän perunoita ja enemmän kasviksia, alkanut syödä säännöllisesti puuroa marjoilla aamupalaksi ja aloittanut säännöllisen liikunnan. En ole lihava, en polta, mutta ilmeisesti geenit tulevat pintaan ja aiheuttavat tämän.
Pannu- tai automaattikahvi, katkaravut, kananmunat (keltuainen), voi ja muu eläinrasva nostavat kolesterolia.
Vierailija kirjoitti:
Pannu- tai automaattikahvi, katkaravut, kananmunat (keltuainen), voi ja muu eläinrasva nostavat kolesterolia.
Kananmunat, voi ja muut eläinrasvat ei kolesterolia nosta. Jos nostaa, niin sitä hdl:ää
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kans kahdessa vuodessa noussut 5,9stä 6,9:ään. Ja olen tuona aikana jättänyt salaateista kastikkeet pois, vaihtanut leikkelekinkun kalkkunaan, syönyt vähemmän perunoita ja enemmän kasviksia, alkanut syödä säännöllisesti puuroa marjoilla aamupalaksi ja aloittanut säännöllisen liikunnan. En ole lihava, en polta, mutta ilmeisesti geenit tulevat pintaan ja aiheuttavat tämän.
Niin, tai ne muutokset syömisissäsi on sitä nostanut. Tai sitten ikä, vanhemmiten naisilla saa kolesteroli noustakin.
Mikään tutkimus ei ole voinut osoittaa että korkea kolesteroli olisi mitenkään epäterveellistä. Ei syytä huoleen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kananmunat, voi ja muut eläinrasvat ei kolesterolia nosta. Jos nostaa, niin sitä hdl:ää
Heikkilän mukaan näin on, ikävä että todellisuus on ihan toista.
Vierailija kirjoitti:
Mikään tutkimus ei ole voinut osoittaa että korkea kolesteroli olisi mitenkään epäterveellistä. Ei syytä huoleen.
Paitsi kaikki mahdolliset tilastot sydän- ja verisuonikuolleisuudesta.
AP, laita tarkemmat speksi hdl/ldl jne.
Jos kolesteroli huolettaa, voi mennä verianalyysiin, missä näkee omin silmin löytyykö plasmasta kolesterolikristalleja ja kuinka paljon ja kuinka suuria.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok. En ala väittelemään.
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli itsesään ei olekaan vaarallinen, mutta jos saat sen lisäksi tulehduksen elimistöösi ja verisuonistoosi niin siinä vaiheessa se korkea kolesteroli muuttuu ongelmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkea kolesteroli itsesään ei olekaan vaarallinen, mutta jos saat sen lisäksi tulehduksen elimistöösi ja verisuonistoosi niin siinä vaiheessa se korkea kolesteroli muuttuu ongelmaksi.
Kerropa vähän tarkemmin, mitä se kolesteroli sitten tekee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerropa vähän tarkemmin, mitä se kolesteroli sitten tekee?
Kun verisuoniin tulee tulehduksen vuoksi vaurioita, kolesteroli korjaa ne. Jos kolesterolia on liikaa tai kristallit liian suuria, ne tukkivat verisuonet. Ja tulehdus aiheuttaa sen, että niitä korjattavia paikkoja syntyy.
Vierailija kirjoitti:
Mitkä ovat sun ldl, hdl ja triglyarvot? Näillä enemmän merkitystä kuin pelkällä kokonaiskolesteroliarvolla.
HDL oli vain 0,8 ja loput ovat pahaa kolesterolia. Triglyseridit ovat 2,0.
Vierailija kirjoitti:
En ole juonut kahvia ikinä. En ole syönyt katkarapuja, munia, voita tai eläinrasvoja vaan rahkaa, kasviksia ja öljypohjaista salaattikastiketta kuten kirjoitin alussa.
Vierailija kirjoitti:
AP, laita tarkemmat speksi hdl/ldl jne.
Jos kolesteroli huolettaa, voi mennä verianalyysiin, missä näkee omin silmin löytyykö plasmasta kolesterolikristalleja ja kuinka paljon ja kuinka suuria.
Minulla ei ole rahaa erikoisuuksiin ja asun pikkupaikkakunnalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh?? Nuo arvot kuulostavat todella, öhh erikoisilta. Mulla on HDL 2,33 ja triglyt 0,99.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sydän- ja verisuonisairaudet alkoivat lisääntyä samaan aikaan kun margariinit suistivat pöydistämme aidot rasvat( voi,kookosrasva jne...).Tutkimusaineistoa kyllä löytyy runsaasti!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäh?? Nuo arvot kuulostavat todella, öhh erikoisilta. Mulla on HDL 2,33 ja triglyt 0,99.
Ole onnellinen koska minä sain puolestani statiinireseptin ja kehotuksen syödä vielä terveellisemmin. En ymmärrä kuinka se onnistuu koska minähän en syö kovaa rasvaa.
Lisään vielä, että olen käyttänyt kotona tekemääni öljypohjaista salaatinkastiketta kasvisten kanssa.