7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Kommentit (314)
Lauri Markkasen ( koripalloilija ) äiti sanoi jossain haastattelussa, että yhdellä aterialla Lauri ja veljensä söi 99 lihapullaa.
Kyllä ruokaa menee hirveästi, jos on urheilevia teinejä perheessä, vaikka vain kaksi.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla nuo ulisijat itkevät jostain ...vetin päivähoitomaksuista, jotka ovat kaikista pienin ja halvin menoerä matkassa kohti yhteiskunnalle verovaroja tuottavaa yksikköä.
Taitavat itse kateellisina sossupummeina valittaa vain siksi, kun muiden kersat vievät heille 'korvamerkityt' kaljarahat yhteisestä kassastamme.
Olen lapsiperheen äiti itsekin, mutta valitettavasti en kehtaa enää käyttää noita 'veronmaksaja', 'eläkkeen maksaja' ja 'verovaroja tuottava yksikkö' argumenttejä, koska ne eivät päde. Tilastojen mukaan 20% tulee maksamaan enemmän veroja kuin kuin saamaan verovaroista itse. 20% on +/-0, eli maksaa saman verran veroja kuin niitä itse kuluttaa ja 60% tulee saamaan tulonsiirtoa verovaroista enemmän kuin itse maksamaan veroja. Eli 60% lapsista tulee maksamaan Suomelle enemmän kuin koskaan maksamaan veroja ja toiset 20% kattaa just omat kulunsa. Vain 2 syntyvää lasta kymmenestä tulee maksamaan muillekin, eli on siinä mielessä nettomaksaja. Tähän se perustuu sekin, että Suomi velkaantuu joka sekunti lisää. Mikäli ihmiset joko maksaisivat enemmän veroja kuin heihin verovaroja kulutetaan tai edes oman osuutensa niin tätä velkaantumista ei tapahtuisi.
Mietitään. Lauantai ja koko perhe syömässä. Aamulla maitoa menee puuroon ja juomalasiin, osa haluaa kaakaota. Sitten valmistuu lämmin ateria, lihaa käytetään 4kg josta tehdään lihapullia. Tekee n. 400g per nenu. Ehkä siitä jää vähän illaksi. Juomana maitoa jos siitä tykkäävät. Leipää syödään välipalana ja illasta. Teinipojat syö paljon, uskokaa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Vain 2/10 syntyvästä tulee nettomaksajaksi. Loput saavat enemmän kuin maksavat veroja. Siksi Suomi velkaantuu.
Isoin osa Suomen tämän hetkisistä sosiaalimenoista koostuu eläkkeistä.
Niin koostuu, mutta kunkin pitäisi teorissa kerryttää oma eläkkeensä. Periaatteessa eläkkeen saajat ovat omat eläkkeensä jo maksaneet omista veroistaan. Jos siis eläkekassat on hoidettu oikein (mitä ei ole tehty). Eli syntyvien vauvojen pitäisi ehtiä maksaa omat koulutuskulut, terveydenhoitokulut ja kaikki muut + kerätä eläkkeet itselle.
Tuntuu todella isoilta nuo ruokamäärät..
Meillä 6 lasta ja vaikka maitoa juodaan paljon, ei meillä mene kuin 5-7l päivässä maitoa ja välillä paljon vähemmän.
Yksi ruisleipäpussi riittää hyvin ja jos lihapullia teen, n1.2kg menee jauhelihaa.
Kuukauden ruokalasku on ollut n.1000-1200e/kk. Sisältäen pesuaineet, paperit yms.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?
Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.
Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?
Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?
Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.
Eli et maksanutkaan itse.
Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.
Sä siis maksoit veroa reilusti yli 2 tonnia kuussa? Niistä veroista kun kustannetaan paljon muutakin kuin päivähoitomaksut. Ihan esimeekiksi tiet.
Äiti, jonka bruttopalkka yksityisellä sektorilla on yli 5 tonnia. Ja lasten päiväkotiaikaan silti olin varmasti nettosaaja.
Kyllä maksoin. Reilusti yli sen. Ja lasten isän verot kyllä kustansi meille tiet.
Epäilenpä vähän tuota teidän muiden elämisen makselemisia. Keskimäärinhän suomalainen on maksanut itsestään aiheutuneet kulut vasta päälle 40v. Sitten vasta alkaa maksaa muiden kuluja. Muutama vuosi ollaan maksajia ja sitten eläkkeellä ollaankin taas saamapuolella. Loppujen lopuksi aika vähän me niitä muita elätellään. Isoillakaan veronmaksamisilla. Mutta ainahan sitä voi kuvitella olevansa suurikin elättäjä :)
Vierailija kirjoitti:
Ensin täällä päivitellään miksi sairaanhoitajat vaatii lisää palkkaa kun ne tienaa niin hyvin, sitten jo ollaankin sitä mieltä, ettei sairaanhoitajilla ole varaa maksaa edes yhden lapsen päivähoitokuluja vaan se menee yhteiskunnan pussista. Missä logiikka?!😂
Se että sairaanhoitajasta on pelkkää kulua koska kaiken maksaa asiakas. Se jota sitten siellä vallanhimoisena kyykytetään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen sairaanhoitaja ja ihan itse olen lasteni päivähoitomaksut maksanut. En tiennyt, ettei olisi tarvinnut! Saakohan ne jostain takautuvasti takaisin?
Kyllähän tuolla perheellä on kauheat ruokakulut. Sitä ei käy kieltäminen. Ehkä asuvat edullisesti ja tinkivät muusta.
Paljonko maksoit veroja ja montako lasta?
Tajuathan että yksi lapsi maksaa päivähoitokuluina tonnin kuussa. Maksoitko todella sen verran veroja?
Tajuan, mutta näin se on muillakin. Ei vain sairaanhoitajilla.
Eli et maksanutkaan itse.
Eikä se ole noin kaikilla. Minä esim maksoin sen kaksi tonnia ihan itse. Ja minun tuloni eivät ole yhteiskunnan kustantamasta suojatyöpaikasta.
Sä siis maksoit veroa reilusti yli 2 tonnia kuussa? Niistä veroista kun kustannetaan paljon muutakin kuin päivähoitomaksut. Ihan esimeekiksi tiet.
Äiti, jonka bruttopalkka yksityisellä sektorilla on yli 5 tonnia. Ja lasten päiväkotiaikaan silti olin varmasti nettosaaja.
Kyllä maksoin. Reilusti yli sen. Ja lasten isän verot kyllä kustansi meille tiet.
Epäilenpä vähän tuota teidän muiden elämisen makselemisia. Keskimäärinhän suomalainen on maksanut itsestään aiheutuneet kulut vasta päälle 40v. Sitten vasta alkaa maksaa muiden kuluja. Muutama vuosi ollaan maksajia ja sitten eläkkeellä ollaankin taas saamapuolella. Loppujen lopuksi aika vähän me niitä muita elätellään. Isoillakaan veronmaksamisilla. Mutta ainahan sitä voi kuvitella olevansa suurikin elättäjä :)
Niin. Kaikki ei tee teininä äitejä. Ja minä olen muuten käynyt maksullisen koulun.... joten tod näk en tarvinnut noin kauaa kuitatakseni omat kuluni, plus että töihin menin 14-vuotiaana, joten kun minä olin 40, olin maksanut muiden kuluja jo 26 vuotta.
Nämä suurperheet voisivat tehdä ison ympäristöteon muuttamalla koko perheen ruokavalion vegaaniseksi. Eläintuotanto saastuttaa ihan pirusti maapalloa.
Kehitysmaiden ihmiset muuten kuluttavat henkeä kohden vain murto-osan suomalaisen hiilijalanjäljestä.
Jotenkin vaan huvitti ihmisten kommentit tuon lehtijutun lopussa. Ei suurpeheen äidit mitään hatunnostoja tarvitse tai muutakaan ylistystä. Jokaikinen nainen, joka lapsia pystyy saamaan, voi niitä tehtailla tusinan, mutta suurimmalla osalla on onneksi järki päässä eikä tee tuollaista laumaa. Mikä ihmeen hatunnoston paikka iso lapsimäärä on? Seuraavaksi varmaan hakee äitienpäivämitalia presidentiltä.
Kyllä maahanmuuttajillakin on monta lasta. Lähellä asuvalla perheellä neljä lasta. Nuoria vielä.
Vierailija kirjoitti:
Nämä suurperheet voisivat tehdä ison ympäristöteon muuttamalla koko perheen ruokavalion vegaaniseksi. Eläintuotanto saastuttaa ihan pirusti maapalloa.
Kehitysmaiden ihmiset muuten kuluttavat henkeä kohden vain murto-osan suomalaisen hiilijalanjäljestä.
Ei, pitää saada lihapullaa ja makkaraa. Ja pari litraa maitoa janojuomaksi. Ei ne teinipojat muuten kasva.
Siinä on oikea malliperhe, josta pitäisi sossupummien ottaa mallia. Ihan itse maksavat elämisensä.
Vierailija kirjoitti:
Siinä on oikea malliperhe, josta pitäisi sossupummien ottaa mallia. Ihan itse maksavat elämisensä.
Eivät maksa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan älytön määrä lihaa yhdellä aterialla neljä kiloa.
Missä sanottiin, että ne syödään yhdellä aterialla? Minusta siinä sanottiin, että viimeisetkin lihapullat häviää jääkaapista iltaan mennessä. Mutta kyllä se paljon on silti. Melkein puoli kiloa lihaa/henkilö/vuorokausi. Oikeasti saa olla tyytyväinen, että oma jälkikasvu on hiukan pieniruokaisempaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa.
Nyt suu tukkoon siinä ! Ihan samoin maksavat elämisensä kuin me kaikki muutkin työssäkäyvät.
Et sinäkään joka siinä huutelet ole maksanut itse omasta palkastasi kouluja,terveydenhoitoa,teitä,kirjastoja,virastoja ym.ym.
Tää ketju on kyllä taas oikea näyte miten idiootteja huutelijoita tämä maa on täynnä.
Jos joku haluaa seitsemän lasta NIIN ANNETAAN IHAN RAUHASSA HALUTA:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Just näin on asia.Kunnioitan🖒
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät maksa.
Nyt suu tukkoon siinä ! Ihan samoin maksavat elämisensä kuin me kaikki muutkin työssäkäyvät.
Et sinäkään joka siinä huutelet ole maksanut itse omasta palkastasi kouluja,terveydenhoitoa,teitä,kirjastoja,virastoja ym.ym.
Tää ketju on kyllä taas oikea näyte miten idiootteja huutelijoita tämä maa on täynnä.
Jos joku haluaa seitsemän lasta NIIN ANNETAAN IHAN RAUHASSA HALUTA:
Äiti on ainakin 7 vuotta ollut työelämän ulkopuolella ja nyt kaksi hoitajaa ei kyllä tasan maksa veroja niin paljon että edes nyt oman perheen käyttämät palvelut kuittautuisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei maksa sossu eikä Kela. Paitsi varmaankin lapsilisät, minkä saa Suomessa kaikki lapsen pukanneet. Molemmat vanhemmat TÖISSÄ, sairaanhoitajina. Siinä kaikille sossuwtkanapersesiiderivalasäideille mallia. Enkä ole tuo äiti, vaan artikkelin lukenut.
Saaranhoitajien palkoilla he eivät maksa edes omia kulujaan, vaan kyllä se on yhteiskunta joka tuota perhettä kannattelee.
Juuri näin, olen aina kaikille sanonut että julkisella sektorilla työskentelevän raha tulee samalta tilitä kun työttömän tuet. Sori vaan, kaikki ei kestä tätä kuulla.
Ja ilman julkista sektoria et olis täällä lukemassa ja kirjoittamassa. Epäilen että kovin koreasti koulutettu et ole, vaikka joku KTM tietty mahdollinen kun mielikuvitus ei riitä taipumaan siihen että missä me oltais jos niitä yhteisiä varoja ei mm. sairaanhoitajien palkkoihin käytettäisi.
Tai missä me oltais jos joka ikiseen nykyisin julkisena palveluna järjestettävään asiaan työnnettäis yksityinen firma ja yksityiset voittokertoimen ja laatustandardit asioita hoitamaan.
Isoin osa Suomen tämän hetkisistä sosiaalimenoista koostuu eläkkeistä.