7 lasta perheessä.. JÄRKYTTÄVÄT ruokamenot
http://www.is.fi/perhe/art-2000005363874.html
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Kommentit (314)
No ei kai tuo yhden päivän lista ollut? Teen minäkin ostoslistan, jossa parin kolmen päivän ostoksia osa..
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo 7 lasta ees oo paljon.. miehellä 15 sisarusta.. Meijän lapsella serkkuja varmaan 50 en ees pysy laskuissa perässä. Ruokamäärät kuulostaa kyllä kovilta mutta ei kai niitä lapsia voi nälässäkään pitää? Liian kans pärjää aina.. hyvä että jotku tekee lapsia.. enkä muuten usko että ovat lestoja ees..
No katoppa niiden poikien nimiä ja mieti uskoasi uudelleen. T. oulunsalolainen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Vain 2/10 syntyvästä tulee nettomaksajaksi. Loput saavat enemmän kuin maksavat veroja. Siksi Suomi velkaantuu.
Isoin osa Suomen tämän hetkisistä sosiaalimenoista koostuu eläkkeistä.
Niin koostuu, mutta kunkin pitäisi teorissa kerryttää oma eläkkeensä. Periaatteessa eläkkeen saajat ovat omat eläkkeensä jo maksaneet omista veroistaan. Jos siis eläkekassat on hoidettu oikein (mitä ei ole tehty). Eli syntyvien vauvojen pitäisi ehtiä maksaa omat koulutuskulut, terveydenhoitokulut ja kaikki muut + kerätä eläkkeet itselle.
Suomessa ei kukaan maksa itse omia eläkkeitään. Jos maksaisi niin Suomen eläkesysteemi olisi KOKONAAN RAHASTOIVA, mutta se ei ole. Suomessa on OSITTAIN RAHASTOIVA järjestelmä eli ihminen maksaa vain osan itse omasta eläkkeestään (eläkerahastoon) ja suurimmaksi osaksi hän maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeitä (jakojärjestelmä).
Eli nykyään eläkkeellä olevat henkilöt eivät ole itse maksaneet omia eläkkeitään. He ovat maksaneet niistä osan, mutta suurimman osan maksavat nykyään töissä käyvät palkansaajat.
Vierailija kirjoitti:
Olen lapsiperheen äiti itsekin, mutta valitettavasti en kehtaa enää käyttää noita 'veronmaksaja', 'eläkkeen maksaja' ja 'verovaroja tuottava yksikkö' argumenttejä, koska ne eivät päde. Tilastojen mukaan 20% tulee maksamaan enemmän veroja kuin kuin saamaan verovaroista itse. 20% on +/-0, eli maksaa saman verran veroja kuin niitä itse kuluttaa ja 60% tulee saamaan tulonsiirtoa verovaroista enemmän kuin itse maksamaan veroja. Eli 60% lapsista tulee maksamaan Suomelle enemmän kuin koskaan maksamaan veroja ja toiset 20% kattaa just omat kulunsa. Vain 2 syntyvää lasta kymmenestä tulee maksamaan muillekin, eli on siinä mielessä nettomaksaja. Tähän se perustuu sekin, että Suomi velkaantuu joka sekunti lisää. Mikäli ihmiset joko maksaisivat enemmän veroja kuin heihin verovaroja kulutetaan tai edes oman osuutensa niin tätä velkaantumista ei tapahtuisi.
Eli tällä logiikalla syntyvyyttä ei kannata tukea yhteiskunnan puolelta lainkaan, sillä uusista ihmisistä todennäköisesti aiheutuu vain lisää kuluja? Lapsia ei siis kannata tehdä, ne ovat vain rasite meille kaikille... Viimeinen sitten laittaa lapun luukulle, jookos?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eihän tuo 7 lasta ees oo paljon.. miehellä 15 sisarusta.. Meijän lapsella serkkuja varmaan 50 en ees pysy laskuissa perässä. Ruokamäärät kuulostaa kyllä kovilta mutta ei kai niitä lapsia voi nälässäkään pitää? Liian kans pärjää aina.. hyvä että jotku tekee lapsia.. enkä muuten usko että ovat lestoja ees..
Täh! Mitä tuo tarkoitti. Pojathan on nimetty Aleksis Kiven Seitsemän veljestä teoksen mukaan, ei uskonnon.
Lestadiolaiset ei vasmasti laittaisi nimiä Aleksis Kiven teoksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Apua... mikä ihmisiä vaivaa. On ok hankkia lapsia mutta noin monta? Kyllä on maapallon kestokyky kovilla kun länsimaihin tehdään suurperheitä :(
Suomessa on syntyvyys sota-ajan tasalla, joten lisää suurperheitä vaan, lapsissa on tulevaisuus! Antti Rinnekin kehoitti naisia synnytystalkoisiin. Oikeassa on. Ja mitähän se muuten av-mammoille kuuluu, kuinka paljon maitoa perheissä juodaan? Minusta on sekin positiivinen asia, että maidon ja lihan kulutus nousisi, kannattaisi maanviljelys ja karjanhoito Suomessa paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh! Mitä tuo tarkoitti. Pojathan on nimetty Aleksis Kiven Seitsemän veljestä teoksen mukaan, ei uskonnon.
Alkuperä on silti raamatusta. Peruslestanimiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ovat tehneet oman osuutensa hankkiessaan liudan eläkkeenmaksajia. Eivätkä säti suuria ikäluokkia eläkeahneudesta.
Vain 2/10 syntyvästä tulee nettomaksajaksi. Loput saavat enemmän kuin maksavat veroja. Siksi Suomi velkaantuu.
Isoin osa Suomen tämän hetkisistä sosiaalimenoista koostuu eläkkeistä.
Niin koostuu, mutta kunkin pitäisi teorissa kerryttää oma eläkkeensä. Periaatteessa eläkkeen saajat ovat omat eläkkeensä jo maksaneet omista veroistaan. Jos siis eläkekassat on hoidettu oikein (mitä ei ole tehty). Eli syntyvien vauvojen pitäisi ehtiä maksaa omat koulutuskulut, terveydenhoitokulut ja kaikki muut + kerätä eläkkeet itselle.
Suomessa ei kukaan maksa itse omia eläkkeitään. Jos maksaisi niin Suomen eläkesysteemi olisi KOKONAAN RAHASTOIVA, mutta se ei ole. Suomessa on OSITTAIN RAHASTOIVA järjestelmä eli ihminen maksaa vain osan itse omasta eläkkeestään (eläkerahastoon) ja suurimmaksi osaksi hän maksaa nykyisten eläkeläisten eläkkeitä (jakojärjestelmä).
Eli nykyään eläkkeellä olevat henkilöt eivät ole itse maksaneet omia eläkkeitään. He ovat maksaneet niistä osan, mutta suurimman osan maksavat nykyään töissä käyvät palkansaajat.
Kyllä osa nykyisistä eläkeläisistä on maksanut ihan itse eläkkeensä. Ja tämä ongelma on nopeasti poistuva, koska ikäluokat pienevät hyvää vauhtia. Suuret ikäluokat ovat kuolemassa, ja 10 vuoden päästä heitä on paljon vähemmän, joten ihan turha on heidän hoitajakseen synnyttää lapsia, eivät ehdi siihen tarpeeseen- ja hoito on jo nyt pitkälle digitaalista seurantaa, ihmisten tarve hoitotyössä vähenee koko ajan. 5 vuoden jälkeen joka neljäs hoitoalan opiskelija jää työttömäksi. Kalliita laitospaikkoja on vähennetty paljon, vaikka suuret ikäluokat ovat siirtyneet elläkkeelle.
Kannattaa lukea tutkimuksia ja tilastoja, eikä uskoa joidenkin hokemiin huoltosuhteen kestämättömyydestä.
Vierailija kirjoitti:
Vähemmän ne ruokamenot ovat kuin lapsista saatavat lapsilisät. Voisi järkevästi ajatella, että minun, yksinäisen työttömän ruokamenot ovat isommat kuin tuon perheen.
Mä olen hyväpalkkaisessa työssä ja varsinkin joulun alla avustan vähävaraisia. Mutta en koskaan avusta suurperheitä, koska mun tuloni ovat kuitenkin pienemmät kuin heidän. Itseäni vähävaraisempaa voin auttaa, mutta en itseäni varakkaampaa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä maahanmuuttajillakin on monta lasta. Lähellä asuvalla perheellä neljä lasta. Nuoria vielä.
No siinäs näet, he tulevat pelastamaan tämän maan lasten puutteesta, ei tarvitse kuin vierestä katsoa, miten he rikastvat meidät.
Noilla näyttää sujuvan oikein hyvin! Ihana perhe, onnellista.
Vierailija kirjoitti:
Tuolla uskonnolla ja elämänarvoilla lisääntyminen on rikos ihmisyyttä vastaan.
Jos tää ois kommentti johonkin muslimi perheeseen niin mode ois poistanut kommentin samantien. Jostain syystä muita uskontoja saa kyllä pilkata vapaasti.
Päivässä noin tunnin/puolitoista liikkuva 15-vuotias poika, joka on n. 180 cm pitkä ja painaa 70 kiloa kuluttaa keskimäärin 3600 kaloria päivässä. Ja tuo liikuntamäärä tulee varmasti monelle pojalle jo kouluun pyöräilystä ja yhdestä kevyestä korismatsista koulun jälkeen. Jos poika harrastaa sählyä kolme kertaa viikossa, niin tuollaisina päivinä tulee vielä 500 kalorin kulutus lisäksi.
Vierailija kirjoitti:
Katoppa peiliin, tuliko äidilläsi virhe synnyttäessään sinut?
yäk kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Katoppa peiliin, tuliko äidilläsi virhe synnyttäessään sinut?
Ei tullut.
Äärihihhuleita tää maa tai maailma ei kaipaa.
Ei ylenmääräinen syöminen ole kenellekään terveellistä, vaikka vatsa vetäisikin, eikä olisi vielä lihava. Se suunnaton ruuan määrä teettää elimistöllä turhaan ylimääräistä työtä.
Vierailija kirjoitti:
hohhoijakkaa kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomessa on syntyvyys sota-ajan tasalla, joten lisää suurperheitä vaan, lapsissa on tulevaisuus! Antti Rinnekin kehoitti naisia synnytystalkoisiin. Oikeassa on. Ja mitähän se muuten av-mammoille kuuluu, kuinka paljon maitoa perheissä juodaan? Minusta on sekin positiivinen asia, että maidon ja lihan kulutus nousisi, kannattaisi maanviljelys ja karjanhoito Suomessa paremmin.
Suomi ei kyl tasan tqrvitse minkään ääriuskovaisuussuunnan lapsilaumoja.
Kyllä tarvitsee, ehdottomasti. "Ääriuskovaiset" sinutkin vanhuksen pesee ja pukee sitten vanhainkodissa.
Onkohan tuon jauhelihan kohdalla tullut kirjoitusvirhe, jos 4kg jauhelihaa lihapullien muodossa yhtenä päivänä, niin sehän tekee n. 440g per pää! Ei kai herran tähden lapsetkaan nyt sentään vedä paketillista jauhelihaa yhdeltä istumalta?! Meillä nelihenkinen perhe, jauhelihaa ostetaab 700g paketti ja se puolitetaan, puolikkaasta tekee esim. Jauhelihakastikkeen tai keiton, josta syö koko perhe ja miehelle riittää vielä seuraavan päivän evääksi töihin, jos jotain makaronilaatikkoa tai muuta laatikkoruokaa niin siitähän syö 2-3 kertaa koko perhe. Ollaan kyllä melko pieniruokaisia, mutta siltikin, neljä kiloa?! Ja maitoa yli litra per nuppi päivässä! Oisko järkeä vaihtaa vesi ruokajuomaksi..