Muistatko, mitä teit tiistaina 11.9.2001? Kuinka vanha olit?
Minä olin 20-vuotias ja minulla oli vapaapäivä töistä. Jos muistan oikein, niin oli melko lämmin, poutainen ja kaunis syyspäivä. Kävin kirjastossa, syömässä jossain hampurilaispaikassa ja kävelyllä, olin onnellinen kun oli vapaapäivä ja oli kaunis ilma. Sitten tulin kotiin ja avasin tietokoneen ja internetin, jossa oli jossain keskustelupalstalla paljon viestejä jostain kaksoistornien sortumisesta. Avasin hämmästyneenä television ja loppupäivän olinkin aivan paniikissa, koska olin aivan varma, että tulee kolmas maailmansota, johon suomikin joutuu mukaan.
Kommentit (120)
Olin 16-vuotias ja makasin kotona angiinassa, jossain kohtaa jaksoin olla vähän hereillä ja laitoin telkkarini päälle (voi olla, että vanhempani huusivat mulle että kato.mitä maailmalla tapahtuu, en muista enää). Oli kai sitä järkyttynyt, mutta en osannut pelätä kolmatta maailmansotaa, ainakaan tosissani. Kyllähän me asiasta kavereiden kanssa puhuttiin ja Osama bin Ladenia vihattiin.
Olin 10-vuotias. Menin koulusta suoraan ratsastustunnille ja illalla kotona näin telkkarista toistuvat kuvat lentokoneista, palavista torneista ja kaaoksesta. Erityisesti sortuva torni on jäänyt elävästi mieleeni. Seuraavana päivänä koulussa käsittelimme asiaa ja opettaja sanoi etttä tämä merkitsee jotain suurta.
Mulla oli vapaapäivä ja olin ollut Myyrmannissa ostoksilla, tulin kotiin ja mies istui olohuoneessa katsomassa telkkaria. Ensin kysyin, että mitä elokuvaa hän katsoo, tilanne oli siinä kohtaa se, että eka torni oli sortumassa. Kun mies totesi, että ihan uutisia katsoo ja Nykissä tapahtuu, aloin nauramaan. En kertakaikkiaan uskonut asiaa. Mutta hetken päästä kyllä tajusin, että nyt on tosi kyseessä ja sitten aloinkin miettimään millainen maailmansota tästä nyt syttyy.
Olin 25 ja aloin pian tuon jälkeen odottamaan esikoistani, vaikka muistan miettineeni onko se tässä maailmantilanteessa yhtään järkevää.
Lensin New Yorkin Manhattanin yllä isohkolla matkustajakoneella.
Olin saman ikäisen serkkuni kanssa mummulassamme leikkimässä sillä hetkellä legoilla, kun uutisista alkoi tulla kuvaa tornien sortumisesta. Ei me 8-vuotiaat oikein kiinnitetty huomiota mitä on tapahtunut, eikä varsinkaan ymmärretty asiaa. Tehtiin legoista 2 tornia, ajettiin "lentokoneella" niitä päin ja hihitettiin. Ei olla kummatkaan mitään mielipuolia, ei lapsena vaan kiinnittänyt huomiota kuinka kamala tapahtuma se oli, mutta saatiin siitä leikkiin uusi, hauska idea, johon ei mitenkään kuulunut kylläkään se, että kukaan olisi kuollut.
Olin 25 ja opiskelin vielä. Olin tekemässä JOO-opintoja Turussa ja asuin kampuksella. Siellä illalla katsottiin amerikkalaisten vaihto-oppilaiden kanssa illalla CNN:ää ja kauhisteltiin...
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina? Sehän oli maanantai.
No ei ollu.
Tein etätöitä kotona sängyssä löhöten ja lörpöttelin samalla irkissä kunnes alkoi tulla viestejä että amerikan maalla sattunut jotain kummaa, loppupäivä menikin sitten otsikoista eri uutissaiteista kelatessa.
Istuin kotimme olohuoneessa. Paikalla oli ainakin toinen kouluikäisistä lapsistamme. Koti ei sijainnut Suomessa. Asuimme tuolloin eräässä Aasian suurkaupungissa. Mies soitti työmatkaltaan, ja käski laittaa television päälle. Meni jonkin aikaa, ennen kuin käsitin, mitä näin. Olin tuolloin juuri täyttänyt 46 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Tiistaina? Sehän oli maanantai.
Se oli tiistai.
Olin 16 ja lukion ekalla. Olin mennyt koulun jälkeen kaverin luo ja toinen kaverini soitti, että avaa äkkiä telkkari, sota on syttynyt! Siinä meni sitten loppuilta kauhuissaan, seuraava päivä asiaa käsiteltiin koulussa. Me kaikki oltiin todella järkyttyneitä. Se tosiaan näytti ihan elokuvalta, eikä oikein ensin voinut uskoa koko asiaa. Muistan, kun palavan tornin ikkunoista lensi paperia, ja ihmisiä...
Olin 22-v. Asuin ulkomailla. Olin edellisenä päivänä aloittanut opinnot. Kun tulin iltapäivällä koulusta kotiin, niin poikaystävä huusi olkkarista eteiseen katsomaan äkkiä telkkaa. Hänen kaverinsa oli soittanut ja käskenyt vaihtaa CNN:lle.
Olin 12-vuotias ja taisin olla tuolloin koulupäivän jälkeen kotona tekemässä kotitehtäviä. Sitten joskus iltapäivän tunteina klo 16-17 välillä laitettiin TV auki, kun alkoi mm. klo 17 uutiset ja Kaunarit lähestymään, ne kun oli silloin meidän perheellä suunitelmissa katsoa, siis jos olisi ollut ihan perusarkipäivä. Sitten näkyi TV:ssä lähetystä savuavista torneista. Sitä oli järkyttävää katsella ja sitä ei pystynyt käsittämään.
Olin oopperassa, jossa pidettiin hiljainen hetki. Lähdin puoliajalla kotiin kuten moni muukin. Loppuillan ja yön tuijotin lamaantuneena televisiota. Näin painajaisia monta yötä putkeen.
Kolmannesta maailmansodasta puhuttiin. Osa on edelleen sitä mieltä, että 3. MM alkoi tuona päivänä...
Odotin Guineassa Conakryn lentokentällä lentoa Moskovan kautta Suomeen. Televisiossa alkoi näkyä outoja kuvia lentokoneista törmäämässä pilvenpiirtäjiin. Attaque contre les États-Unis. Guinealaisia tapahtumat jossain jumalan selän takana eivät paljon liikuttaneet. Kuulin asiasta tarkemmin vasta Moskovassa. Olin 36.
Vietimme esikoiseni 1v. Syntymäpäiviä, olin itse silloin 23v. Synttärivieraiden kanssa seurattiin uutisia...
Olin 19v, pyörimässä Helsingin keskustassa ja ihmettelin Stockan viihdeosastolla miksi niin moni tuijotti telkkareita siellä
Olin 27-vuotias ja juuri muutamaa tuntia aiemmin synnyttänyt toisen poikani. Muistan kyllä kuulleeni illan aikana tapahtuneesta, mutta olin niin innoissani vauvasta, että asia meni ihan ohitse. En tajunnut asian vakavuutta, tajusin kyllä, että joku isku ollut, mutta en sitä miten iso ja merkittävä se oli. Mieheni yritti siitä kyllä keskustella kun tuli käymään, mutta itse vain hössötin vauvasta enkä halunnut keskustella mistään muusta.
Vasta kotona muutama päivä myöhemmin tajusin asian laajuuden.
George W. Bush tiesi että bin Laden on iskemässä ja siksi vältteli DCtä koko elokuun kun pelkäsi Valkoisen talon olevan kohde. Israelin ja Venäjän tiedustelupalvelut varoittivat iskusta ja jo Bill Clintonin hallinto oli vallanvaihdon yhteydessä varoittanut että Al-Qaida suunnittelee iskua. Clinton oli yrittänyt tappaa bin Ladenin ohjusiskulla 1999.