Muistatko, mitä teit tiistaina 11.9.2001? Kuinka vanha olit?
Minä olin 20-vuotias ja minulla oli vapaapäivä töistä. Jos muistan oikein, niin oli melko lämmin, poutainen ja kaunis syyspäivä. Kävin kirjastossa, syömässä jossain hampurilaispaikassa ja kävelyllä, olin onnellinen kun oli vapaapäivä ja oli kaunis ilma. Sitten tulin kotiin ja avasin tietokoneen ja internetin, jossa oli jossain keskustelupalstalla paljon viestejä jostain kaksoistornien sortumisesta. Avasin hämmästyneenä television ja loppupäivän olinkin aivan paniikissa, koska olin aivan varma, että tulee kolmas maailmansota, johon suomikin joutuu mukaan.
Kommentit (120)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 8 ja muistan kun koulussa opettaja laittoi suoran lähetyksen uutisista päälle ja kauhisteli kuinka kamala asia ja mä en täysin ymmärtänyt, olin vaan että häh mitä ope vauhkoo kun kaikki lapset oltiin ihan hämmentyneitä.
Mitäs te koulussa siihen aikaan olitte, vai etkö ollut Suomessa?
Kyllä ihan suomessa koulussa olin. Selkeästi muistan kun askarreltiin luokkahuoneessa samaanaikaan. Saattoi olla eftis aikaa sitä en muista mihin aikaa tapahtui.
Mikä on eftis? Toi tapahtui noin klo 16 Suomen aikaa.
Oltiin miehen kanssa Lapissa ruskaretkellä. Syötiin kämpässä poronkäristystä, kun poika soitti tapahtuneesta. Luulin ensin, että narraa vanhaa äitiä. Mukana oli mustavalkoinen matkatelkkari, joka saatiin näkymään, kun antennijohto kiinnitettiin rikkalapioon ja se nostettiin pöydälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 8 ja muistan kun koulussa opettaja laittoi suoran lähetyksen uutisista päälle ja kauhisteli kuinka kamala asia ja mä en täysin ymmärtänyt, olin vaan että häh mitä ope vauhkoo kun kaikki lapset oltiin ihan hämmentyneitä.
Mitäs te koulussa siihen aikaan olitte, vai etkö ollut Suomessa?
Kyllä ihan suomessa koulussa olin. Selkeästi muistan kun askarreltiin luokkahuoneessa samaanaikaan. Saattoi olla eftis aikaa sitä en muista mihin aikaa tapahtui.
Mikä on eftis? Toi tapahtui noin klo 16 Suomen aikaa.
Jotain iltapäivätoimintaa koulussa jos molemmat vanhemmat oli töissä.
Synnytin. Oikeesti. Tänään on tytön 16 v synttärit.
Tulin töistä ja siihen aikaan laitoin ensimmäisenä päälle bbcnews-kanavan. Siellä oli tieto että New Yorkissa palaa pilvenpiirtäjä mitä jäin seuraaman. Pian iskeytyi suorassa lähetyksessä toinen kone. Kun Pentagoniin iskettiin ajattelin että nyt on lopun alku ja soitin töihin että Amerikkaan hyökätään ja laittakaa uutiset päälle. Siellä valmisteltiin konferenssia jonka osallistujista monet sitten jäivät tulematta kun lennot peruttiin. Olin 26
Olin lukiolainen ja ystävien kanssa kaupungilla, Helsingissä oli harmaa päivä ja Manskulla joku outo kaasuvuoto, minkä takia alue eristettiin Sokoksen edessä ja lähdettiin kotiin aiemmin kuin oli alun perin ajateltu. Hyppäsin kotimatkalle bussiin, oli radio tuhottoman kovalla ja kuski kuunteli herkeämättä uutisia. Bussimatkan aikana jälkimmäinen koneista osui ja Ylen radiotoimittajat (Radio Mafia?) simultaaniselostivat mitä jollain jenkkikanavalla näkyi ja hokivat aina väliin ettei tämä voi olla totta, olivat ihan sekaisin ja järkyttyneitä ja me matkustajat yritimme käsittää mitä oikein tapahtuu. Kun pääsin kotiin, huusi äiti olohuoneesta että nyt alkaa ydinsota.
Lopettelin just työpäivää kun työkaveri sanoi ohi mennessään että lentokone on törmäny amerikassa. Totesin vaan että jaa.
Olin 28v ja markkinoinnin massaluennolla Treen yliopistossa.
Olin lukion ekalla ja tullut vähän aikaa sitten koulusta kotiin. Minäkin muistelen, että oli aurinkoinen ja kaunis päivä. Istuin TV:n ääressä selaamassa kanavia, kun chat-ohjelmaan alkoi tulla viestejä pilvenpiirtäjään törmänneestä lentokoneesta. Teksti-tv:ltä asia varmistui. Ryntäsin kertomaan vanhemmilleni ja kaikki keräännyimme TV:n ääreen katsomaan. Koko ilta kului uutiskanavia ja uutislähetyksiä katsoen. Näin suorana lähetyksenä toisen koneen törmäämisen ja tornien sortumiset. Oli se kauheaa katsoa. Olin aivan varma, että tästä alkaa kolmas maailmansota.
Olin tuolloin 10-vuotias, ja pyyhälsin koulun jälkeen kotiin. Äiti oli katsomassa tv:tä, ja kertoi kauhistuneena, mitä on tapahtunut, ja kuinka paljon ihmisiä on kuollut. Ajattelin, että kurja juttu, mutta ihmettelin mielessäni äidin reaktiota. Eikö ulkomailla aina jossain pommiteta ja ole ties mitä terroristeja? Enkä oikein tiennyt, onko se paljon vai vähän, jos on tuhansia kuollut. Eikö niissä aina mene paljon porukkaa? En ymmärtänyt, kuinka poikkeuksellisen suuri luku on. Enkä ymmärtänyt myöskään kunnolla, mitä eroa on sillä, jos USA:ssa on terrori-isku, tai jos jossain lähi-idässä on terrori-isku. Kaikki olivat minulle vain epämääräistä "ulkomaata".
Suhteellisuudentajustani voisi kuvitella, että olisin ollut ns. hitaalla käyvä, mutta olin ihan kympin oppilas. :D Näistä terrorismiasioista ei ennen tätä vaan hirveästi puhuttu, tai ainakaan ne eivät nettiä käyttämättömän nelosluokkalaisen elämää koskettaneet. Kyllähän se jälkipyykki selvensi minullekin, miten poikkeuksellisesta asiasta oli kyse, mutta ensireaktioni ei ollut kovin väkevä.
Olin henkimaailmassa odottamassa reinkarnaatiota.
Olin 11. Oli kaunis kuulas syyspäivä. Paras ystäväni oli muuttanut jenkkeihin ja tästä syystä äitini ei ollut halunnut kertoa minulle uutisia, etten huolestuisi turhaan. Ihmettelin mistä kaikki puhuvat, asia selvisi vasta seuraavana päivänä. Olen siitä asti lukenut kaiken löytämäni tiedon aiheesta ja aihe koskettaa minua jotenkin todella syvästi. Myöhemmin selvisikin että kaksi elämän varrella vastaan tullutta ihmistä olikin ollut paikalla lähellä sinä päivänä.
Olin 25-vuotias, tehdastyössä istumassa ompelukoneen äärellä, kun kuulimme radiosta uutisen, mitä oli tapahtunut. Viestittelin siskoni kanssa, että saakohan mummumme sydänkohtauksen kun kuulee tapahtuneesta, hermoili niin kovin aina kaikkea.
Olin 13-vuotias. Olin aamulla käynyt lääkärillä eräässä toimenpiteessä ja olin poissa koulusta loppupäivän. Olin yksin kotona, katsoin TV:tä ja sattumalta vaihdoin kanavaa uutisille.
En oikein muista mitä ajattelin. Ensimmäinen kuva minkä oli kun ekaan torniin oli isketty.
Synnyin. Ei muistikuvia.. Ehdin putkahtaa maailmaan kaksi tuntia aiemmin yhdeltätoista ja tänään oon #sweetsixteen
Äiti kerto että oli just saanu jotenkin rentouduttua synnytyksestä (2h aiemmin) kun avasi sairaalahuoneen telkan ja näki ton.. Oli luullut elokuvaksi kuten joku jo aiemmin. Sitten tajusi, mitä oli käynyt ja luuli että maailmansota tulee juuri kun satuin syntymään...
Olin 27 v, tulin luennolta kotiin ja ajattelin katsoa töllöstä uutiset ennen kuin haen 4-vuotiaan lapseni kotimme vieressä sijaitsevasta päiväkodista. Leukani loksahti - aivan epäuskoinen olo tuli, kun näin sen ekan tornitörmäyksen. Tuli tosi kiire hakea lapsi lähelle :/
En todellakaan muista! Muistan Estonian turmapäivän, samoin tsunamin jälkeiset tapahtumat, mutta ei mitään käsitystä missä olin tuolloin ja mitä tekemässä. Ihan aikuisiällä vielä.
Sen muistan, kun tää aihe jatkui ja jatkui uutisissa, tuli lopulta mieleen, että jos tää olisi tapahtunut jossakin muualla, olisi se maailmalla unohdettu jo viikossa otsikoista.
Olin 30, ja töissä iltavuorossa kahden muun kanssa. Mies soitti, ja selosti, mitä TV:ssä näkyi ja kerrottiin. Muistan kyllä, miltä tuntui, kun olin vähän aikaisemmin käynyt lomallani ihailemassa näkymiä toisesta tornista.
Olin 4 enkä varmuudella muista päivästä mitään. Ainoa muistikuva on kun joskus suunnilleen kyseisessä iässä näin telkkarissa palavat kaksoistornit ja sen perään joku mies näytti käsivarsiensa palovammoja.