Muistatko, mitä teit tiistaina 11.9.2001? Kuinka vanha olit?
Minä olin 20-vuotias ja minulla oli vapaapäivä töistä. Jos muistan oikein, niin oli melko lämmin, poutainen ja kaunis syyspäivä. Kävin kirjastossa, syömässä jossain hampurilaispaikassa ja kävelyllä, olin onnellinen kun oli vapaapäivä ja oli kaunis ilma. Sitten tulin kotiin ja avasin tietokoneen ja internetin, jossa oli jossain keskustelupalstalla paljon viestejä jostain kaksoistornien sortumisesta. Avasin hämmästyneenä television ja loppupäivän olinkin aivan paniikissa, koska olin aivan varma, että tulee kolmas maailmansota, johon suomikin joutuu mukaan.
Kommentit (120)
Olin koulussa. Asuin tuolloin vielä Washingtonin osavaltiossa, olin 13. Kun isku tapahtui, koululle tuli muistaakseni joku hätäpuhelu ja lapset saivat lähteä kotiin, jos vanhemmat soittivat ja antoivat tähän luvan (esim joku sukulainen tuolloin iskussa). Koulupäivää lyhennettiin ja katsottiin uutisia, osa itki luokassa. Muistan kyllä hyvin sen kuinka paha olo ihan fyysisestikin tuli, niin massiivinen isku ja tv:ssä näki kuvaa kuinka tornitalot paloivat.
Muistan täysin. Olin "synnytyslaitoksella".
Eli sairaalassa vastasynryneen kanssa
Olin 2v niin en muista tosta mitään. :D Äitini on kertonut että hän oli töissä tuolloin (nokialla) ja he seurasivat siellä tilannetta työkavereiden kanssa.
Olin juuri tullut viulutunnilta kotiin ja tv oli auki niinkuin usein lapsuudenkodissani, yhtäkkiä alkoi kuvaruudussa pyöriä teksi ylimääräisestä uutislähetyksestä tms, sitten aloin sitä lähetystä katsomaan kun tajusin että nyt on oikeasti jotain sattunut, no näin siinä sitten sen toisen tornin romahtamisen yms... Oli kyllä todella ahdistavaa nähtävää nuoresta maailmantuskaa potevasta lukiolaisesta. Muistan että tuota kovasti kavereiden kanssa vatvottiin ja koulussa oli hiljainen hetki seuraavana päivänä.
Menin koulun jälkeen iltapäivällä Kampin Graniitti-Anttilan Top Ten-osastolle (jota ei ole enää) katselemaan levyjä. Olin täysin tietämätön vielä tuossa vaiheessa noista iskuista, mutta sitten kun tulin kotiin, kotona sisko ja äiti katsoivat televisiosta uutisia ja siinä vaiheessa sitten sain tietää mitä oli tapahtunut. Olin 11-vuotias. Oltiin kaikki sekä kotona että koulussa todella järkyttyneitä - luonnollisesti. Seuraavana päivänä oppituntien alussa pidettiin hiljainen hetki.
Hämmentävä yksityiskohta tähän loppuun: minun piti kirjoittaa numerokenttään 112. Sattumaa?
Olin ala-asteella leikkimässä puistossa kun kaverin äiti käveli ohitsemme ja päivitteli tapahtunutta. Meillä jatkui leikit ihan normaalisti. Oltiin sen verran pieniä (about 8v.) että tajuttiin asia mutta ei järkytytty. Joskus olen miettinyt että todella outoa että muistan ihan tasan sen keskustelun kaverin äidin kanssa sanasta sanaan, missä olimme, mitä leikimme ja sen hämmenyksen vaikka asiaa ei kuitenkaan ymmärtänyt täysin. Että miksi se on jäänyt niin mieleen, sen ikäisenä sillä hetkellä sitä ei käsittänyt kuitenkaan samalla tavalla. Olikohan sitten kaverin äiti niin shokissa että sitä pelästyi jotenkin tai vastaaavaa.
Olin tullut töistä kotiin ja katselin ulkolaista uutiskanavaa ja näin toisen lentokoneen törmäyksen livenä. Olin ällistynyt ja istuin illan tv:n ääressä. Olin 29 v.
Olin 36-vuotias eikä meillä kotona nettiä ollut (hankittiin vasta pari vuotta myöhemmin). Tulin töistä, avasin telkkarin ja näin uutisoinnin. Näin livenä toisen koneen törmäyksen.
Olin silloin 32v ja kolme pientä lasta silloin. Likkakaveri, myös kolme pientä lasta, erosi silloisesta miehestään, mieheni oli hänellä muuttotalkoissa auttamassa. Minä katsoin kaikkien kuuden perään ja kävin välillä heidän naapurissa katsomassa uutisia naapurin rouvan kanssa. Lapset viihtyivät hyvin siellä, kun oli talon kolme lasta lisää leikkikavereina. Aika härdelli välillä päällä, mutta olimme pois jaloista.
Taisin olla 8 ja muistan kun koulussa opettaja laittoi suoran lähetyksen uutisista päälle ja kauhisteli kuinka kamala asia ja mä en täysin ymmärtänyt, olin vaan että häh mitä ope vauhkoo kun kaikki lapset oltiin ihan hämmentyneitä.
Olin lääkärin odotushuoneessa ja olin 48-vuotias. Näin telkkarista, kuinka talot sortuivat ja koska ääni oli tv:stä pois, luulin, että kysymys oli jostain elokuvasta.
Olin 19 ja armeijassa, odottelemassa jo kotiutumista joka oli 4 lokakuuta muistaakseni. Melkoinen kohuhan iskuista nousi. TV ja sanomalehdet oli kysyttyä kamaa. Epäusko vaivasi lähes kaikkia.
Vierailija kirjoitti:
Taisin olla 8 ja muistan kun koulussa opettaja laittoi suoran lähetyksen uutisista päälle ja kauhisteli kuinka kamala asia ja mä en täysin ymmärtänyt, olin vaan että häh mitä ope vauhkoo kun kaikki lapset oltiin ihan hämmentyneitä.
Mitäs te koulussa siihen aikaan olitte, vai etkö ollut Suomessa?
Aika hyvin muistan tuon päivän. Olin ostanut uuden ison (ja tosi painavan) Sonyn laajakulma-telkkarin ja se oli tullut postiin ja kävin hakemassa sen kaverini kanssa sieltä. Kaveri kertoi, että oli aiemmin päivällä ollut jossain kahvilassa ja ihmetellyt miksi telkkarista tulee joku Independence Day -leffa keskellä päivää kun isot rakennukset räjähtelevät jne, sitten oli vasta tajunnut myöhemmin ettei kyse ole mistään elokuvasta.
Olin gynekologilla ja kaikkk tapahtui tuona aikana. Kun astuin sieltä ulos ja autooni, kuulin radiosta kaiken ja kaikki muuttui.
Olin 28v. Odotin kakkostamme ja olin päiväkodissa töissä tuolloin. Siellä ei mitään ulkomaailmasta tiedä ja aika pian töitten jälkeen lähdimme mieheni siskon luo kyläilemään. Siellä miehen siskon mies kertoi asian heti oven avattuaan. Loppuilta menikin kansainvälisiä uutiskanavia seuraten. Olin tosi murheellisella mielellä ja mietin, minkälaiseen maailmaan olen lapsia tekemässä.
Olin 23 v. Olin töissä eräässä, isossa yliopistollisessa sairaalassa. Muistan nähneeni osaston aulan tv:n edessä epätavallisen paljon ihmisiä ja menin pikaisesti katsomaan: lentokone lensi päin kaksoistornia. Se tuntui epätodelliselta - eihän sellaista voi tapahtua. Reilun vuoden päästä olin taas töissä iltavuorossa ja Myyrmannissa räjähti pommi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs te koulussa siihen aikaan olitte, vai etkö ollut Suomessa?
Kyllä ihan suomessa koulussa olin. Selkeästi muistan kun askarreltiin luokkahuoneessa samaanaikaan. Saattoi olla eftis aikaa sitä en muista mihin aikaa tapahtui.
Kotona oltiin, minä vauvan kanssa ja mies ei ollut lähtenyt vielä töihin. Televisiosta sitten alettiin katsoa lähetystä ja nähtiin suorana se jälkimmäinen törmäys, jos oikein muistan. Tuntui aika hurjalta, koska sen jälkimmäisen törmäyksen myötä tuli heti selväksi, että kyseessä ei ollut mikään vahinko. Ja mietin tosiaan sitäkin, miten nykytekniikalla voi nähdä uutiset, kun ne tapahtuu. Toista se oli siihen aikaan kun Titanic upposi.
Käsittääkseni terroristit tekivät noilla iskuilla todella hyvät rahat pörssin puolella. Olivat johdannaisilla lyöneet vetoa lentoyhtiöiden kurssilaskun puolesta ja saivat siitä todella isot rahat toimintansa rahoittamiseen jatkossa.