Te, joilla on pitkät, hennot, nopeasti rasvoittuvat hiukset...
Te, joilla on pitkät, hennot, nopeasti rasvoittuvat hiukset, paljastakaa hiustenhoitorutiininne!
Minulla on siis tällaiset hiukset, rasvoittuvat yhdessä yössä tosi likaisen näköisiksi, ovat ohuet. Jotenkin väsyttävää pestä tukkaa joka aamu ja kuivata hiustenkuivaajalla. En myöskään oikein tiedä, mitkä tuotteet olisivat hyviä tämäntapaisille hiuksille, tai olisiko jotain käsittelyä tms, jolla saisi tuuheutta tukkaan vahingoittamatta hentoa hiusta liikaa. Kuivashampoita käytän satunnaisesti, mutta kaikki kokeilemani haisevat niin hirveältä, etten halua kulkea se lemu päässä missään. Tunkkaista kuivaa parfyymipölyä, yh.
Jos joku on löytänyt itselleen toimivan tavan elää vastaavanlaisen kuontalon kanssa, paljastakaa salaisuutenne... saa ehdottaa mielellään ihan tiettyjä tuotteitakin. Mielellään ei kovin voimakkaan hajuisia.
Kommentit (71)
Jos on rasvoittuvat hiukset, niin ei todellakaan kannata pestä illalla. Siinä ehtivät hyvin muhia ja alkaa rasvoittumaan jo yön aikana. Aamulla kannattaa aina rasvoittuvat hiukset pestä!
Omat hiukseni "paksunivat" kun lopetin värjäämisen. Tästä on jo useampi vuosi aikaa ja nyt olen saanut kommentteja että paljon tuuheammat ja paremman näköiset kuin ennen.
https://www.flowkosmetiikka.fi/Shampoopala-Teepuu
Tämä on ainoa kokeilemani tuote jonka kanssa riittää pesu joka toinen päivä. Ekat noin kymmenen pesua hiukset tuntui pesun jälkeen tahmaisilta, mutta sen jälkeen tahmaisuus helpotti. Hiuksista ei tule niin liukkaat ja kiiltävät kuin "hoitavilla" shampoilla (ja hoitoaineella) mutta se on vain plussa kun tukka ei valu ihan päätä pitkin.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rasvoittuvat hiukset, niin ei todellakaan kannata pestä illalla. Siinä ehtivät hyvin muhia ja alkaa rasvoittumaan jo yön aikana. Aamulla kannattaa aina rasvoittuvat hiukset pestä!
Muuten hyvä, mutta omat hiukset ei kestä jatkuvaa hiustenkuivaajalla kuivaamista. Pitäisi herätä monta tuntia aikasemmin, että kerkiää kuivumaan.
Edellisenä päivänä illalla pesen hiukset ja annan kuivua itsestään. Seuraavana aamuna kietaisen hiukset nutturalle, etuhiukset ja vähän sivuhiuksia korvan edestä pesen, kuivaan hiustenkuivaajalla ja laitan vähäksi aikaa tarrapaplareille saamaan taipuisuutta. Paplarit pois vähän ajan kuluttua (kun olen tehnyt meikin), asettelen ja laitan vähän hiuslakkaa. Pysyy koko päivän ja on suht helppo. Nuttura pysyy paremmin kun ei ole juuri pestyt hiukset, eivät tarvitse mitään aineita, paitsi nuo etuhiukset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muuten hyvä, mutta omat hiukset ei kestä jatkuvaa hiustenkuivaajalla kuivaamista. Pitäisi herätä monta tuntia aikasemmin, että kerkiää kuivumaan.
No ei ole kovin hennot ja ohkaset sitten jos noin kauan kestää kuivua. Itsellä kuivuu muiden aamutoimien ohessa itsestään. Ei tarvitse herätä sen aikaisemmin. Vähän vielä moshaa, niin se on siinä.
Kannattasko leikata lyhyempi helppohoitoinen malli. Ketä kaunistaa pitkä ohut liimaletti? Peili käteen ja kampaamoon.
Mut kun suominainen haluaa olla liimalettilookissa.
Vierailija kirjoitti:
Peset hiuksia liian usein, päänahkasi reagoi siihen rasvoittumalla.
Tätä mieltä voi olla vain sellainen, jolla ei ole rasvoittuva iho itsellään.
Vierailija kirjoitti:
Kannattasko leikata lyhyempi helppohoitoinen malli. Ketä kaunistaa pitkä ohut liimaletti? Peili käteen ja kampaamoon.
Ei se olekaan ohut liimaletti sitten enää, kun löytää ne omille hiuksille sopivat hoito- ja pesurutiinit. Ja siihenhän ap vinkkiä kyseleekin. Sitten hennot ja ohuet hiukset muuttuvat ihanan pehmeiksi, taipuisiksi, ilmaviksi ja silkkisiksi. Mutta tosiaan pestävä niitä on useammin kuin paksuja hiuksia. Siitä ei pääse mihinkään. Rasva vetää ohuen ja hennon tukan saman tien päätä myöten. Paksuissa hiuksissa se taasen ei edes näy heti.
Eli ohut- ja hentohiuksisen on hyväksyttävä se, että oma tukka vaatii lähes päivittäisen tai päivittäisen pesun. Kannattaa tosiaan kokeilla noita Erittäin hieno suomalainen ja Linnan -tuotteita, koska ne on varta vasten kehitetty suomalaiselle hennolle hiuslaadulle. Jonkun mainostamat Flow-shampoopalat ovat ainakin omille hennoille hiuksilleni olleet liian raskaita eikä yli vuodenkaan käytön jälkeen lähmäisyys lähtenyt, vaikka kuinka yritin huuhdella kunnolla. Eivät siis sovi kaikille, vaikka monet niiden nimeen vannovatkin. Eikä kannata liikaa läträtä muotoilutuotteilla. Hyvin iisisti niiden kanssa, niin eivät lätistä ilmavuutta pois.
Shampoo ainakin silikonittomaksi, eli dimethicone ym. cone-päätteiset. Shampoolla on muutenkin valtava merkitys, esim. itsellä xz-shampoo latistaa tukan aivan hirveän näköiseksi, kun taas hellästi pesevät sulfaatittomat tuuhentavat (vaikka just luulisi jättävän rasvaiseksi)
Vierailija kirjoitti:
Shampoo ainakin silikonittomaksi, eli dimethicone ym. cone-päätteiset. Shampoolla on muutenkin valtava merkitys, esim. itsellä xz-shampoo latistaa tukan aivan hirveän näköiseksi, kun taas hellästi pesevät sulfaatittomat tuuhentavat (vaikka just luulisi jättävän rasvaiseksi)
Xz-persikkanektarishampoo on sulfaatiton ja siitä tulee hiuksiin tuuheutta ja rakennetta (ja ihana tuoksu!). Yksinään se ei mulla riitä pesuun, pesen ensin Laveran rasvaisten hiusten shampoolla, huuhtelen ja pesen vielä pienellä määrällä persikkaa. Noiden avulla pesuvälin sai pidennettyä kahteen vuorokauteen. Kuivashampoista yms. tulee vaan entistä lähmäisemmät hiukset.
Minulla on hennot, pehmeät ja aivan suorat hiukset, runsaat kyllä mutta veltot ja painottomat ja vaatimattomat.
Ensinnäkin, pakko käyttää muotoilutuotteita. Ilman mitään aineita saisin pestä hiukseni päivittäin, kun ne klähmääntyvät niin nopeasti ja näyttävät vaan surkealta. Toisekseen, teen joka ilta jonkinlaisen kiharrusviritelmän asettumaan nukkumisen ajaksi. En koskaan nuku hiukset auki.
Pesen hiukseni noin 2 kertaa viikossa, sulfaatittomalla shampoolla tai palashampoolla. Hoitoainetta latvoihin. Kun hiukset ovat vielä jokseenkin kosteat, selvitän ne Tangle Teezerillä, levitän muotovaahtoa kaikkialle ja sitten kuivaan hiukset pää alaspäin. Kuivashampoota heti puhtaisiin hiuksiin (ja muinakin iltoina aina seuraavaan pesuun asti), sitten kostutan hieman vedellä sumutinpullosta ja teen 1-4, joskus viisikin sykeröä/nutturaa tai kieputan hiukset pannan ympärille ja nukun niin. Aamulla avaan ja harjaan, lisään ehkä hiuslakkaa.
Vierailija kirjoitti:
Kunpa joku kehittelisi sumutettavan hajuttoman tai miedontuoksuisen
Ap
Cutrin Sensitiven kuivashampoo on hajusteeton spray. Itse olen lykännyt sitä juuriin ja olen tykännyt.
Itsellä on toiminut hentoihin pitkiin hiuksiin tuo kaksi kertaa shampoolla pesu ja hoitoaineen vähentäminen. Hiuksista tulee paljon ilmavemmat, tosin letitän hiukset yöksi ja nääin saan hiuksiin ilmavat laineet päivän ajaksi. Kaksi päivää parhaimmillaan olen saanut hiukset näyttämään hyvältä, mutta iltaan mennessä on pakko aina pestä. Kannattaa siis vain kokeilla mikä omaan päähän sopii.
Monet tuntuvat täälläkin puhuvan miten ohut ja hento tukka ei saisi olla pitkä, ettei näytyäisi liimaletille. Itsellä on ihan toisenlaisia kokemuksia. Polkkana tukkani meni aina päätä myöten ja mitkään kohotukset eivät pysyneet ja hiukset näyttivät aina järkyttävän ohuille. Nykyään kun hiukseni yltävät yli rinnan ne näyttävät paljon tuuheimmilta kun tukka on niin pitkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan toi joka-aamuinen hiustenkuivaus ei tee hyvää hennoille hiuksille. Pese hiukset illalla ja anna kuivua ennen nukkumaan menoa.
Minulla tuo ei toimi lainkaan. Tukka on jo aamulla hiuspohjasta rasvainen ja iltapäivällä aivan törkeän näköinen. Kokeiltu on.
Sama ongelma... jos pesen illalla, on jo aamulla rasvainen.
Ehkä voisin vielä kokeilla etsiä jotain vähemmän haisevaa kuivashampoota... jos sitä laittaisi illalla tukkaan hiustenpesun jälkeen, ehkä sitten toimisi?
Ap
Batiste. Vihreä-valkoisessa pullossa oleva kuivashampoo on lähes tuoksuton.
Ennen kuivashampouta vaaleaan tukkaan käytettiin perunajauhoja ja tummempaan ruisjauhoja! Tuoksuttomia ja kemikaalivapaita, mutta ota kylppäristä matto pois, kun harjaat hiukset puhtaaksi :D.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainakaan toi joka-aamuinen hiustenkuivaus ei tee hyvää hennoille hiuksille. Pese hiukset illalla ja anna kuivua ennen nukkumaan menoa.
Minulla tuo ei toimi lainkaan. Tukka on jo aamulla hiuspohjasta rasvainen ja iltapäivällä aivan törkeän näköinen. Kokeiltu on.
Sama ongelma... jos pesen illalla, on jo aamulla rasvainen.
Ehkä voisin vielä kokeilla etsiä jotain vähemmän haisevaa kuivashampoota... jos sitä laittaisi illalla tukkaan hiustenpesun jälkeen, ehkä sitten toimisi?
Ap
Batiste. Vihreä-valkoisessa pullossa oleva kuivashampoo on lähes tuoksuton.
Ennen kuivashampouta vaaleaan tukkaan käytettiin perunajauhoja ja tummempaan ruisjauhoja! Tuoksuttomia ja kemikaalivapaita, mutta ota kylppäristä matto pois, kun harjaat hiukset puhtaaksi :D.
Musta siinä on nimenomaan tosi vahva haju. Ostin kerran ja jäi käyttämättä kun haju tuntui nenään koko päivän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Peset hiuksia liian usein, päänahkasi reagoi siihen rasvoittumalla.
Höpöhöpö. Rasvoittuminen johtuu talintuotannosta eikä pesuvälistä. Ohuessa tukassa talintuotannon aikaansaama rasvaisuus näkyy nopeammin kuin paksussa tukassa, joten tukkaa on pakko pestä useammin, mieluummin kuitenkin "vain" joka toinen päivä.
Kyllä mulla vain auttoi. Omaan pitkät, ohuet ja hennot hiukset, jotka rasvoittuivat runsaasti silloin kun pesin niitä päivittäin tai joka toinen päivä. Aloin harventamaan pesuväliä, pesen nykyisin vain kerran viikossa eikä tää tukka rasvoitu enää ollenkaan.
Minun hiukseni eivät ole enää kovin nopeasti rasvoittuvat, joten menee ehkä aiheen ohi. Pahoittelut siitä! Muut mainitut ongelmat (ohuus ja "luiruus") kyllä löytyy niin ehkäpä näistä vinkeistä voi olla hyötyä jollekin ketjuun eksyneelle.
Olen siirtynyt käyttämään oikeastaan pelkkää luonnonkosmetiikkaa ja kokeillut no-poo-systeemejäkin jaksoittain. Omat hiukseni tykkäävät kovasti sekä kananmunalla että ruisjauholla pesusta, mutta välillä kaipaan vaan mahdollisimman helppoa pesua. Evolvella on hyviä shampoita, ja Lushin Rehab on semmoinen johon palaan aina vaikka on tullut kokeiltua kaikkea muuta.
Käyn suihkussa illalla ja annan hiusten kuivua itsestään, ilman hiustenkuivaajaa. Välillä "möyhin" hiuksia sormin, että hiukseen tulee ilmavuutta ja luonnollinen laineikkuus korostuu. Olin aiemmin kuivashampoon suurkuluttaja, mutta tuntui että siitä meni päänahka aivan tukkoon! Ikään kuin olisi puuterikerros naamalla 24/7, ei kai se hyväksi iholle olisi?
Kasvatin oman värin ja pidennyksiin en ole pariin vuoteen koskenut. Kyllä siihen aikaa meni, mutta vanhoista valokuvista huomaa että ponnari on selvästi paksuuntunut. En tunne edes tarvitsevani mitään pidennystä tai tuuhennosta.
Muotoilutuotteita en käytä, suolasuihke ja hiuksiin jätettävä hoitoaine kylppärin kaapista löytyy. Välillä käytän suoristusrautaa, jos hiukset ovat kiertyneet yön aikana vääränlaiselle mutkalle. Muuten saavat olla niinkuin ovat.
Suomi on liimalettien luvattu maa. Kiitos Esh ja Linna shampoo.