Pitävätkö stereotypiat suomalaisista heimoista paikkaansa?
Ainakin minä olen ollut huomaavinani, että "heimopiirteet" ovat vielä todella vahvoja, varsinkin savolaiset ja karjalaiset, sekä luonteeltaan että ulkonäöltään. Vai ovatko nämä vain poikkeuksia, johon tulee kiinnitettyjä huomiota?
Olen itse muuttanut pääkaupunkiseudulle lapsena, mutta suku on pohjois-Pohjanmaalta, ja kaikki aivan stereotyyppisiä pohjalaisia. Sen huomaa aina kun siellä käy. Miehet ovat pitkiä ja leveäharteisia, todella vahvoja ja sitkeitä, kovapäisiä "työjuhtia". Samasta puusta veistetty kuin nämä keihäänheittäjät, Mietaa, jne. Naiset keskipituisia tai pitkiä, sekä miehet ja naiset hoikkia keski-ikään tai sen yli, korkeintaan mahaan tulee vähän pehmeää. Muualta tulevalle tulee aina yllätyksenä miten juroilta miehet vaikuttavat, "eivät puhu eivätkä pussaa". Toisaalta ovat hyvin rehellisiä ja sanovat juuri sen mitä tarkoittavat - eivätkä kyllä yhtään enempää. Naiset puheliaampia ja iloisempia, mutta hyvin suorasukaisia myös, eivät esitä mitään. Aikamoinen temperamentti tuntuu olevan monilla, ja se tulee esiin etenkin humalassa - silloin tapellaan suullisesti ja joskus fyysisestikin, ja ainakin meidän suvussa on milloin kenelläkin riitaa tai välit poikki, kun on tullut humalassa suuta soitettua. Eli puukkojunkkariperinne elää... Olen kuullut pohjalaisten olevan kerskailevia, ja kieltämättä heistä saattaa saada aika ylpeän kuvan, mitään nolostelua tai itsensä vähättelyä ei kyllä takuulla kuule. Huumori on myös tosi suorasukaista, ketään ei kumarrella eikä hienostella missään asiassa. Asiat tehdään jämptisti mutta rauhassa, ei turhia hätäillä eikä hosuta.
Meillä on suvussa miehet olleet hevosmiehiä ja maanviljelijöitä monen sukupolven ajan, naisissa taas on hyvin paljon käsityöläisiä. Naiset ovat myös erinomaisia leipureita ja kokkeja!
Vanhempieni pohjalaisuus on pehmentynyt kun ovat asuneet pääkaupunkiseudulla, mutta kipakkuus, suorasukaisuus ja sitkeä työnteko ovat kyllä jääneet pinnalle. Onko teidän suvussanne stereotyyppinen heimoluonne vielä näkyvissä?