Tosielämässä en ole kohdannut yhtään 8lk:n oppilasta, joka tekisi kasvionsa täysin itsenäisesti.
Mutta AV:lla 90% lapsista toimii näin.
Mahtavaa. Kertokaa, missä asutte vaihdan välittömästi työpaikkaa!
Yläkoulun bilsan ope
Kommentit (63)
Mitähän kasveja ne teinit on kuvannu?
Nyt just tyttö näpyttää tietokoneella kasviota. Itse on kuvannut. Mutta olen kuullut, että osalla vanhemmat ovat tehneet sen täysin.
Meillä oli yliopistotason kirjat yläasteen bilsassa, mutta ei todellakaan mitään kasvioita. Milloin kasviot ovat tulleet takaisin, niitähän oli joskus 40-luvulla!
Vierailija kirjoitti:
Juu ei tehneet pojat. Minä keräsin toiselle osan kasveista, loput jäi sitten keräämättä. Sitten hän lätki ne kontaktimuoviin ja kirjoitti mitä piti, taisi saada seiskan. Toinen keräsi itse ne kasvit, jotka pihalta ja läheltä tienvarresta löytyi ja laittoi prässäytymään. Yhdessä teimme työn loppuun, sai kasin. Tyttären ope oli vissiin modernimpi, kasvit sai myös kuvata keräämisen sijaan. Tyttö kuvasi kaikki mitä suhteellisen helpolla löytyi ja teki muutenkin itsenäisesti, kasin hänkin sai.
Tuo kuvaaminen olisi järkevä vaihtoehto. Aniharva sitä kasviotaan kuitenkaan säästää, joten turhaa materiaalin tuhlausta muovittaa kasvit kansioon ja heittää sitten pois kun koulu ohi. Kuvat saa poistettua heti kun tehtävä on hyväksytysti suoritettu eikä synny jätettä. Olisi myös teineistä varmasti ajatuksena houkuttelevampi kuin käsien likaaminen kasveja nyppimällä. Puhelinhan kasvaa siinä kädessä kiinni jo muutenkin, joten parin kasvin kuvaaminen käy leikiten.
No ihan turhaanhan ne opettajat sitten valittavat, etteivät nykyajan vanhemmat ole kiinnostuneita jälkikasvustaan.
Jos kerran nämä äitsykät ja isylit ovat peräti niin uhrautuvaisia, että hommaavat kasvitkin kansioihin, jottei lapsukainen vain rasitu.
(Ja kyllä, olen lapseton kääkkä, joka todellakin aikoinaan keräsi, tunnisti ja prässäsi ne 50 vaadittua kasvia kansioon ihan itse ja omatoimisesti...)
Kuvittelin, että vanhempien pitää olla kiinnostuneita lapsen koulunkäynnistä. Meillä kasvion tekoon kuului kasvien tunnistamisen lisäksi matka mummolaan sekä makrovalokuvauksen ja PowerPointin opettelua. Teimmekö väärin?
Oma poikani teki kasvionsa täysin itsenäisesti. Suurin osa kasveista oli tosin peräisin 5. luokalla kerätystä kasvosta, poika vain vahtoi nimilaput palautuspåivää edeltävänä iltana.
Todettakoon, että vitosella poika oli hyvin innostunut kasveista ja oli ihan itse kerännyt paljon vaadittua laajemman kasvion, jossa siis oli suurin oa niistä nyt vaadituista kasveista. Kasiluokkaan mennessä innostus oli haihtunut, todennåköisesti kiitos aapeen tyyppisen opettajan.
Nojoo, täytyy myöntää että siskoni oli parilla kasvinhakureissulla metsässä mukana koska kivempi kävellä kahestaan ja hän tiesi hyviä paikkoja etsiä kasveja. Mutta kyllä mä itseksenikin kävin niitä poimimassa. Ja itse ne kasvioksi asti laitoin kuntoon.
Lapsia ei vielä mulla ole mutta kyllä meiän perheessä kaikki me kolme lasta aikanaan teimme nuo itsenäisesti.
Vierailija kirjoitti:
Meillä oli yliopistotason kirjat yläasteen bilsassa, mutta ei todellakaan mitään kasvioita. Milloin kasviot ovat tulleet takaisin, niitähän oli joskus 40-luvulla!
Meillä ainakin tehtiin kasvioita vuonna 2005 seiska luokan jälkeisenä kesänä.
Onko kasvilistassasi jotain vikaa, jos oppilaasi eivät selviä siitä itsenäisesti?
Minulla on kaksi lasta käynyt Nöykkiön koulun Espoossa, ja kumpikin keräsi kasvinsa itse ja myös teki kasvionsa itse. No, taisin minä toiselle kertoa, mitä sanomalehtiä saa ottaa kasvien kuivaukseen. Toinen lapsista keräsi kasvia annetun minimimäärän, toinen selvästi enemmän.
Mutta toki jos annat helsinkiläiselle koululaiselle listan, jossa on vain Lapissa kasvavia kasveja (tai päinvastoin) ja annat ymmärtää, ne ne on pakko saada, jos haluaa parhaan arvosanan, niin käytännössä pakotat oppilaasi ei-itsenäiseen työskentelyyn.
Oma kasvio suoritettu 15 vuotta sitten ja joo, mummo tais kerätä ja prässätä ainakin puolet kasveistani, paras kaveri loput. 😂😂👌 Ja ei ne todellakaan ollut mitään vaikeita kasveja, suurimman osan olis varmaan saanut kerättyä yhdellä reissulla. Mutta kun ei kiinnostanut niin ei kiinnostanut. Kaveri taas rakasti sitä hommaa, niin auttoi minuakin sit siinä lopussa kun puuttui vielä osa kasveista.
Täällä on karhuja niin paljon etten yksin lasta metsään laita. Asutaan itä-suomessa.
Herääkin kysymys, että miksi annat mahdottoman tehtävän! Missään tapauksessa opettajan ei pidä antaa hommaa, joka jo lähtökohtaisesti on lähes kaikille mahdoton. Oppilaan pitäisi edes teoriassa pystyä itse suorittamaan tehtävänsä. Entä ne, joita ei kotona kukaan auta? Ja kuinka reilua on työllistää vanhempia? Suoraan saatanasta tuollainen. Jos bilsan opet näköjään jo tietävät, että vanhemmat tekevät kasviot, niin kai annatte arvosanan sitten niille vanhemmille!
T. Toinen yläkoulun ope
Onko kasvien keruu tullut uudestaan kouluihin. Joku tuolla toisella palstalla sanoi ettei 13v pysty kaupunkioloissa yksin tekemään kasviota. Minä asun Helsingissä ja keräsin kahtena kesänä kasvion ihan yksin ja laitoin sen kuntoon. Tykkäsin siitä. Olin nuorempi kuin 13v. Tein läksytkin ihan itse.
Täällä Espoon porvarialueella lapset opetetaan tekemään töitä menestymisen eteen. Vanhemmat tekivät selväksi että apua ei heru ja kymppi on tultava arvosanaksi. Neljä vuotta sitten itsenäisesti tein ja kymppi sieltä lopulta tuli vaikka koko kesä meni ulkona.
Vierailija kirjoitti:
Mutta AV:lla 90% lapsista toimii näin.
Mahtavaa. Kertokaa, missä asutte vaihdan välittömästi työpaikkaa!
Yläkoulun bilsan ope
Aikoinani ei ollut puhettakaan, että joku muu tekisi sen, enempää kuin muitakaan koulutehtäviäni. Ja kasveja piti kerätä paljon enemmän kuin omat lapseni keräsivät. Itse hoitivat hommansa.Sen verran autoin, että näytin, miten ne prässätään sanomalehtien välissä tiilien puristuksessa.
Minä olen tehnyt kasvion jo päiväkoti-ikäisille lapsilleni. Siskoni teki heille vielä tuplakappaleet.
Yläasteella tuollaiset asiat eivät enää kiinnosta?
Kaikista mahtavinta on, jos lapsen perhe tekee kasvion yhdessä. On hienoa, jos perheellä on tekemistä, johon kaikki voivat osallistua ja samalla syntyy yhteisöllisyyttä.
Just tänään oli telkkarissa Inhimisessä tekijässä puhetta lasten ja nuorten yksinäisyydestä ja siitä miten pahat jäljet se jättää ja miten pahat seuraukset sillä voi olla. Kasvion tekeminen yhdessä olisi yksi tapa, jolla nuoren yksinäisyyttä voisi poistaa. Koulu voi vaikuttaa paljonkin lasten yksinäisyyden poistamiseen, jos niin halutaan. Just tuollainen, että kaikesta pitäisi selviytyä yksin lisää vääränlaista ajettelua ja lisää yksinäisyyden korostumista. Mun mielestä ope voisi nimenomaan sanoa, että olisi kiva, jos saatte kasvioin tekemiseen mukaan vanhemmat, sisarukset ja vaikka muunkin suvun.
Asun Keravalla ja tein muutama vuosi sitten kasvikansioni itse. Sain 5-
Eihän ne kerro, mutta jos ei kasvion tehtyään edelleenkään tunnista kuusta ja mäntyä, niin jotenkin voi arvella... joskus myös kasvion kuvissa on epätyypillisesti lakatut kynnet, tai lapsi ei osaa kertoa, mistä päin Suomea on kuvat ottanut, tai sitten rehellisesti sanotaan, että tämän lähetti mummo Rovaniemeltä tai setä Sauvosta.
Lisäksi on kiinnostavaa seurata kollegoiden, kunnianhimoisten opeäitien kasvien metsästystä tavoitteena kymppi.