Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Inhoan sitä, että koulu järjestää koko perheelle työtä illoiksi ja viikonlopuiksi

Vierailija
10.09.2017 |

Ei lapsi niitä köksän läksyjään voi aivan yksikseen tehdä, ja kohta lähdetään rämpimään metsään kasvion kasvien perässä. (Keräämään valkovuokkoa, ketunleipää ja kieloa näin syyskuussa!)

Opettajilla on tunnollisiin lapsiin käsittämätön valta, ja tämä sitten heijastuu koko perheeseen.

Miksi hommia ei hoideta koulussa, miksi kotona pitää tehdä haastatteluja/ pyöränkorjaustehtäviä/miksi opettaminen jää kotiin?

Kommentit (372)

Vierailija
81/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi:

Kasvioon kerätään vain 20 kasvia. Aikaa 6vrk. Syyskuussa.

Listassa "valittavana" 22 vaihtoehtoa, joten kaikki variksenmarjat ja valkovuokon lehdet on syytä löytää.

Kaupungissa ei ole metsä ihan vieressä, ja kun kasvit kasvavat eri metsissä (ts. listassa sekä kuivan kangasmetsän että lehdon kasveja), tarvitaan liikkumiseen apua.

Aika moni lapsi kaipaa kannustusta läksyihin. Vaikka köksän läksyt tekee itsenäisesti, en halua keittiöön räjähdystä, vaan mielummin olen läsnä.

Ja kun on ikkunanpesuläksyn aika, mielummin olen saatavilla kuin pesen ikkunat uusiksi harjoituksen jälkeen.

Mahtavaa, että teillä on itsenäisiä lapsia, joilla tee pyörällesi kuntotarkastus/ haastattele 40-luvulla syntynyttä/ kerää metsätähti syyskuussa -läksyt sujuvat itsenäisesti. Meillä eivät suju.

Kyllä teilläkin sujuisi ellet olisi noin kontrolloiva.

Oikeesti peset ikkunan uudestaan lapsen jäljiltä? Kannustavaa...

Tai vahdit ettei tule sotkua ruuan laitosta.

Löysää vähän pipoa! Ja anna sen lapsen tehdä itse

Vierailija
82/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei lapsi niitä köksän läksyjään voi aivan yksikseen tehdä, ja kohta lähdetään rämpimään metsään kasvion kasvien perässä. (Keräämään valkovuokkoa, ketunleipää ja kieloa näin syyskuussa!)

Opettajilla on tunnollisiin lapsiin käsittämätön valta, ja tämä sitten heijastuu koko perheeseen.

Miksi hommia ei hoideta koulussa, miksi kotona pitää tehdä haastatteluja/ pyöränkorjaustehtäviä/miksi opettaminen jää kotiin?

Mikset voi myöntää, että lapsesi ei selviä normiluokalla? Opettaja noudattaa opetussuunnitelmaa, ei siis keksi omasta päästään ylivoimaisia hommia lapsen luokkatasoon nähden.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä autan lastani läksyissä esim. englannissa tai matikassa. Auta kokeisiin luvussa tarpeen mukaan. Neuvon tekniikoita ja tapoja lukemaan kokeisiin. Se on mielestäni vanhempana velvollisuuteni, en koe sitä taakkana. Lapset ovat erilaisia ja tarvitsevat eri asioihin tukea. Joku osaa kaiken itse. Meillä köksän tehtävät sujui itsenäisesti ja hyvin, lapsi kokkaa ja leipoo muutenkin mielellään, kasvion kokosi itse kaverin kanssa. Annan tukea jos tarvitsee, ihan lapsen vuoksi, että pärjäisi mahdollisimman hyvin, ei se tuossa montaa vuotta enää ole.

Vierailija
84/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä seiskaluokan leivontaläksyt tein ihan itse. Luota siihen lapseesi. Ei tullut mieleenkään, että äiti leipoisi. Näitä oli jo 70-luvulla, mutta silloin vanhemmat eivät kuvitelleet, ettei lapsi osaa mitään. 

En ole ikinä kuullut leivontaläksyistä. Pitääkö pullia ja kakkuja viedä kouluun näytille ja todisteeksi?

Vierailija
85/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me retkeillään muutenkin, joten yhden retken teemaksi otettiin kesällä tuo kasvio. Eväät ja koirat mukaan ja muutamassa tunnissa oltiin yhdessä löydetty ja kerätty enemmän kuin edes tarvitsi. Aurinko paistoi ja eväät maistui hyviltä. Miksei asioista voi tehdä kivoja koko perheen ohjelmia? Ja hoitaa ajoissa kun itselläkin on lomaa?

Viime hetken paniikki ei ole mukava tapa hoitaa asioita ja tuosta tulee kaikille vaan huono asenne metsässä liikkumista kohtaan... yläasteikäisen kanssa kaikki yhteinen touhu on minusta plussaa, joten otin ne kotitaloustehtävätkin yhteisenä aikana.

Vierailija
86/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itselläni ei ole lapsia, joten omakohtaista vertauskohtaa ei ole. Silti mietin, ovatko nykyajan koululaiset jotenkin avuttomampia kuin entisaikoina.

Ei tullut kouluaikoina ikinä pieneen mieleenikään (eikä tullut kavereillakaan), etten tekisi köksänläksyjä itse. Tai keräisi niitä kasveja sinne kansioon ihan omin käsin. Minun läksyjänihän ja tehtäviänihän ne olivat.

Pakko osallistua keskusteluun aiheesta,josta ei mitään tiedä? Miksi?

Nykyiseen opsiin on jopa kirjattu tavoite vanhempien osallistamosesta. Vanhempien odotetaan osallistuvan paljon. Ja kyllä sitä vaatimuslistaa riittääkin.

Meilläkin kerättiim kasvio. Kasvivaatimukset oli sellaisia, ettei niitä mitenkään lapsi itse kyennyt Helsingissä keräämään. Olisi suunnilleen pitänyt Kuusamon serkun lähettää jotain Lapin kasveja, joita täällä ei edes kasva. Lopulta koko lähisuku metsästi niitä tarvittavia kasveja.

Eiköhän se kasvilista tule opsista ja ole suunnilleen sama kaikkialla. Omat lapseni keräsivät kaikki vaadittavat kasvit alle kahden kilometrin säteellä kodistamme Espoossa. Vai jäikö teiltä huomaamatta, että ihan kaikkia listassa olevia kasveja ei tarvitse kerätä?

Ei tule kasvilista opsista.

Eikä ole kaikilla sama.

Ja meillä oli suppea lista, joten mitään valinnanvaraa ei ollut.

Vierailija
87/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kasvien keräily on ihan hyvä juttu, mutta tuota leipomistehtävää mietin kyllä, koska se vaatii rahaa. Perusopetus on ilmainen.

Vierailija
88/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Verrattuna palstan muihin opekeskusteluihin, tässä keskustelussa on käsittämätöntä solidaarisuutta opettajia kohtaan.

Mahtavaa ammattitaidon arvostamista, että ette ole koskaan kohdanneet opea, joka antaa kohtuuttomia/ liian haastavia/ liian lyhyessä ajassa tehtäviä läksyjä tai urakoita.

Itse tapaan töissä kohtuuttomia kollegoita päivittäin, ja vanhemmilla on usein sanottavaa läksyistä: milloin on ikävä lukea kirjaa, laskea useampi matikan lasku, neuloa muutama rivi kotona, vastata lapsen kysymyksiin vanhemman työstä jne.

Hienoa, että olette saaneet lapsistanne omatoimisia, ja että lapsillanne on viisaat opettajat.

Ope

Vierailija
89/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aika usein miettinyt, että miten ne lapset joiden vanhemmat eivät pysty auttamaan mitenkään (alkoholismi, huumeet, masennus tai muut mielenterveysongelmat) pystyvät hoitamaan nämä tehtävät. Kotoa ei välttämättä löydy mitään ruoanlaittovälineitä ja vahemmat eivät hanki tarvikkeita kaupasta koska mielummin ostavat kossupullon. Saati joku kasvien keräily metsästä, varmasti saa lapsi ihan itse hoitaa koko homman osasi tai ei. Jos nämä hoidettaisiin kouluajalla ohjatusti kaikilla olisi yhtälailla mahdollisuus oppia kyseiset asiat riippumatta kotioloista.

No ne lapset tippuukin. Tai ainakin heillä stressi on moninkertainen.

Vierailija
90/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä seiskaluokan leivontaläksyt tein ihan itse. Luota siihen lapseesi. Ei tullut mieleenkään, että äiti leipoisi. Näitä oli jo 70-luvulla, mutta silloin vanhemmat eivät kuvitelleet, ettei lapsi osaa mitään. 

En ole ikinä kuullut leivontaläksyistä. Pitääkö pullia ja kakkuja viedä kouluun näytille ja todisteeksi?

Ei tartte viedä. Äidit sitte arvioi lapulle ja lapsi vie sen kouluun. Teki sen sitten oikeesti tai ei.

Vierailija
91/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me retkeillään muutenkin, joten yhden retken teemaksi otettiin kesällä tuo kasvio. Eväät ja koirat mukaan ja muutamassa tunnissa oltiin yhdessä löydetty ja kerätty enemmän kuin edes tarvitsi. Aurinko paistoi ja eväät maistui hyviltä. Miksei asioista voi tehdä kivoja koko perheen ohjelmia? Ja hoitaa ajoissa kun itselläkin on lomaa?

Viime hetken paniikki ei ole mukava tapa hoitaa asioita ja tuosta tulee kaikille vaan huono asenne metsässä liikkumista kohtaan... yläasteikäisen kanssa kaikki yhteinen touhu on minusta plussaa, joten otin ne kotitaloustehtävätkin yhteisenä aikana.

Huomasin vasta nyt, että tehtävä oli annettu ap:n lapselle elokuussa. Oli kai kuitenkin tiedossa, että sellainen on tulossa? Meillä aikaa oli toukokuusta ja kerättäviä kasveja kukintoineen tai marjoineen 30, listassa oli ehkä 50 vaihtoehtoa.

Vierailija
92/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi vaaditaan kukinto? Eikö bilsan opet muuten tunnista kasvia? 😉

Vierailija
93/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teetkö ap lapsesi matikan läksyjäkin? Ettei vaan tarvitsisi mitään itse oppia?

Vierailija
94/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huomasin vasta nyt, että tehtävä oli annettu ap:n lapselle elokuussa. Oli kai kuitenkin tiedossa, että sellainen on tulossa? Meillä aikaa oli toukokuusta ja kerättäviä kasveja kukintoineen tai marjoineen 30, listassa oli ehkä 50 vaihtoehtoa.

Ei välttämättä. Ja mitä se edes auttaa että tietää että on tulodsa jos ei tiedä mitä kasveja halutaan.

Vierailija
95/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi:

Listassa "valittavana" 22 vaihtoehtoa, joten kaikki variksenmarjat ja valkovuokon lehdet on syytä löytää.

Kaupungissa ei ole metsä ihan vieressä, ja kun kasvit kasvavat eri metsissä (ts. listassa sekä kuivan kangasmetsän että lehdon kasveja), tarvitaan liikkumiseen apua.

Aika moni lapsi kaipaa kannustusta läksyihin. Vaikka köksän läksyt tekee itsenäisesti, en halua keittiöön räjähdystä, vaan mielummin olen läsnä.

Ja kun on ikkunanpesuläksyn aika, mielummin olen saatavilla kuin pesen ikkunat uusiksi harjoituksen jälkeen.

Mahtavaa, että teillä on itsenäisiä lapsia, joilla tee pyörällesi kuntotarkastus/ haastattele 40-luvulla syntynyttä/ kerää metsätähti syyskuussa -läksyt sujuvat itsenäisesti. Meillä eivät suju.

Jos kasvion aikataulu on 6 päivää ja kasveja on kerättävänä 20kpl, jotka täytyy löytää, kuivattaa, liimailla kansioon (+ keräillä tietoja?) niin otahan yhteyttä opettajaan. Aikataulu on kohtuuton. Ei ole nimittäin ihan pikkuhomma, tiedän kun seurasin kesällä 30 kasvin projektia. Jo kuivatus prässin alla ottaa useamman päivän. Todennäköisesti saatkin kuulla, että tehtävä on annettu jo keväällä..

Vierailija
96/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään kuvataan työvaiheet portfolioon.

Vierailija
97/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riittää, kun kasvit kuvaa. Tehtävä tuli wilmaan eilen, lauantai-iltana.

Eihän tässä mitään marisemista olisi, jos olisi ollut koko kesä aikaa.

Ap

Vierailija
98/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap kommentoi:

Jos kasvion aikataulu on 6 päivää ja kasveja on kerättävänä 20kpl, jotka täytyy löytää, kuivattaa, liimailla kansioon (+ keräillä tietoja?) niin otahan yhteyttä opettajaan. Aikataulu on kohtuuton. Ei ole nimittäin ihan pikkuhomma, tiedän kun seurasin kesällä 30 kasvin projektia. Jo kuivatus prässin alla ottaa useamman päivän. Todennäköisesti saatkin kuulla, että tehtävä on annettu jo keväällä..

Miten niin?

On opettajia jotka ei tajua lainkaan miten voi läksyjä antaa meillä on tullut vastaan mm ope, joka laittaa 19.30 meilin, että "huomiseksi joka lapsella pitää olla punapilkullista kangasta ja miekka".

Meillä lähtö kouluun aamuisiin 7.10, minä kotona yksin koululaisen ja kipeän pikkusiskon kanssa. Kaikki lapset tyttöjä, joten miekkoja ei ole.

Toisen kerran illalla kello 22 tulee viti, että huomenna sieniretki. Lapsille sadevarusteet, sienikori ja sieniveitsi. Kumpparit toki on, mutta sienitarvikkeet mökillä.

Vierailija
99/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään kuvataan työvaiheet portfolioon.

Niin.

Teillä.

Ei kaikilla.

Vierailija
100/372 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse yläkoulun äikänopena jätän läksyiksi vain ne, joita ei tunnilla ehdi tekemään. Yleensä aivan suurin osa ehtii tehdä hommat tunnilla. Vain niillä jää kotiin hommia, jotka eivät vaivaudu tekemään tunnilla tai jotka ovat hitaampia oppimisvaikeuksien takia tai muuten vain. Ehkä kerran kuukaudessa tai kerran kahdessa kuukaudessa tulee erillisiä kotihommia äikästä. Pääasiassa kotona vain luetaan romaanit loppuun ja kertaillaan kokeisiin. Kaikelle muulle on sijaa oppitunneilla.