Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

HS: Salla Mistola opiskeli lapsensa vauva-aikana kaksi tutkintoa

Vierailija
10.09.2017 |

Onko kellään koko tekstiä? Kiinnostava aihe.

Kommentit (208)

Vierailija
41/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllähän hömppätutkintoja pystyy suorittamaan helposti kun ei tarvitse kuin lukea kirjoja ja sitten kirjoittaa ummet ja lammet mitä saattuu ja tadaa! Tutkinto suoritettu.

Vierailija
42/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin kävin lukion ja ensimmäisen vuoden yliopistossa kun oli vauva kotona ja toinen tulossa. Tein iltaisin, kun vauvat / lapset nukkuivat. En päivisin, paitsi päiväunien aikaan. :) Helposti onnistui, kun motivaatio oli korkealla ja lapset helppoja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauva aika on aikaa vauvalle. Kannattaa käydä alta koulut pois.

Täysin samaa mieltä!

En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.

Kateus vie kalatkin vedestä 😉

Kaikessahan on kyse vain priorisoinnista ja aikataulujärjestelyistä. Sillä aikaa kun sinä näpyttelet av-palstaa tai sosiaalista mediaa, voi joku sen ajan käyttää opiskeluun tai vaikka kirjan kirjoittamiseen.

Kyllä, kyse on nimenomaan priorisoinnista. Ja minä en kehtaisi edes tunnustaa, jos olisin priorisoinut jotain muuta vauvani edelle sen lyhyen vauvavuoden aikana.

En tiedä sinun lapsestasi, mutta meillä ainakin vauva nukkui pitkin päivää, vauvat kun nukkuvat paljon. Sitten tykkäsi istuskella sylissä ja naureskeli katketakseen näppäimistön äänille, kun kirjoitin opintojuttuja. Välillä tietty pidettiin leikkitaukoja.

Vauvalle tärkeintä on olla äidin kanssa, ja se ainakin itselläni onnistui opintoihin yhdistettynä.

Niin, vauva tutkitusti hyötyy siitä että vanhempi on fyysisesti läsnä vaikka olisikin täysin keskittynyt läppärin ruutuun tai älypuhelimeensa. Eiku..

Järkeähän saa tietty käyttää asiassa kuin asiassa. Jos päivässä on muutamia tunteja varattu äidin opinnoille ja loppuaika vauvalle, niin siitä ei lapsi rikki mene. Ja joissain perheissä jopa se isäkin osaa työpäivän jälkeen olla lapsen kanssa, niin että äiti saa opiskeltua :)

Vierailija
44/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten ihmetyttää, että mitkä oppilaitokset ovat sen sallineet, kun yleensä läsnäolopakoista ja epämääräisillä aikatauluilla teetettävistä ryhmätöistä ei minkään syyn takia jousteta.

Vierailija
45/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huolestuttaa kyllä enemmänkin, että minkälaisia maailmannapoja tulee näistä lapsista, joiden äidit eivät ole liki vessassakaan uskaltaneet käydä, kun aika on pois lapselta.

Oikeasti, lapsi ei mene rikki, vaikket joka sekuntti viihdytä häntä.

Vierailija
46/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

En kehtaisi itse edes tunnustaa, jos olisin viettänyt vauvavuoden nenä kiinni kirjassa ja läppäriä naputellen. Surulliselta kyllä kuulostaa.

Kaikessahan on kyse vain priorisoinnista ja aikataulujärjestelyistä. Sillä aikaa kun sinä näpyttelet av-palstaa tai sosiaalista mediaa, voi joku sen ajan käyttää opiskeluun tai vaikka kirjan kirjoittamiseen.

Kyllä, kyse on nimenomaan priorisoinnista. Ja minä en kehtaisi edes tunnustaa, jos olisin priorisoinut jotain muuta vauvani edelle sen lyhyen vauvavuoden aikana.

En tiedä sinun lapsestasi, mutta meillä ainakin vauva nukkui pitkin päivää, vauvat kun nukkuvat paljon. Sitten tykkäsi istuskella sylissä ja naureskeli katketakseen näppäimistön äänille, kun kirjoitin opintojuttuja. Välillä tietty pidettiin leikkitaukoja.

Vauvalle tärkeintä on olla äidin kanssa, ja se ainakin itselläni onnistui opintoihin yhdistettynä.

Niin, vauva tutkitusti hyötyy siitä että vanhempi on fyysisesti läsnä vaikka olisikin täysin keskittynyt läppärin ruutuun tai älypuhelimeensa. Eiku..

Järkeähän saa tietty käyttää asiassa kuin asiassa. Jos päivässä on muutamia tunteja varattu äidin opinnoille ja loppuaika vauvalle, niin siitä ei lapsi rikki mene. Ja joissain perheissä jopa se isäkin osaa työpäivän jälkeen olla lapsen kanssa, niin että äiti saa opiskeltua :)

Minua lähinnä kiinnostaa että miksi niitä opiskeluja pitää suorittaa juuri sen lyhyen vauvavuoden aikana? Miksei voi keskittyä perhe-elämään niitä kuukausia?

Itse kävin kouluni ennen lasten tekemistä ja lisää opiskelin sitten myöhemmin. Hyvin ehti!

Vierailija
47/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eniten ihmetyttää, että mitkä oppilaitokset ovat sen sallineet, kun yleensä läsnäolopakoista ja epämääräisillä aikatauluilla teetettävistä ryhmätöistä ei minkään syyn takia jousteta.

Tänä päivänä suuri osa opinnoista yliopistossa suoritetaan verkkoalustoilla, joissa myös tehdään ryhmätyöt. Itse kävin viime lukuvuionna paikan päällä kolme kertaa ja en suorita hömppätutkintoa vaan alaa, jolla työllistyminen on 100%.

Vierailija
48/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

kulttuurituottamisen maisteriohjelma ja museologian koulutusohjelma olivat ne mitä Salla opiskeli.

Vierailija
49/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huolestuttaa kyllä enemmänkin, että minkälaisia maailmannapoja tulee näistä lapsista, joiden äidit eivät ole liki vessassakaan uskaltaneet käydä, kun aika on pois lapselta.

Ääh, kyllä! Juurikin vain nämä kaksi vaihtoehtoa!

Joko suoritat vauva-aikana 2 tutkintoa tai sitten viihdytät vauvaa joka sekunti 24/7. Ei mitään siltä väliltä, tietenkään.

Vierailija
50/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itselläni oli lapsi pari kertaa mukana. Yritettiin aina sopia miehen kanssa aikataulut niin, että oli kotona lapsen kanssa kun olin koululla. Muutamalla kerralla ei onnistunut ja otin sitten lapsen mukaan. Hienosti meni, oli varattu mukaan lapsen omia kuvakirjoja ja äänettömiä leluja, mutta luento olikin sitten kiinnostavampi ja seurailisi tarkkana opettajan puhetta :)

Vierailija
51/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ääh, kyllä! Juurikin vain nämä kaksi vaihtoehtoa!

Joko suoritat vauva-aikana 2 tutkintoa tai sitten viihdytät vauvaa joka sekunti 24/7. Ei mitään siltä väliltä, tietenkään.

Näyttää joillekin tässä ketjussa olevan liikaa jo yhdenkin tutkinnon suorittaminen vauva kainalossa.

Vierailija
52/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei varmasti ole imettänyt vauvaa.

Minä imetin omaani lähes 2-vuotiaaksi ja suoritin maisterivaiheen opinnot loppuun tuon 2 vuoden aikana.

Meillä on muutenkin eletty todella lapsentahtisesti ja päivähoito aloitettu vasta 3-vuotiaana. Lapselle minä olen selvästi ollut se turvallinen endisijaimem hoitaja. Opinnot mahdollistuivat, koska mieheni osallistui iltaisin aktiivisesti lapsen- ja kodinhoitoon, ne eivät olleet kovinkaan läsnäolovelvotteisia ja opim tekemään työt lapsen nukkuessa - itseltäni täydellisyyttä vaatimatta.

Mutta kahden vuoden aikana kerkeää paljon, sitä en tiedä miten kaksi tutkintoa noin nopeaa, ehkä ovat ns lyhyitä tutkintoja, joihin opintoja tehty jo ennen vauvavuotta paljon.

Vierailija
53/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Minua lähinnä kiinnostaa että miksi niitä opiskeluja pitää suorittaa juuri sen lyhyen vauvavuoden aikana? Miksei voi keskittyä perhe-elämään niitä kuukausia?

Itse kävin kouluni ennen lasten tekemistä ja lisää opiskelin sitten myöhemmin. Hyvin ehti!

Minä kaipasin vauva-aikoinakin älylleni haasteita.

Vierailija
54/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

ja oikeastaan missä muualla vain maailmalla on hyväksyttyä, että jo vauvaa hoitaa välillä muu kuin äiti.

Eikai siinä mitään jos välillä. Mutta kiinnostaa ihan oikeasti mitkä tutkinnot muka opiskelee vuodessa, siis lapsihan on vauva vain ensimmäisen vuoden. Vai tarkoitetaanko tässä ikävuosia 1-3 myös? Ja mitkä olivat nuo tutkinnot? Jo parjattuun lähihoitajatutkintoon menee min. 2 vuotta. 

Jos VAUVAvuodessa opiskelee 2 tutkintoa, kiinnostaa kyllä missä vaiheessa äiti on keskittynyt vauvaansa? 

Mulla oli puolet kasvatustieteen maisterin tutkinnosta kasassa puoli vuotta sen jälkeen kun olin kirjautunut läsnäolevaksi. Salaisuuteni olivat avoimen opinnot ennen sitä. Jos mulla olisi ollut vauva, ei olisi kovin vaikeaa ollut suorittaa se loppuun ja sen jälkeen maisteriohjelmassa toinenkin tutkinto vuodessa .

En ole tuota juttua lukenut, mutta totta voi hyvinkin olla kahden tutkinnon suorittaminen siinäkin tapauksessa, että molemmat ovat näyttökokeilla suoritettavia ammattitutkintoja. Kaikki tutkinnot eivät todellakaan edellytä jatkuvaa lukemista ja tietokoneen näpyttelyä.

Tiedättekö, että lapsen isäkin voi osallistua vauvan hoitoon? Silloin äiti voi ihan hyvin tehdä vaikka väitöskirjaa.

Vierailija
55/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä suoritin hoitovapaalla maisterintutkinnon. Kolmas lapsi syntyi marraskuussa 2002, pääsin yliopistoon kesällä 2003 ja gradu oli valmiina syyskuussa 2005. Taustalla oli tosin opintoja avoimessa yliopistossa, joten sivuaineet oli jo tehtynä. Lapset eivät olleet päivähoidossa, matkaa opiskelupaikkakunnalle oli yli 80 km ja mies on yrittäjä, joten palstalaisten mielestä tein mahdottoman. Ehdin ihan hyvin olemaan lasten kanssa, viemään heitä kerhoon ja muskariin jne. Siivouksen ulkoistin eli meillä kävi siivooja kerran viikossa ja yhtenä päivänä viikossa eli torstaisin lapset olivat MLL:n hoitajan kanssa, koska silloin minä olin luennoilla.

Vierailija
56/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt varsinaisesti liity näihin opiskeluihin, mutta muistan kun mies lähti töihin, isot lapset kouluun ja minä ja vauva otettiin parin kolmen tunnin aamupäiväunet ensimmäisen syötön jälkeen. Kyllä oli ihanaa! Jos olisin ollut tehokas, olisin siinä ajassa myöskin opiskellut tai tehnyt kotitöitä tai ihan mitä vaan, mutta valitsin torkkumisen tai lukemisen sängyssä vauva vierellä.

Vierailija
57/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin samaa mieltä!

Minä kaipasin vauva-aikoinakin älylleni haasteita.

Ja tätä älyllistä haastetta saa vain tutkintojen suorittamisesta?

Vierailija
58/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitkä noi tutkinnot oli? Joku etäkirjekussi?

Viimeisteli historian gradun ja aloitti kulttuurintuottamisen maisteriohjelman sekä museologian koulutusohjelman. 

Vierailija
59/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse luin paljon ja tein käsitöitä. Lapseni eivät olleet parkuvaa sorttia. Ensimmäisen ja toisen lapsen kanssa olisin voinut pelkästään imettäessä opetella vaikka ranskan kielen, koska imetyssessiot olivat pitkiä. Jos ei esim. harrasta tämänkaltaista nettisurfaamista tai katso tv:tä vaan käyttää saman ajan tutkimuskirjallisuuden ja kirjoittamisen parissa, saa kyllä aikaan valmista.

Vierailija
60/208 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kulttuurituottamisen maisteriohjelma ja museologian koulutusohjelma olivat ne mitä Salla opiskeli.

Kuinka paljon näissä oli samoja jaksoja, ja kuinka paljon pakollista läsnäoloa vaativia? Entä kuinka paljon oli ennestään opintoja?

Ilmeisesti harva meistä on suorittanut mitään maisterintutkintoa muuten kuin aivan perinteisen kaavan mukaan, kun ei tule ajatelleeksi sitä, että "tutkinnon suorittaminen" on viimevaiheessa todistuspyynnön kirjoittaminen. Ennen opiskeluoikeuden saamista voi olla jo 400 opintopistettä kasassa.

Ja yllättävän harva tulee ajatelleeksi, että vauvaa voi hoitaa joku muu kuin äiti, esimerkiksi isä, myös siinä tapauksessa, että vauvaa imetetään.

Tämä on taas niitä hömppäjuttuja, joissa toimittaja tekee repäisevän otsikon ymmärtämättä asiasta paljoakaan.