Kaksosraskaus vanhemmalla iällä, miten vauva-ajan jaksaa?
Meillä on neljä lasta (16v, 13v ja 10v kaksoset) ja nyt on tulossa toiset kaksoset. Kaksosista on siis kokemusta ja nuo olemassa olevat olivat kyllä todella haastavat tapaukset. Ekan vuoden vaan itkivät eivätkä juuri nukkuneet. Vasta toisella ikävuodella alkoi selvitä, miks olivat olleet itkuisia. Oli refluksia, ruoka-aineallergioita ym. Vasta reilu 2v iässä nukkuivat yön kokonaan ilman itkuja ja tunnin välein heräilyä.
Tuolloin oltiin kuitenkin nuorempia ja siksi ehkä jaksoi paremmin ja nyt mietityttää, että miten sitä jaksaa, jos nämä tulevat kaksoset ovat samanlaiset. Minä olen siis 40v, mies 46v.
Kommentit (22)
Yksi neuvo. Palkatkaa apua, jos näyttää siltä, ettei jaksa. Ja jätä ap omaan arvoonsa nämä, jotka täällä puhuu negatiivisesti siitä, että joku on laittanu lapset hoitajalle yöksi, jotta itse saanut nukkua. Kaikkein tärkeintä on kuitenkin vanhempien jaksaminen, mutta täällä tuntuu olevan paljon marttyyriäitejä, jotka kyllä jaksaa vaikka valvoisivat kaks vuotta nukkumatta silmäystäkään, apua kun ei voi pyytää, sehän ois heikkouden merkki.
Yks toinen äiti, jolla kahdet kaksoset
Teillä on ensimmäisten kaksosten aikaan ollut myös kaksi muuta pientä hoidettavana, 3- ja 6-vuotiaat.
Nyt teillä on 4 isoa sisarusta vauvojen viihdytysjoukkoina ja auttamassa pienissä kotihommissa. Veikkaan, että pääsette niiden vauvojen kanssa vähän helpommalla kuin ensimmäisellä kerralla. Todennäköisesti ne ongelmat tulee jollekin noista vanhemmista lapsista.