Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kaksosraskaus vanhemmalla iällä, miten vauva-ajan jaksaa?

Vierailija
10.09.2017 |

Meillä on neljä lasta (16v, 13v ja 10v kaksoset) ja nyt on tulossa toiset kaksoset. Kaksosista on siis kokemusta ja nuo olemassa olevat olivat kyllä todella haastavat tapaukset. Ekan vuoden vaan itkivät eivätkä juuri nukkuneet. Vasta toisella ikävuodella alkoi selvitä, miks olivat olleet itkuisia. Oli refluksia, ruoka-aineallergioita ym. Vasta reilu 2v iässä nukkuivat yön kokonaan ilman itkuja ja tunnin välein heräilyä.

Tuolloin oltiin kuitenkin nuorempia ja siksi ehkä jaksoi paremmin ja nyt mietityttää, että miten sitä jaksaa, jos nämä tulevat kaksoset ovat samanlaiset. Minä olen siis 40v, mies 46v.

Kommentit (22)

Vierailija
1/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin kannattaahan sitä tuossa iässä vielä mukuloita pyöräytellä...

Vierailija
2/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Halusitte tehdä itse vielä iltatähden neljäkymppisinä? Toivottavasti kaikki menee hyvin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti sujuu ihan hyvin! Isommat lapsetkin voivat jo auttaa vauvojen ja taaperoiden hoidossa ja eivät itse vaadi enää niin paljoa (fyysistä) huolenpitoa.

Nyt osaatteko varmasti jo aiemmin hakea apua jos vauvat ovat itkuisia, kun tiedätte että aiemminkin on ollut refluksia ja muuta.

Vauvavuoden valvominen saattaa rasittaa enemmän vanhemmalla iällä, yrittäkää saada vauvat samaan rytmiin ja vuorotelkaa niin että molemmat saavat riittävän pitkät unipätkät. Tai kun olette jo ehtineet olla työelämässä ja kerätä varallisuutta, niin harkitkaa että palkkaisitte välillä yöhoitajan hoitamaan yösyötöt.

Vierailija
4/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halusitte tehdä itse vielä iltatähden neljäkymppisinä? Toivottavasti kaikki menee hyvin.

No ei ollut meidän päätös, että tärppäsi vasta nyt. Ehkäisyn jätin pois 37v iässä, koska tiedettiin, etten raskaudu kovin helposti, koska erinäisistä syistä raskauden mahdollisuus on nyt huomattavasti pienempi mitä se oli aiempien lasten kanssa ja sillonkin kesti vuoden verran jokasen kohdalla tulla raskaaks.

ap

Vierailija
5/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No, etukäteen et voi tietää ovatko lapset helppoja vai itkuisia, joten älä murehdi. Itse sain 42v iässä viimeisen iltatähden. Kaikki lapsen kanssa mennyt hyvin, mutta raskaus oli yhtä kärsimysnäytelmää hirvittävine kipuineen (selkä, lonkat, nivelet, hermokivut). Todennäköisesti johtui iästä.

Sinulla on isot lapset joten heistä saa vähän apua, vauvat viihtyvät kun seuraavat sisarusten touhuja ja kaikki kyllä muutenkin järjestyy. Ole iloinen siitä että olet suurperheen äiti ja sinulla on monta hienoa lasta! Ja sulje korvasi ja silmäsi näiltä ilkeilijöiltä jotka irvivät että mitäs teet vanhana lapsia senkin kääkkä.

40v ei ole mikään ikäloppu. Ei todellakaan. 20vuotiaan silmissä ja vähäisellä elämänkokemunsella se voi ehkä näyttää siltä.

Vierailija
6/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kaksoset 43 vuoden iässä. Kaikki meni jotenkin aika helposti, mutta kaksosten ollessa 2-3 vuotta, se aika tuntui hankalalta. Kiipesivät ja kiiruhtivat joka paikkaan. Tuntui, että silmät olisi saanut olla selässäkin. Toki itse vanhenin siinä ajassa ulkonäöllisesti ainakin 10 vuotta, että sitä se vähäunisuus teettää,

Vierailija
7/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sä kestät ja vielä paremmin jos otat steriloinnin synnytyksen yhteydessä. Tein samoin ja jokasekunti kun oli vaikeaa (tai on vieläkin )niin hoen "tää on vika, tää on vika" niin ihme kyllä siitä selviää hermostumatta ja jaksaa! Tsemppiä!

Vierailija
8/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No eikö tuo aiempi kakaramäärä olisi riittänyt? Itsepähän tiesit itselläsi olevan taipumusta kaksosraskauksiin ja vanhemmalla iällä kaksosten todennäköisyys vain kasvaa. En juuri tunne sympatiaa sua kohtaan, kun ihan itse tietoisesti pistit itsesi tuohon kuseen. Että siinäs valvot seuraavat pari vuotta rääkyvien pentujen kanssa ja juokset vielä parin vintiön perässä vanhoilla päivilläsi. Ja älä nyt sentään kuvittele, että koulit vanhemmista lapsistasi jotain lapsenlikkoja iltatähtösiäsi varten. Huolehdi sä vaan ihan itse tuotoksistasi.

Ja PS, musta on ihan ok hankkia vaikka se suurperhekin, mutta ihmiset hyvät, tehkää niitä lapsia vain sen verran, mitä jaksatte varmuudella huolehtia. Ihan ihme touhua ap:llakin, että kun on jo pullat uunissa, niin pohditaankin, että jaksaisikohan kuitenkaan. No olisiko pitänyt kenties jo aiemmin pohtia tuota, että entäs jos tuleekin kaksi täystuhoa, eikä vain sitä yhtä ihanaista söpöliiniä? Niinpä niin.

Vierailija
9/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö tuo aiempi kakaramäärä olisi riittänyt? Itsepähän tiesit itselläsi olevan taipumusta kaksosraskauksiin ja vanhemmalla iällä kaksosten todennäköisyys vain kasvaa. En juuri tunne sympatiaa sua kohtaan, kun ihan itse tietoisesti pistit itsesi tuohon kuseen. Että siinäs valvot seuraavat pari vuotta rääkyvien pentujen kanssa ja juokset vielä parin vintiön perässä vanhoilla päivilläsi. Ja älä nyt sentään kuvittele, että koulit vanhemmista lapsistasi jotain lapsenlikkoja iltatähtösiäsi varten. Huolehdi sä vaan ihan itse tuotoksistasi.

Ja PS, musta on ihan ok hankkia vaikka se suurperhekin, mutta ihmiset hyvät, tehkää niitä lapsia vain sen verran, mitä jaksatte varmuudella huolehtia. Ihan ihme touhua ap:llakin, että kun on jo pullat uunissa, niin pohditaankin, että jaksaisikohan kuitenkaan. No olisiko pitänyt kenties jo aiemmin pohtia tuota, että entäs jos tuleekin kaksi täystuhoa, eikä vain sitä yhtä ihanaista söpöliiniä? Niinpä niin.

Mitäs jos menisit räyhäämään johonkin muuhun ketjuun! Olisit voinut esittää asiasi paljon kauniimminkin.

Meillä on kahdet kaksoset ja kauhistuksen kanahäkki, molemmat kaksoset sain 40+ iällä, ekat 41v iässä ja toiset 43v iässä. Ekat kaksoset olivat todella helpot, jos näin nyt voi sanoa, vaikka työtä tuplaten olikin. Toiset sen sijaan olivat sitten hiukan haastavammat tapaukset, koska heitä ei saatu samaan rytmiin yrityksistä huolimatta ja toinen oli tosi herkkäuninen ja heräs pienen pieniinkin ääniin jne. Yllätyin kyllä, miten hyvin sitä jaksoi noiden haastavampien kaksostenkin kanssa, jaksamista kyllä auttoi se, että meillä oli säännöllisesti kaksosilla yöhoitaja, jollon sai molemmat nukkua koko yön.

Vierailija
10/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs jos menisit räyhäämään johonkin muuhun ketjuun! Olisit voinut esittää asiasi paljon kauniimminkin.

Meillä on kahdet kaksoset ja kauhistuksen kanahäkki, molemmat kaksoset sain 40+ iällä, ekat 41v iässä ja toiset 43v iässä. Ekat kaksoset olivat todella helpot, jos näin nyt voi sanoa, vaikka työtä tuplaten olikin. Toiset sen sijaan olivat sitten hiukan haastavammat tapaukset, koska heitä ei saatu samaan rytmiin yrityksistä huolimatta ja toinen oli tosi herkkäuninen ja heräs pienen pieniinkin ääniin jne. Yllätyin kyllä, miten hyvin sitä jaksoi noiden haastavampien kaksostenkin kanssa, jaksamista kyllä auttoi se, että meillä oli säännöllisesti kaksosilla yöhoitaja, jollon sai molemmat nukkua koko yön.

No en olisi voinut esittää yhtään sen kauniimmin, kun minusta ei ole kovin kaunista lapsille, että niitä tehdään, muttei jakseta sitten hoitaa. Ja miksi negatiivisten mielipiteiden esittäminen olisi heti räyhäämistä? Ai niin, sen vuoksi kun se menee niin tunteisiin joillakin.

Vierailija
11/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä, kun minäkin jaksoin, niin kyllä random ap:kin sitten jaksaa. Mitä nyt yöhoitajalle välillä lykättiin, mutta siis hyvin jaksettiin.

Vierailija
12/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taas näitä, kun minäkin jaksoin, niin kyllä random ap:kin sitten jaksaa. Mitä nyt yöhoitajalle välillä lykättiin, mutta siis hyvin jaksettiin.

No eiköhän se yöhoitaja oo paljon parempi vaihtoehto kun vanhempien loppuun palaminen univelan takia ja mahdollisesti myös ero samasta syystä.

Meillä oli kolmosilla ihan säännöllisesti pari kertaa viikossa päivällä hoitaja ja kerran viikossa yöllä. Kolmoset ei olleet ees mitään kovin itkuisia vaan helpohkoja vauvoina, uhmaikäisinä sit kaikkea muuta. Enkä koe tuosta hoitajasta minkäänlaista huonoa omaatuntoa. Itse se maksettiin ja se on pieni hinta siitä, ettei menny oma terveys valvomisen takia ja ei tullu kiukuteltua puolisolle niin paljon, kun univelkaa oli vähemmän.

terv. yks kolmosten äiti

Vierailija
13/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm.. Sen siitä saa, kun hommailee sängyssä ilman ehkäisyä..mutta sen niittää, minkä kylvää.

Vierailija
14/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti sujuu ihan hyvin! Isommat lapsetkin voivat jo auttaa vauvojen ja taaperoiden hoidossa ja eivät itse vaadi enää niin paljoa (fyysistä) huolenpitoa.

Nyt osaatteko varmasti jo aiemmin hakea apua jos vauvat ovat itkuisia, kun tiedätte että aiemminkin on ollut refluksia ja muuta.

Vauvavuoden valvominen saattaa rasittaa enemmän vanhemmalla iällä, yrittäkää saada vauvat samaan rytmiin ja vuorotelkaa niin että molemmat saavat riittävän pitkät unipätkät. Tai kun olette jo ehtineet olla työelämässä ja kerätä varallisuutta, niin harkitkaa että palkkaisitte välillä yöhoitajan hoitamaan yösyötöt.

Onhan se niin kamalaa, kun joku edes kehtaa miettiä jaksaako. Paljon parempihan se ois, kun kaikki vaan kärvistelis omissa oloissa eikä missään nimessä miettis ikinä omaa jaksamistaan tai kyselis muilta neuvoja.

Jos et ole sattunut huomaamaan tämä on aihe vapaa palsta (tai ainakin pitäis olla) eli kyllä täällä saa kaikenlaista kysellä. Älä avaa ketjuja tai kommentoi, jos se sua niin kovin ahdistaa.

Vierailija
15/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä vaan nakita niille isommille lapsillesi niitä hoitovuoroja usein, se on varmin tie siihen, että eivät hanki ollenkaan lapsia.

Vierailija
16/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan se niin kamalaa, kun joku edes kehtaa miettiä jaksaako. Paljon parempihan se ois, kun kaikki vaan kärvistelis omissa oloissa eikä missään nimessä miettis ikinä omaa jaksamistaan tai kyselis muilta neuvoja.

Jos et ole sattunut huomaamaan tämä on aihe vapaa palsta (tai ainakin pitäis olla) eli kyllä täällä saa kaikenlaista kysellä. Älä avaa ketjuja tai kommentoi, jos se sua niin kovin ahdistaa.

Meni lainaukset väärin. Tuo aiempi kommenttini oli tarkoitettu alla olevaan tekstiin.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija
17/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvin se menee, toivon. Onnea perheenlisäyksen johdosta!

Vierailija
18/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä sä kestät ja vielä paremmin jos otat steriloinnin synnytyksen yhteydessä. Tein samoin ja jokasekunti kun oli vaikeaa (tai on vieläkin )niin hoen "tää on vika, tää on vika" niin ihme kyllä siitä selviää hermostumatta ja jaksaa! Tsemppiä!

Sterilisaatiota ei tarvinne tehä, luultavasti multa tullaan poistamaan kohtu, kunhan kaksoset ovat syntyneet.

ap

Vierailija
19/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä vaan nakita niille isommille lapsillesi niitä hoitovuoroja usein, se on varmin tie siihen, että eivät hanki ollenkaan lapsia.

Ei ole kyllä missään vaiheessa ollu edes tarkoitus laittaa isompia lapsia kaksosia hoitamaan. Jos ovat haastavat, kuten aiemmat kaksoset niin sitten voidaan vaikka palkata lastenhoitoapua. Lähipiirin tiedän auttavan mahdollisuuksiensa mukaan, mutta heiltäkään halua mahdottomia vaatia.

Ainoastaan, jos isommista lapsista joku haluaa kaksosia hoitaa niin näin hän toki saa tehdä, muttei ole tarkoitus sillonkaan jättää yksin kaksosten kanssa vaan paikalla on aina joku aikuinen, jolla on se päähoitovastuu.

ap

Vierailija
20/22 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sullla on kokemusta kuitenkin. Itsellä samanikäisiä lapsia, myös kaksoset. Itse en enää oikein jaksaisi, olen 45-v. Vauvojen hoito on helppoa, mutta se 1-3 v on kaksosten kanssa rankkaa, varsinkin kun on muita lapsia.