Aloitin elokuun alussa uuden työn, työkaveri on ollut puolet ajasta sairauslomalla
Kyseessä on työ, jonka hoidan hänen kanssaan yhteisesti eli teen jatkuvasti kahden ihmisen työt ja selviä nippa, nappa ilman mitään taukoja. Päivän jälkeen olen niin puhki, ettei voimat riitä kuin sohvalla makaamiseen.
Työ on melko fyysistä, suoritustason työtä.
Saikut ovat pikkupätkissä, mistään kroonisesta vaivasta ei ole kyse. Oli perjantaina poissa taas, katsotaan tuleeko huomenna. Ellei tule, on minun otettava tilanne puheeksi esimiehen kanssa. En jaksa tätä loputtomiin. Sijainen on ollut parina päivänä paikkaamassa, mutta siis hyvin harvoin.
Onko muilla ollut samanlaista tilannetta ja miten asia on ratkennut?
Kommentit (29)
No miksi sä teet molempien työt? Yksittäinen päivä on eri asia mutta kyllä mä olisin todennut jo monta kertaa pomolle tuossa vaiheessa että töistä osa jää tekemättä koska et ehdi millään tekemään kahden ihmisen töitä montaa päivää viikossa. Eli joko vaatinut sijaista avuksi joka kerta kun työpari poissa tai sitten vaan jättänyt kylmästi osan tekemättä. Kolmas vaihtoehto olisi kertoa pomolle että yhden ihmisen työajalla ja palkalla en tee kahden ihmisen töitä.
Meillä töissä eräs mamma joka ollut kesän aikana yhteensä kolme viikkoa töissä. Muuten saikulla. Onneksi mä en joudu tekemään hänen töitään koska mulla on omiakin töitä ihan tarpeeksi mutta sääliksi käy niitä jotka joutuu tämänkin ämmän työt tekemään kun häntä itseään ei kiinnosta käydä töissä. Vituttaa tuollaiset loiset.
Jos yhtään lohduttaa, ex-työnantajani irtisanoi porukan myytyään yrityksen. Tuosta porukasta on edelleen ilman töitä meidän "kesänsaikuttaja".
Jos palkka maksettais vain niiltä päiviltä jotka on töissä niin eiköhän loppuisi tuollaiset loisimiset.
No ei se työkaverin syytä ole, jos sinä teet kahden työt. Voi hyvää päivää.
Sama juttu. 7 hengen tiimi. Kollega laittoi ylös aina kun tietty tiimin jäsen oli poissa. Vuoden aikana max aika oli 2 viikkoa putkeen.
3 alle kouluikäistä lasta ja isä ei kertaakaan voinut olla poissa.
Arvaa kuka sai lähteä yt.ssä. Irtisanomisaikana, ei ollut työvelvoitetta , tuli vielä 4.n kerran raskaaksi, yritti jotain epätoivoista, raskaana olevaa ei saa irtisanoa. Myöhäistä, oli jo.
Nyt nuorin on koulussa, fb.ssä aina valittaa kun ei pääse edes haastatteluun. On ollut nyt 8 vuotta työttömänä.
Meidän alalle ei päässyt kilpailijoille , kun oli raskaana ja kyllä jokainen työnantaja osaa laskea 4 pientä lasta, miten työpanos menee.
Nyt on ollut jo niin kauan, ei enää toivoa. Uusi ala, mutta motivaatio kaukana, kun on ollut vuosia kotona.
Kyseessä on siis työ, joka tehdään yhdessä.
Ei ole "minun ja sinun" työvaiheita edes. Eli nyt olen huhkinut sitten kummankin osuuden, koska suorittamatta kaikkea työhän kuuluuvaa, työ on ikään kuin täysin tekemättä. Ei voi mitenkään puolittaa tai edes vähentään toisen osuutta.
Mutta puhun tästä nyt huomenna, jos on edelleen poissa. Sitä on liiankin sopeutuvainen, kun on aivan uusi työpaikalla. Tai minä ainakin kuulun ns. kiltteihin ja tunnollisiin ihmisiin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Sama juttu. 7 hengen tiimi. Kollega laittoi ylös aina kun tietty tiimin jäsen oli poissa. Vuoden aikana max aika oli 2 viikkoa putkeen.
Arvaa kuka sai lähteä yt.ssä. Irtisanomisaikana, ei ollut työvelvoitetta , tuli vielä 4.n kerran raskaaksi, yritti jotain epätoivoista, raskaana olevaa ei saa irtisanoa. Myöhäistä, oli jo.
Nyt nuorin on koulussa, fb.ssä aina valittaa kun ei pääse edes haastatteluun. On ollut nyt 8 vuotta työttömänä.
Meidän alalle ei päässyt kilpailijoille , kun oli raskaana ja kyllä jokainen työnantaja osaa laskea 4 pientä lasta, miten työpanos menee.
Nyt on ollut jo niin kauan, ei enää toivoa. Uusi ala, mutta motivaatio kaukana, kun on ollut vuosia kotona.
Opettele pilkuttamaan oikein.
Kyllä työkaverilla on oikeus olla pois, eikä tarvi selitellä asiaa sinulle.
Kyllä sinä nyt suostut liikaan ja työnantaja on pöljä.
Teitä on liikaa jos yksin pystyt tekemään kahden työt, loistouutinen työnantajalle!
Vierailija kirjoitti:
Teitä on liikaa jos yksin pystyt tekemään kahden työt, loistouutinen työnantajalle!
Pystyn, kun tingin työn laadusta, en pidä mitään taukoja ja huhkin niin, ettei henki meinaa kulkea.
Mutta ei tähän kahta tarvittaisi, puolitoista olisi ihan ok. Eli työt jaettaisiin eri tavoin ja toinen olisi puolipäiväinen.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä nyt suostut liikaan ja työnantaja on pöljä.
En minä mitään selityksiä ole vaatimassa, se on ihan työnantajan asia vaatia lääkärintodistuksia.
Missä kohden muka olen ilmaissut haluavani selityksiä?
Tuossa olet oikeassa, että suostun liikaan. Sille tulee stoppi nyt huomenna. Työnantaja on Helsingin kaupunki eli jos sitä pitää pöljänä niin... :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä sinä nyt suostut liikaan ja työnantaja on pöljä.En minä mitään selityksiä ole vaatimassa, se on ihan työnantajan asia vaatia lääkärintodistuksia.
Missä kohden muka olen ilmaissut haluavani selityksiä?
Tuossa olet oikeassa, että suostun liikaan. Sille tulee stoppi nyt huomenna. Työnantaja on Helsingin kaupunki eli jos sitä pitää pöljänä niin... :D
No sinähän hänen saikkujaan analysoit.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä sen ymmärrän että on raskasta muillekkin, mutta siis mitä ehdotat vaihtoehdoksi? Että kaikki pikkulasten äidit jättäytyy työelämästä pois? Koska tuota se nyt vaan pahimmillaan on ja on se sille äidille itselleenkin raskasta. Omat lapset aloitti päiväkodissa elokuussa ja ovat olleet terveenä ehkä viikon yhteensä. Itse olin juuri viikon sairaana. Ja vaikka mies hoitaa osan niin niitä poissaoloja lasten vuoksi tulisi silti paljon. Pienet lapset sairastaa ja päiväkoti on kaikkein pahin pöpöpesä maapallon päällä varmaankin. Meillä on työtön anoppi joka on voinut paikata, mutta harvalla on! Eikä meidän palkoilla palkata lastenhoitajaa, sitten ei enää toisen edes kannattaisi mennä töihin.
Mutta eipä sekään tälle yhteiskunnalle näytä sopivan että pikkulasten äidit olisi hoitovapaalla.
Pikkulasten äideille työelämä on monella tapaa kohtuuton.
Eihän se työntekijä päätä sairaslomasta, vaan lääkäri arvioi onko työkyinen vai ei.
Onko teillä epäpätevä työterv.huollon lääkäri, joka ei osaa arvioida työntekijöiden työkykyä?
Jotkut vain ovat alttiimpia sairastumaan kuin toiset ja taustalla voi olla jokin vakava sairaus.
Ja mitä tulee noihin pätkä sairaslomiin, niin monet lääkärit antavat sen 5 päivää Kelan ohjeistuksen mukaan ja sen jälkeen arvioidaan tilanne uudestaan, jos työkyvyssä tapahtuu muutoksia.
Sinun ongelma ei ole työkaveri, vaan työnantaja, joka ei huomioi työnkuormitusta.
Sairaslomat ovat monintavoin ongelmallisia, jos henkilö on sairaana töissä ja vajaalla työkyvyllä ja jos sattuu työtapaturma tai muu vahinko, vakuutusyhtiön korvauksissa voi tulla ongelmia.
Työnantaja uuvuttanut vanhemman työntekijän ja nyt hyvää vauhtia ap:tä.
Entisessä työpaikassa oli näitä ammattisaikuttajia, suojatyöpaikkalaisia ja loisia, jotka jättivät kaikki vaikeat hommat hyllylle. Keskustelin uutena pomolle, että minulle "jätetään" ne hitaat hommat, enkä kerkeä tekemään perushommaa juuri lainkaan. Pomo alkoi jakamaan itse kaikille työt tasaisesti ja oli kiva huomata uutena, että sain tehtyä ensimmäisten joukossa oman urakkani. Jos jäi aikaa niin sai tehdä extraa ja niistä maksettiin erikseen. Sain puolessa vuodessa kurottua koko yksikkömme jonon yksin ja sain eniten palkkaa. Tästä johtuen työkaverit sitten alkoivat syrjimään. Onneksi työ oli määräaikainen, vaikkakin itse työ ihan kivaa. Sain lopulta asiakkaani kautta uuden työpaikan, koska olin aina tehnyt hänen hakemuksensa nopeasti.
Puhut työyhteisössä tilanteesta.
Nyt, kun olet hiljaa hoitanut hommat jaksamisen äärirajoilla, luulevat, ettei apu ole edes tarpeen.
Ehkä jo suunnittelevat toisen irtisanomista tilaisuuden tullen. Eli suu auki ennen kuin sairastut itse työtaakan alle.