Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, mitä ihmiset luulevat työsuhde-etuihin automaattisesti kuuluvan

Vierailija
09.09.2017 |

Työterveyslääkäri. Ei, työterveyshuolto on eri asia ja minimiin ei kuulu paljon mitään. Ei lääkäriä eikä edes sairaanhnoitajan palveluita. Käytännössä se on vain nimi paperissa
-töistä saa olla pois x päivää omalla ilmoituksella. Tämä on ihan työapaikkakohtainen asia ja moni luulee, kun ekalla työpaikalla on näin, että se olisi kaikilla. Ei ole
Työnantaja tarjoaa kahvit tai ei tarjoa. Ihan työpaikkakohtaista. Voi julkisellakin tarjota, vaikka harvinaista. Veli on töissä kaupungilla ja kaupunki tarjoaa, mutta itselleni ei ole koskaan valtio tai kunta tarjonnut, yksityisistä yksi ei ole tarjonnut, muut on.

Kommentit (85)

Vierailija
81/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni tuntuu kuvittelevan että työpaikka on itsestäänselvyys johon ei ikinä voi tulla vaikka yt-neuvottelut ja sen takia käyttävätkin työaikaa mitättömistä pikkuasioista riitelyyn, oman egon pönkittämiseen, ja muuhun negatiiviseen kaikesta valittamiseen (tehokkaan) työnteon sijaan.

Vierailija
82/85 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valitettavasti työntekijälle koeaikapurku voidaan tehdä aika heppoisin perustein.

Näin tehtiin mullekin, suorastaan satuiltiin kirjalliseen päätökseen minusta asioita, jotka eivät pitäneet paikkansa.

En osannut taistella tuulimyllyjä vastaan. Melkoinen yllätys oli minulle ja muillekin. Kamala kokemus, vieläkin jännittää mennä uusiin työpaikkoihin, vaikka olen kyllä sen jälkeen selvinnyt koeajasta ja ihme kyllä saanut töitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/85 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että voi jäädä PALKALLISESTI hoitamaan kipeää lasta kotiin kolmeksi päiväksi. Ei, työnantajan ei tarvitse maksaa tältä ajalta palkkaa, jos ei halua.

Meillä TES kyllä takaa palkan, mutta vastaan on tullut sitä, että mikä tahansa lapsen terveyteen liittyvä poissaolo yritetään saada palkalliseksi poissaoloksi. Ainakin meillä vain "äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi" (ja usein vanhempi itse jää hoitamaan sen sijaan, että "järjestäisi").

Mutta ei, palkallista vapaapäivää ei saa, kun lapsella on viikkoja ennen sovittu leikkaus, allergiatestit tai oikomishoito. Silloin otetaan palkatonta vapaata, vuosilomaa tai saldovapaata.

Ei tietenkään saa, ei varmasti missään työpaikassa.

Meillä saa. Oon ollut palkallisella vapaalla myös esimerkiksi siksi että sukulainen meni naimisii ja piti häihin ehtiä.

Vierailija
84/85 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Huh. Niin paljon kirjoitetaan hoitajien kahvihuoneessa istumisesta, että jos vielä veronmaksajat maksais ne heidän kahvit ja teet niin paljonkohan lainkaan kirjoitettaisiinkaan...

Ja jos julkinen sektori maksaa kahvit jollekin ammattiryhmälle niin miksei sitten toisille?

Meidän työpaikassa (yliopistollisen keskussairaalan poliklinikka) kahvilistaa ei tee esimies vaan joku työntekijöistä. Kahvinjuojat tuovat paikalle listan mukaan kahvipaketteja tai maksavat kahvikassaan, teenjuojilla on yleensä omat teepaketit. Kupit ovat omat. Meillä on sovittu, että siivooja käynnistää astianpesukoneen (joka on työnantajan omaisuutta, kuten myös siivoojan aika, tietysti), ja tyhjentääkin sen koneen, mutta tämä on varmaan ihan herrasmiessopimus, missään tapauksessa siivoojan ei ole sellaista hommaa pakko tehdä. Kuppinsa pitäisi jokaisen pistää sinne koneeseen jos sen haluaa pestävän, ja muutenkin aikuisen ihmisen kuuluu huolehtia syömisensä jäljistä. Joskus aina joku pauka luulee äitinsä olevan keittiöstä vastuussa - jolloin yhteisöstä joku teippaa kaappiin lapun: Äitisi ei ole täällä töissä.

Minusta systeemi pelaa ihan hyvin.

Minä olen myös yliopistollisen sairaalan poliklinikalla töissä. Me olemme päivystävä poli eli kolmivuorotyötä tehdään. Meillä työpaikka tarjoaa kahvit, teet, margariinit, salaatinkastikkeet, kahvimaidot, mausteet, sinapit, ketsupit ja ehkä jotain muutakin, en muista. Sanomalehti tulee myös kahvihuoneeseen. Edellisellä työpaikalla, joka oli toinen yliopistosairaala, maksoin ns. "kahvimaksun" puolen vuoden välein, muistaakseni 30-40 €. Sillä sai kahvit, teet, sokerit, mausteet, salaatinkastikkeet, ketsupit, sinapit, sanomalehden ja ylimääräistä purtavaa vappuna ja juhannuksena. Kaikki eivät halunneet osallistua tuohon ja maksoivat erikseen kahvikupillisista.

Jokainen toimiala ja osasto saa varmaan päättää itse rahankäytöstään. Minun nykyinen työpaikkani tekee hyvää tulosta vähin sijaisin (vertailuluvut ovat loistavat). Henkilökuntaa palkitaan yleensä pari kertaa vuodessa lahjakortein siitä hyvästä. Välillä valitetaan, miten paljon revitään meidän selkänahasta, kun ei oteta sijaisia, mutta minusta tilanne on ihan kohtuullinen.

Vierailija
85/85 |
11.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyväuskoinen kirjoitti:

Valitettavasti työntekijälle koeaikapurku voidaan tehdä aika heppoisin perustein.

Näin tehtiin mullekin, suorastaan satuiltiin kirjalliseen päätökseen minusta asioita, jotka eivät pitäneet paikkansa.

En osannut taistella tuulimyllyjä vastaan. Melkoinen yllätys oli minulle ja muillekin. Kamala kokemus, vieläkin jännittää mennä uusiin työpaikkoihin, vaikka olen kyllä sen jälkeen selvinnyt koeajasta ja ihme kyllä saanut töitä.

Edelleen, koeaikapurku on eri asia kuin irtisanominen.