Asioita, mitä ihmiset luulevat työsuhde-etuihin automaattisesti kuuluvan
Työterveyslääkäri. Ei, työterveyshuolto on eri asia ja minimiin ei kuulu paljon mitään. Ei lääkäriä eikä edes sairaanhnoitajan palveluita. Käytännössä se on vain nimi paperissa
-töistä saa olla pois x päivää omalla ilmoituksella. Tämä on ihan työapaikkakohtainen asia ja moni luulee, kun ekalla työpaikalla on näin, että se olisi kaikilla. Ei ole
Työnantaja tarjoaa kahvit tai ei tarjoa. Ihan työpaikkakohtaista. Voi julkisellakin tarjota, vaikka harvinaista. Veli on töissä kaupungilla ja kaupunki tarjoaa, mutta itselleni ei ole koskaan valtio tai kunta tarjonnut, yksityisistä yksi ei ole tarjonnut, muut on.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin hieman ihmeissäni kun nykyisellä työpaikallani konetiskinpesuaine ei tule työsuhde-etuna, vaan me työntekijät ostetaan omasta pussista. Työpaikalla on siis tiskikone ja astioita. Enimmäkseen astioita käytetään omien eväiden syömiseen, mutta myös vieraiden kahvituksiin yms. Tästä on väännetty pitkään, mutta ei kuulemma tiskikoneainetta saa. Käsitiskiainetta (huonoa) on. Kunnalla ollaan töissä.
Tuo kuulostaa jo sairaalta.
Kunnalliset on kyllä kummallsia. Se säätäminen teepussien ja kahvinporojen maksamisen kanssa... Ei se juma*auta ole yhteiskunnalta pois, jos edes kahvit ja teet tarjottaisiin. Vaikutus työviihtyvyyteen ja työmotivaation olisi sellainen, että maksaisi kyllä itsensä takaisin.
Kunnalla voi helposti olla esim. 10 000 työntekijää. Yhtä työntekijää kohden menee vaikkapa 20 euroa vuodessa kahviin ja kahvimaitoon (ei riitä). Se on 200 000 euroa vuodessa. Pienistä puroista syntyy iso virta. Ei ole veronmaksajien asia ostella virkamiehille kahvia sen enempää kuin lounaitakaan.
Olen samaa mieltä, mutta jännä, että aina kun vedotaan tähän, että kunnallisella puolella maksaja on veronmaksaja, aktiivisesti unohdetaan kuka se lopullinen maksaja sitten yksityisellä puolella on. Yksityisellä puolella maksaa nimittäin sen firman asiakas, sillä kyllä se yrittäjä kaikki kulut sinne hintoihin siirtää. Asiakas vaan ei tiedä maksavansa firman työntekijöiden kahveista.
Lapsen sairaalatutkimukset. Ei ole äkillinen sairastuminen, mutta toisaalta ei 8 v lasta voi lähettää Meikkuun yksin isotooppikuvaukiin. Onneksi mun pomo on joustava.
Vierailija kirjoitti:
Ruutuajan.Miksi työnantajan piikkiin saa roikkua netissä?
Tämä on yleinen harhaluulo. Olen ollut sellaisissa työpaikoissa, joissa esimerkiksi monet nettisivut facebook mukaan lukien oli estetty. Olen ollut myös sellaisissa töissä, joissa nettiä ei työnkuvan vuoksi edes voinut käyttää kuin tauoilla.
Toinen harhaluulo on kateus työmatkoista. Yleensä niissä näkee vain lentokentän, hotellin ja paikkakuntaa matkalla lentokentältä hotelliin ja takaisin. Jos vapaa-aikaa on niin siihen monesti kuuluu isäntien järjestämää ohjelmaa johon on osallistuttava kiinnosti tai ei. Nykyään myös monesti joutuu lentämään halvimmilla lipuilla, ei bisneksessä. Sitäpaitsi videoneuvottelut korvaavat monessa paikassa paikan päällä pidetyt palaverit.
Olen nyt ensimmäisessä työpaikassa, jossa on työpuhelin. Toki vain työpuheluita varten, mutta ei aikaisemmissa paikoissa sellaista ollut! Jouduttiin soittamaan omista puhelimista asiakkaalle tulostamme (rakennusfirma), sekä muita remppaan liittyviä asioita. Jos unohti laittaa numeron tuntemattomalle, saattoi saada perjantai-iltana känniseltä asiakkaalta soittoja.. Eikä tätä oman puhelimen käyttöä korvattu mitenkään. Myöskään samaisessa työpaikassa en saanut hakea kuulosuojaimia, vaan jouduin käyttämään korvatulppia, joskus työkaverilla saattoi olla mukana toiset kulahtaneet, ja antoi mun käytyää niitä. Taisin olla toista päivää töissä tässä uudessa paikassa, kun mulle tuotiin radiokuulosuojaimet!
Siellä saadaan myös kulttuuri-ja liikuntaseteleitä, juhlapyhinä saadaan tietenkin kinkut ja herkut, pääsiäisenäkin saatiin valita valko-,puna-, tai kuohuviinipullo. Toki alkoholittomille oli varattu jotain muuta. Tykypäivään satsataan kunnolla, kustannetaan taksit ja muut.
Nauratti siellä vanhassa paikassa ollessani, kun eräs uusi työntekijä ihmetteli miksei työnantaja kustanna päivällä PULLAkahveja, kun "kuitenkin joutuu käymään kahvilla jossain huoltoasemalla". Työnantajan olisi kuulemma pitänyt kustantaa myös hänen viikottaiset hierojakäyntinsä, kun työnteossa menee niskat niin jumiin ja pakko käydä hieronnassa. (Työttömänäkin oli rampannut hierojalla, nyt yritti syyttää työtä niskajumeistaan)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olin hieman ihmeissäni kun nykyisellä työpaikallani konetiskinpesuaine ei tule työsuhde-etuna, vaan me työntekijät ostetaan omasta pussista. Työpaikalla on siis tiskikone ja astioita. Enimmäkseen astioita käytetään omien eväiden syömiseen, mutta myös vieraiden kahvituksiin yms. Tästä on väännetty pitkään, mutta ei kuulemma tiskikoneainetta saa. Käsitiskiainetta (huonoa) on. Kunnalla ollaan töissä.
Kunnalliset on kyllä kummallsia. Se säätäminen teepussien ja kahvinporojen maksamisen kanssa... Ei se juma*auta ole yhteiskunnalta pois, jos edes kahvit ja teet tarjottaisiin. Vaikutus työviihtyvyyteen ja työmotivaation olisi sellainen, että maksaisi kyllä itsensä takaisin.
Olen yksityisellä aina ostanut teeni itse. Ja kahvinjuojat ostivat kimpassa kahvipaketteja vuorotellen.
Kahvipakettien maksujen kanssa säätämiseen kuluva työaika on kalliimpaa kuin se, että työnantaja maksaisi kahvipaketit.
Totta. Mulla oli lähettinä hommana kerätä kahvirahat. Aikaa meni siihen, kun ihmiset marisivat siitä, että sitä pitää maksaa. Tota, ei olis ollut pakko juoda. Toista tuntia meni hommaan 2*kk, jonka olis tehnyt vartissa ilman noita narinoita ja kolikoiden kaivelua ja sitä, että ei mulla nyt ole, laita velkalappu. Se oli aina tietty päivä kun piti kerätä.
Tuolla joku kirjoitti, että töissä elintarviketehtaalla saa syödä kuormasta. Tuttu töissä Saarioisten keskuslähettämössä, ja kerran tuli asiasta puhe, niin sanoi, että no way, irtisanomisen paikka, jos moista tekee. Joskus saa uusista tuotteista maistelupaketin kotiinsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kymppien säästö kuussa, jee, heikentää taas kymmenien ihmisten työskentelyviihtyvyyttä ja mahdollisuuksia. Parhaassa tapauksessa joitain asioita tehdään vielä jotain työajalla, jolla säästetään minimaalinen summa, mutta työntekijä olisi voinut käyttää ajan oikeisiin töihin, jolloin menee selvästi miinukselle. Ei mitään järkeä.
Meillä kiellettiin omat keittimet, kun niiden käyttö vei liikaa aikaa ja aiheutti oleilua taukotilassa. Samoin lähti omat radiot ja pöytätuulettimet. Eihän toki töissä saa viihtyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kunnalla voi helposti olla esim. 10 000 työntekijää. Yhtä työntekijää kohden menee vaikkapa 20 euroa vuodessa kahviin ja kahvimaitoon (ei riitä). Se on 200 000 euroa vuodessa. Pienistä puroista syntyy iso virta. Ei ole veronmaksajien asia ostella virkamiehille kahvia sen enempää kuin lounaitakaan.
Kyllä, pienistä puroista syntyy iso virta. Vielä isompi virta syntyy 10 000 työntekijän organisaatiossa sillä, että ihmiset ovat tuotteliaita ja viihtyvät töissään, eivät saikuta yms. En nyt sano, että joku saikuttaisi kahvipaketin takia, vaan sitä, että kaikki vaikuttaa yleiseen työviihtyvyyteen. Mikäli työntekijästä tuntuu, että työnantaja on reilu ja on työntekijän kanssa samalla puolella, on myös paljon valmiimpi joustamaan ja tekemään hyvää työtä.
Ei, en ole julkisella puolella töissä, ja kyllä, meillä työnantaja maksaa kahvit.
Yksityisellä puolella kyllä satsataan paljon enemmän rahaa työntekijöihin. Kahvit ovat olleet ilmaiset aina, ja yhdessä paikassa sai jopa lounassetelit - eli hemmetin hyvässä työpaikan yhteydessä olevassa ravintolassa ei tarvinnut pistää sentin latia ruokaan! Siihen kuului myös muuten joka päivä myös kahvi ja jälkiruoka.
Nyt olen samalla alalla, mutta kuntapuolella, yksityistä puolta aika paljon pienemmällä palkalla (ei, ei ole sote-ala :D ) eikä kahvikaan ole ilmaista. Ollaan ratkaistu asia niin, että jokainen meistä tuo yhden paketin kahvia joka toinen kuukausi. Meitä on yhteensä yhdeksän ihmistä, joten homma toimii varsin hyvin, kaikki saavat aamu- ja päiväkahvit, rahaa ei mene keneltäkään älyttömästi eikä tarvitse säätää kolehdin kanssa. Suodatinpussit sentään kaupunki kustantaa. :)
Ruokana on melkein kaikilla omat eväät, tai ainakin minulla koska olen sen verran säästäväinen.
Yksityisellä puolella työterveydenhoito oli myös paljon parempaa, esim. fysioterapeutille sai ilmaiset käynnit jos kroppa tarvitsi. Onneksi mun ei tarvitse käydä nykyisin kuin hakemassa saikkutodistus flunssan tai influenssan takia...
(Miksi en ole yksityisellä? Omalla alallani kunnan tai kaupungin töissä voi olla vähän varmempi siitä, että työ pysyy alla. Pientä palkkaa - 2200 euroa ennen veroja - kompensoi myös se, että palkallista lomaa on vähän enemmän, ja lomapäivistä ei ainakaan täällä meillä tarvitse tapella.)
No ei kai se nyt systeemin vika ole, jos kahvirahan keräämiseen menee ruikuttamisen takia aikaa. Ihan itse ne työntekijät tuhlaavat sitä työaikaa siihen ruikuttamiseen.
Ja edelleen uskaltaisin väittää, että jos homma hoidetaan tehokkaasti ja järkevästi eikä esimerkiksi kiertelemällä ympäri taloa työtekijöiden kaivellessa käsilaukkuja, siihen säätämiseen ei kyllä mene aikaa juuri mitään. Miksei niitä rahoja voi kerätä vaikka siellä kahvihuoneessa yhteiseen lippaaseen? Onko henkilökunta niin epärehellistä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, pienistä puroista syntyy iso virta. Vielä isompi virta syntyy 10 000 työntekijän organisaatiossa sillä, että ihmiset ovat tuotteliaita ja viihtyvät töissään, eivät saikuta yms. En nyt sano, että joku saikuttaisi kahvipaketin takia, vaan sitä, että kaikki vaikuttaa yleiseen työviihtyvyyteen. Mikäli työntekijästä tuntuu, että työnantaja on reilu ja on työntekijän kanssa samalla puolella, on myös paljon valmiimpi joustamaan ja tekemään hyvää työtä.
Ei, en ole julkisella puolella töissä, ja kyllä, meillä työnantaja maksaa kahvit.
Meillä oli sopimus, että omalla ilmoituksella sai olla 3 päivää pois. Meidät myytiin henkilöstövuokrausfirmalle, jatkoimme siis samalla tavalla kuin ennenkin, vain ta vaihtui. Multa oli mennyt ohi se, ettei enää saanutkaan olla pois. Poika sairastui ja olin ekan päivän pois, toinen jaettiin puoliksi miehen kanssa, niin että tein täyden työpäivän ja kolmannen oli mies pois. Yllätys olikin sitten kun palkasta lähti päivä. Sen koommin en ole edes yrittänyt sopia miehen kanssa poissaolosta vaan ollut hyvällä omalla tunnolla itse sen todistuksen verran. Voi kysyä että kannatiko.
Jotkut tuntuvat luulevan, että kun saa manguttua pomolta uuden läppärin, niin se vanha "oma" olisi vapaa vietäväksi kotiin. Ihme nyrpistelyä kun kyselen sen palauttamisen perään.
Vierailija kirjoitti:
Huh, näitä lukiessa muistuu taas mieleen, kuinka järjettömän hyvin omassa duunipaikassani on asiat. Työterveyslääkärin kautta pääsee mm. ravitsemusterapeutin vastaanotolle, on ilmaiset kahvit ja teet automaatista, toimistotarvikeet aivan vapaasti käytettävissä, saa pitää etäpäiviä silloin, kun haluaa, hyvät puhelimet ja läppärit jne. jne.
Meillä ei kyllä sitten kukaan saikuta turhaan (sairauslomapäiviä laskennallisesti 5/henkilö/vuosi, 70 % ei ollenkaan), toimistotarvikkeet pysyy hyllyssä, niin että toimittaja jo ihmetteli niiden vähäistä menekkiä, tehdään tarvittaessa myös iltaisin ja viikonloppuisin töitä, ostetaan joskus omalla rahalla pullaa myös vieraille jne.
Eli sitä saa mitä tilaa näemmä. Valtion virasto on kyseessä.
Ootko sä Trafilla töissä?
Koska niillähän on rahaa kuin roskaa.
Olen itse töissä firmassa, jossa on todella hyvät edut. Tosin nyt on pikkuhiljaa alettu hiukan ottamaan ns. ylimääräisiä etuja pois, esim. firma ei enää tarjoa työntekijöille keksejä ja limsaa (kahvi ja tee edelleen ilmaista), työpuhelimien käyttöä alettu seuraamaan, konttoritarvikkeista pitää kuitata kun otat jotain jne. Vanhat jäärät, jotka ovat olleet firmassa toistakymmentä vuotta kitisevät kun tosiasia on että osa toiminnasta on ollut suorastaan varastamista työnantajalta. Ja oikeasti monellakaan ei ole vastaavia etuja: laaja työterveys, liikuntasetelit ilman omavastuuta, lounassetelit, useita firman tarjoamia virkistystapahtumia, lahjoja jouluna ja kesällä, lomarahat jne.
Muistan yhden aiemman työpaikkani, jossa työnantaja osti kahvit, teet ja pullaa & keksiä joka kahvitauolle. Taukoja oli 2 per päivä ja sai istua ihan rauhassa jonkun 15 min ainakin kahvitellen ja keksiäkin muistan kerran yksikseni vetäneen ainakin 10 kpl kerralla, kun tuli herkunnälkä..
Ruoka oli lounaslipuilla lähipaikasta eli joka päivä menin ja söin valtavan annoksen salaattia, leivät ja lisukkeet, pääruuan, jälkiruuan ja kahvit. En jaksanut iltaisin syödä enää mitään, korkeintaan kahvia tai jotain karkkia. Säästin valtavasti, kun asunnonkin sain kaverilta ja bunkkasin ilmaiseksi siellä hänen luonaan.
Työnantaja tarjosi kahvit, pullat, keksit, päivän ruuat ja maksoi vielä hyvän palkan siihen päälle. Aika kiva.
Tämä on ihan kiva ketju. Usein kaikki on vain luuloa. Itse ole aina yrittänyt pysyä sellaisessa työssä, missä on tuo ruokaetu. Aika kätevää olla täysihoidossa töissä. Nuorena opiskelijana olin kesän kartanossa, joka oli erään rikkaan säätiön omistuksessa, siellä oli lapsia täysihoidossa ja opettajia ohjaajina ja johtamassa. Siellä oli myös omat huoneet asuntona jos halusi viikot asua siellä. Uimaan pääsi ja saunaan. Omasta mielestä olin mahtavassa paikassa. Nykyinenkin työ on minulle kuin toinen koti.
Vierailija kirjoitti:
No ei kai se nyt systeemin vika ole, jos kahvirahan keräämiseen menee ruikuttamisen takia aikaa. Ihan itse ne työntekijät tuhlaavat sitä työaikaa siihen ruikuttamiseen.
Ja edelleen uskaltaisin väittää, että jos homma hoidetaan tehokkaasti ja järkevästi eikä esimerkiksi kiertelemällä ympäri taloa työtekijöiden kaivellessa käsilaukkuja, siihen säätämiseen ei kyllä mene aikaa juuri mitään. Miksei niitä rahoja voi kerätä vaikka siellä kahvihuoneessa yhteiseen lippaaseen? Onko henkilökunta niin epärehellistä?
Niinpä, toki asioista voi tehä vaikeitakin, jos niin haluaa.
Meillä on töissä kahvilista eli jokainen tuo paketin vuorollaan ja se merkitään ylös. Näin jokainen hoitaa osuutensa vuorotellen. Toki toiset tuo halvempaa/vaaleampaa ja toiset kalliimpaa/tummempaa, mut ei siitä kukaan mussuta. Kun itselle sattuu kahvinostovuoro kerran kuussa niin ostan mielelläni parempilaatuista ja kalliimpaa. Miksi siis pitää kiertää keräämässä kolehtia, kun homman voi hoitaa helpommin?
Vierailija kirjoitti:
Kauneuskirurgian, esim. silmien laseroinnin takia ei olla palkallisella saikulla. Yhtään päivää. Kyllä, se on kauneuskirurgiaa, ei mitään pakollista vaan itse valittua ja halittua. Saikku sen jälkeen on tietysti palkatonta.
Tämä on aina iso ylläri monelle.
Ai, mä sain kyllä palkan siltä päivältä lääkärintodistuksella. Mitään saikkua siitä ei tullut kuin leikkauspäivä.
Kauneuskirurgian, esim. silmien laseroinnin takia ei olla palkallisella saikulla. Yhtään päivää. Kyllä, se on kauneuskirurgiaa, ei mitään pakollista vaan itse valittua ja halittua. Saikku sen jälkeen on tietysti palkatonta.
Tämä on aina iso ylläri monelle.