Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Asioita, mitä ihmiset luulevat työsuhde-etuihin automaattisesti kuuluvan

Vierailija
09.09.2017 |

Työterveyslääkäri. Ei, työterveyshuolto on eri asia ja minimiin ei kuulu paljon mitään. Ei lääkäriä eikä edes sairaanhnoitajan palveluita. Käytännössä se on vain nimi paperissa
-töistä saa olla pois x päivää omalla ilmoituksella. Tämä on ihan työapaikkakohtainen asia ja moni luulee, kun ekalla työpaikalla on näin, että se olisi kaikilla. Ei ole
Työnantaja tarjoaa kahvit tai ei tarjoa. Ihan työpaikkakohtaista. Voi julkisellakin tarjota, vaikka harvinaista. Veli on töissä kaupungilla ja kaupunki tarjoaa, mutta itselleni ei ole koskaan valtio tai kunta tarjonnut, yksityisistä yksi ei ole tarjonnut, muut on.

Kommentit (85)

Vierailija
21/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin hieman ihmeissäni kun nykyisellä työpaikallani konetiskinpesuaine ei tule työsuhde-etuna, vaan me työntekijät ostetaan omasta pussista. Työpaikalla on siis tiskikone ja astioita. Enimmäkseen astioita käytetään omien eväiden syömiseen, mutta myös vieraiden kahvituksiin yms. Tästä on väännetty pitkään, mutta ei kuulemma tiskikoneainetta saa. Käsitiskiainetta (huonoa) on. Kunnalla ollaan töissä.

Tuo kuulostaa jo sairaalta.

Kunnalliset on kyllä kummallsia. Se säätäminen teepussien ja kahvinporojen maksamisen kanssa... Ei se juma*auta ole yhteiskunnalta pois, jos edes kahvit ja teet tarjottaisiin. Vaikutus työviihtyvyyteen ja työmotivaation olisi sellainen, että maksaisi kyllä itsensä takaisin.

Olen yksityisellä aina ostanut teeni itse. Ja kahvinjuojat ostivat kimpassa kahvipaketteja vuorotellen.

Vierailija
22/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä olin hieman ihmeissäni kun nykyisellä työpaikallani konetiskinpesuaine ei tule työsuhde-etuna, vaan me työntekijät ostetaan omasta pussista. Työpaikalla on siis tiskikone ja astioita. Enimmäkseen astioita käytetään omien eväiden syömiseen, mutta myös vieraiden kahvituksiin yms. Tästä on väännetty pitkään, mutta ei kuulemma tiskikoneainetta saa. Käsitiskiainetta (huonoa) on. Kunnalla ollaan töissä.

Kunnalliset on kyllä kummallsia. Se säätäminen teepussien ja kahvinporojen maksamisen kanssa... Ei se juma*auta ole yhteiskunnalta pois, jos edes kahvit ja teet tarjottaisiin. Vaikutus työviihtyvyyteen ja työmotivaation olisi sellainen, että maksaisi kyllä itsensä takaisin.

Olen yksityisellä aina ostanut teeni itse. Ja kahvinjuojat ostivat kimpassa kahvipaketteja vuorotellen.

Kahvipakettien maksujen kanssa säätämiseen kuluva työaika on kalliimpaa kuin se, että työnantaja maksaisi kahvipaketit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruutuajan.Miksi työnantajan piikkiin saa roikkua netissä?

Vierailija
24/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on ihmisiä joille maksetaan palkkaa siitä että roikkuvat netissä.

Vierailija
25/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palkkaa. Työntekijät firmassani luulevat saavansa palkkaa. Hahaha en tietenkään maksa. Silti hölmöläisiä on tulossa ihan jonoksi asti.

Vierailija
26/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Että voi jäädä PALKALLISESTI hoitamaan kipeää lasta kotiin kolmeksi päiväksi. Ei, työnantajan ei tarvitse maksaa tältä ajalta palkkaa, jos ei halua.

Meillä TES kyllä takaa palkan, mutta vastaan on tullut sitä, että mikä tahansa lapsen terveyteen liittyvä poissaolo yritetään saada palkalliseksi poissaoloksi. Ainakin meillä vain "äkillisesti sairastuneen lapsen hoidon järjestämiseksi" (ja usein vanhempi itse jää hoitamaan sen sijaan, että "järjestäisi").

Mutta ei, palkallista vapaapäivää ei saa, kun lapsella on viikkoja ennen sovittu leikkaus, allergiatestit tai oikomishoito. Silloin otetaan palkatonta vapaata, vuosilomaa tai saldovapaata.

Ei tietenkään saa, ei varmasti missään työpaikassa.

Kysyin kerran esimieheltään vapaata. Oli sovittu aika raskausajan ultraan. Minulle olisi käynyt joko pekkanen tai saldovapaa. Pomo yllätti palkallisella vapaapäivällä. Hänen ei olisi varmaankaan pakko antaa mitään vapaata koska olen mies ja läsnäoloni tutkimuksessa ei ollut lääketieteen kannalta välttämätöntä.

Vierailija
27/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantajat on sen verran tyhmiä, että eivät ymmärrä, että rahallisesti täysin mitättömällä asialla (vaikkapa niiden kahvien tarjoamisella tai vapaan myöntäminen johonkin työntekijälle tärkeään asiaan, vaikka ei olisi pakko) saattaa olla iso vaikutus yleiseen työviihtyvyyteen ja sitoutumiseen, että se palautuu firmalle korkojen kera takaisin.

Vierailija
28/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lounasetu.

Ja tämäkin etuus on se että tililtä lähtee se 7,70€ kympin lounaasta.

Vierailija
29/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun tässä on puhuttu noista työterveyshuoltopalveluista, kerronpa oman kokemukseni. kyseessä julkisen sektorin työpaikka (ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä). Vuonna x kävin jossain määräaikaistarkastuksessa työterveyshoitajan luona. Verenpaine oli liian korkea, joten hän käski sitä seurata jonkin aikaa ja tulla uudestaan. Näin tein, ja koska paineet eivät laskeneet, hän antoi lähetteen lääkärille. Kävin lääkärillä, ja hän kirjoitti lääkereseptin. Vuoden päästä (vuonna x+1) lääkkeet tietenkin loppuivat. Soitin työterveyshuollon ajanvaraukseen reseptin uusimiseksi, ja minulle annettiin taas lääkäriaika, ja lääkäri uusi reseptin. Vuonna x+2 toistui sama. Vuonna x+3 soitin taas, mutta silloinpa minulle sanottiinkin, että ei onnistu, sillä meidän sopimukseen ei kuulu lääkäripalvelut, vaan ainoastaan lakisääteinen työterveyshuolto. Ihmettelin, että onnistuihan se ennen, niin ajanvaraushenkilö vastasi, että sopimuksemme on muuttunut.

Kai se sopimuksen muutos jokin säästöjuttu tietenkin oli, ja sinänsä ymmärrettävää, mutta erikoista oli, ettei työntekijöille tiedotettu muutoksesta mitenkään. Onko siis ihme, jos työntekijät ovat pihalla näistä asioista, kun työnantajat harrastavat tällaista sekoilua?

Vierailija
30/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun tässä on puhuttu noista työterveyshuoltopalveluista, kerronpa oman kokemukseni. kyseessä julkisen sektorin työpaikka (ammatillisen koulutuksen kuntayhtymä). Vuonna x kävin jossain määräaikaistarkastuksessa työterveyshoitajan luona. Verenpaine oli liian korkea, joten hän käski sitä seurata jonkin aikaa ja tulla uudestaan. Näin tein, ja koska paineet eivät laskeneet, hän antoi lähetteen lääkärille. Kävin lääkärillä, ja hän kirjoitti lääkereseptin. Vuoden päästä (vuonna x+1) lääkkeet tietenkin loppuivat. Soitin työterveyshuollon ajanvaraukseen reseptin uusimiseksi, ja minulle annettiin taas lääkäriaika, ja lääkäri uusi reseptin. Vuonna x+2 toistui sama. Vuonna x+3 soitin taas, mutta silloinpa minulle sanottiinkin, että ei onnistu, sillä meidän sopimukseen ei kuulu lääkäripalvelut, vaan ainoastaan lakisääteinen työterveyshuolto. Ihmettelin, että onnistuihan se ennen, niin ajanvaraushenkilö vastasi, että sopimuksemme on muuttunut.

Kai se sopimuksen muutos jokin säästöjuttu tietenkin oli, ja sinänsä ymmärrettävää, mutta erikoista oli, ettei työntekijöille tiedotettu muutoksesta mitenkään. Onko siis ihme, jos työntekijät ovat pihalla näistä asioista, kun työnantajat harrastavat tällaista sekoilua?

Meillä kunnallisella oli niin, että jo todettujen (ei-työperäisten) vaivojen seuranta ei kuulu työterveyteen, eli juuri tuollainen tapaus kuin sinulla.

Vierailija
31/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kahvipakettien maksujen kanssa säätämiseen kuluva työaika on kalliimpaa kuin se, että työnantaja maksaisi kahvipaketit.

Ei meillä ainakaan. Pomo tulostaa listan, johon laitetaan rasti oman nimen kohdalle, kun on tuonut kahvihuoneeseen kahvipaketin. Listan tulostamiseen menee ehkä kolme minuuttia vuodessa. Aika iso saisi olla pomon palkka, että tuohon kuluva aika on kalliimpaa kuin vuoden kahvit koko henkilökunnalle.

Vierailija
32/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei meillä ainakaan. Pomo tulostaa listan, johon laitetaan rasti oman nimen kohdalle, kun on tuonut kahvihuoneeseen kahvipaketin. Listan tulostamiseen menee ehkä kolme minuuttia vuodessa. Aika iso saisi olla pomon palkka, että tuohon kuluva aika on kalliimpaa kuin vuoden kahvit koko henkilökunnalle.

Tuntuu ihan vi**uilulta tuollainen kahvipakettilista. Oikeasti. Miksi työnantaja ei voi tuon vertaa arvostaa työntekijöitään, että tarjoaisi edes kahvit ja teet?

Vierailija
33/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu ihan vi**uilulta tuollainen kahvipakettilista. Oikeasti. Miksi työnantaja ei voi tuon vertaa arvostaa työntekijöitään, että tarjoaisi edes kahvit ja teet?

Mitä vi**uilua se on, että kukin maksaa taukojuomansa? Ja meillä ei kyllä pomo ole työnantaja.

Vierailija
34/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni oli välivuotena ravintola-alan tehtävissä, eikä näissä työpaikoissa ollut 1. työterveyshuoltoa 2. perehdytystä 3. poissaolomahdollisuutta ilman lääkärin todistusta 4. ilmaista kahvia (edes niille työntekijöille).

Ensimmäisessä työpaikassa esimies oli ilmoittanut että toivoo tytön oppivan mahdollisimman nopeasti ettei joudu irtisanomaan tyttöä ja aiheuttamaan hänelle kuukausien karenssia. Luulin, että työnantaja vitsailee, mutta kyllähän vain laki sanookin, että karenssia tulee, jos työntekijän voidaan katsoa itse aiheuttaneen irtisanomisensa. Aivan hullua. Ja kohta sama hullutus sosiaali-ja terveysopalveluissa.

Hidas oppiminen ei kyllä ole mikään työntekijästä johtuva irtisanomisperuste. 

Sehän riittää, että työnantaja kokee nuoren olevan epäsopiva, niin hän vain irtisanoo työsuhteen koeajalla ilman sen enempiä selityksiä. Työvoimatoimistossa ei mene läpi selitys siitä, että työnantaja on "vähän ankea tyyppi". Tämä on koettu, vaikka silloin onneksi sain heti perään töitä eli tuloton aika kesti vain pari viikkoa.

Vierailija
35/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työnantajat on sen verran tyhmiä, että eivät ymmärrä, että rahallisesti täysin mitättömällä asialla (vaikkapa niiden kahvien tarjoamisella tai vapaan myöntäminen johonkin työntekijälle tärkeään asiaan, vaikka ei olisi pakko) saattaa olla iso vaikutus yleiseen työviihtyvyyteen ja sitoutumiseen, että se palautuu firmalle korkojen kera takaisin.

Juuri näin. Kahvin tarjoaminen ja työajoissa joustaminen ovat nykyisessä työpaikassani aiheuttaneet sen, että viihdyn siellä paremmin kuin missään aiemmassa paikassa ja haluan tehdä parhaani ja vähän enemmän.

Vierailija
36/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tyttäreni oli välivuotena ravintola-alan tehtävissä, eikä näissä työpaikoissa ollut 1. työterveyshuoltoa 2. perehdytystä 3. poissaolomahdollisuutta ilman lääkärin todistusta 4. ilmaista kahvia (edes niille työntekijöille).

Ensimmäisessä työpaikassa esimies oli ilmoittanut että toivoo tytön oppivan mahdollisimman nopeasti ettei joudu irtisanomaan tyttöä ja aiheuttamaan hänelle kuukausien karenssia. Luulin, että työnantaja vitsailee, mutta kyllähän vain laki sanookin, että karenssia tulee, jos työntekijän voidaan katsoa itse aiheuttaneen irtisanomisensa. Aivan hullua. Ja kohta sama hullutus sosiaali-ja terveysopalveluissa.

Hidas oppiminen ei kyllä ole mikään työntekijästä johtuva irtisanomisperuste. 

Sehän riittää, että työnantaja kokee nuoren olevan epäsopiva, niin hän vain irtisanoo työsuhteen koeajalla ilman sen enempiä selityksiä. Työvoimatoimistossa ei mene läpi selitys siitä, että työnantaja on "vähän ankea tyyppi". Tämä on koettu, vaikka silloin onneksi sain heti perään töitä eli tuloton aika kesti vain pari viikkoa.

Mutta koeaikapurku ei kyllä ole sellainen työntekijästä johtuva irtisanominen, joka johtaisi karenssiin. Siinä pitää olla jo selkeitä laiminlyöntejä tai esim rikos.

Vierailija
37/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AnniA kirjoitti:

Työterveyshuoltoon kuuluu lakisääteinen, ennaltaehkäisevä työterveyshuolto, mutta kaikki normaali sairaanhoito on tämän osion ulkopuolella.

Ennaltaehkäisevä taitaa minimissään ollla sitä, että katsotaan, että työpiste (tuoli, näyttö jne) on ok, ja jos tekee melussa, vaarallisten aineiden kanssa tms. töitä, niin että suojaimet on kunnossa.

Meillä näin, lisäksi ylimääräisenä työterveystarkastus joka toinen vuosi, se on ihan työnantajan vapaaehtoisesti ottama juttu. 

Vierailija
38/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä roikun netissä työkseni, ilman sitä työnteko on mahdotonta. Oletko kuullut sellaisista kuin pilvipalvelut? Eikä tässä tapauksessa tarkoiteta mitään ruohonmyyntiä.

Vierailija
39/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosittain saan pitää lomaa 17 päivää. Työantaja mielestä tämä on varmasti runsaasti.

Ruokatunti on tunti, mutta se tekee työpäivästä saakelin pitkän.

Työantaja kannalta katsottuna, olettaa että työsuhde koskee 8 tunnin päivittäistä panosta, mutta minulta se yksi päivä vie oikeasti 11-12 tuntia kun pitää laittautua, viedä lapset ja istua ruuhkassa yms. Eli 3-4 tuntia on oikeasti pakollista palkatonta. Vituttaa.

Ja suunnitelmissa että toimisto muuttaa ensi vuonna vielä kauemmas jolloin jo pelkät matkat kestää 3 tuntia paikalle ja takaisin. Työntekijöltä ei kysytty ennen kuin asiasta tehtiin päätös.

Sellaista.

Vierailija
40/85 |
10.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän se mukavaa ole, mutta työnantajalle halvempaa kun valvoa, että niitä tarvikkeita ei sitten viedä kotiin työsuhde-etuna.

Vielä -90 luvulla WC paperikin oli niissä samoissa rullissa mitä kotitalouksille myydään, mutta sitten hävikin vuoksi ne vaihdettiin niihin isoihin rulliin suljetuissa koteloissa, joista nyhdetään paperia sieltä alta.

Toimistotarvikkeet pitää hakea jostain kaukaa ja pyytää erikseen. En ihmettele yhtään kun kuulin kuinka paljon menekki jostain kumman syystä kasvoi aina koulujen lukukauden alussa. 10 vuotta sitten, kun toimistotarvikefirma kävi kuukausittain täyttämässä lähempänä ollutta pistettä, niin tuodut muistitikut ja CD-R levyt hävisivät puolessa päivässä vaikka tuotua määrää lisättiin monta kertaa. Jotkut näpsät kai keksi niitä hamstrata itselleen tai viedä jonnekin myytäväksi.

Surullista, että ihmisiin ei enää ole voinut luottaa kuten ennen ja niin ettei väärinkäytösten vuoksi kaikkeen tarvitsisi suhtautua niin että voikohan joku tätäkin alkaa varastaa.