Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Kommentit (503)
On ok. Loman voi pitää vaikka heti koulujen alettua. Matkat halvempia samaten hiihtolomien jälkeen. Lapset on tulevaisuus.
Onneksi olin päivätöissä arkisin virka-aikana. Ei tarvinnut tapella juhlapyhistä kun ne olivat kaikilla vapaat. Meillä oli myös sen verran työntekijöitä että välipäivät ja kesälomatkin onnistuivat ilman tappelua. Mielestäni kiertävät vapaat ovat ainoa ratkaisu. Ei ole lapsettomien vika jos joillain on lapsia. Jokaisella on oma elämä ja kaikkien menot ja lomanvietot yhtä tärkeitä.
Ja sitten ihmetellään, miksi ei tehdä lapsia. No ei kai, kun ei niiden hoitoa pysty ilman laajaa turvaverkostoa sumplaamaan mitenkään ja vaikka syntyessä olisi minkälaiset turvaverkot, siinä kohtaa kun menevät kouluun, voi olla tilanne täysin eri.
Työpaikoilla sut haukutaan itsekkääksi, jos haluat hoitaa lapset silloin kun eivät pääse kouluun/iltapäiväkerhoon. Työkaverit ihan kiusallaankin vinkuvat omat lomat siihen päälle.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Mulla on tapana sanoa pomolle, että valitettavasti nuo tietyt koulun loma-ajat mun on pakko olla kotona (ekaluokkalaiset kaksoset ja tokaluokkalainen). Miehen kanssa toki sumplimme niin, että joustoa on jonkin verran. Pomo voi sitten antaa joko loman, tai olen saikulla/hoitamassa sairasta lasta.
Lapsellisena hän tajuaa tämän aivan hyvin. Valitan, en pysty jättämään pieniä keskenään ja eiköhän lastensuojelukin aika nopeasti asiaan puuttuisi, jos näin tekisin. Vaihtoehtoja ei vaan ole. Vuosi-pari vielä ja lupaan taas joustaa muiden hyväksi, ihan niinkuin tein aina ennenkin.
Täällä toinen, joka tekee ihan samoin. Hoitajan voisin periaatteessa palkata, käytännössä silloin maksaisin itse työssäkäynnistä ja mieluummin otan palkatonta. Jos se ei työnantajaa miellytä, voin aina lähteä. Tällä alalla ei montaa päivää tarvitse kokeneen ammattilaisen työttömänä olla.
Lomaohjeissa lukee, että "esimiehen tulee huolehtia tasapuolisen vuorottelun toteutumisesta".
Käytännössä tilanne on kuitenkin se, että tuskin esimiehet käyvät seuraamassa niitä lomakortteja tai nykyisin tietokoneella olevia loma-aikoja ja vertailevat niitä lomasuunnitelmiin ja loma-aikoihin eri vuosina.
Mikäli kiistaa lomista tulee, silloin kaivetaan esiin edellisten vuosien loma-ajat ja esitetään ne vaikealle työkaverille ja tarvittaessa esimiehelle ja toimitaan oikeudenmukaisesti ja tasapuolisesti. Rohkeasti vain esimiesten puheille. Ellei esimies ryhdy millesillekään, näyttäisin hänelle kyseisen lomaohjeen, jossa määritellään esimiehen velvollisuus huolehtia mm loma-aikojen tasapuolisuudesta. (Löytynee työpaikkojen henkilöstöhallinnon VM:n asiakirjoista vieläkin.
Kyllä työntekijöiden täytyy vuorotella automaattisesti ja joustaakin joskus tilanteen niin vaatiessa. Mikäli ei ole mitään erityistä tiettynä aikana, niin joustetaan puolin ja toisin.
Tässä ei tule mennä aina sen päälle päsmärin ehdoilla. Kyllä esimiehen tulee nähdä tällaiset tilanteet tai ottaa niistä selvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ymmärtäisin tuon JOS lapsiperheet pitäisivät lomansa ja lomamatkansa koulun lomien aikana, mutta nykyisin on tullut yleiseksi tavaksi vinkua pennuille ylimääräistä lomaa koulusta kun perhe lähtee aurinkolomalle.
No täähän tapahtuu juuri sen takia kun vanhemmat ei saa sitä omaa lomaansa toivomaansa ajankohtaan eli koulun loma-aikaan.. Eli jos lomalle halutaan niin ei auta muu kuin anoa lapselle ylimääräistä lomaa kun jonkun muunkin on ihan pakko saada pitää se oma lomansa juuri sillä koulun lomaviikolla.
Ei todellakaan tapahdu tuosta syystä. Tunnen useita perheitä joilla pitää olla se paras aika kesästä lomaa muka lapsien takia ja silloin menevät mökille tai istuvat kotona. Korkeintaan käyvät jossakin huvipuistossa. Ja sitten heti kun syksy tulee otetaan lomaa taas ja lennetään aurinkoon kun ne on sillon halvempia kun sesonkiaikana.
Vierailija kirjoitti:
Tyypillinen vihaamme lapsia ja lapsiperheitä ketju taas.
Ennemminkin tyypillinen meillä on lapsia ja meillä on oikeus ja etuoikeus koska me tehtiin uusia veronmaksajia.
Kyllä on ihan ok. Lastenetua pitää ajatella. Se jos jokun on lasten etu etteivät jää koulujen loma-aikoina heitteille. Lisäisin tuohon vielä, että erityisesti alakoululaisten lasten vanhemmille etuoikeus lomaan lomaaikoina. Päiväkotilapset saa aina hoitoa kuukaudesta riippumatta. Ylä-aste ikäisten luulisi jo pärjäävät ellei kyse erityislapsesta. Lapsettomat voivat halutessaan hankkia lapsia ja näin ollen olla itsekin oikeutettuja lomiin koulujen loma-aikoina.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten ihmetellään, miksi ei tehdä lapsia. No ei kai, kun ei niiden hoitoa pysty ilman laajaa turvaverkostoa sumplaamaan mitenkään ja vaikka syntyessä olisi minkälaiset turvaverkot, siinä kohtaa kun menevät kouluun, voi olla tilanne täysin eri.
Työpaikoilla sut haukutaan itsekkääksi, jos haluat hoitaa lapset silloin kun eivät pääse kouluun/iltapäiväkerhoon. Työkaverit ihan kiusallaankin vinkuvat omat lomat siihen päälle.
Lapsien hankinta on itsekäs valinta joten et voi olettaa että muut kantaa heistä vastuun. Se on sun ja lapsien isän tehtävä. Et voi vedota ees siihen että kuka sit hoitaa vanhana jne kun ei maailmasta ihmiset lopu.
Ei oo ihan laillista. Minä en jaksanut alkaa tapella vaan otin loparit. Meillä pomo ja suurin osa työntekijöistä lestoja ja pomo ilmoitti, että meidän jotka ei olla uskossa on aivan turha pyydellä lomia koulujen loma-aikaan ja etuajo-oikeus niihin viikkoihin on uskonveljillä.
Vierailija kirjoitti:
Meidän työpaikalla eräs perheellinen sairastuu AINA jouluna jos työvuoro.
Valitettavasti tällaisia tyyppejä löytyy työpaikoilta. Muut työkaverit saavat aina kärsiä nahoissaan, kun yhdet ja samat pitävät omaa lomaa/saikkua aina samoihin aikoihin vuodessa (jotkut pyörittävät jopa omaa pikkupisnestään ym). Tämä on kaikkien tiedossa. Röyhkeät käyttävät tilannetta härskisti hyväksi ellei esimies puutu ja mitenpä puuttuu, jos lääkäri on kirjoittanut sairauslomaa. Eikö tämä tulisi työterveyhenhoidon henkilökunnan kanssa ottaa fiksusti esille - kun joka vuosi on samoihin aikoihin sairaana.
Monista näistä täällä olevista kommenteista paistaa, miten rehellistä täällä Suomessa todella ollaankaan.
Lomat hoituvat hyvin, jos työparit vuorottelevat ja kesä jaetaan esim. heinäkuun puolesta välistä kahtia. Samoin muut lomat tai sitten vuorotellaan vuosittain.
Meillä esimies kostaa koko vuoden kiukut siirtämällä loman sinne, mitä ei ole toivonut Olen nyt vihdoin eläkkeellä ja toivon salaa, että karma kostaisi sille esimiehelle. Hänellä oli aina joku oma suosikki, joka sai lorvia vaikka krapulassa koska tahansa. Harvoin oli itse edes paikalla. En saanut koskaan heinäkuussa lomaa, ellen ottanut palkatonta. Lapsiperhe ja kesämökki. Muuten sentään oli mukava työpaikka, lomat vaan ainainen riidanaihe.
Vierailija kirjoitti:
Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?
Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)
Tasa-arvo ei kuulu kaikille.
Vierailija kirjoitti:
No tottakai on oikein turhaa vinkua kun sinulla on joskus lapsia niin huomaat asian.
Sinkkuna nyt voi lomailla milloin vain.
Olen varmaan todella poikkeus, sillä ennen omia lapsia pidin lomani yleensä joko toukokuussa/syyskuussa ja sitten kesällä pyysin jonkun pidennetyn viikonlopun vapaata. Ai miksi? Ei mulla ollut mikään tarve saada lomaa juuri juhannuksen jälkeen neljä viikkoa, eikä vaivata päätä minne lapset hoitoon koulujen loma-ajoiksi. Ykkösluokkalainen on kuitenkin todella pieni olemaan pitkiä päiviä yksin kotona. Ja koska minä joustin, jousti myös työnantaja. Sain haluamiani työvuoroja (=rahakkaampia vuoroja) vapaata talvikautena, silloin kun siltä tuntui jne. Sopi minulle, eikä työkaveritkaan vinkuneet, kun saivat olla rahapäivät (pyhäpäivät) perheen kanssa kotona 🙂
Vierailija kirjoitti:
Ei oo ihan laillista. Minä en jaksanut alkaa tapella vaan otin loparit. Meillä pomo ja suurin osa työntekijöistä lestoja ja pomo ilmoitti, että meidän jotka ei olla uskossa on aivan turha pyydellä lomia koulujen loma-aikaan ja etuajo-oikeus niihin viikkoihin on uskonveljillä.
Jokaisella tulee olla mahdollisuus pitää suurin osa lomastaan lomakaudella (muistaakseni 1.6.-39.9.). Lomat vuorotellaan tasapuolisesti. Tutustukaa lomaohjeisiin ja ottakaa asia esille luottamusmiesten kanssa.
Toisaalta, jos työpaikalla suhtaudutaan myönteisesti lapsiperheiden tilanteisiin, se on tätä nykypäivää. Minulla on se käsitys, että nämä kommentoijan lestojen monilapsiset äidit hoitavat lapsiaan kotona ja isät käyvät kodin ulkopuolella töissä.
Nyt kun puolueet ja politiikot haluavat tehdä perhepoliittiset muutokset, kirjattakoon sinne, miten huolehditaan tästä lomaohjeen tasapuolisuuden vaatimuksesta, kun vastassa on lapsiperheet, joissa on paljon lapsia. Mikäli vielä nämä synnytystalkoot alkavat tuottaa tulosta, kyseinen kirjaus on välttämätön.
Nämä tappelut loma-ajoista ovat ehkä lisääntyneet siksi, että enää ei saa palkata lomasijaisia. Työkaveri tekee ainakin kahden ihmisen työt. Jotkut useammankin, mikäli kumpikin työparista on poissa tai sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisella tulee olla mahdollisuus pitää suurin osa lomastaan lomakaudella (muistaakseni 1.6.-39.9.). Lomat vuorotellaan tasapuolisesti. Tutustukaa lomaohjeisiin ja ottakaa asia esille luottamusmiesten kanssa.
Korjaan 1.6.-30.9.
Toisaalta, jos työpaikalla suhtaudutaan myönteisesti lapsiperheiden tilanteisiin, se on tätä nykypäivää. Minulla on se käsitys, että nämä kommentoijan lestojen monilapsiset äidit hoitavat lapsiaan kotona ja isät käyvät kodin ulkopuolella töissä.
Nyt kun puolueet ja politiikot haluavat tehdä perhepoliittiset muutokset, kirjattakoon sinne, miten huolehditaan tästä lomaohjeen tasapuolisuuden vaatimuksesta, kun vastassa on lapsiperheet, joissa on paljon lapsia. Mikäli vielä nämä synnytystalkoot alkavat tuottaa tulosta, kyseinen kirjaus on välttämätön.
Nämä tappelut loma-ajoista ovat ehkä lisääntyneet siksi, että enää ei saa palkata lomasijaisia. Työkaveri tekee ainakin kahden ihmisen työt. Jotkut useammankin, mikäli kumpikin työparista on poissa tai sairastuu.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä lapsettomatkin haluaa olla jouluna ja juhannuksena ym. juhlapyhinä vapaalla.
Lapsettomilla on usein niin, että niiden sukulaisten kans tulee nähtyä just jouluna ja juhannuksena, uskoisin että lapsiperheitten tulee helpommin oltua yhteydessä sukulaisten kanssa myös muulloin.
Eikä mulla oo niin hinkua olla just hiihtolomaviikolla lomalla, mutta nuo joulut ja juhannukset vois laittaa kiertäviks, ellei joku niitä ehdottomasti halua, sekä kesäloma-ajat, lapsilla on lomaa kesäkuun alusta elokuun puoleenväliin, mikään ei siis pakota perheellistä pitämään lomaa just heinäkuussa.
Kannattaa joustaa fiksuille, ja itsekin joustaville ihmisille. Röyhkeille ja törkeille sikailijoille, ei kannata millinsadasosaakaan antaa periksi.
Älkää olko nöyristeleviä lampaita ja kynnysmattoja. Sillä teette hallaa itsellenne, läheisille, muille työntekijöille jotka samassa asemassa kuin te.