Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?

Vierailija
09.09.2017 |

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Kommentit (503)

Vierailija
81/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huh, onneksi omat lapset ovat jo isoja.

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.

Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.

Mmm, jos on vanhempia sisaruksia, lapsen voi jo turvallisemmin jättää kotiin.

Ja toki, useilla on lapsia, mutta suurimmalla osalla ei ole juuri tuossa kriittisessä iässä olevia. Eli jos 1 tai 2 on juuri siinä vaiheessa, ne esim 20 muuta eivät siksi kaikki joudu hiihtolomaviikolla töihin.

Tässä ei puhuta hiihtolomaviikosta.

Puhutaanpas. Koulujen loma-ajoista, jotka ovat syysloma, joululoma, hiihtoloma ja kesäloma.

Ei. Tässä puhutaan loma-ajoista. Sinä puhut pelkästä hiihtolomaviikosta.

Vierailija
82/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.

Mulla on sukulaislapsia joiden kanssa lomailen mielelläni.

Juu, ois pitänyt olla mullakin ennen omia lapsia. Saatana kun ei tajunnut toimia yhtä itsekkäästi.

Itsekkäästi? Eli sukulaislapsetko eivät saa olla tärkeitä, omat lapset vain? Kyllä ainoa itsekäs ja ylimielinen tässä olet sinä, kun kuvittelet voivasi sanella muiden puolesta mitkä asiat on tärkeitä.

Tämän ketjun myötä pidän entistäkin tiukemmin kiinni oikeuksistani, kun minun elämääni lapsiperheelliset noin ylenkatsoo, hyi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse on kahdesta, max kolmesta vuodesta, kun lapsi on sen ikäinen, että tarvitsee aikuisen lomallaan kotiin. Päiväkoti-ikäiset ovat normaalisti päikyssä, ja joku 3-4. luokkalainen voi jo taas olla itsekseen.

En tajua kuinka vaikeaa voi olla sen yhden hyväksi joustaa ne pari vuotta. Varmasti hänkin sitten taas mielellään joustaa saatuaan lapset siihen ikään, että pärjäävät. Mahdollinen toinen lapsi saa jo sitten tukea sisaruksesta.

Itse olen aina näissä tilanteissa joustanut ja itseänikin kohtaan oltiin joustavia. Nykymentaliteetti on niin surullista, minä, mun loma ja viis kenenkään lapsista. Häpeäisitte.

Kyllähän sitä voi halutessaan joustaa mutta usein on niin että pidetään itsestään selvänä että lapseton joustaa AINA. Joku perhe tarvitsee joustoa muutaman vuoden ja sitten siellä onkin toinen perhe jonossa jne. En ymmärrä miksi pitäisi AINA joustaa joidenkin lähes ventovieraiden ihmisten takia saamatta siitä mitäön kuin ainaista vittuilua palkakseen.

No jos joku on sinulle vittuillut, se on kurjaa. Keskiverto äiti tai isä ei kuitenkaan niin tee, vaan on kiitollinen siitä, että loma on lastenhoidon kannalta fiksusti.

Vierailija
84/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joulut vietetään koko suvulla, olis kyllä inhottavaa jos työnsntaja päättäisi, että mun pitää jäädä joka vuosi ulkopuoliseksi sukuni joulunvietosta vain siksi, ettei mulla itselläni ole lapsia. Jos vielä olisin lapseton vaikka olisin halunnut lapsia, niin vielä kamalampaa.

Kyllä taas lapsiperheet loistaa itsekkyydellään tässä ketjussa.

Kun sä voit ja pystyt helposti lomailemaan toisella aikaa. Perheellisellä se on silloin kun koululaiset on kotona. Itse olet itsekäs ja katkera.

Sukujoulu on silloin kun se on. Itse voit viettää lapsinesi jouluaattoa vaikka tammikuussa, katsotte Lumiukon sitten dvd:lta tai Netflixista.

Vierailija
85/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ok kyllä, ja minusta olet myös niuho, jos tuollaisesta vedät herneen nekkuun. Miksi lapsettoman pitäisi olla lomalla juuri talvilomaviikolla?

No joku hemmetin hiihtoloma/syysloma on aivan yks hailee, mutta joulu/uusvuosi ja kesä ei todellakaan ole.

Vierailija
86/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä mäkään siitä valita, että saan työvuorot mitä esim opiskelijoilta jää. He saavat vuorot ensimmäisenä, koska eivät voi tehdä töitä kouluaikoina, me muut saadaan loput.

Vierailija
87/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.

No daa, mullakin on kavereita yms joiden kanssa lomailen mielelläni. Ne kaverit kuitenkin pärjäävät ilman minua aivan kuten sinun sukulaislapsesi ilman sinua.

Vierailija
88/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja joulut vietetään koko suvulla, olis kyllä inhottavaa jos työnsntaja päättäisi, että mun pitää jäädä joka vuosi ulkopuoliseksi sukuni joulunvietosta vain siksi, ettei mulla itselläni ole lapsia. Jos vielä olisin lapseton vaikka olisin halunnut lapsia, niin vielä kamalampaa.

Kyllä taas lapsiperheet loistaa itsekkyydellään tässä ketjussa.

Kun sä voit ja pystyt helposti lomailemaan toisella aikaa. Perheellisellä se on silloin kun koululaiset on kotona. Itse olet itsekäs ja katkera.

Sukujoulu on silloin kun se on. Itse voit viettää lapsinesi jouluaattoa vaikka tammikuussa, katsotte Lumiukon sitten dvd:lta tai Netflixista.

Siis mikä sukujoulu?? Eli teillä vanhat kärpät kokoontuu jouluna yhteen? Ettekö voi sopia lomianne tammikuulle ja pitää silloin sukutapaamisen?

Vierailija
89/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ok kyllä, ja minusta olet myös niuho, jos tuollaisesta vedät herneen nekkuun. Miksi lapsettoman pitäisi olla lomalla juuri talvilomaviikolla?

No joku hemmetin hiihtoloma/syysloma on aivan yks hailee, mutta joulu/uusvuosi ja kesä ei todellakaan ole.

Kesä on 10-12 viikkoa. Kyllä siihen mahtuu lapsellisten ja lapsettomien lomat suurimmilta osin. Jos nyt joku yksittäinen viikko on toukokuussa tai elokuun lopussa, ei siihen varmaan kuole? Jouluun en ota kantaa, koska meillä on jouluna yms pulju kiinni.

Vierailija
90/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No daa, mullakin on kavereita yms joiden kanssa lomailen mielelläni. Ne kaverit kuitenkin pärjäävät ilman minua aivan kuten sinun sukulaislapsesi ilman sinua.

No EI pärjää kun

Niiden vanhemmat on töissä!!!

Eivät saaneet lomaa kun siellä joku haluaa lomailla sukulais lasten kanssa!!!!:D :D

Vierailija
91/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Häpeä itse vain. Kyse on max. kolmesta vuodesta. Se perheellinen voi kyllä järjestää lapsen hoitoon sukulaisille sille yhdelle kesälomalle, joka tuossa kolmen vuoden aikana ei satu lapsen loman aikaan. Sen verran pitää joustaa.

Ja olen huomannut, että useammallakin kuin yhdellä työkaverilla on lapsia ja eri-ikäsiä jopa. Ei se joustaminen kolmeen vuoteen loppuisi kenelläkään. Eli kukin huolehtikoon itse omat joustamisensa, myös se lapsia hankkinut.

Jos sukulaisia ei lähistöllä ole? Lähetetään lapsi jonnekin toiselle puolelle Suomea viikkokausiksi? Etkö yhtään osaa asettua sen pienen asemaan?

On vanhempien tehtävä huolehtia sen pienen asema, kun ovat sen hankkineet. Heidän kuuluu keksiä keinot, ei muiden.

Niin eli pyytää/vaatia lomansa niin, että voi pienet hoitaa. Tai saikuttaa. Kun niitä pieniä ei vaan voi jättää yksin, vaikka työkaveri pomppisi päällään halusta lomailla juuri tiettyyn aikaan.

Jos ainut keino hoitaa lapsen loma on varastaa työnantajalta saikuttamalla, tuollainen ihminen ei olisi saanut hankkia lapsia. Jokaisella on tiedossa ennen lapsen hankkimistä, että lomia ei jaeta heidän vaatimustensa mukaan. Jos asiaa ei osaa järjestää, on huono työntekijä ja kelvoton vanhempana. Mutta eihän lapsen hankkiminen toki ole osoitus siitä että ihminen on vastuullinen.

Ei tule mieleen, että tilanne on voinut muuttua lasten syntymän jälkeen? Meillä lasten isä ja hänen vanhempansa ovat kaikki kuolleet parin vuoden sisään. Omat vanhempani ovat kuolleet jo kauan ennen lasten syntymää.

Vierailija
92/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitonta. Mikäs tuollainen työpaikka on?

Itse olen perheellisenä ollut töissä lasten loma-aikoina. Työparini jolla lapset jo aikuisia lomaili silloin, kun tahtoi. Lapset sitten soittelivat mm. hiihtolomalla kotoa mulle töihin. Lapseni aloittaessa koulun olin toivonut elokuun puoleen väliin lomaa, mutta ei rouva itsekäs oli menossa muka matkalle. Kertoi myöhemmin, että oli koko loman kotona.

Esikoinen sitten soitti mulle töihin, kun pikkuveli jäänyt koulun pihalle. Eikä mennyt sovitusti iltapäiväkerhoon.

Voisi jotain joustoa olla, kun lapset ovat pieniä koululaisia. Se aika on äkkiä ohi. Nyt mulle on ihan sama milloin loma on. Ei teinit mun seuraa kaipaa! Niillä ihan omat menot.

Vierailija
93/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, meillä lapsettomillakin on muutakin elämää kuin työt, jos haluan mökkeillä siskoni perheen kanssa, niin ikävä kyllä he mökkeilee vain syysloma/hiihtoloma/joululoma-aikaan, joten jos haluan heidän kanssaan lomailla, täytyy minunkin silloin olla välillä lomalla noina aikoina.

Sinä ehkä ajattelet, että osaa ne lomailla ilman sinuakin ja tottahan se on, mutta itse ainakin haluan myös nauttia elämästäni ja haluan omia muistoja, sekä luoda hyvät suhteet siskonlapsiin (etenkin kun en tule omaa jälkikasvua tekemään). Sinä siis haluaisit riistää minulta nämä hetket ja pakottaa lomailemaan silloin kun muut on töissä/koulussa? Että saan sitten lomailla yksin vuodesta toiseen, enkä saa luoda kiinteitä suhteita sukulaislapsiini ja saada ihania muistoja yhteisestä ajasta?

Kuka tässä on itsekäs?

Vierailija
94/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voisi jotain joustoa olla, kun lapset ovat pieniä koululaisia. Se aika on äkkiä ohi. Nyt mulle on ihan sama milloin loma on. Ei teinit mun seuraa kaipaa! Niillä ihan omat menot.

Aina jollakin on pieniä lapsia isommilla työpaikoilla. 

Vierailija
95/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin no, meillä lapsettomillakin on muutakin elämää kuin työt, jos haluan mökkeillä siskoni perheen kanssa, niin ikävä kyllä he mökkeilee vain syysloma/hiihtoloma/joululoma-aikaan, joten jos haluan heidän kanssaan lomailla, täytyy minunkin silloin olla välillä lomalla noina aikoina.

Sinä ehkä ajattelet, että osaa ne lomailla ilman sinuakin ja tottahan se on, mutta itse ainakin haluan myös nauttia elämästäni ja haluan omia muistoja, sekä luoda hyvät suhteet siskonlapsiin (etenkin kun en tule omaa jälkikasvua tekemään). Sinä siis haluaisit riistää minulta nämä hetket ja pakottaa lomailemaan silloin kun muut on töissä/koulussa? Että saan sitten lomailla yksin vuodesta toiseen, enkä saa luoda kiinteitä suhteita sukulaislapsiini ja saada ihania muistoja yhteisestä ajasta?

Kuka tässä on itsekäs?

Kuinkas sun systeri voi olla loma- aikana pois töistä?

Vierailija
96/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No EI pärjää kun

Niiden vanhemmat on töissä!!!

Eivät saaneet lomaa kun siellä joku haluaa lomailla sukulais lasten kanssa!!!!:D :D

Mä lomailen mun systerin lapsien kanssa koska sisko ei ole itsekäs vaan antaa perheettömien pitää lomansa loma- aikoina!

Vierailija
97/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, onhan tuo syrjintää. Toisaalta, miksi kukaan lapseton haluaisi koulujen loma-aikoina pitää lomansa kun joka paikassa on niitä lomailevia lapsiperheitä ja hinnat kaikkialla kalliimmat noina aikoina. Itse jos olisin lapseton niin en missään tapauksessa lomailisi koulujen loma-aikoina (paitsi kesällä ehkä vähän pakko). Esimiehen tehtävä ei kuitenkaan ole asettaa ihmisiä eriarvoiseen asemaan, se on väärin.

Ai, miksi kukaan lapseton haluaisi pitää lomansa kesä-elokuussa? Vaikkapa siksi, että Suomessa on todennäköisimmin kesän tapainen vuodenaikaa kesä-elokuussa. Suurin osa siitä vuosilomasta on nimenomaan KESÄlomaa Suomessa, ja esim. oma työnantajani määrää, että 4 viikkoa on pidettävä touko-syyskuun välisenä aikana.

Vierailija
98/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen, lapsettomana, tehnyt aina mielelläni töitä silloin, kun lapsiperheelliset lomailevat. Tykkään juhlapyhien ja loma-aikojen fiiliksestä töissä toisaalta lähden mielelläni vaellusretkille varhain keväällä ja myöhään syksyllä.

Olen kuitenkin sitä mieltä, että säännönmukainen juhlapyhien teettäminen lapsettomilla voi toimia vain, jos löytyy vapaaehtoisia. Itsekin, siinä vaiheessa kun olisi ollut tulossa kuudes työjoulu peräkkäin, pyysin (ja sain) vapaata. Seuraava joulu varmaankin taas töissä.

Vierailija
99/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voi jumalauta. Mulla ei ole lapsia ja lomailen hyvillä mielin koululaisten loma-aikoina kun on minun vuoro. Olenko itsekäs? No ihan varmasti olen ja niin on kaikki muutkin, kynnysmatto en ole ja arvostan omaa elämääni sen verran, että kyllä lomailen omalla vuorollani silloin kun haluan.

Joustankin kun haluan, mutta en silloin jos lapsiperheellinen yrittää saada minua joustamaan syyllistämällä. Itseppä on kakaroita tänne tehnyt ja valinnut työn jossa ei ole säännölliset loma-ajat, ei se minun vikani ole. Ja oletuksena on, että lapsiperheellinen tarvittaessa joustaa myös takaisin, jos vain ottaa eikä koskaan anna takaisin, niin lakkaan joustamasta.

Ja aivan sama mitä joku lapsellinen nyt itkee tähän, oikeasti, elämä on valintoja, tuliko muka yllätyksenä että lapset menee kouluun ja että koulussa on lomat tiettyinä aikoina? On me muutkin niistä ajoista selvitty, vaikkei ole vanhemmat pitäneet kädestä kiinni 24/7.

Vierailija
100/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on lapsia ja en todellakaan vaadi että joku joustaa meidän perheen takia. Tiesin jo lapsia hankkiessa että lapset joutuvat olemaan kotona x määrän vuodesta ja me ei välttämättä saada silloin itse lomaa ja tätä varten meillä on hoitotili johon kerätään rahaa jos käy niin että ei saada lomia juuri sille ajalle kun meillä lapsilla ne on. Toki meillä on sukulaisia jotka auttaa lasten kanssa mikä helpottaa mutta ei hekään mikään ehtymätön hoitolähde ole vaan hoitavat päivän silloin ja toisen tällöin.

Lapsien hankkiminen on aina itsekäs päätös ja et voi vaatia muita joustamaan sen takia. Sun lapset on sun vastuulla eikä muiden. Muilla on ihan samalla tavalla perhe ja menoja myös vaikka niihin ei omat lapset liity.

Tästä syystä itse kannatan kiertäviä listoja niin että niitä saa muuttaa jos molemmat osapuolet on siihen valmiita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kaksi