Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?

Vierailija
09.09.2017 |

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Kommentit (503)

Vierailija
101/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ok antaa koulujen syys- ja joululomaviikot lapsiperheille ja näin tukea perhe- ja työelämän yhteensovittamista (hyviä metsästys, ruska, hiihto yms. kelejä on muillakin viikoilla). Sen sijaan joulu, juhannus yms. juhlapyhiä tai kesälomia jaettaessa ei saa suosia lapsiperheiden vanhempia, koska kaikki viettää yhtälailla joulua yms. juhlapyhiä ja kesälomat useimmat haluaa viettää kesällä.

Vierailija
102/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.

Mulla on sukulaislapsia joiden kanssa lomailen mielelläni.

No daa, mullakin on kavereita yms joiden kanssa lomailen mielelläni. Ne kaverit kuitenkin pärjäävät ilman minua aivan kuten sinun sukulaislapsesi ilman sinua.

Niin no, meillä lapsettomillakin on muutakin elämää kuin työt, jos haluan mökkeillä siskoni perheen kanssa, niin ikävä kyllä he mökkeilee vain syysloma/hiihtoloma/joululoma-aikaan, joten jos haluan heidän kanssaan lomailla, täytyy minunkin silloin olla välillä lomalla noina aikoina.

Sinä ehkä ajattelet, että osaa ne lomailla ilman sinuakin ja tottahan se on, mutta itse ainakin haluan myös nauttia elämästäni ja haluan omia muistoja, sekä luoda hyvät suhteet siskonlapsiin (etenkin kun en tule omaa jälkikasvua tekemään). Sinä siis haluaisit riistää minulta nämä hetket ja pakottaa lomailemaan silloin kun muut on töissä/koulussa? Että saan sitten lomailla yksin vuodesta toiseen, enkä saa luoda kiinteitä suhteita sukulaislapsiini ja saada ihania muistoja yhteisestä ajasta?

Kuka tässä on itsekäs?

Kuinkas sun systeri voi olla loma- aikana pois töistä?

Siskoni aivan eri tyyppisessä työssä kuin itse olen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On oikein ehdottomasti. Kun omat lapset oli pieniä olin lomalla samaan aikaan kun koulussa syys- ja hiihtoloma. Nyt pidän talvilomani pääsiäisenä ja syksyllä juuri ennen syyslomia pidän pienen vapaan. Tämä on sitä elämän kiertokulkua.

Vierailija
104/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuorempana ja tietämättömänä lapsettomana tyydyin vuosia pitämään lomani jo kesäkuussa kun tiimissä vedottiin päiväkodin kiinnioloon heinäkuussa. Kesäkuu on ihan ok kuukausi, ei siinä mitään, mutta silloin syksy tuntuu tosi pitkältä. Vasta myöhemmin minulle selvisi ettei kyse ollut siitä etteikö lapsille olisi ollut mitään hoitopaikkaa. Se vain ei olisi ollut sama kuin yleensä.

Vuosien joustamisen jälkeen tuli mitta täyteen ja olen ruvennut pitämään puoliani. Minun lomasuunnitelmani puolison kanssa ovat ihan yhtä tärkeitä kuin muidenkin. Hiihtoloma- ja syyslomaviikkoja en hamua, mutta joulu- ja kesälomaan minulla on yhtäläinen oikeus kuin perheellisilläkin.

Vierailija
105/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Mulla on tapana sanoa pomolle, että valitettavasti nuo tietyt koulun loma-ajat mun on pakko olla kotona (ekaluokkalaiset kaksoset ja tokaluokkalainen). Miehen kanssa toki sumplimme niin, että joustoa on jonkin verran. Pomo voi sitten antaa joko loman, tai olen saikulla/hoitamassa sairasta lasta.

Lapsellisena hän tajuaa tämän aivan hyvin. Valitan, en pysty jättämään pieniä keskenään ja eiköhän lastensuojelukin aika nopeasti asiaan puuttuisi, jos näin tekisin. Vaihtoehtoja ei vaan ole. Vuosi-pari vielä ja lupaan taas joustaa muiden hyväksi, ihan niinkuin tein aina ennenkin.

Vierailija
106/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ok kyllä, ja minusta olet myös niuho, jos tuollaisesta vedät herneen nekkuun. Miksi lapsettoman pitäisi olla lomalla juuri talvilomaviikolla?

Kummipoikani äiti on yksinhuoltaja ja jos hän ei saa lomaa omasta työstään tuolle viikolle (heillä kiertävät lomalistat), minä yritän saada, jotta voin ottaa kummipoikani meille talvilomaviikoksi. Lapsi on liian pieni olemaan kaikki päivät yksin kotona. 

Vierailija
107/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä saa toisinaan koomisia piirteitä.

Helsingissä paras talvilomaviikko on vk 8. Kaikki muut viikot ovat huonoja eikä missään voi edes käydä lomalla muulloin kuin viikolla kahdeksan.

Oulussa on sama tappelu viikosta 10 😂

Sitten ihmiset valittavat että lapset häiritsee ja toivovat lapsettomia lentoja ja lapsettomia hotelleja ja ravintoloita. Vaikka ensin ovat vaatineet saada pitää lomansa koulujen loma-aikoina. Ennen tai jälkeen koululaisten lomia saisivat rauhallisemmat ja myös edullisemmat lomat.

Vierailija
108/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei mene noin. Työntekijöillä yhdenvertainen asema perhetilanteesta riippumatta.

Vierailija
109/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On ok antaa koulujen syys- ja joululomaviikot lapsiperheille ja näin tukea perhe- ja työelämän yhteensovittamista (hyviä metsästys, ruska, hiihto yms. kelejä on muillakin viikoilla). Sen sijaan joulu, juhannus yms. juhlapyhiä tai kesälomia jaettaessa ei saa suosia lapsiperheiden vanhempia, koska kaikki viettää yhtälailla joulua yms. juhlapyhiä ja kesälomat useimmat haluaa viettää kesällä.

Joululomat pitää saada lapsiperheille, mutta kuitenkin väität ettei joulun lomia jaettaessa saa suosia lapsiperheitä?

Vierailija
110/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinällänsä on ok. Tää toimii ainakin meillä. Minäkin lapsettomana tein mielelläni töitä, että muut saivat pitää perheen kanssa lomaa. Pienten lasten kanssa olen pitänyt lomani muuna ajankohtana, kun ei ole lopulta niin väliä. Nyt sovittiin että pidän lomat koulujen lomien aikaan. Ja tietenkin kun lapset kasvavat niin että pärjäävät yksin kotona en tarvitse lomaa tiettynä ajankohtana. Näin meilllä on toimittu ja toivottavasti jatkossakin työkaveritkin pysyy tälläisenä että ajatellaan toisia.

Vierailija
111/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Periaatteessa ymmärtäisin tuon JOS lapsiperheet pitäisivät lomansa ja lomamatkansa koulun lomien aikana, mutta nykyisin on tullut yleiseksi tavaksi vinkua pennuille ylimääräistä lomaa koulusta kun perhe lähtee aurinkolomalle.

No täähän tapahtuu juuri sen takia kun vanhemmat ei saa sitä omaa lomaansa toivomaansa ajankohtaan eli koulun loma-aikaan.. Eli jos lomalle halutaan niin ei auta muu kuin anoa lapselle ylimääräistä lomaa kun jonkun muunkin on ihan pakko saada pitää se oma lomansa juuri sillä koulun lomaviikolla. 

Vierailija
112/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh, meillä jouluista yms suorastaan tapellaan, sen verran hyvät tienestit kuitenkin saa, jos koko joulun tai pääsiäisen on töissä. 

Vierailija
113/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

On, ok. Tosi hieno esimies, kumpa mullakin olisi kaupungilla ollessa ollut sellanen loppuaikoina. Meillä oli juuri päin vastoin. Lapsettomat vakkarit miettivät lomat keskenään, eikä multa edes kysytty.  Valittivat kaikesta tekemisistäni ja lomahaluistani. Onneksi vaihdoin yksityiseen firmaan, jossa kaikki muutkin on perheellisiä, joten ymmärretään toisiamme. Paljon rennompi tunnelma muutenkin. Riidelköön ne itsekkäät lapsettomat vaan keskenään.

Vierailija
114/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haluatko sinä oikeesti lomasi hiihtolomaviikolla, kun kaikki paikat on täynnä lapsiperheitä ja lomat kalleimmillaan. Tuskin.

Mulla on sukulaislapsia joiden kanssa lomailen mielelläni.

No daa, mullakin on kavereita yms joiden kanssa lomailen mielelläni. Ne kaverit kuitenkin pärjäävät ilman minua aivan kuten sinun sukulaislapsesi ilman sinua.

Niin no, meillä lapsettomillakin on muutakin elämää kuin työt, jos haluan mökkeillä siskoni perheen kanssa, niin ikävä kyllä he mökkeilee vain syysloma/hiihtoloma/joululoma-aikaan, joten jos haluan heidän kanssaan lomailla, täytyy minunkin silloin olla välillä lomalla noina aikoina.

Sinä ehkä ajattelet, että osaa ne lomailla ilman sinuakin ja tottahan se on, mutta itse ainakin haluan myös nauttia elämästäni ja haluan omia muistoja, sekä luoda hyvät suhteet siskonlapsiin (etenkin kun en tule omaa jälkikasvua tekemään). Sinä siis haluaisit riistää minulta nämä hetket ja pakottaa lomailemaan silloin kun muut on töissä/koulussa? Että saan sitten lomailla yksin vuodesta toiseen, enkä saa luoda kiinteitä suhteita sukulaislapsiini ja saada ihania muistoja yhteisestä ajasta?

Kuka tässä on itsekäs?

Ja vakavalla naamalla väität, että jos teillä on työpaikalla muutamia sellaisia äitejä/isejä, joiden on oikeasti pakko saada lomansa tiettyyn kohtaan, etteivät muut koskaan saa lomia haluamiinsa kohtiin? 

Tottakai on lapsiperheitä, jotka haluavat loman tiettyyn kohtaan, mutta ei ole pakko (koska lapset ovat jo isompia tai vielä päikyssä). He ovat ihan samalla viivalla kuin sinäkin, mielestäni. Vain ne tietyt kriittiset vuodet mennään etusijalle.

Vierailija
115/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voisi jotain joustoa olla, kun lapset ovat pieniä koululaisia. Se aika on äkkiä ohi. Nyt mulle on ihan sama milloin loma on. Ei teinit mun seuraa kaipaa! Niillä ihan omat menot.

Aina jollakin on pieniä lapsia isommilla työpaikoilla. 

Niin, mutta jos näiden muutaman hyväksi joustaa, ei silti isolla työpaikalla tule tilannetta, että aina joutuu jouluksi töihin tai aina joutuu pitämään kesäloman vasta elokuussa tms. 

Vierailija
116/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huono esimies ja työelämänvastaisesti toimii Hyvä esimies kuuntelee alaisiaan, mutta on reilu ja tasapuolinen. Ainoa ja reiluin tapa jakaa lomat on kiertävät listat, jos kovin erilielisyyttä.

Vierailija
117/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä ymmärrän nuo koulujen loma-ajat, mutta esim. jouluna ja välipäivinä olisi hyvä vuorotella. Moni perheellinen asuu kuitenkin työpaikan lähellä ja on mahdollisuus perhejouluun, vaikka isovanhempien luo ei pääse tai pääsee vasta muutaman päivän myöhässä. Ja vaikka jouluaattona vuorot ovat usein lyhyempiä eli koko päivä ei mene siihen.

Itsellä kaikki läheiset asuvat satojen kilometrien päässä ja olisi mukava viettää joulua ikääntyvien vanhempien ja heidän lähellään asuvan siskon kanssa eikä täysin yksin jotain pakastepizzaa syöden joka vuosi, koska mun pitää kuulemma joustaa. Yhdelle ihmiselle ei oikein jaksa tehdä jouluruokaa, en minä itselleni tai minulle jos myöhemmin menen vierailulle. Ei yhdessäoloa, lahjoja, mitään jouluista. Ja kyllähän perheeltä tulee pettynyttä ja syyllistävää viestiä. Tilanteet varsinkin jouluna ja juhannuksena on niin tapauskohtaisia, että olisi hyvä vuorotella tai kysellä, kenellä on helpoimmat edellytykset jäädä. Tiedän olevani perheetön luuserisinkku, jonka odotetaan joustavan ja viettävän täysin surkean ja yksinäisen joulun, ettei pikku Irma-Petteri joudu katsomaan Lumiukkoa ilman että sekä äiti että isä pyörii ympärillä. Sori katkeruus, mutta koettu on.

Samaa mieltä. Jos perheellinen saa pitää hiihto ja syyslomat, sekä lomansa kesällä, tulisi heidän edes sen verran kunnioittaa meitä muitakin, että edes joulu saataisiin viettää.

Tosiaan toimii pikkuisen paremmin sellainen kunnioittava asenne, kuin äärimmäinen röyhkeys ja totaalinen jyrääminen: sun vapaa-ajallas ei ole mitään arvoa, eikä sulla tai sun isovanhemmillas, koska sulla ei ole näitä lapsia mitä me paremmat ollaan tehtailtu. Ja totta kai sun kuuluu tehdä meidän työt kun lapsemme on kipee.

Vierailija
118/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tyypillinen vihaamme lapsia ja lapsiperheitä ketju taas. 

Vierailija
119/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeudenmukaisuus ja tasapuolisuus on tärkeämpää kuin se, että lapsiperheelliset saavat haluamansa.

Vierailija
120/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinähän voit ottaa ne lapset hoitoon lomallasi. :) Ehdota tällaista ratkaisua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi viisi