Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Esimies ilmoitti, että lapsiperheelliset ovat etusijalla loma-aikoja jaettaessa - onko muka ok?

Vierailija
09.09.2017 |

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Kommentit (503)

Vierailija
161/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisten röyhkeys on varmaan syy, mikä saa monet perheettömät vaatimaan tasavertaista lomien jakoa. Jos vain osattaisiin kohteliaasti pyytää, moni suostuisi. Mutta sen sijaan vaaditaan, ihan kuin olisivat jotenkin parempia. Siksi heille pitää osoittaa, että eivät ole.

Ohi keskustelun aiheen, mutta kyllä ovat lapsiperheet tietyllä tavalla "parempia" kuin täysin lapsettomiksi jättäytyvät. Lapsiperheissä kasvatetaan elättäjät lapsettomienkin vanhuusiälle. Rautalangasta: Suomessa kukin sukupolvi maksaa edellisen sukupolven eläkkeet. Lapsettoman eläkkeet jäävät hänen ikätovereidensa lasten maksettaviksi. Siksi lapsettoman tulisi tukea ikätovereidensa urakkaa lastenkasvatuksessa eikä kitistä itselleen kaikkia rusinoita pullasta. Sitä paitsi onnellinen lapsuus auttaa näitä lapsia kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi, mikä on todellakin lapsettomankin etu.

Tämä vapaaehtoisesti lapsettomien haluttomuus mitenkään osallistua seuraavan sukupolven kasvattamiseen on yksi syy, miksi syntyvyys on Suomessa liian matalaa. Lapsiperheiden elämä käy liian hankalaksi, kun joka paikasta heitellään kapuloita rattaisiin, ja yhä harvempi haluaa ryhtyä siihen savottaan. Toisaalta lapsettomille varmistetaan tasa-arvon nimissä niin mukava elämä, että yhä useampi päättää loisia muiden ihmisten lastenkasvatuksen kustannuksella nauttien eduista.

Tällä logiikalla vammaisten lasten vanhemmat ovat alinta pohjasakkaa, koska he eivät kasvata uutta veronmaksajaa vaan verojenkuluttajaa.. Aika kamala ajatusmaailma..

Tuossa ajattelumallissa ei oteta mitään muuta huomioon kuin eläkkeet ja verot. Ja nekin kaksi asiaa käsitetään sairaalla tavalla väärin.

Juuri niin. Mitenkäs jos alettais miettiä paljonko menee verorahoista just lapsiin, kun otetaan huomioon hoitovapaat, lapsilisät, neuvolat, päivähoidot, koulut sun muut, niin taitaa lapsettomat kuluttaa noita verorahoja huomattavasti vähemmän. Lisäksi paljonko maksaa työnantajille lasten sairauden vuoksi maksetut sairaslomakorvaukset ja sijaisten palkat ym

Kyllä on näin ja sinä itse olet ollut tämä kuluttaja aikoinaan. 

Sinä (jos siis olet lapseton) vain et koskaan maksa tätä takaisin tuottamalla uutta veronmaksajaa. 

Tilastoihin suosittelen tutustumista. Lapsiperhe on kokonaisuus huomioon ottaen keskimäärin yhteiskunnan jatkuvuuden peruspilari. 

Vierailija
162/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitäs mieltä olette tällaisesta epätasa-arvoisuudesta? Hän määritteli tietyt ajankohdat vuodesta (koulujen lomat, joulut jne), jolloin perheellisillä olisi etuoikeus pitää lomansa. Pitäisikö pyytää tarkemmat speksit siitä miten määritellään lapsiperhe, onko aikuiset kotona asuvat lapset vielä tämän kategorian alla? Entä jos kaksi lapsiperheellistä haluaa yhtä aikaa lomailla ja vain toinen pystyy olemaan poissa, niin miten tilanne ratkaistaan ja kumman eduksi?

Kyseessä on kunta-ala ja kyllä, luottamusmiehelle on laitettu viestiä. Kokemuksianne kaipaisin :)

Tottakai on ok senki toope! Mieti vähän järjellä! Kyl lapsettomalla ON HELPOMPI järjestää työnsä ja vapaansa kuin lapsiperheillä. Piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on ok kyllä, ja minusta olet myös niuho, jos tuollaisesta vedät herneen nekkuun. Miksi lapsettoman pitäisi olla lomalla juuri talvilomaviikolla?

Esim. siksi, että puolison työn luonteen hänen lomaviikkonsa on yhtä aikaa koululaisten lomien kanssa?

Vierailija
164/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tottakai on ok senki toope! Mieti vähän järjellä! Kyl lapsettomalla ON HELPOMPI järjestää työnsä ja vapaansa kuin lapsiperheillä. Piste.

Jatkan vielä sen verran, et tajysin ja hyväksyin tämän jo ennenkun oli omia lapsia. Tajuaahan ton ny jokainen..

Vierailija
165/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuo ole oikein. Kiertävät lomat, jos lomista ei pystytä sopimaan.

Minä olen se työpaikan kummajainen, joka on aina heinäkuun töissä. Silloin on toimistossa ihanan rauhallista, saa kerrankin keskittyä omiin hommiinsa. Kesälomalle jään yleensä syyskuussa ja suuntaan Etelä-Eurooppaan koko lomaksi nauttimaan lämmöstä.

Olen lapseton.

Vierailija
166/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi mun perheellisenä pitäisi joustaa jotta perheetön saa pitää lomansa koulujen loma- aikana? Miksi?? :D

Miksi sinä pidät kiveen kirjoitettuna oikeutenasi olla aina esim. joulun pyhät lomalla ja ikään kuin hyvää hyvyyttäsi "joustat" tästä oikeudestasi? 

Vierailija
167/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onni on kiertävät lomalistat, eli jokainen on vuorollaan kesäloman kesä, heinä tai elokuussa ja joululomat ollaan joko ennen tai jälkeen joulun ja vuoro vuosina, vaihtaa toki saa jos joku haluaa. Itse lapsettomana vaihdan mielellään kesäloman elokuuksi mutta en heinäkuuta kesäkuuksi niinkuin tänä vuonna mulle ehdotettiin ja meni siinä mammalla herneitäkin nenään.

Sama juttu, kerrankin kävi niin että kun perheelliset valitsi ns parhaat päältä ja mulle jäi uutena työntekijänä se mikä jäi, niin olikin kesän paras ja aurinkoisin aika. En olis itse voinut valita paremmin.

Hiihto- ja syyslomat mulle on sama milloin on, mut en kesälomaa ala joka vuosi toukokuussa pitämään. Vaihtaakin voin jos tosiaan ei ole kyse vaihdosta toukokuulle.

Lapsettomia usein syytetään itsekkäiksi, mutta ainakin meidän työyhteisössä monet yrittää käyttää lapsia tekosyynä ties mihin.

Vierailija
168/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän työpaikalla tuo on saatu sovittua ilman määräyksiä.

Mutta en ymmärrä, miksi ap vetää tuosta herneen nenään. Olen itsekin ollut lapsettomana töissä eikä mulla ollut mitään hinkua olla lomalla koulujen syyslomaviikolla tai talvilomaviikolla. Elokuussakin on koulujen alettua usein vielä kaunista ja lämmintä.

Jos perheessä on pieniä lapsia, niin jonkun pitää olla heidän kanssaan lomilla, ei heitä voi oman onnensa nojaan jättää.

Ap voisi olla vähemmän itsekäs.

Vierailija
169/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Meillä miehen kanssa vaativat työt ja lomaa ei voi ottaa milloin tahansa ja yhteisen loman saaminen on todella todella hankalaa. Missä taas meidän tuntemien lapsiperheiden ongelma on ainoastaan se kumpi saa lomaa niin että hoitaa lapsia. Ja jos kumpikaan ei saa sopivaan aikaan niin tästä selviää rahalla. Missä taas minä ja mies molemmat tarvitaan sitä yhteistä lomaa että suhde pysyy kasassa ja vaativan työn takia myös Burn out pysyy poissa.

Vierailija
170/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän täysin lapsiperheiden tarpeet. Kyllä se on huonompi homma jättää pienet ala-asteikäiset lapset kotia loma-ajoiksi. Varsinkin yksinhuoltajille joilla ei ole ketään tueksi, niin suan ilman muuta lomat silloin kuin lapset tarvitsevat vanhempaansa.

Itselläni on viisi lasta ja en ole ollut lomia vailla juuri silloin kuin koulusta on lomia. Olen ottanut mitä saanut. Mies on vuorotyössä ja jos sattuu jouluaatolle työvuoro, niin on ilmoittanut olevansa kotona. Aina on onnistunut. On ruokavastaava aattona ja meillä kotona aina silloin lapset (26-5 vuotta).  Aattoilta on jotenkin niin erikoislaatuinen.

Nyt alkuvuodesta olin töissä työmaalla jossa olin ainut kellä vielä kouluikäisiä lapsia. Uskalsin pyytää hiihtolomaviikolle perjantain vapaaksi. Niin pääsimme lappiin mökille kolmeksi koko päiväksi. No niinpä tietysti saman päivän pyysi myös eläkeikää lähestyvä ukko. Lähti vaimonsa kanssa risteilylle. Molemmille onnistui. Mutta ajattelin, et olipa taas yhteensattuma.

Vierailija
171/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Perheellisten röyhkeys on varmaan syy, mikä saa monet perheettömät vaatimaan tasavertaista lomien jakoa. Jos vain osattaisiin kohteliaasti pyytää, moni suostuisi. Mutta sen sijaan vaaditaan, ihan kuin olisivat jotenkin parempia. Siksi heille pitää osoittaa, että eivät ole.

Ohi keskustelun aiheen, mutta kyllä ovat lapsiperheet tietyllä tavalla "parempia" kuin täysin lapsettomiksi jättäytyvät. Lapsiperheissä kasvatetaan elättäjät lapsettomienkin vanhuusiälle. Rautalangasta: Suomessa kukin sukupolvi maksaa edellisen sukupolven eläkkeet. Lapsettoman eläkkeet jäävät hänen ikätovereidensa lasten maksettaviksi. Siksi lapsettoman tulisi tukea ikätovereidensa urakkaa lastenkasvatuksessa eikä kitistä itselleen kaikkia rusinoita pullasta. Sitä paitsi onnellinen lapsuus auttaa näitä lapsia kasvamaan hyviksi veronmaksajiksi, mikä on todellakin lapsettomankin etu.

Tämä vapaaehtoisesti lapsettomien haluttomuus mitenkään osallistua seuraavan sukupolven kasvattamiseen on yksi syy, miksi syntyvyys on Suomessa liian matalaa. Lapsiperheiden elämä käy liian hankalaksi, kun joka paikasta heitellään kapuloita rattaisiin, ja yhä harvempi haluaa ryhtyä siihen savottaan. Toisaalta lapsettomille varmistetaan tasa-arvon nimissä niin mukava elämä, että yhä useampi päättää loisia muiden ihmisten lastenkasvatuksen kustannuksella nauttien eduista.

Tällä logiikalla vammaisten lasten vanhemmat ovat alinta pohjasakkaa, koska he eivät kasvata uutta veronmaksajaa vaan verojenkuluttajaa.. Aika kamala ajatusmaailma..

Tuossa ajattelumallissa ei oteta mitään muuta huomioon kuin eläkkeet ja verot. Ja nekin kaksi asiaa käsitetään sairaalla tavalla väärin.

Juuri niin. Mitenkäs jos alettais miettiä paljonko menee verorahoista just lapsiin, kun otetaan huomioon hoitovapaat, lapsilisät, neuvolat, päivähoidot, koulut sun muut, niin taitaa lapsettomat kuluttaa noita verorahoja huomattavasti vähemmän. Lisäksi paljonko maksaa työnantajille lasten sairauden vuoksi maksetut sairaslomakorvaukset ja sijaisten palkat ym

Kyllä on näin ja sinä itse olet ollut tämä kuluttaja aikoinaan. 

Sinä (jos siis olet lapseton) vain et koskaan maksa tätä takaisin tuottamalla uutta veronmaksajaa. 

Tilastoihin suosittelen tutustumista. Lapsiperhe on kokonaisuus huomioon ottaen keskimäärin yhteiskunnan jatkuvuuden peruspilari. 

Nyt puhuttiin eläkkeistä, (eläkemaksuahan jokainen työssäkäyvä maksaa palkastaan) ja veroista, ei siitä olenko lapseton vai en.

Puhu sinä peruspilareista ja jatkuvuudesta ja tilastoista, mutta jos niitten takaa kurkistat tosielämään, on ihmisillä erilaisia elämäntilanteita ja elämä ei kaikilla mene tuon saman käsikirjoituksen mukaan, kouluun, opiskelemaan, kihloihin, töihin, naimisiin ja lapsia, lisää töitä ja eläkkeelle.

Ehkä jokainen kansalainen saa käyttää omaa järkeään ja esim päättää olla tekemättä lapsia tilanteeseen jossa tuloksena väistämättä ero, kaikki pariskunnat ei saa lapsia vaikka haluaisi, vaikkei sitä kaikille kuuluta ja onhan näitä erilaisia elämäntilanteita, huostaanotettujakin lapsia on tilastoissa varmaan vaikka kuinka jos taas tilastoihin mennään.

Aika outoa ajatella että naisen tärkein tehtävä elämässä on synnyttää maahan uusia veronmaksajia. Ja nimenomaan veronmaksajia.

Vierailija
172/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun olisi niitä töitä joista voisi pitää lomaa... T kilometritehtaalle v. 2015 joutunut

Vierailija
173/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jännää muuten on se, että nämä lapsethan ovat myös miesten lapsia, niin ei miesvaltisilla aloilla ole tuota pakkoa saada heinäkuu lomaa kun lapsilla on lomaa. Enemmänkin joudutaan arpomaan kuka/ketkä saa lomaa silloin kun alkaa vaikkapa sorsanmetsästys tms. ???

Vierailija
174/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta en ymmärrä, miksi ap vetää tuosta herneen nenään. Olen itsekin ollut lapsettomana töissä eikä mulla ollut mitään hinkua olla lomalla koulujen syyslomaviikolla tai talvilomaviikolla. Elokuussakin on koulujen alettua usein vielä kaunista ja lämmintä.

Jos perheessä on pieniä lapsia, niin jonkun pitää olla heidän kanssaan lomilla, ei heitä voi oman onnensa nojaan jättää.

No sinähän voit pitää lomasi sitten syyskuussa, jos se on sulle ok. Nauti harmaudesta ja vesisateesta. Jotkut meistä kuitenkin haluaa ehtiä nauttia siitä kesästäkin, oli lapsia tai ei.

Vierailija
175/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jännää muuten on se, että nämä lapsethan ovat myös miesten lapsia, niin ei miesvaltisilla aloilla ole tuota pakkoa saada heinäkuu lomaa kun lapsilla on lomaa. Enemmänkin joudutaan arpomaan kuka/ketkä saa lomaa silloin kun alkaa vaikkapa sorsanmetsästys tms. ???

Se sitten taas kertoo enemmän jo siitä perheestä että kuinka kiinnostunut isä on lapsiensa elämästä.

Vierailija
176/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi kun olisi niitä töitä joista voisi pitää lomaa... T kilometritehtaalle v. 2015 joutunut

Itsekin olin välillä hetken aikaa työttömänä ja nyt taas työelämässä. Voi hyvänen aika miten pienistä jutuista töissä riidellään ja kinastellaan. Nykyisin on niin paljon työttömyyttä, etten pitäisi työtä niin itsestäänselvyytenä, että joka asiasta viitsisin alkaa vinkumaan. Ja vielä kun suurin osa työntekijöistä oikein toivoo saavansa potkut, ettei tarvitsisi joka päivä tulla ja kun työ on niiiiiin p*skaa ja kaikki työssä on vialla. Huh huh, jäisivät työttömäksi nämä valittajat, niin ei tarvitsisi joka päivä tulla valittamaan miten vihaa työtään. Ja pilaamaan muidenkin päivää. Yhden työkaverin suusta en ole kuullut kertaakaan mitään positiivista, pelkkää negatiivista valitusta kaikesta, jopa eväiden säilytykseen tarkoitettu jääkaappi on hänen mielestään huono (ihan tavallinen, pari vuotta vanha jääkaappi) silloin en enää tiennyt että oisko pitänyt ärsyyntyä vai nauraa tuolle valitukselle.

Sori, vähän ohis

Vierailija
177/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se sitten taas kertoo enemmän jo siitä perheestä että kuinka kiinnostunut isä on lapsiensa elämästä.

Kai se kertoo sit kaikista perheistä, kun ei ole vielä miesvaltaisella alalla muistaakseni kertaakaan kukaan miehistä vedonnut että heinäkuussa on loma saatava kun lapset on silloin lomalla.

Ja olen kuitenkin jo 15 vuotta ollut miesvaltaisella alalla töissä, parissa eri työpaikassa.

Vierailija
178/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No sinähän voit pitää lomasi sitten syyskuussa, jos se on sulle ok. Nauti harmaudesta ja vesisateesta. Jotkut meistä kuitenkin haluaa ehtiä nauttia siitä kesästäkin, oli lapsia tai ei.

En ole tuo kenelle vastasit, mut mä oon aina halunnut loman heinä-elokuussa. Silloin on yleensä aina lämmintä. Ja usein sen olen silloin saanutkin kun muut tappelee heinäkuusta tai juhannukselta lomalle jäämisestä.

Vierailija
179/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei todellakaan ole. Meillä miehen kanssa vaativat työt ja lomaa ei voi ottaa milloin tahansa ja yhteisen loman saaminen on todella todella hankalaa. Missä taas meidän tuntemien lapsiperheiden ongelma on ainoastaan se kumpi saa lomaa niin että hoitaa lapsia. Ja jos kumpikaan ei saa sopivaan aikaan niin tästä selviää rahalla. Missä taas minä ja mies molemmat tarvitaan sitä yhteistä lomaa että suhde pysyy kasassa ja vaativan työn takia myös Burn out pysyy poissa.

Sillä ei ole mitään väliä pysyykö teidän "suhde" kasassa. Eihän teillä ole edes lapsia :D Kunnioittakaa lapsiperheitä ja heidän yhteisiä lomiaan.

Vierailija
180/503 |
09.09.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lain vastaista toimintaa. Yhdenvertaisuuslaki:

"Ketään ei saa syrjiä  perhesuhteiden perusteella."